Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-01-2007, 22:07   #1
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Flatt batteri?

Er dette mulig:
http://www.ht.no/incoming/article71625.ece

Ingen med startkabler på Evenes
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2007, 22:13   #2
spitfire
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
Default Re: Flatt batteri?

Tenker noen i cockpit glemte å trykke på en knapp i taket før forlot skuta kvelden før og en uoppmerksom bakkeansatt hadde det litt travelt med å komme seg hjem...

Under nattstoppen som BU hadde i Bodø, var det titt og ofte at vi ringte til kapt på hotellet og ga han beskjed, noen ba oss om å fikse det, men andre kom tilbake til flyplassen for å gjøre det selv.
spitfire is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2007, 22:49   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Flatt batteri?

He he. Vittig artikkel fra en kjent lokal journalist:

Quote:
Flyet var blitt hindret ved avgang på Gardermoen. Årsak: Skitværet i sør, som var til generelt hinder for mye av lufttrafikken tirsdag.
Ordet skitvær er vel ikke helt kosher
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 00:23   #4
xbrave
Newcomer
 
Join Date: May 2005
Posts: 40
Default Re: Flatt batteri?

Skal ikke flyet ut på en ny leg er det standard cockpit prosedyre å koble over til "ground service bus" Da kan batteriet frakobles.
Det vil fremdeles være power på cabinlys etc. Flyet blir strømløst da ext pwr frakobles.
xbrave is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 09:56   #5
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Flatt batteri?

Quote:
Originally posted by Tommy777

He he. Vittig artikkel fra en kjent lokal journalist:

Quote:
Flyet var blitt hindret ved avgang på Gardermoen. Årsak: Skitværet i sør, som var til generelt hinder for mye av lufttrafikken tirsdag.
Ordet skitvær er vel ikke helt kosher
I nordnorge, så!
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 10:36   #6
TUC
Escaping the blue box
 
TUC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
Default Re: Flatt batteri?

Quote:
Originally posted by xbrave

Skal ikke flyet ut på en ny leg er det standard cockpit prosedyre å koble over til "ground service bus" Da kan batteriet frakobles.
Det vil fremdeles være power på cabinlys etc. Flyet blir strømløst da ext pwr frakobles.
-Men man skal vente med å koble fra batteriet til flyet er ferdig tømt, iflg prosedyren. Dette kommer av at ikke alle sliding carpets drives av strømmen fra bakken, men får power fra batteriet. Dette problemet skal fikses, men er visst ikke spesielt høyt prioritert... Ufattelig irriterend på kvelden når flight deck vil skynde seg hjem, og man fremdeles har en halvfull treer å tømme!
__________________
Just got out of the blue box
TUC is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 11:48   #7
Canopy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
Default Re: Flatt batteri?

Hvis dette er en 737..Hvis hansken står i, En har strøm fra bakken, men er ikke slått på noe i cabin (gnd service) eller cockpit (full power) og fuelpanelet står oppe. Da vil batteriet tappes!
Canopy is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 13:45   #8
Turbofan
ScanFlyer Blue
 
Turbofan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 157
Default Re: Flatt batteri?

Vi hadde et par tilfeller av dette da jeg jobbet på på KRS!
Det rare var jo det at pilotene aldri gjorde noe galt, de skyldte alltid på oss stuere. Dette var forresten før stuerne fikk arbeidsoppgaver i cockpit.
__________________

Turbofan is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 15:45   #9
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: Flatt batteri?

Quote:
Originally posted by Turbofan

Vi hadde et par tilfeller av dette da jeg jobbet på på KRS!
Det rare var jo det at pilotene aldri gjorde noe galt, de skyldte alltid på oss stuere. Dette var forresten før stuerne fikk arbeidsoppgaver i cockpit.
Selvsagt:exclamati
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 19:31   #10
tosfreight
ScanFlyer Silver
 
tosfreight's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
Default Re: Flatt batteri?

Opplevde å bli sittende i flyet i ca 1 time på HAU nå romjula. Flyet hadde ikke strøm i det hele tatt, så vi måte boarde i mørket. Var egentlig ganske koselig, der flyvert(innene) gikk rundt med lommelykter.

Det hadde vært et helvettes regnvær på natta, og det var faktisk vått inne i kabinen... De fremre seteradene var våte... De fikk ikke start på motorene, og måtte visstnok bruke trykkluft (?) for å få start på den ene motoren, for så å overføre kraft til den andre. Ifølge cockpit var det et eller annet i halen som skulle hindre slike tilfeller, men den hadde visst blitt U/S i løpet av natta med regnvær... (correct me if i'm wrong... klokka var bare 6 på morran......)

Eivind
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 20:36   #11
xbrave
Newcomer
 
Join Date: May 2005
Posts: 40
Default Re: Flatt batteri?

Sannsynligvis var både ext pwr og apu u/s.(Ikke ofte at begge er u/s) .
Da går det å starte med utvendig trykkluft. Venstre motor startes først pga sikkerheten ifm frakobling av luft.Høyre motor startes med X-bleed fra venstre under pushback. (Normal apu u/s start)
xbrave is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 08:55   #12
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Flatt batteri?

Quote:
Originally posted by xbrave
Høyre motor startes med X-bleed fra venstre under pushback. (Normal apu u/s start)
Etter pushback completed....
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 09:49   #13
xbrave
Newcomer
 
Join Date: May 2005
Posts: 40
Default Re: Flatt batteri?

Ja, er det glatt må høyre startes etter pushback.
xbrave is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 13:08   #14
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Flatt batteri?

Å gjøre det under pushback på glatt føre er å be om en saksing.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 20:30   #15
Turbofan
ScanFlyer Blue
 
Turbofan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 157
Default Re: Flatt batteri?

Røros på KRS liker tydeligvis "Living on the edge". Har skjedd flere ganger at 1'ern til
F-70'en til KLM har blitt startet under push-back på glattisen.
__________________

Turbofan is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 21:00   #16
SK1399
ScanFlyer Silver
 
SK1399's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
Default Re: Flatt batteri?

Noen piloter som kan forklare om oppstarts prosedyrer under pushback på glatisen vektlegges noe særlig i opplæring/utsjekk/kursing/ og utdannelse?

Når jeg er på headsettet på oppstarten, så ber jeg konsekvent om å vente med start til etter pushback, så lenge det er glatt. Og det er ikke alltid at cockpit har like stor forståelse for det.
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2007, 00:51   #17
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Flatt batteri?

Har av og til inntrykk av at kun piloter som har opplevd saksing som forstår hvorfor man må vente med oppstart...

Hadde en episode for noen år siden hvor noen piloter i en 737 med tydelig overlegg misforsto beskjeden om å avvente oppstart til etter pushback. De syntes ikke det var like morsomt da pushet ble avsluttet der og da, og de fikk beskjed om å sette bremsene, halveis ute fra stand, uten mulighet til å snu selv...

Motoren ble stoppet igjen, og flyet ble dyttet helt ut, med det nå mest grinete crewet jeg noengang har vært borti....

Det hører også med til historien at det ble saksing allikevel, så det hadde nok vært kjempegøy med begge motorene igang i tillegg...

Enkelte ting gidder man ikke å diskutere engang, så da er det bare å ta headsettet og gå avgårde... Virker igrunn hver gang...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2007, 01:08   #18
xbrave
Newcomer
 
Join Date: May 2005
Posts: 40
Default Re: Flatt batteri?

Siterer bare fra; "Operating Procedures, Ground handling, Start up" (BUSK)

"The Commander and the ground crew SHALL coordinate engine start according to local instructions and surface conditions"
Det sier vel det meste . Foreslår at push-back stoppes i tilfelle cockpit ikke følger det som er avtalt.
Tror de fleste norske cockpitcrew er ops på faren med saksing etc, men med litt sløve /uklare prosedyrer så glipper det.
På f.eks LHR er det ved enkelte gater, pga beliggenheten, ikke lov å starte under pushback .Det gis ordre om "Stby to start eng."Eng start kommer etter en markert linje er passert i en "pull fwd".
xbrave is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2007, 01:35   #19
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Flatt batteri?

Quote:
Originally posted by xbrave

På f.eks LHR er det ved enkelte gater, pga beliggenheten, ikke lov å starte under pushback .Det gis ordre om "Stby to start eng."Eng start kommer etter en markert linje er passert i en "pull fwd".
Samme på Torp faktisk, for stand 13, 14, og 15...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2007, 02:30   #20
Jumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 92
Default Re: Flatt batteri?

Glatt føre - og pushback for den saks skyld, er knapt - om i det hele tatt - dekket i flyutdannelsen. Kommer med erfaring, men som kjent kan det komme besetninger til Norge som ikke er kjent med glatt føre og dets pekulariteter. Derfor er det lurt å komme med "Captain Sir, it's very slippery today, so please wait with engine start until after the pushback", eller noe liknende, på ren og pen engelsk så crewet forstår det. Så går det nok bra (-:
Jumper is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Batteri + Ebay. jameson82 Bilder & foto 6 22-10-2012 00:46
Flatt hjul etter parkering på Gardermoen ENGM 911 Småprat 4 18-04-2012 22:46
Business helt flatt SASFan Reiseforum 17 08-04-2010 19:51
Flatt nesehjul på OSL AirbusTrond Flyforum 5 24-07-2009 22:12
Flatt batteri GF1 Flyforum 3 08-05-2006 13:21


All times are GMT +2. The time now is 13:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.