![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
http://www.nettavisen.no/innenriks/article874323.ece
Alle Forsvarets transportfly av typen Hercules er satt på bakken på grunn av feil og mangler. Flyene er planlagt faset ut i 2012 - og skal erstattes med hva? Uansett kan det være gode muligheter for mange innleide fly i diverse varianter i årene fremover. ![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
|
![]()
Var ikke 5 av dem allerede satt på bakken?
Dumt at vi er ett såpass fattig land at vi ikke har råd til nye transportfly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Så forøvrig den siste operative Herk´en over Oslo for et par uker siden, kanskje det var siste flight? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Herculesene burde stått på flymuseum for lenge siden, og regjeringen må snarest bestille nye C-130 eller A400 - i mellomtiden betyr vel dette at Forsvaret må leie inn flymatriell når det trengs - noe som vi freaks kan glede oss til. Antonover og annet heavy metal!!! Eller hva med denne???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Mmmmm, den Short'sen har jeg sett før....
Den er bare råååååå, og jæskla diger ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Og da var det offisielt ser jeg
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
TurbopropFlyer
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
|
![]()
Jeg tror Norge kommer langt med C-27J.
Av 6 Hercules maskiner er det stort sett kun 2-3 som har vært operativ av gangen de siste 10 årene. Vil påstå at 6 flyvedyktige C-27J klarer å dekke Norges behov bedre enn 3 Hercules. De få gangene vi trenger tyngre matriell kan vi leie inn etter behov. C-130 og A400 er rett og slett for store for lille Norge.
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url] |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
|
![]()
Men A400 er jo et sinnsykt tøft fly da
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
A400M er nok ganske stor, men som foreslått litt tidligere her kunne f.eks. 4 C-27J og 2 A400M kanskje vært en tanke. Nå vet ikke jeg hvor ofte C-130'ene går smekkfulle, men jeg ser for meg at det kan være både upraktisk og vanskelig å få tak i innleide maskiner i en krisesituasjon.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Atter en gang, og som i så mange andre saker nå i verdens rikeste land...sier'em iallefall
![]() DETTE ER SÅÅÅ JÆSKLA PINLI' ![]() C27J'en er en fin og god maskin det, og som flere av dere sier, kanskje en kombinasjon med nyerer Herculeser eller A400M'er kan være noe? Men apropos A400M? Noen som har fått med seg når denne skal fly første gang a? Mener å ha sett at de holder på å sette sammen maskin nr 1 ?
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
Dette er jo ikke akkkurat noe nytt, det er som nevnt tidligere ikke ofte at C-130 maskinene har værtt i lufta.
Flyene er desværre gått ut på dato og flytid. Det er bare så lenge en kan modifisere og oppdatere flyene før det ikke lønner seg lengre og da er det vel på tide å bytte dem ut. A400 tror jeg er en elendig ide, den har ikke hatt første flyturen sin engang og her snakker vi om ett akutt behov. Og det bør ikke gå mer en 6-12 måneder før erstatningsfly er på plass og klar til bruk. Det å leie flykapasitet bør en gjrøe minst mulig da dette er sinsykt dyrt
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Med Norges ambisjoner om internasjonalt engasjement er ikke 6 C-130 for stort. Norge er ikke lite. Norge er desto større om man snakker om ambisjonene! Det er størrelsen på hva vi vil gjøre med Forsvaret som må være styrende for hva vi eier av materiell.
Med det tidligere ordningen med "invasjonsforsvar" hadde det kanskje vært et lite land å forsvare, men når operasjonsområdet nå er blitt "hele verden" er saken en litt annen sett fra min drodlings side ![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Hva skjer med den flyoperative kunnskap som Luftforsvaret skal og MÅ ha når alle flyene er satt på bakken. Det blir vel smått med trening i alle ledd fra piloter , teknikere og resten av bakkeorganisasjonen.
Om ikke denne kompetansen holdes på et kontinuerlig høyt nivå er vel dette kanskje mye mer alvorlig enn noe annet. Selve flyene er jo tross alt bare døde gjenstander .. og som kan og bør byttes ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Det er flere større deler som er klare for videre montering/plumbing mm., men det er nok enda flere måneder før body join begynner i Spania. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
|
![]()
Hvorfor skal det enkelte land innenfor NATO ha sin egen flåte av f.eks transportfly ? Det burde vært mye mer rasjonelt og billigere også, dersom NATO hadde hatt en felles transportflåte med en sentral dirigering av transportbehovet innenfor NATOlandene. Da kunne sikkert flyene blitt brukt mere rasjonelt også. (et system som en slags transportsentral) seriøst ment. Har sett forslaget et sted for en stund siden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Tenk at ikke politikerne begriper at "et av verdens rikeste land" på denne måte blir utskjemt i resten av verden: Gjerrigknarker som salter ned formuen og ikke engang vil dele peanuts med allierte. Gjett om de kommer oss til unnsetning hvisomatte dersomatte...
Patetisk pinlig. ![]() ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Norge har alltid hatt store internasjonale ambisjoner. Derfor bør man satse på større flytyper enn C27J, kanskje 8 stk er mer fornuftig og fremtidsrettet slik at man slipper å leie inn dyre flytyper til Nato operasjoner og evt. katastrofer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
"Hva er ditt kontonummer? Hvor mange milliarder sa du?" -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Samtlige fly og helikopter tilknyttet Norsk Luftambulanse AS kan bli satt på bakken | sail4fun | Flyforum | 6 | 26-06-2010 15:43 |
ScanAviation satt på bakken | CK | Flyforum | 12 | 13-07-2009 21:32 |
Sikorsky S-92 satt på bakken. | k.s. | Flyforum | 5 | 23-03-2009 10:29 |
Emerald satt på bakken | Blubird | Flyforum | 0 | 07-05-2006 10:36 |
Redningshelikoptrene satt på bakken | sail4fun | Flyforum | 0 | 17-11-2005 10:01 |