![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
|
![]()
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1600364.ece
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
|
![]()
..Og slikt så det ut på forumet umidelbart etter at nyheten ble kjent
![]() Bare med noen sekunders mellomrom så kom det fire topicer om det samme. Responstiden fra hendelse til nyheten spres her er lik null ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Nå er vel ikke dette rullebanen flyet har kjørt/sklidd ut fra ? Det ser vel mer ut som om dette har skjedd under taxing.. eller ?
Men avisene selger vel bedre om det står at flyet har kjørt av rullebanen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,912
|
![]()
"Uhellet skjedde cirka klokka 12.20. Det førte ikke til forsinkelser for den øvrige flytrafikken."
"Han betegner hendelsen som udramatisk. " Med tanke på disse kommentarene fra Kobro kan man jo anta det er under taxing det er snakk om siden man kan vel anta at de ikke har stengt den en rullebanen noe som vel er normalt hadde det vært der det hadde skjedd. Og så får man spekulere om hendelsen skyldes at det har vært glatt eller om noen prøvde seg på den liten snarvei Edit: Når man ser på bildet på VG og A.net så ser det ut som den har kjørt ut under taxing, men det er vanskelig å se om den har kjørt ut rett etter den har sving av rullebanen eller om den har taxet en stund |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Aviation Junkie
Join Date: Jul 2006
Location: OSL
Posts: 469
|
![]()
I følge Romerikes Blad var det under taxing ja. Flyet er nå tauet til STS. Artig med overskrifter dog. "Fly sled av rullebanen". Lenger ned i artikkelen: "men da flyet deretter kjørte bortover taxebanen, skled maskinen av asfalten og havnet ute på gresset"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 92
|
![]()
Velkjent fenomen med spesialløsningen "low speed exits looking like high speed exits", en særegen OSL-løsning som jevnlig sender fly ut i åkeren...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Escaping the blue box
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
|
![]()
Flyet så ut som det sto mellom runway og taxiway. Det er forøvrig djevelsk glatt på OSL i dag.
__________________
Just got out of the blue box |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]() Quote:
Han hadde også hørt at dette begrenset antall bevegelser. Heia Norge! Men terminalen har jo veeeldig fin arkitektur, da... ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
:clap
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2006
Posts: 540
|
![]()
Ser ut som det ble noe skader ifb. med uhellet da, for nå kommer det en
erstatningsmaskin for å fly folket tilbake til Istanbul. En A320, TC-JLH... :-p |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
hehe, mr. ANX, forgive me for asking....
Hva skal man bruke da om flyet IKKE har innebygd trapp da? hvilket mange av dagens fly ikke har? ![]() Ikke er vel akkurat en trappebil laget for å kjøre utpå plenen / marka eller hva man nå skal kalle det heller? ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Kunne ikke forstå hvorfor hasteevakuering (= hive folk nedfor slides, som de finner meget traumatisk og dermed får enda mer flyskrekk) var påkrevet når et fly ikke brenner eller er skadet på en måte som kan forårsake brann.
Crew hadde tid til å undersøke muligheten for å få trappebil inntil flykroppen. Det så ut til å stå på rimelig plan grunn, men jeg kan selvsagt ikke på bakgrunn av et dårlig bilde vurdere om sådant ville vært mulig. En velklippet plen burde ikke være uoverkommelig terreng for en trappebil. Det vil vi ikke få vite uten at en trappebil-kjører melder seg her. Meningen var EGENTLIG å si til Spanair at flyet ikke nødvendigvis var skadet, bare at det ikke kunne brukes før nye slides var installert.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2006
Posts: 540
|
![]() Quote:
på plass.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
![]() Trappebiler er ikke verre enn andre biler. Bare underlaget ikke er for bløtt, så burde det ikke by på større problemer.... Alternativt så finnes det jo gjerne understøttingsplank på en flyplass, og disse kan sikkert understøtte en trappebil også... Det er vel bedre å vente på en trappebil, enn å kaste passasjerene ut i kulda med sklier, for så å la dem stå der ute og vente istedet? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,912
|
![]()
Dessuten burde de kunne nå bakdøre med trapp da det ser ut som den kunne nåes uten å måtte kjøre ut på gresset. Det gjorde de det ihvertfall på CPH da en Mærsk maskin kjørte seg solid ned i gjørma/gresset med forhjulet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]() Quote:
Quote:
Vil bare få si at en evakuering via slides er veldig stressende for pax, for det innbefatter at crew roper og skriker og dytter dem ut, og pax kan få småskader. Et erfarent cockpit crew ville vurdert situasjonen nøyere mht å bruke en annen type debarkering. Edit: Someone, så ditt innlegg for sent - du understøtter min teori.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
To fly på banen (over banen?) Århus lufthavn | LN-RRE | Småprat | 4 | 14-04-2014 20:30 |
Fly av banen på OSL.. (Mars 2011 North Flying/Air Norway) | Thomas | Flyforum | 32 | 12-03-2014 08:33 |
Turkish A340 på OSL nå | LN-SUV | Spotteralerts | 2 | 12-07-2011 15:12 |
Turkish A332 på OSL... | Thomas | Bilder & foto | 10 | 18-04-2011 13:00 |
Turkish Airlines av banen på JFK | EB | Flyforum | 0 | 13-02-2006 07:51 |