![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Fra NRK Troms i dag morges:
Vil ha grønne landinger på Bardufoss Bardufoss flyplass kan bli første flyplass i Norge med "grønn landing". Det betyr at passasjerflyene lander som glidefly. Bak ideen står folkene bak Målselv fjellandsby. Ved å lande uten motorkraft reduserer man miljøforurensingen vesentlig, sier Even Heggbom, Målselv fjellandsby. Han har sammen med Målselv-ordfører Viggo Fossum tatt initiativ overfor Avinor til dette. Heggbom sier at miljø også har kommersiell betydning for fjellandsbyen. Flysikringsdirektør Knut Skaar i Avinor hilser initiativet velkommen. En prosjektgruppe er satt ned for å gå inn i SAS-gruppens program. Allerede før sommeren vil de ha svaret klart. Det vil da også gjelde andre flyplasser som har liten trafikk, f.eks. Kirkenes og Evenes i nord. - Å gjennomføre en slik landing forutsettter at det ikke er til forkleinelse for andre som er ute og flyr. Er det samtidighet av fly rundt en flyplass må vi sørge for at det skjer på en sikker og effektiv måte for alle som flyr, sier han. Journalist: Arild Moe. Innslag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
|
![]()
Høres kult ut på en flyplass hvor innflyvninga fra den ene siden foregår i sikksakk mellom fjelltopper
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: Kristiansand
Posts: 319
|
![]()
VG hadde sak om det på trykk i dag, med kommentar fra ordføreren i Bardufoss bl.a.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Dette har vel SAS Braathens annonsert dem skal starte med på alle flyplasser...hva er så spesielt med Bardufoss...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Dette er jo litt oppskrytt! Trodde piloter har gjort dette i mange år allerede! Men for all del, det fyller jo tomrom i aviser
![]() "Prosedyren krever tett kontakt mellom cockpit og lufttrafikktjenesten. Flyet må passere et antall meldepunkter til nøye fastsatt tid, slik at både ruteføring, flyhøyde og marsjfart blir optimal før innflygning. – SAS Braathens har utstyret som skal til for grønne landinger i to tredeler av flåten, sier Midteide. Metoden vil også kreve investering av noe utstyr ved lufthavnene. Han legger til at grønne landinger i tillegg vil føles mer behagelig for passasjerene under landingsprosessen. " knise fnise! Javel? Hva slags utstyr er dette? Resirkuleringsbøtter? Artikkel |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Dette har vært standard praksis i alle de årene jeg har fløyet for SAS.Ikke noe nytt.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Pr-bullsh**......
Gitt at ventetiden for nye STARS vi trenger for kunne gjennomføre noe slik fullt ut, kan man skyte sølvpil etter dette. (Avinor løper ikke akkurat for å gjøre ting på flyplasser de ikke driver/eier) At ruteflyene står for veldig lite av utslippene nevner man jo ikke, for de som står for størstedelen, er forsvaret.........og de er man noget avhengig av å ikke erte på seg...... ![]() Viggo gjøre en god jobb, men enkelte ganger finner han på mye rart! ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 92
|
![]()
Vel, en "bratt" approach skader ikke, for da må man jo uansett ligge i eller nær "idle power" (=tomgang) for å kunne klare å holde farten nede.
"Grønne approacher" er ment for flyplasser med moderat til mye trafikk, der kommunikasjon fra flyets computere gir ATC en nøyaktig ETA, som basert på det kan gi en bekreftelse på denne ETAen, og ut fra det gi flygerene mulighet til å holde cruisehøyde så lenge at de kan ta en fin continious idle descent hele veien ned. I ca 1000 fot vil man uansett vi på litt for å ikke ligge helt i idle med tanke på muligheten for en goaround. Alternativet til "grønn approach" er at flygerene descender etter best guess for å gli inn på samme måte, ca 3 x høyde, men dersom flygeleder av en eller annen grunn extender ground tracket til flighten må man da levle av et eller annet sted på veien ned, gi gass igjen for å holde en eller annen høyde, for så å gjenta prosessen. Korter ATC inn groundtracket må man kaste ut speedbrakes eller hjul for å komme seg ned, og en for bratt - og mer støyende på bakken - approach blir resultatet. Der hvor ATC eller prosedyrer ikke forhindrer en kontinuerlig nedstigning, vil en ha en mest mulig økonomisk og miljøvennlig descend. Kan man garantere det samme i et travelt luftrom ved hjelp av de tekniske løsningene SAS har utviklet i samarbeid med svensk Luftfartsverk, har man det de kaller en "Grønn Descend". |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vil fly Murmansk - Bardufoss | Glenn | Flyforum | 7 | 31-03-2009 09:56 |
Grønne landinger | GF1 | Flyforum | 7 | 12-07-2007 21:40 |
Grønne uniformer?? | CK | Flyforum | 23 | 31-03-2007 05:55 |
SAS først ute med "grønne landinger" | LN-KGL | Flyforum | 12 | 09-11-2006 18:07 |
Norsk flyselskap vil fly Bardufoss-Bodø | AH05 | Flyforum | 8 | 18-02-2005 08:59 |