![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Planlegger du å møte våren et sted i Europa, og ønsker å dra til et sted naboen ikke allerede har vært, er det størst sannsynlighet for at du ender opp i et Norwegian-fly. Det norske lavprisselskapet har nå nesten to og en halv gang flere Europa-ruter enn konkurrenten SAS Braathens. Når flyvningene starter til Beograd fra Oslo Lufthavn Gardermoen 28. april, står Norwegian med 77 europeiske ruter, mot SAS Braathens 33.
Billigere. I tillegg er Norwegian jevnt over lavest i pris, som regel halvparten av SAS-prisen, viser prissammenligninger Aftenposten har gjort over tid. De siste årene har Norwegian åpnet et 30-tall nye ruter til Europa, mens SAS Braathens har nøyd seg med 18. Men dette året vil ikke SAS Braathens starte flyvninger til en eneste ny destinasjon, bekrefter informasjonssjef Thomas Midteide. Mer her: http://forbruker.no/reise/article1613695.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Artikkelen gir nok en litt skjev vinkel. Riktignok har Norwegian mange flere ruter, men målt i antall avganger så er vel SAS Braathens langt større.
Nå er vel Norwegian sitt rutenett og antall avganger større ut fra Norge enn innenlands vil jeg tro, men kanskje motsatt for SAS Braathens del....noen som vet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kombinasjonen SAS BRaathens/SAS/Star Alliance gir vel enda flere destinasjoner...ikke alle må reise non-stop!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Urghh, liker dårlig sånne artikler. Vitner om totalt manglende forståelse hos journalisten. Kan ikke telle f eks SKs 5 daglige til LHR likt med alle destinasjonene DY flyr til 1-2 ganger i uken, og KUN i sommerprogrammet. F eks har Beograd- ruten en ukentlig avgang. Men her har journalisten brukt regneferdighetene sine og funnet ut at Norwegian har to og en halv gang flere destinasjoner enn SK. Hurra for han!
![]() Og dette er jo ikke akkurat noen nyhet. Det skulle liksom være Beograd- ruten som avgjorde saken; DER erobret Norwegian Europa! ![]() Han er vel også ute på farlig dypt vann ved å påstå at Norwegian generelt ligger så mye under SAS i pris som han gjør. (Under halvparten av SAS). :lightbulb
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
denne artikkelen reagerte jeg på én gang - det er farlig nær tekstreklame... Se forøvrig en del av kommentarene - men bare ikke prøv å fortelle journalisten noe.... er JAN GUNNAR FURULY kjøpt og betalt?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
I såfall lønner det jo seg å kjøpe journalister...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Godt over halvparten av det som ikke er rene hendelser i "nyhetene" er plassert der på en eller annen måte, påstås det. Jeg reagerte ikke så mye på Norwegian-artikkelen, ettersom jeg selv ofte nyter godt av å reise til "eksotiske" byer som DY kan tilby for en meget billig penge.
Denne komentaren synes jeg var aldeles utmerket (kunne ha skrevet den selv...) : http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1604306.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Er heller ikke videre imponert over svaret til den nye "Siv Meisingseth"...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
"Planlegger du å møte våren et sted i Europa, og ønsker å dra til et sted naboen ikke allerede har vært, er det størst sannsynlighet for at du ender opp i et Norwegian-fly. Det norske lavprisselskapet har nå nesten to og en halv gang flere Europa-ruter enn konkurrenten SAS Braathens"
klarer ikke helt å se at denne teksten setter SAS sine høye frekvenser til side og favoriserer Norwegian. Jeg ser ikke annet enn at Norwegaians mange ruter til FLERE destinasjoner gjør at du nok hopper på et Norwegian fly om du skal oppsøke nye og spennende destinasjoner! Med all respekt så kan jo ingen her fornekte at Norwegian har et mer spredt rutenettverk enn SAS. Lavere frekvenser eller ikke, Norwegian tar deg uansett direkte til flere destinasjoner enn SAS. Og for de som ikke er forettnings reisende så er dette meget gode produkter!
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
For en rævva artikkel! Kjøpt og betalt var vel det første som slo meg.. Jeg forventer mer av Aftenposten.
Alle de destinasjonene de nevner i artikkelen serves kun av DY 1 eller 2 ganger pr. uke. Om de hadde dratt huet ut av rævva til Kjosern, hadde de funnet ut at SKBU totalt sett har mange flere daglige direkteavganger til utlandet enn det DY har. Og ikke nok med det, jeg kikket litt på "lavpris" kalenderen til DY for sommeren. Jeg sammenlignet flere avganger med SAS/Spanair til Spania, DY var dyrest hele veien. Sånn. Det føltes godt |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Typisk eksempel på en artikkel der alt som står der er riktig, men likevel blir feil...for det med destinasjonene er jo riktig, og for de som skal på ferier er jo direktefly ofte viktigere enn frekvenser...men likevel blir det feil, fordi man overser at SAS rett og slett for en stor del betjener et annet marked.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Bra for Norwegian... I fjor var de dyrere enn Lufthansa til Munchen og jeg kjenner mange som etterhvert har blitt overrasket over hvor dyre DY egentlig er i forhold til de "gamle tradisjonelle"...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Prisene DY tilbyr til Europa, særlig destinasjonene i Spania fra slutten av juni til begynnelsen av august, er forskrekkelig dyre. Virkelig. Og det ca et halvt år i forveien. Men som noen jeg kjenner sa: De er jo billigst, så da er det vel det vi må ut med. Det er nettopp slike holdninger som skapes av slike "reklameartikler". Folk (langt fra alle selvfølgelig) stoler virkelig på slikt og tror at dette er uhildet og god journalistikk.
Faktum i dette tilfellet var at å fly omveien om CDG med AF (3 t lengre reise da) gav 2100 kr i besparelse per person! Særlig i slike ferieperioder kan det være mye å spare på å tillate seg en mellomlanding. Rutefly har ikke nødvendigvis høysesong, men det har LCC som DY. Men mitt (meget uvitenskapelig) inntrykk er at folk virkelig stoler på at DY er billigst. De tror det fungerer som ved f eks bensinpriser; at konkurrentene skuler på hvernandre og hele tiden er opptatt av å ha lavest pris. Slik er jo ikke flymarkedet!
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Godt poeng!! Der det alltid lønner seg å sjekke Norwegian når man skal ut å reise resten av året - bør man absolutt sjekke LH, BA, AF og SK i perioder hvor Norwegian og andre LCC har høysesong - dette kan også være i helgene resten av året og ikke bare i ferier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ikke noe nytt i dette. En sjekker selvsagt flere selskaper før en bestiller. Hvis ikke kan en i ettertid ikke komme løpende og klage.
Lufthansa har gode kampanjetilbud hver onsdag, SAS Braathens hadde nettopp en knallkampanje til Europa som slår Norwegian ned i støvlene. En bør holde seg orientert og ikke bare bestille på første pris en får. Dette gjelder forsåvidt i HELE samfunnet...luftfarten er intet unntak |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Riktig - men noen "slipper" lettere igjennom fordi opinionen mener at de allerede/alltid er billigst. Det er mye på Rema1000 som er dyrere enn på Centra...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Med andre ord er luftfarten som resten av samfunnet.
Når det gjelder SAS Braathens og Norwegian så har jo SAS Braathens nærmet seg et lavprisselskap, og Norwegian nærmet seg et vanlig ordinært ruteselskap. Norwegian kan nok tenkes å "flyte" litt på betegnelsen "lavprisselskap", mens SAS Braathens ikke gjør det. Snur en på det så tror jeg jo at mange forretningsreisende først og fremst tenker på SAS Braathens når dem skal ut å fly, nettopp fordi dette er "bedre". Prisene på SAS Braathens er i mange tilfeller konkurransedyktige, spesielt om en må ha forbindelse fra et annet sted i Norge før Oslo, mens Norwegian ikke er like gunstig på pris da (er min mening). Norwegian har derimot langt flere ruter ut fra Oslo (og kanskje spesielt de andre store byene), som ikke SAS Braathens har, og kan dermed tiltrekke seg dem som vil unngå flybytte etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Både NAS og REMA blir nevnt her, som om deres oppgave skulle være å gi norge billig mat, drikke og flyreiser. Det er selvfølgelig feil. Deres oppgave er å tjene mest mulig penger til sine aksjonærer, på lik linje med alle andre børsnoterte selskaper. I tillegg har de nevnte firmaene røsket kraftig opp i sine respektive markeder, og ført til lavere priser på mat, drikke og flyreiser. På den måten har de en viktig samfunnsfunksjon. Og selvfølgelig kan ingen være billigst på ALT. Da ville man gått konkurs ganske snart. Noe må de jo tjene penger på, selvom enkelte ikke ser ut til å like akkurat den biten.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian minst punktlig i Europa | LN-KOG | Flyforum | 11 | 25-02-2014 13:27 |
Flightstat sep 2011. Norwegian nr 2 i Europa | tdb | Flyforum | 7 | 06-10-2011 20:18 |
Norwegian nest best i Europa | tiemand | Flyforum | 5 | 02-06-2010 20:08 |
Norwegian fra Tromsø til Øst-Europa | X-BU | Flyforum | 5 | 03-11-2005 13:10 |