![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
Posts: 634
|
![]()
Coast Air-avklaring denne uka
Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 563
|
![]()
spennende...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,112
|
![]()
Og ifølge Haugesunds Avis så skal det omstruktureres i Coast Air: Grossist i snuoperasjonar
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Det er vel ingen stor hemmelig at det renner mye penger ut av Coastair-kassa pga. Andenes. Det å operere 1 stk flymaskin på rutene de flyr norpå i dag, som er så langt fra resten av rutenettet hvor de bruker ATR, gir liten fleksibilitet koster mer enn det smaker. At flyene i tillegg har lite pax gjør ikke saken bedre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
kanskje Fredheim (som ikke er noen dumming) klarer å finne ut hva BX skal drive med. Nå er det et ganske fragmentert selskap, med noen bissnissruter som sikkert gir gode penger på vestlandet, noe FOT-styr som de ikke ser helt ut til å få til å funke, et rutenett som er mer spredt enn det norske bosetningsmønsteret, noe vip-charter og en flyflåte som vel egentlig ikke er optimal for norske forhold. Hva er det egentlig BX vil?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
|
![]()
Man kan jo lure på hva de forskjellige selskapene har lagt til grunn når de har lagt inn anbud på FOT-rutene som gir dundrende nederlag økonomisk sett? Både Coast Air, Kato Air og Guard Air har jo gått på denne smellen. Widerøe og DAT(?) er vel de eneste som har fått økonomi ut av FOT-rutene.
En annen ting er vel at i siste anbudsrunde ble det vel ikke gitt anledning til å si opp kontrakten i løpet av de 3 årene den varte? Da synes jeg det er merkelig at SD tillater Coast Air dette på Andenes-rutene hvis det er tilfellet nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
Etter hva jeg har blitt fortalt så taper Coastair ca 1 million i måneden på Andenes, og jeg vil nok anta at SD lar Coastair kjøpe seg fri fra kontrakten (ikke en ren oppsigelse). Det kan være billigere for Coastair å betale mellomlegget for det en ny aktør vil kreve for å overta kontrakten, enn å fortsette og fly med tap til kontrakten går ut. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
|
![]()
Jaja, for all del, jeg tror faktisk Widerøe vil levere et bedre rutetilbud til Andenes enn det Coast klarer så jeg tror nok bare det er en fordel for Andøyværingene at gode gamle WF overtar nok en gang. Dessuten gjør jo det at man kan kombinere Framnes og Andenes slik man har gjort før på ruter til Bodø og Tromsø
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
SD kan rope om konkurranse så mye de orker - faktum er at det er EN aktør som KAN det å fly på FOT-nettet, og det er Widerøe. (og kanskje det er det WF skulle drive med også - resten er de strengt tatt ikke så gode på....)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
En annen sak er at de små aktørene kanskje burde slå seg sammen til et større selskap som kunne få økonomi i sakene ved å kunne tilby mer enn en og annen spredt rute. Men med tanke på variasjoner i flypark, geografi etc blir det kanskje vel kaotisk... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Location: Kolbotn
Posts: 116
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,851
|
![]()
Nå vet jeg ikke om "for" er riktig ord å bruke men TRF-CPH og TRD-CPH er jo materuter for SK, itillegg flys OSL-GOT med SK rutenummer
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
WF flyr ingen ruter "for SK" - alle WFs ruter flys i dag på egen risiko, men alle utenlandsrutene er i codeshare med SK, og ruten ABZ-SVG flys jo "sammen" med SK, men uten noen form for inntektsdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Location: Kolbotn
Posts: 116
|
![]()
Det ser ut som om du blander sammen SAS og SAS Gruppen (SG). Alle selskap innen SG opererer på selvstendig grunnlag, og flyr ikke for noen andre. Skulle et selskap innen SG f.eks. legge ned en rute kan de andre selskapene innen gruppen starte flygninger på den ruten hvis det er økonomisk forsvarlig. D.v.s de som har de laveste kostnadene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Location: Kolbotn
Posts: 116
|
![]()
Det er helt sikkert koordinasjon innad i gruppen. Flytypene spiller f.eks en stor rolle
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
Posts: 634
|
![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Coast Air: Fra 19. august tilbyr Coast Air flere avganger mellom Stord og Oslo | Jens W | Flyforum | 0 | 18-08-2007 10:34 |
Coast Air: God start for Coast Airs to daglige avganger mellom Haugesund og Købe | Jens W | Flyforum | 4 | 17-08-2007 16:39 |
Coast Air-fly i trøbbel | G-COLE | Flyforum | 2 | 17-12-2005 10:26 |
Coast Air med enda et nytt fly | SK1399 | Flyforum | 0 | 04-05-2005 12:29 |
Coast Air kjøper fly | GF1 | Flyforum | 7 | 03-01-2005 13:45 |