Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-03-2007, 23:18   #1
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Default OT??? MAYDAY: RE WAN-LAN!!!

OK, har lest mange steder at man kan ha med seg sin bærbare overalt og koble seg til noens nettverk. Joa. Tilsynelatende veeldig lettvint, som "alt annet" som stakkars data-fobikere utsettes for mens de strever livet av seg for likevel "ikke" å henge med?

Høres besnærende lettvint ut - MEN hvordan utføres dette i pjaksis??? Hvordan skal den hospiterende router konfigureres for at gjesten skal få tilgang til sitt eget email-abonnement?

Spam hagler INN på mailen, men jeg får ikke sendt noen mailer UT! Scwarteee!!!

Engang i steinalderen måtte innpost og utpost konfigureres med egne IP-adr. Vet ikke om dette fortsatt er gangbart. Heng "noen" for kryptisk dialog!

Overivrig MS-brannmur kan vel ikke hindre sending av epost? Mottak av innkommende går greitt (inkl helsikes spam) - men går ikke å sende ut!

Vet ikke om problemet ligger i min PC på "bortebane", eller i den lokale router på åstedet. Funket greitt dengang maskinen var "hjemme" på eget ADSL-bredbånd. Selv om kobling da var delt med en annen PC via router.

HELP???
Old 22-03-2007, 23:36   #2
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Default Re: OT??? MAYDAY: RE WAN-LAN!!!

Når jeg er hjemme hos foreldra mine så må jeg bytte "utgående server"-adresse til ISP'en til faren min. Incoming kan fremdeles stå på online sin server.

Altså måtte jeg, når jeg var på hans nettverk hjemme, sette mail.broadpark.no som utgående server. Hvorfor er ikke godt å si, men ellers fikk jeg ikke sendt mail.

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2007, 23:43   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Tror Seilfly er inne på riktig spor. Nesten eneste muligheten til å komme unna dette er hvis din ISP (Internet Service Provider) har webgrensesnitt for lesing av mail - da slipper man å fikle med SMTP-settingen fra plass til plass. Det finnes også andre løsninger, men disse innbefatter ASP (Application Service Provider), f.eks. Citirix og kodekalkulator, men det er stort sett innen den professionelle verden dette forefinnes. Er ikke dataverden skjønn!
Old 22-03-2007, 23:52   #4
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Greitt. Men kan NOEN gi en stakkar EKSAKT bruksanvisning?
Begynner å bli noget lei av kryptiske dialogbokser...
Old 22-03-2007, 23:55   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Kan ikke si så mye med mindre du kan si hvilket mailprogram og versjon du har
Outlook, Outlook Express, Firebird, Notes, osv.
2000, XP, 2003, 2007, 1.5.2 osv.
Old 23-03-2007, 00:02   #6
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

MS Outlook. Og hjemmetilkobling er Broadpark. OS er XP.

Vertens PC har tilkobling via GET kabel "modem".

Men HVOR finner jeg "utgående server"?
Old 23-03-2007, 00:09   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Hei

Det ser ut som Broadpark.no har Internettbasert email: Broadpark Email Det enkleste som Kurt sier (den mannen vet mye om data, ikke like mye om Kaffe ) er aa bruke email via internett, da slipper du aa endre Outlook setup naar du er bortehjemmefra. Slik kan du ogsaa lese email paa Internett Kafeer verden over uten aa ha din egen Laptop.....
Old 23-03-2007, 00:10   #8
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Hvis jeg holder meg til norsk utgave - gå til Verktøy, Kontoer, velg E-post-fliken, velg E-posten det gjelder og klikk på Egenskaper og bildet under dukker opp. Nå kan du sette inn riktig smtp-serveren i det feltet som er sirklet inn i rødt.

Forhåpentligvis kan du nå sende e-poster ut!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ANX1.jpg
Views:	30
Size:	51.1 KB
ID:	4800  
Old 23-03-2007, 00:23   #9
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Kurt - den du viser finnes ikke. Kanskje har jeg en annen versjon?

Men har sett den greia før og vet at det er den jeg vil ha NÅ. Akk.

dc-8-63: Har i flere mnd brukt web-mailen, men det er en nødløsning fordi da får jeg ikke tilgang på gamle mailer SOM JEG TRENGER DESPERAT.

Old 23-03-2007, 00:26   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Siden Outlook virker for ankommende mail, hva med aa bruke dem i kombinasjon ? Lese nye og gamle i Outlook og sende fra Web Mail, du kan haa begge aapne samtidig....
Old 23-03-2007, 00:37   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Kan ikke hjelpe deg mer ANX - bruker ikke vanligvis ikke mailprogrammer fra Microsoft og det var bare Outlook Express XP installert på denne Lenovoen. Til vanlig så benytter jeg Thunderbird for blant annet privat e-post, mens overfor klienter går det på løsningen under

Edit: Valgte å overhøre det dc-8-63s kommentar vedrørende kaffe
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Citrix.jpg
Views:	29
Size:	56.7 KB
ID:	4802  
Old 23-03-2007, 00:44   #12
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Jaja. Nice try. Thanx guys. "Noen" sa for 10 år siden at det skulle bli mer brukervennlig...

dc-8-63: Er nødt til å vedlegge ørten mailer fra tidligere, og det kan vel neppe gjøres fra webmail...

VET jo at jeg skal til utgående mailserver slik "seilfly" sa - men finner den ikke her.

Får vel gå og legge meg, jobben bryr seg vel døyten om mine nattlige eskapader...
Old 23-03-2007, 00:48   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally posted by ANX

Jaja. Nice try. Thanx guys. "Noen" sa for 10 år siden at det skulle bli mer brukervennlig...
Det har vel en årsak for at Bill Gates er verdens rikeste - man kan ikke lage det for enkelt i denne versjonen, fordi da får man ikke solgt neste oppgradering (med Vista er man heller ikke i himmmelen)
Old 23-03-2007, 00:55   #14
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

KILL BILL ? ? ?

GO LINUX ? ? ? OR CRAZY ? ? ?

Aaarghhhh!!!!!
Old 23-03-2007, 04:24   #15
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by ANX
MS Outlook.
Outlook, eller Outlook express, siden du ikke så den dialog-boksen som ble vist?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2007, 06:34   #16
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Du kan fint legge vedlegg i webmailen til nextgentel (men idiotisk nok så bruker de port 82 for webmailen sin så jeg får ikke brukt den på jobben som sperrer for den). Min løsning på problemet er dog å bruke pop3 sammen med gmail. (Hvis du orker tanken på at Google vil ta vare på mailen din i all overskuelig framtid)

Old 23-03-2007, 06:36   #17
Utflyttet
Ute på tur

Lukter jeg et marked for scanair-addresser?

-A
Old 23-03-2007, 07:10   #18
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally posted by seilfly

Når jeg er hjemme hos foreldra mine så må jeg bytte "utgående server"-adresse til ISP'en til faren min. Incoming kan fremdeles stå på online sin server.

Altså måtte jeg, når jeg var på hans nettverk hjemme, sette mail.broadpark.no som utgående server. Hvorfor er ikke godt å si, men ellers fikk jeg ikke sendt mail.
Dette er for å hindre at SMTP-serverne blir brukt til å sende spam rett og slett. Man unngår det (til en viss grad) ved å sette opp SMTP serveren (altså den for utgående epost) slik at den kun kan brukes fra ISPens nettverk.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2007, 07:19   #19
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by Cedlind
Dette er for å hindre at SMTP-serverne blir brukt til å sende spam rett og slett. Man unngår det (til en viss grad) ved å sette opp SMTP serveren (altså den for utgående epost) slik at den kun kan brukes fra ISPens nettverk.
Eller som alle med litt fornuft gjør, og få ISP'er: sett opp SMTP-serveren til en form for autentisering. Min godtar både gjenkjenning av klienten's SSL-sertifikat, eller bruk av brukernavn/passord. Jeg er avhengig av å nå butikken min uansett hvor jeg reiser og hva jeg gjør, jeg er har stort sett alle mulige teknologier for å kunne foreta en "ET phone home" når det trengs. Det er ikke vanskelig, og det krever bare at man ikke er villig til å ha minste fellesnevner som kompromiss når man velger noe.

-A
Old 20-04-2007, 20:08   #20
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

ENDELIG FIKK JEG DET TIL!!! EUREKA OG HERREJUL OG WHATEVER!!!

Skjønte raskt at løsningen fantes blant postene her, men hadde ikke akkurat da tålmodighet til å gå analytisk til verks... Har pustet dypt og talt til hundre jækla mange ganger i måneden siden mayday, men måtte bite i gress hver gang jeg prøvde.

SÅ - ved nitide studier av tipsene til Seilfly/KGL fant jeg og den residerende SMTP-eier frem til dialogboksen i min Outlook (annet utseende enn i KGL's prisverdige forsøk, men jeg visste den fantes, hadde bare ikke sett den siden sist jeg bante/svor ved rekonfig av ny mail-adr), OG bredbånd-eier OMSIDER fant på å grave frem papirer tilsendt fra leverandør. Ikke rart at vi hadde missa SMTP'en - en som kun bruker Hotmail visste jo ikke at man fikk tildelt en "fastboende" email-adr...

Trekker tråden opp igjen, for det er sikkert "noen der ute" som kan ha nytte av dette, fordi "alle" tror at "alle andre" fikser data uproblematisk... Joa.

Yiiihaaa!!! NÅ kan jeg endelig ubesværet vedlegge gamle mailer, etter å ha plundret lenge med å LESE fra stasjonær PC-mail og SENDE fra web-mail, OG begge dele.

TUSEN MILLIONER TAKK til alle som stilte opp!!! Det var IKKE forgjeves, som dere ser! Andre nyttige opplysninger dukket jo også opp i prosessen: ph-ndr sitt tips skal jeg nok grave frem hvis nomadetilværelsen bilr mer kronisk.

GOD HELG, kjære alle sammen! :clap

Posting Rules