![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
|
![]() God aften ![]() Noen her inne som fikk prøvd denne SAS skapningen. Når var det forresten den gikk over Øresund ![]() Fra Simplon postcards:
![]() |
#2 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Jepp! Malmø-København for mange år siden. Skulle på konsert i København og fikk ikke plass til CPH så jeg reiste OSL-ARN-MMX og deretter båten over. Når jeg da kom frem var konserten over......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Aa ja - mange ganger. 90%'en til HMA (Malmoe Harbour) var billigere enn til CPH og taxfriprisene adskillig lavere. En glimrende destinasjon for en kjapp shopping-tur.
![]() Det var nesten som en flykabin .. 83 seter eller deromkring, og 2-3-2 i bredden hvis jeg husker rett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
De hadde SAS prefix, husker du rutenummerene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg prøvde ikke luftputebåtene,men fikk prøvd etterkommerne av katamarantypen.De første to luftputebåtene som ble leid inn fra Øresundselskabet A/S var med intern reg. OY-LIV "Liv Viking" og OY-FRE "Freja Viking".De var i trafikk fra 14/6-1984 og var av typen AP 1-88 med en setekapasitet på 86,totalvekt på 41 tonn og makshastighet på 50 knop.I januar 1989 ble det leid inn en tredje båt,OY-IDU "Idun Viking".Alle disse tre var i trafikk fram til 31/7-1994.De ble da erstattet av 2 stk. katamaraner også innleid fra Øresundselskabet A/S med intern reg. OY-KRA "Kraka Viking" og OY-SIF "Sifka Viking".Disse hadde plass til 168 passasjerer og var i drift til rutetilbudet ble lagt ned den 31/7-2000.Da var ikke lenger noe driftsgrunnlag etter at Øresundbrua ble åpnet.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Var det SAS som driftet og drev disse båtene eller var det Øresundsselskapet med tillatelse fra SK
![]()
![]() |
#7 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Her står det ganske mye informasjon om båtene:
http://www.classicfastferries.com/cff/pdf/cff_2004_1.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Klikkbar
http://www.classicfastferries.com/cff/pdf/cff_2004_1.pdf
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Faktisk hadde jeg den glede å få prøve denne contraption. Veeeldig artig!
Kabin innredet SAS-style, servering av båt-trolley-dolleys med SAS-uniform. Kanskje derfor jeg la merke til at den ristet/vibrerte helt annerledes enn de myke bevegelsene til flyene med samme scenario... 15-20 år tidligere var det CV-440 som betjente samme strekning - kalt "Malmö-Pendeln". En gammel kaptein fortalte at hans rekord var 7 min, om jeg ikke husker helt feil. ![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Fikk prøvd den siste,store katamarantypen et par ganger.Ganske komfortabelt,faktisk.
Faren min brukte 5 minutter på Kastrup-Bulltofta med Trollipottan.De trakk ikke opp understellet en gang!
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Har både prøvd luftputebåten på EuroClass og en tur med DC-9-21 over sundet...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
BA Concorde Sep 1998
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det kostet vel omtrent ti ganger så mye å kjøre SAS fra Kastrup som Flyvebåderne fra Nyhavn, med ganske like båter. Det må ha vært god forretning for SAS, så lenge det varte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Tja...hadde du båtreisen som en del av flybilletten (for man tok vel båt enten om man kom med fly eller skulle reise med fly så var ikke prisen så ille... Var vel få som reiste ut til Kastrup kun for SAS-båten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen som husker denne? | Magnus | Flyforum | 6 | 03-12-2010 18:34 |
Noen som klarer denne ? | Lennart | Register- og ATC-Forum | 2 | 02-10-2007 11:20 |
Noen som husker denne? | LN-SSL | Flyforum | 4 | 11-07-2006 09:25 |
Noen som kjenner denne ?? | Lennart | Flyforum | 1 | 11-10-2005 22:36 |