![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Er dette mulig:
http://www.ht.no/incoming/article71625.ece Ingen med startkabler på Evenes ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
|
![]()
Tenker noen i cockpit glemte å trykke på en knapp i taket før forlot skuta kvelden før og en uoppmerksom bakkeansatt hadde det litt travelt med å komme seg hjem...
Under nattstoppen som BU hadde i Bodø, var det titt og ofte at vi ringte til kapt på hotellet og ga han beskjed, noen ba oss om å fikse det, men andre kom tilbake til flyplassen for å gjøre det selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
He he. Vittig artikkel fra en kjent lokal journalist:
Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: May 2005
Posts: 40
|
![]()
Skal ikke flyet ut på en ny leg er det standard cockpit prosedyre å koble over til "ground service bus" Da kan batteriet frakobles.
Det vil fremdeles være power på cabinlys etc. Flyet blir strømløst da ext pwr frakobles. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]() Quote:
![]()
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Escaping the blue box
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
|
![]() Quote:
__________________
Just got out of the blue box |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
|
![]()
Hvis dette er en 737..Hvis hansken står i, En har strøm fra bakken, men er ikke slått på noe i cabin (gnd service) eller cockpit (full power) og fuelpanelet står oppe. Da vil batteriet tappes!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 157
|
![]()
Vi hadde et par tilfeller av dette da jeg jobbet på på KRS!
Det rare var jo det at pilotene aldri gjorde noe galt, de skyldte alltid på oss stuere. Dette var forresten før stuerne fikk arbeidsoppgaver i cockpit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
|
![]()
Opplevde å bli sittende i flyet i ca 1 time på HAU nå romjula. Flyet hadde ikke strøm i det hele tatt, så vi måte boarde i mørket. Var egentlig ganske koselig, der flyvert(innene) gikk rundt med lommelykter.
Det hadde vært et helvettes regnvær på natta, og det var faktisk vått inne i kabinen... De fremre seteradene var våte... De fikk ikke start på motorene, og måtte visstnok bruke trykkluft (?) for å få start på den ene motoren, for så å overføre kraft til den andre. Ifølge cockpit var det et eller annet i halen som skulle hindre slike tilfeller, men den hadde visst blitt U/S i løpet av natta med regnvær... (correct me if i'm wrong... klokka var bare 6 på morran......) ![]() Eivind |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
Join Date: May 2005
Posts: 40
|
![]()
Sannsynligvis var både ext pwr og apu u/s.(Ikke ofte at begge er u/s) .
Da går det å starte med utvendig trykkluft. Venstre motor startes først pga sikkerheten ifm frakobling av luft.Høyre motor startes med X-bleed fra venstre under pushback. (Normal apu u/s start) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
__________________
Mad dog... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
Join Date: May 2005
Posts: 40
|
![]()
Ja, er det glatt må høyre startes etter pushback.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Å gjøre det under pushback på glatt føre er å be om en saksing.
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 157
|
![]()
Røros på KRS liker tydeligvis "Living on the edge". Har skjedd flere ganger at 1'ern til
F-70'en til KLM har blitt startet under push-back på glattisen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
|
![]()
Noen piloter som kan forklare om oppstarts prosedyrer under pushback på glatisen vektlegges noe særlig i opplæring/utsjekk/kursing/ og utdannelse?
Når jeg er på headsettet på oppstarten, så ber jeg konsekvent om å vente med start til etter pushback, så lenge det er glatt. Og det er ikke alltid at cockpit har like stor forståelse for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Har av og til inntrykk av at kun piloter som har opplevd saksing som forstår hvorfor man må vente med oppstart...
![]() Hadde en episode for noen år siden hvor noen piloter i en 737 med tydelig overlegg misforsto beskjeden om å avvente oppstart til etter pushback. De syntes ikke det var like morsomt da pushet ble avsluttet der og da, og de fikk beskjed om å sette bremsene, halveis ute fra stand, uten mulighet til å snu selv... ![]() Motoren ble stoppet igjen, og flyet ble dyttet helt ut, med det nå mest grinete crewet jeg noengang har vært borti.... ![]() Det hører også med til historien at det ble saksing allikevel, så det hadde nok vært kjempegøy med begge motorene igang i tillegg... Enkelte ting gidder man ikke å diskutere engang, så da er det bare å ta headsettet og gå avgårde... Virker igrunn hver gang... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Newcomer
Join Date: May 2005
Posts: 40
|
![]()
Siterer bare fra; "Operating Procedures, Ground handling, Start up" (BUSK)
"The Commander and the ground crew SHALL coordinate engine start according to local instructions and surface conditions" Det sier vel det meste . Foreslår at push-back stoppes i tilfelle cockpit ikke følger det som er avtalt. Tror de fleste norske cockpitcrew er ops på faren med saksing etc, men med litt sløve /uklare prosedyrer så glipper det. På f.eks LHR er det ved enkelte gater, pga beliggenheten, ikke lov å starte under pushback .Det gis ordre om "Stby to start eng."Eng start kommer etter en markert linje er passert i en "pull fwd". |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 92
|
![]()
Glatt føre - og pushback for den saks skyld, er knapt - om i det hele tatt - dekket i flyutdannelsen. Kommer med erfaring, men som kjent kan det komme besetninger til Norge som ikke er kjent med glatt føre og dets pekulariteter. Derfor er det lurt å komme med "Captain Sir, it's very slippery today, so please wait with engine start until after the pushback", eller noe liknende, på ren og pen engelsk så crewet forstår det. Så går det nok bra (-:
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Batteri + Ebay. | jameson82 | Bilder & foto | 6 | 22-10-2012 00:46 |
Flatt hjul etter parkering på Gardermoen | ENGM 911 | Småprat | 4 | 18-04-2012 22:46 |
Business helt flatt | SASFan | Reiseforum | 17 | 08-04-2010 19:51 |
Flatt nesehjul på OSL | AirbusTrond | Flyforum | 5 | 24-07-2009 22:12 |
Flatt batteri | GF1 | Flyforum | 3 | 08-05-2006 13:21 |