![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg har flere ganger tidligere sett det eldre flyet som står på nordsiden av Gardermoen
når jeg har vært ute og reist. Har da lurt på hva det var, men har ikke tenkt mer på det senere. Har siden i høst vært borte en del til flyet og har fotografert det en del også, og fant ut hva det var for noe, men jeg er blitt litt nysgjerrig på historien rundt flyet, som f. eks. hvorfor det nå står som det står i stedet for å bli bevart og tatt vare på slik som med Metropollitanen på Sola. Her er bilde fra bedre tider på 1970-tallet; http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=114354 Og her er slik den står i dag; http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=114587 Er litt stolt i dag også, har etter en lang pause tatt opp igjen flyspottingen, og rundet i dag mitt bilde nummer 3000 på airpics.com, bilde nr. 3000 ble: http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=114609 Takk til crewet på airpics.com for en flott mulighet til å kunne dele bilder og flyinteresse med likesinnede! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Maskinen er i mange aar brukt av Brann og Havaritjenesten til oevelser. Dette bildet ble tatt paa FBU i 1998.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Og nå står han Egil på en trallevogn, for å kunne flytte han rundt omkring på flyplassen ifm diverse øvelser etc...
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() ![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
har de tatt vingene på'n? Stakkar! Hvor er de blitt av???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Flotte bilder på airpics. Jeg har desverre ikke noe info angående Egil Viking, men ser ut som et skikkelig oppussingsobjekt
![]() Gratulerer med passering av 3000 bilder på airpics.com/martin skaatun :clap |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Motorer,propper , motordeksler og øvrige "rotables" var en del av kjøpet i sin tid når NMK kjøpte -KLK fra NorFly i -83.En motor måtte vi bruke da den ene motorene havarerte på -KLK. -KLK måtte returnere til FBU på en nattfrakt nordover for SK som opprinnelig skulle vært fløyet av FOF. Ved landing ble det konstatert spon i motoren og den måtte av flyet.
Den andre motoren gav vi til Norsk Teknisk Museum etter opphør av driften og kan idag sees på Kjelsås. Vingeforkanter og flaps samt enkelte skrogdeler som kunne brukes på NorFly's egne CV580 ble tatt vare på av FOF inntil Partnair tok over vedlikehold og lager selv. Opprinnelig kunne resten av -MAP fraktes med bil til Sola som delefly for -KLK , men vi fant ut at det var lite hensiktsmessig ut fra antatte flytimer i klubbsammenheng samt at det var bedre at FOF teknisk kunne "hente" deler etter behov på -MAP borte på jordet så det ble slik. Men den kunne like godt ha endt opp på Sola som den nå er på OSL. Så vet dere det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Interessant å få frem bilder og info om dette flyet.
![]() Jeg ser forresten at det også ligger to større deler fra en annen SAS maskin der borte. For meg kan det se ut som en del av en center section på en MD80. Hva gjør disse delene der borte og hvilket fly kommer de fra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
De andre skrogdelene er vel fra DC9-41 Gissur viking vil jeg tro som ble skrotet etter en hard landing på Værnes i 1987.Disse lå jo også på FBU en stund.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg husker når de slepte Gissur Viking under Sotrabroen (Bergen)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Okey - takker for svar!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Stemmer det -MEH. VG hadde et oppslag over 2 sider av ferden med Gissur rundt kysten den gang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nesten et år senere brukte samme avis denne ulykken i en helsides annonse for seg selv.Der er et bilde av "Gissur Viking" liggende fastsurret på dekket av "Trans Våg".Overskriften er:"Norges største avis takker flyselskapene for alle bidrag til opplagssrekorden" (det går alltid et tog)
De nevner også Mathias Rust og gå-sakte-aksjonen i senere på året.Da var det ille å være gå-fort-journalist.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Gratulerer med dagen Egil... | EB | Flyforum | 17 | 12-01-2007 22:11 |