![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
The SAS Group has 82 MD-80s, with an average
age of 17 years. Technical speaking, using aircraft that are 30-35 years old does not represent a problem. SAS Group aircraft are, however, usually phased out at a younger age. Efficient maintenance, low capital costs and good technical performance make the seat cost of an MD-80 highly competitive in relation to, for example, a Boeing 737. However, the fuel consumption of an MD-80 is somewhat higher than other newly manufactured types of aircraft, and the Group’s calculations show that the cost per seat is the same as for a Boeing 737-700 with a jet fuel price of as much as 2.5 times the average price in 2006 ![]() Detter og mer finner man i SAS Group Annual Report 2006 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
|
![]()
82 MD80'ere?
Hvor har de gjemt alle disse? ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,094
|
![]()
Man ser jo at pilotene tjener godt hvertfall
![]() Og hvor de har gjemt de skulle jeg også likt å visst... Men de blir vel byttet ut med en kompinasjon av 737RS og A320NG ![]()
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 157
|
![]() Quote:
2 av dem står gjemt i den gamle Braathens hangaren på OSL! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,939
|
![]()
jeg klarte ikke å få opp den siden. Hvor står det at MD-80 skal fases ut?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
side 29
The SAS Group’s aircraft fleet has an average age of approximately 11 years. Need, flexibility, risks, environmental aspects and overall economics are analyzed when the Group invests in new aircraft. The next major investment is expected to take place when the MD-80 aircraft is to be replaced, which will probably begin in 2012-2015. ➔ |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 157
|
![]()
Den ene er i SAS livery, mens den andre MD-87 (om jeg husker rett) står det "Neckermann Reisen" på. Er ei stund siden jeg var der, så kan desverre ikke huske registreringene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
|
![]() Quote:
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 157
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,430
|
![]()
Noen som tørr tippe på hva som kommer? Med start fra 2012-2015 blir jo selv 737NG et gammelt alternativ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Det må vel i alle fall bestemmes snart , senest innen 2 - 3 år.
Hvor "små" 787 ' vil bli tilbudt ? (ja jeg har ikke sjekket produsent web'n) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,430
|
![]()
Det kommer vel en 797?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann,
Jeg tror ikke det vil komme en B787 mindre enn en -8, og den har en setekapasitet paa 210-250, avhengig av layout. -3 blir et short-range fly med samme lengde, men trolig high density seating da de oppgir setekapasitet paa 290-330. EB "Smaagrisene", selv om jeg har vanskelig for aa kalle B737-800 /-900 for smaagiser... ![]() Boeing har lurket i farevannet med en B737 etterfoelger en stund naa, men saa lenge B737 salget gaar bra er det ingen grunn til aa investere masse $$$ enda og starte en konkurrent med seg selv. Dette er mye av grunnen til at de holder tilbake en B787-10, da den vil bli en B777-200 konkurrent. Selvfoelgelig ser de ogsaa til Airbus og vil proeve aa komme paa markedet foer de har en A320 etterfoelger. Jeg har ikke saa stor tro paa en A320NG da dette blir et kompromiss med det eldre type sertifikatet. Det er dette som holdt B737NG tilbake paa mange omraader... ![]() Jeg tror denne shake-up'en hos Airbus er det beste som kunne ha skjedd, og dette gir de muligheten til aa "rydde" opp litt. La de faa ryddet opp litt og faa A350 programmet i gang, saa har jeg all tro at Aribus blir klare for en skikkelig B737/A320 etterfoelger...! A320 og A330 salget gaar godt for Airbus, og vil holde i mange aar framover, som gir de inntekt og mulighet til aa starte disse nye programmene... ![]() A340 programmet skulle de ha lagt paa hylla for flere aar siden... ![]() Kun mine tanker paa en soendag morgen... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,430
|
![]()
Så både American og kanskje SAS satser på en kropp som er mye eldre enn min...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann tripple-seven!
Quote:
![]() EB Ja, AA satser på B737-800/-900ER nå, og de har en relativ stor B737-800 flåte allerede, men SAS har noen år å bestemme seg på, og med en såpass stor utskiftning så kan man starte med blanke ark... ![]() Vi har for eksempel bedt Boeing om å lage B737 etterfølgeren med et tilsvarende B787 system flight deck! Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,430
|
![]()
Håper SAS følger CO og ikke AA...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Og fram til SAS skal fase ut sine MD-80 maskiner, planlegger SAS DK pga. økt vekst; at én MD-80 maskin (i tillegg til én Dash8-Q400) skal inn i flåten hvert år.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS MD80 | sk931 | Flyhistorisk forum | 7 | 25-05-2014 15:42 |
SAS Museet får MD80 av SAS | Trdfly | Flyhistorisk forum | 36 | 14-12-2013 01:12 |
BGO SAS MD80 | Savipix | Spotteralerts | 5 | 19-10-2013 05:19 |
SAS MD80!? | ENTO | Flyforum | 5 | 18-07-2008 10:36 |
SAS MD80 ? | ENTO | Flyforum | 15 | 17-09-2007 14:16 |