Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-01-2007, 10:59   #1
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Delvis OT: fusjoneringer

Interessant lesing. Håper det går bedre for Statoil/Hydro

http://www.dn.no/energi/tema/article998897.ece?WT.svl=article_image
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 11:29   #2
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Delvis OT: fusjoneringer

BUSK-fusjonen ble vanskelig fordi det var så mange som måtte gå, og mye av bråket skyldtes oppfatninger av urettferdighet i hvordan det rammet de folk fra de to selskapene. Sånn sett er nok StatsVann-fusjonen mye enklere, fordi det vil være lite behov for å si opp folk. derimot vil det nok bli en del omrokkeringer, fx har jo begge selskapene i dag team på felter de har sammen, og der vil en del folk som overlapper måtte bytte jobb. Det er også en kulturforskjell: Hydro er på mange måter et blårusselskap, med jernhard økonomi- og prosjektstyring, mens Statoil er mer vi-går-rett-på, som har ført til mange gjennombrudd og at de tør mer - men går i baret oftere. Statoil er på mange måter et mer dristig og krativt selskap, mens Hydro har Ordnung Muss Sein. Det er neppe tilfeldig at Ormen Lange blir ferdig innenfor budsjett og tid, mens Snøhvit stadig sprekker. Folk kjenner hverandre ofte på tvers av selskaper, men kulturforskjellen må de nok jobbe litt med.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 11:34   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,349
Default Re: Delvis OT: fusjoneringer

De fleste fusjoner tar med seg "de" og "vi" i mange år etterpå...
EB is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 12:11   #4
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,120
Default Re: Delvis OT: fusjoneringer

Fine betraktninger fra Isbamse Et annet poeng er at Hydro-kulturen kanskje også er preget av aluminiumsdivisjonene (samt den tidligere gjødseldivisjonen), der fortjenestemarginene er mindre og det følgelig er et mye større kostnadsfokus enn innenfor olje og gass.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 14:31   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,349
Default Re: Delvis OT: fusjoneringer

Kanskje de også burde se på fusjonen ExxonMobil... Mye som gikk galt der også...men der gikk det mest ut over kundemassen til Mobil...
EB is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 14:58   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Delvis OT: fusjoneringer

Quote:
Originally posted by EB

Kanskje de også burde se på fusjonen ExxonMobil... Mye som gikk galt der også...men der gikk det mest ut over kundemassen til Mobil...
Og så forsvant de stilige Mobil-stasjonene. Selv en 7-åring synes det var stas at onkel fylte bensin på folkevogna på Mobil-stasjonen i Ulsteinvik...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 15:21   #7
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Delvis OT: fusjoneringer

Forøvrig har de allerede bestemt det nye navnet på Hydro/Statoil.

Det ble...

Hysa.

atck is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Delvis OT: sirpjalle Flyforum 0 30-01-2008 22:57
Delvis OT: Festen over ? LN-SEK Flyforum 2 30-03-2006 12:34
Delvis OT: Søndagsmoro? DY Flyforum 17 11-04-2005 15:54
Delvis OT: Mille Trety Flyforum 5 11-01-2005 08:02
delvis OT CK Flyforum 2 24-09-2004 16:19


All times are GMT +2. The time now is 16:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.