Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-02-2007, 07:13   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default OnePass Frequent Flyer

Som noen kanskje vet, så planlegger jeg og en kamerat en tur over pytten (les: Atlanteren) til sommeren. Etter først og ha bestemt oss for LH (pluss CO domestic), klatret plutselig CO nedover på prisstigen, og nå vurderes CO all the way.

Satt og og kikket litt på sidene deres, og oppdaget at de hadde noe som het OnePass Frequent Flyer, og lurte på hvor vidt det er noe vits å melde seg inn for bare en tur. I tillegg gir de også miles på Hilton-hoteller, og jeg har regnet meg fram til at med alle flyturene, samt hoteller, så tjener jeg tilsammen 11930 Miles (9930 for flygingen, pluss 500 per hotell).

Det jeg først og fremst lurer på (som jeg ikke kan finne noe om på CO's websider), er om det koster noe og være medlem. I aller verste fall, kan det hende at jeg melder meg inn, tjener de nevnte 11930 Miles, og ferdig med det.. På den annen side, kan det - såvidt jeg har forstått - brukes på bl.a. KL og AF her i Europa, pluss at jeg sikkert skal over dammen igjen, så muligheten for å tjene mer er jo absolutt tilstede..

Vil poengene jeg sparer opp slettes hvis de ikke brukes? (Har hørt at Eurobonuspoeng slettes, men har også forstått det slik at det er kun de som sletter poeng..)

Hvis det er sånn at det ikke koster noe, og jeg får beholde alle poengene, så er det vel bare å slå til, eller?

Martin is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2007, 07:49   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Re: OnePass Frequent Flyer

Jeg har CO's program, men ikke brukt på maaange år. Tror poengene er der ennå ( har ikke sjkkket på lenge ).

Bruk heller Flying Blue siden du bor i Europa og ta ut reiser på KL/AF etc. Jeg vil bruke FB på min tur med CO til SAN ( kommer med et innlegg på tråden om CO's webside ganske snart ).
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2007, 12:09   #3
Thomas
ScanFlyer Rusty

Jeg er OnePass medlem med snart 13000 poeng, det er jaggu halveis til Silver Elite!

Har endel poeng på FB kortet også, men den kontoen er suspendert og har ikke lenger tilgang, det ble derfor OnePass i stedet.

Edit: Noen som vet om det er mulig å flytte over FB poengene til OP?
Old 04-02-2007, 12:11   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Bruk heller Flying Blue siden du bor i Europa. Når det gjelder sletting av poeng som slettes poengene hvis du ikke har hatt en flygning med dem på over 5 år (det heter tross alt frequent flyer)

Dessuten er CO trege med å sende ut kort. En kammerat av mg meldte seg inn for 1 år siden og går fortsatr rundt med en midlertidig papirbit
Old 04-02-2007, 12:32   #5
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Jeg har en del poeng/miles på Delta kort. Er det mulig å flytte de over til FB?
MountainDew is online now   Reply With Quote
Old 04-02-2007, 12:56   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally posted by Someone
Når det gjelder sletting av poeng som slettes poengene hvis du ikke har hatt en flygning med dem på over 5 år (det heter tross alt frequent flyer)
På klm.com står det faktisk hvert tredje, men med hvilket som helst Skyteam-selskap,
det skulle jeg vel forsåvidt klare og få til...

Old 04-02-2007, 19:20   #7
OSLflyer
ScanFlyer Silver

OSLflyer's Avatar

OnePass milene vil bli slettet etter 18 måneder hvis man ikke har noen aktivitet på konto.
Se regler

Legger også ved en nyttig oversikt fra FlyerTalk over amerikanske flyselskapers regler for sletting av miles. Av de store er det bare AA og AS som fortsatt tillater 3 år uten aktivitet før miles slettes.

Old 04-02-2007, 19:42   #8
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

De har visst kopiert hverandre der borte.

Leste i USA for to uker siden at UA sletter alt etter 18 mnd også hvis du ikke flyr dem, ev. bruker et UA creditcard etc. Så en MÅ bo i USA og flittig benytte dem for overhodet det skal være vits i å ha dem. Hjelper litt på økonomien til UA ?? De vakler vel på grensen til en ny Ch. 11 ??

Så nå går mine CO poeng og en del UA poeng rett i dass. Men det gjør egentlig ingenting. Har gitt dem opp for mange år siden.

Så Martin, hold deg Europa og gjør som oss andre, benytt Flying Blue og registerer dine poeng der. :exclamati
Vi får håpe de beholder fornuften der. MEN uansett etter at "alle" har fjernet sine utestående poeng, blir det vel krig om nye kunder .......
Old 04-02-2007, 22:05   #9
OSLflyer
ScanFlyer Silver

OSLflyer's Avatar

Quote:
Originally posted by SQ 777

De har visst kopiert hverandre der borte.

Leste i USA for to uker siden at UA sletter alt etter 18 mnd også hvis du ikke flyr dem, ev. bruker et UA creditcard etc. Så en MÅ bo i USA og flittig benytte dem for overhodet det skal være vits i å ha dem. Hjelper litt på økonomien til UA ?? De vakler vel på grensen til en ny Ch. 11 ??

Så nå går mine CO poeng og en del UA poeng rett i dass. Men det gjør egentlig ingenting. Har gitt dem opp for mange år siden.

Så Martin, hold deg Europa og gjør som oss andre, benytt Flying Blue og registerer dine poeng der. :exclamati
Vi får håpe de beholder fornuften der. MEN uansett etter at "alle" har fjernet sine utestående poeng, blir det vel krig om nye kunder .......
For å holde liv i dine miles uten å måtte fly med respektive flyselskap er hotelovernattinger en grei måte. Med Hilton HHonors Double Dip gir mulighet til å velge opptjeningsprogram hos vel 50 flyselskaper. HUSK at det kun kreves aktivitet på frequent flyer kontoen for å holde miles og kontoen i live.

Vil også anbefale for de som er medlemmer i flere bonus program Mile Tracker. Tjenesten er gratis og etter 4 års bruk har jeg blitt avhengig av den

Old 04-02-2007, 22:24   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Takk for tips. Lurer heller litt om jeg skal brenne poengene i stedet og la programmet forsvinne i det store intet. .

Akkurat nå er man i Norge helst låst til EB og FB........ To kurver å samle i er mer enn nok for oss fleste.

Kan jo lure på om Tommy 777 har blitt frostbitten i Chicago ?? Det er jo sabla kalt der i følge CNN.

Så stille fra ham som always kan gi litt tips om de forskjellige bonusprogram der borte !! Så vidt vi vet er du i Norge ??

Hvor er du ?? :exclamati
Old 05-02-2007, 08:56   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Tommy holder fortsatt varmen men gleder seg til å reise til Oslo i morgen aka syden, ankommer OSL tirsdags morran via FRA!!

Jeg har internet forbud når fruen har fri.... Lite surfing i helgene

La meg starte med å opplyse at alle disse bonusprogrammene her helt gratis.

Når det gjelder poeng som går ut på dato, har mange amerikanske flyselskapene nylig innført 18 måneders regelen, UA gjorde det denne måneden. Det er bare AA av de store som holder på 36 måneders regelen, men jeg tipper de snart kommer diltende etter.. Har ikke noe med Ch. 11 å gjøre, det handler rett og slett om å eliminere folk som ikke bruker programmene oftere enn hver 18. mnd, samt å stimulere medlemmene til å spare flere poeng.

For det første, for at poengene dine ikke skal gå ut på dato, trenger du kun å ha EN aktivitet på kontoen. Med andre ord, er du UA Mileage Plus medlem, trenger du bare å registrere en hvilken som helst SAS eller annen *A flight på konto innen de går ut så er de gode som gull i 18 måneder til. Du kan hindre at poengene utgår med å opptjene poeng på en billeie hos alle selskaper, som Budget, Hertz, Avis, Sixt etc. Andre har nevnt hoteller, det er langt fra bare Hilton/Scandic som gir UA poeng. På hjemlige trakter kan Radisson SAS og alle Choice hotellene nevnes. Det er soleklart at amerikanske medlemmer har mange flere måter å tjene poeng på. Det finnes hundrevis av partnere du kan tjene poeng hos her, inkludert kredittkort. F.eks: Når jeg snart tar opp huslån for å betale for drømmehuset fruen og jeg akkurat har funnet, håver jeg inn 100.000 bonuspoeng. Jeg tjener også miles på dagligvarekjøp på supern! (i tillegg til kredittkortmiles).

Så det er lett å holde poengene i live, mye enklere enn Eurobonus. Der må du bruke opp poengene dine innen 5 år, ellers går dem rett i dass.

For å ta meg selv som eksempel, jeg sparer UA poengene mine, har over 750.000 miles på UA kontoen. Jeg bruker dem kun når billetter for salg er grisedyre og jeg MÅ stikke et eller annet sted privat. Har tenkt å spare opp mine miles til jeg blir gammel. Det kan jeg ikke gjøre med EB kontoen, de må brukes opp. Dette er en stor bakdel med EB. Et eksempel er folk som reiser billig og ikke så veldig ofte. Før du rekker å spare opp nok poeng til en skikkelig belønning, har poengene gått ut på dato....

Ta en titt på united.com eller mer aktuelt for OP Continental man har haugevis med opptjeningsmuligheter også hos Continental, inkludert Best Western som UA ikke har. CO har også Radisson, Hilton og Choice. Når jeg kikket kjapt på flying blues hjemmeside, har du ingen åpenbare fordeler der i forhold til CO One Pass. Poengene dine hos Flying Blue utgår etter 3 år dersom du ikke flyr med et Sky Team flyeselskap, så vanskeligere regler enn One Pass.

Hvilke av programmene som er best av de 2, vet jeg ikke, men jeg ville valgt programmet til flyselskapet du har tenkt å fly mest med, CO gir mer poeng til sitt eget program enn det du vil tjene på Flying Blues, akkurat som SAS gir mer poeng når du flyr SAS enn UA gir på sitt program om du flyr SAS.

Aner du ikke hvilket flyselskap du har tenkt å fly mest med i fremtiden, velg One Pass dersom USA turen din går med CO. Dersom USA turen går med LH, velg UAs program, rett og slett fordi UA gir 100% poeng på LH uansett hvor billig billetten er. UA gir 100% poeng på de fleste *A flyselskaper utenom SAS....

Som OSL flyer, anbefaler jeg Flyertalk på det sterkeste. Du får svar på alt du trenger å vite når det gjelder bonusprogram der.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2007, 09:01   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally posted by MountainDew

Jeg har en del poeng/miles på Delta kort. Er det mulig å flytte de over til FB?
Nei
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2007, 10:46   #13
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
La meg starte med å opplyse at alle disse bonusprogrammene her helt gratis.
Takk :-p

Quote:
det er langt fra bare Hilton/Scandic som gir UA poeng. På hjemlige trakter kan Radisson SAS og alle Choice hotellene nevnes.
Det er forsåvidt greit nok. Jeg prøvde både Scandic og Choice på mine to første turer til Sverige i fjor. Da jeg reiste en tredje gang, ble det Scandic igjen, pga. hvor fornøyd jeg var med de to første oppholdene. Og har jeg først "valgt meg" Scandic, så blir det det.. Men det er jo greit at muligheten er der..

Quote:
Når jeg kikket kjapt på flying blues hjemmeside, har du ingen åpenbare fordeler der i forhold til CO One Pass. Poengene dine hos Flying Blue utgår etter 3 år dersom du ikke flyr med et Sky Team flyeselskap, så vanskeligere regler enn One Pass.
Det vil si at jeg må fly med f.eks. KLM en gang hvert tredje år? det skulle jeg nok klare.. Om CO lar meg bruke kortet sitt på andre ting for å holde det i live, så er det jo uansett flyreiser jeg skal bruke det på i første omgang.. Det at jeg også kan bruke det på hoteller er jo bare en grei liten bonus.

Quote:
CO gir mer poeng til sitt eget program enn det du vil tjene på Flying Blues, akkurat som SAS gir mer poeng når du flyr SAS enn UA gir på sitt program om du flyr SAS.
Kan du utdype den? Sjekket både OnePass og FB sine sider, og en tur med CO vil gi meg 100& uansett om jeg bruker OnePass eller FB..

Og om CO evt. skulle gi meg mer fordeler, så er det jo mer realistisk at jeg kommer til å fly KL og AF oftere enn CO senere.. Men som nevnte i første post, så er jo ikke det noe jeg vet nå...

Som flere nevner, så virker det greiest med FB, siden jeg bor på denne siden av dammen, så jeg holder en liten knapp på det. Men jeg skal kikke nøyere på de respektive nettsider, så tar jeg vel en avgjørelse innen billettene bestilles.
Old 05-02-2007, 13:27   #14
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Første bud er i alle fall at; JA, meld deg inn (i ett eller annet bonusprogram).

Siden programmene er gratis har du ingen ting å tape, men mulighet for å tjene.
Old 05-02-2007, 14:14   #15
seatsniffer
ScanFlyer Blue

seatsniffer's Avatar

Når bonuspoeng først diskuteres...

Er det noen som vet hvordan jeg får tak i min kontoinformasjon når jeg verken har pin-kode, brukernavn eller kortnummer? Dette gjelder Flying Blue. Har prøvd å finne ut hvordan jeg sender mail, men da må jeg ha pinkode. Vil jeg ha ny pinkode må jeg ha nrukernavn osv...

Noen som har peiling?
Old 05-02-2007, 14:28   #16
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Ring FB 81 53 51 51 :exclamati
Reply

Posting Rules