Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-01-2007, 21:17   #1
imm
ScanFlyer Crusty

Default OT: På tide med en boikott

Hei alle sammen,

Leste den utrolige, men desverre sanne, historien om at Cubanerne som skulle på reiselivsmessen i Lillestrøm til helgen, ikke fikk bo på Scandic Hotel Edderkoppen. Fordi Scandic har amerikanske eiere som boikotter Cuba... Har dere hørt på makan?

Det er rystende, og jeg føler med disse cubanerne på det sterkeste. Jeg bor normalt sett på Choice, og jeg kan derfor bare oppfordre andre til å boikotte Scandic...
Hva sier dere til dette? Hårreisende, eller hva?

IMM
Old 06-01-2007, 21:40   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: OT: På tide med en boikott

Nå holder Hilton på å selge Scandic kjeden, så da skulle vel problemet være løst til neste års reiselivsmesse!!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 21:50   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Trodde det var norske lover som gjaldt i Norge, men det er visstnok amerikanske lover som gjelder? Ja, verdenspolitiet slår til igjen. Ikke aktuelt for meg å bo på Scandic i hvert fall.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 21:51   #4
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

En boikott rammer jo bare uskyldige norske ansatte som følger pålegg fra "oven"... Støtter IKKE noen boikott!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 21:57   #5
imm
ScanFlyer Crusty

Og amerikanernes (og Scandic) sin boikott av cubanerne som skal på messe, rammer også bare uskyldige. Boikott Scandic, og USA!
Norks lov burde gjelde i Norge. Men USA har styringen også her. Nei, dette blir for mye for meg.
Old 06-01-2007, 22:38   #6
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

imm, du burde kanskje vurdere å undersøke hvor Choice Hotels EGENTLIG kommer fra. Hint: Det er ikke Petter Stordalen sitt påfunn, for å si det sånn...

Old 06-01-2007, 22:49   #7
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Synes media har vinklet saken litt for enkelt og gjør at Scandic stiller i noe mer negativt lys enn nødvendig. Det er her snakk om en cubansk handelsdelegasjon som ble nektet overnattig, grunnet at USA sitt forhold til Cuba. Har forstått det slik at Scandic ikke nekter cubanere som enkeltpersoner overnatting, så dette er ren politikk og ikke rasisme mot enkeltpersoner.

LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 23:10   #8
LN-SEK
ScanFlyer Gold

LN-SEK's Avatar

Amerikanske firmaer (Hilton/Scandic) må vel følge amerikansk lov i en sånn sak ?
Nå gjelder jo norsk lov her i landet, men hvordan er dette juridisk når de står mot hverandre ?

Noen jurister her ? LCH ?
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 23:42   #9
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-SEK

Amerikanske firmaer (Hilton/Scandic) må vel følge amerikansk lov i en sånn sak ?
Nå gjelder jo norsk lov her i landet, men hvordan er dette juridisk når de står mot hverandre ?

Noen jurister her ? LCH ?
For å være litt usaklig kan det være tillatt å håpe på at fornuften og folkeskikken (bondevettet) i Norge betyr mer enn juristene i denne saken. Cubanerne har det nok ille under det nåværende regimet, men hadde hatt det mange hakk bedre om den største nasjonen i samme verdensdel hadde opphevet boikotten (som vel stort sett hele FN er motstandere av)
Old 07-01-2007, 00:50   #10
litt-amatør
ScanFlyer Molded

En spesiell situasjon selvsagt. Men å kalle dette hårreisende og oppfordre til boikott blir i overkant for meg. Som EB sier rammer jo dette praktisk talt utelukkende uskyldige ansatte i Norge. Og det finnes verre ting i verden enn at denne delegasjonen måtte bytte hotell i Oslo.

Juridisk er spørsmålet faktisk interessant - hvordan skal man forholde seg når en handling gir straff i et land og alternativet straff i det andre landet? Bra at Hilton nå ber om nærmere avklaring fra amerikanske myndigheter.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2007, 08:15   #11
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Ingen god reklame for Scandic og/eller Hilton...men jeg er fortsatt ikke enig i noen boikott...(...bare ordet vekker irritasjon!)
Old 07-01-2007, 12:51   #12
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Det er klart det er hårreisende at man gjør forskjell på denne måten! Boikott eller ikke boikott - det får være opp til den enkelte. Personlig hadde jeg nok valgt en annen hotellkjede.

"Det finnes verre ting i verden..". Ja, men skal man bruke det argumentet, kan man jo lukke øynene for det meste. At Hilton skal ha en nærmere avklaring fra amerikanske myndigheter er egentlig uinteressant. I Norge følger man norsk lov, og det må amerikanerne finne seg i.

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2007, 13:11   #13
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Men! Nå er det faktisk ingen RETT å få overnatte hos noen... Ingen hoteller i Norge har plikt på å innlosjere noen som helst.
Old 07-01-2007, 13:33   #14
LN-SEK
ScanFlyer Gold

LN-SEK's Avatar

Quote:
Originally posted by Fly high

At Hilton skal ha en nærmere avklaring fra amerikanske myndigheter er egentlig uinteressant. I Norge følger man norsk lov, og det må amerikanerne finne seg i.
Det er vel ikke helt uinteressant for Hilton om de risikerer bøter eller fengsel der borte skulle jeg tro....

Så kan man mene hva man vil om moralen idet
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2007, 13:35   #15
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Internasjonale selskaper eller norske selskap som operer i utlandet må vel forholde seg til flere lover enn kun den norske røde... Statoil er vel et eksempel på at man ikke alltid følger norsk lov...
Old 07-01-2007, 13:42   #16
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Går ut fra at ingen i Hilton-ledelsen i USA ville fått greie på at det bodde en håndfull cubanere på et lite Scandic-hotell i Utkant-Europa? Ifølge diverse nettkilder er policyen en annen i Danmark enn i Sverige og Norge

"Jeg driver hotellvirksomhet i Danmark, og vi følger dansk lov. Derfor kommer jeg ikke til å avvise gjester fra Cuba, sier Hans Frank, som er øverste sjef for Hilton og Scandic i Danmark. ".

Detter er nøyaktig den rakryggede holdningen også de norske sjefene burde ha overfor sine sjefer der borte!
Old 07-01-2007, 13:43   #17
LN-FOC
ScanFlyer Blue

Jeg er enig i at norske hotell må forholde seg til norsk lov, og at man spesielt ikke skal diskriminere på grunn av nasjonalitet, eller seksuell legning eller religion osv for den saks skyld.

Jeg klarer imdlertid ikke å vekke til liv det helt store engasjementet i denne saken. Disse representerer Cubanske myndigheter, og har til hensikt å trekke flere turister til øya. Den cubanske turistindustrien er 100% statlig eid, og turistene må til og med benytte en egen turistvaluta (CUC). Etter Sovjetunionens fall forsto Castro raskt at man måtte foreta seg noe for å sikre tilstrømmingen av hard valuta. Dermed ble alt satt inn på å skaffe flere turister til landet. Hver eneste dollar/euro som turistene legger igjen på Cuba går rett inn i statskassa, og sikrer dermed videreføringen av et av verdens mest brutale kommunistiske regimer. Jeg sier ikke jeg er enig i USAs boikott, men det finnes andre diskriminerte grupper enn representanter for det Cubanske regimet jeg ønsker å bruke engasjementet mitt på.
LN-FOC is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2007, 13:49   #18
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-FOC

Hver eneste dollar/euro som turistene legger igjen på Cuba går rett inn i statskassa, og sikrer dermed videreføringen av et av verdens mest brutale kommunistiske regimer. Jeg sier ikke jeg er enig i USAs boikott, men det finnes andre diskriminerte grupper enn representanter for det Cubanske regimet jeg ønsker å bruke engasjementet mitt på.
Nja, har nå lagt igjen noen kroner der som ikke gikk i statskassa.. og det har nå vært atskilige verre USA-støttede regimer i området.... Men nå er jo mannen med skjegget snart borte, og da får man virkeig håpe på en ikke altfor brutal overgang i det politiske systemet... Og ikke glem at USAs ensidige boikott gang på gang er fordømt av FN.
Old 08-01-2007, 09:16   #19
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Kanskje vi snart ser gode tilbud på overnatting hos Scandic? Ellers er jeg helt enig med LN-FOC, det er vanskelig å få til det helt store engasjementet i sakens anledning, selv om det var klønete av Scandic. Men om en uke eller halvannen er hele greia glemt for lengst, så jeg håper det fagforbundet som avbestilte en haug med sengeplasser på Hamar husker å skrive ned hvorfor de avbestilte i protest...
Old 08-01-2007, 10:07   #20
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally posted by EB

Men! Nå er det faktisk ingen RETT å få overnatte hos noen... Ingen hoteller i Norge har plikt på å innlosjere noen som helst.
Man står ikke fritt til å systematisk nekte kunder tjenester etter hvilke som helst kriterier heller. "Må ha godkjent kredittvurdering" er greit. "Kun hvite" er ikke greit.
Reply

Posting Rules