Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2007, 14:23   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Vil ha grønne landinger i Bardufoss

Fra NRK Troms i dag morges:

Vil ha grønne landinger på Bardufoss

Bardufoss flyplass kan bli første flyplass i Norge med "grønn landing". Det betyr at passasjerflyene lander som glidefly. Bak ideen står folkene bak Målselv fjellandsby. Ved å lande uten motorkraft reduserer man miljøforurensingen vesentlig, sier Even Heggbom, Målselv fjellandsby. Han har sammen med Målselv-ordfører Viggo Fossum tatt initiativ overfor Avinor til dette. Heggbom sier at miljø også har kommersiell betydning for fjellandsbyen.

Flysikringsdirektør Knut Skaar i Avinor hilser initiativet velkommen. En prosjektgruppe er satt ned for å gå inn i SAS-gruppens program. Allerede før sommeren vil de ha svaret klart. Det vil da også gjelde andre flyplasser som har liten trafikk, f.eks. Kirkenes og Evenes i nord. - Å gjennomføre en slik landing forutsettter at det ikke er til forkleinelse for andre som er ute og flyr. Er det samtidighet av fly rundt en flyplass må vi sørge for at det skjer på en sikker og effektiv måte for alle som flyr, sier han.

Journalist: Arild Moe. Innslag.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2007, 17:16   #2
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: Vil ha grønne landinger i Bardufoss

Høres kult ut på en flyplass hvor innflyvninga fra den ene siden foregår i sikksakk mellom fjelltopper
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2007, 17:41   #3
Trash2000
ScanFlyer Blue
 
Trash2000's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Kristiansand
Posts: 319
Default Re: Vil ha grønne landinger i Bardufoss

VG hadde sak om det på trykk i dag, med kommentar fra ordføreren i Bardufoss bl.a.
Trash2000 is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2007, 02:00   #4
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: Vil ha grønne landinger i Bardufoss

Dette har vel SAS Braathens annonsert dem skal starte med på alle flyplasser...hva er så spesielt med Bardufoss...
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2007, 12:16   #5
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Vil ha grønne landinger i Bardufoss

Dette er jo litt oppskrytt! Trodde piloter har gjort dette i mange år allerede! Men for all del, det fyller jo tomrom i aviser Leste følgende i Harstad tidende i dag:

"Prosedyren krever tett kontakt mellom cockpit og lufttrafikktjenesten. Flyet må passere et antall meldepunkter til nøye fastsatt tid, slik at både ruteføring, flyhøyde og marsjfart blir optimal før innflygning.

SAS Braathens har utstyret som skal til for grønne landinger i to tredeler av flåten, sier Midteide.

Metoden vil også kreve investering av noe utstyr ved lufthavnene. Han legger til at grønne landinger i tillegg vil føles mer behagelig for passasjerene under landingsprosessen. "

knise fnise! Javel? Hva slags utstyr er dette? Resirkuleringsbøtter?

Artikkel
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2007, 12:38   #6
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Vil ha grønne landinger i Bardufoss

Dette har vært standard praksis i alle de årene jeg har fløyet for SAS.Ikke noe nytt.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2007, 14:02   #7
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Vil ha grønne landinger i Bardufoss

Pr-bullsh**......

Gitt at ventetiden for nye STARS vi trenger for kunne gjennomføre noe slik fullt ut, kan man skyte sølvpil etter dette. (Avinor løper ikke akkurat for å gjøre ting på flyplasser de ikke driver/eier)

At ruteflyene står for veldig lite av utslippene nevner man jo ikke, for de som står for størstedelen, er forsvaret.........og de er man noget avhengig av å ikke erte på seg......



Viggo gjøre en god jobb, men enkelte ganger finner han på mye rart!
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2007, 17:36   #8
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Vil ha grønne landinger i Bardufoss

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

Dette har vært standard praksis i alle de årene jeg har fløyet for SAS.Ikke noe nytt.
Har jeg forstått det feil når jeg sier at det ikke går me alt for bratte approacher? Eller var det motsatt Hvordan er det da på en innflygning som VOR/DME til 35 på Evenes. Ikke akkurat slak og fin
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2007, 17:53   #9
Jumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 92
Default Re: Vil ha grønne landinger i Bardufoss

Vel, en "bratt" approach skader ikke, for da må man jo uansett ligge i eller nær "idle power" (=tomgang) for å kunne klare å holde farten nede.

"Grønne approacher" er ment for flyplasser med moderat til mye trafikk, der kommunikasjon fra flyets computere gir ATC en nøyaktig ETA, som basert på det kan gi en bekreftelse på denne ETAen, og ut fra det gi flygerene mulighet til å holde cruisehøyde så lenge at de kan ta en fin continious idle descent hele veien ned. I ca 1000 fot vil man uansett vi på litt for å ikke ligge helt i idle med tanke på muligheten for en goaround.

Alternativet til "grønn approach" er at flygerene descender etter best guess for å gli inn på samme måte, ca 3 x høyde, men dersom flygeleder av en eller annen grunn extender ground tracket til flighten må man da levle av et eller annet sted på veien ned, gi gass igjen for å holde en eller annen høyde, for så å gjenta prosessen. Korter ATC inn groundtracket må man kaste ut speedbrakes eller hjul for å komme seg ned, og en for bratt - og mer støyende på bakken - approach blir resultatet.

Der hvor ATC eller prosedyrer ikke forhindrer en kontinuerlig nedstigning, vil en ha en mest mulig økonomisk og miljøvennlig descend. Kan man garantere det samme i et travelt luftrom ved hjelp av de tekniske løsningene SAS har utviklet i samarbeid med svensk Luftfartsverk, har man det de kaller en "Grønn Descend".
Jumper is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vil fly Murmansk - Bardufoss Glenn Flyforum 7 31-03-2009 09:56
Grønne landinger GF1 Flyforum 7 12-07-2007 21:40
Grønne uniformer?? CK Flyforum 23 31-03-2007 05:55
SAS først ute med "grønne landinger" LN-KGL Flyforum 12 09-11-2006 18:07
Norsk flyselskap vil fly Bardufoss-Bodø AH05 Flyforum 8 18-02-2005 08:59


All times are GMT +2. The time now is 22:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.