![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hei alle sammen,
Leste den utrolige, men desverre sanne, historien om at Cubanerne som skulle på reiselivsmessen i Lillestrøm til helgen, ikke fikk bo på Scandic Hotel Edderkoppen. Fordi Scandic har amerikanske eiere som boikotter Cuba... Har dere hørt på makan? Det er rystende, og jeg føler med disse cubanerne på det sterkeste. Jeg bor normalt sett på Choice, og jeg kan derfor bare oppfordre andre til å boikotte Scandic... Hva sier dere til dette? Hårreisende, eller hva? IMM
![]() |
#2 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Nå holder Hilton på å selge Scandic kjeden, så da skulle vel problemet være løst til neste års reiselivsmesse!!
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Trodde det var norske lover som gjaldt i Norge, men det er visstnok amerikanske lover som gjelder? Ja, verdenspolitiet slår til igjen. Ikke aktuelt for meg å bo på Scandic i hvert fall.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
En boikott rammer jo bare uskyldige norske ansatte som følger pålegg fra "oven"... Støtter IKKE noen boikott!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Og amerikanernes (og Scandic) sin boikott av cubanerne som skal på messe, rammer også bare uskyldige. Boikott Scandic, og USA!
Norks lov burde gjelde i Norge. Men USA har styringen også her. Nei, dette blir for mye for meg.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
imm, du burde kanskje vurdere å undersøke hvor Choice Hotels EGENTLIG kommer fra. Hint: Det er ikke Petter Stordalen sitt påfunn, for å si det sånn...
![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Synes media har vinklet saken litt for enkelt og gjør at Scandic stiller i noe mer negativt lys enn nødvendig. Det er her snakk om en cubansk handelsdelegasjon som ble nektet overnattig, grunnet at USA sitt forhold til Cuba. Har forstått det slik at Scandic ikke nekter cubanere som enkeltpersoner overnatting, så dette er ren politikk og ikke rasisme mot enkeltpersoner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Amerikanske firmaer (Hilton/Scandic) må vel følge amerikansk lov i en sånn sak ?
Nå gjelder jo norsk lov her i landet, men hvordan er dette juridisk når de står mot hverandre ? Noen jurister her ? LCH ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
En spesiell situasjon selvsagt. Men å kalle dette hårreisende og oppfordre til boikott blir i overkant for meg. Som EB sier rammer jo dette praktisk talt utelukkende uskyldige ansatte i Norge. Og det finnes verre ting i verden enn at denne delegasjonen måtte bytte hotell i Oslo.
Juridisk er spørsmålet faktisk interessant - hvordan skal man forholde seg når en handling gir straff i et land og alternativet straff i det andre landet? Bra at Hilton nå ber om nærmere avklaring fra amerikanske myndigheter.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Ingen god reklame for Scandic og/eller Hilton...men jeg er fortsatt ikke enig i noen boikott...(...bare ordet vekker irritasjon!)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er klart det er hårreisende at man gjør forskjell på denne måten! Boikott eller ikke boikott - det får være opp til den enkelte. Personlig hadde jeg nok valgt en annen hotellkjede.
"Det finnes verre ting i verden..". Ja, men skal man bruke det argumentet, kan man jo lukke øynene for det meste. At Hilton skal ha en nærmere avklaring fra amerikanske myndigheter er egentlig uinteressant. I Norge følger man norsk lov, og det må amerikanerne finne seg i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Men! Nå er det faktisk ingen RETT å få overnatte hos noen... Ingen hoteller i Norge har plikt på å innlosjere noen som helst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Så kan man mene hva man vil om moralen idet ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Internasjonale selskaper eller norske selskap som operer i utlandet må vel forholde seg til flere lover enn kun den norske røde... Statoil er vel et eksempel på at man ikke alltid følger norsk lov...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Går ut fra at ingen i Hilton-ledelsen i USA ville fått greie på at det bodde en håndfull cubanere på et lite Scandic-hotell i Utkant-Europa? Ifølge diverse nettkilder er policyen en annen i Danmark enn i Sverige og Norge
"Jeg driver hotellvirksomhet i Danmark, og vi følger dansk lov. Derfor kommer jeg ikke til å avvise gjester fra Cuba, sier Hans Frank, som er øverste sjef for Hilton og Scandic i Danmark. ". Detter er nøyaktig den rakryggede holdningen også de norske sjefene burde ha overfor sine sjefer der borte! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]() Jeg er enig i at norske hotell må forholde seg til norsk lov, og at man spesielt ikke skal diskriminere på grunn av nasjonalitet, eller seksuell legning eller religion osv for den saks skyld. Jeg klarer imdlertid ikke å vekke til liv det helt store engasjementet i denne saken. Disse representerer Cubanske myndigheter, og har til hensikt å trekke flere turister til øya. Den cubanske turistindustrien er 100% statlig eid, og turistene må til og med benytte en egen turistvaluta (CUC). Etter Sovjetunionens fall forsto Castro raskt at man måtte foreta seg noe for å sikre tilstrømmingen av hard valuta. Dermed ble alt satt inn på å skaffe flere turister til landet. Hver eneste dollar/euro som turistene legger igjen på Cuba går rett inn i statskassa, og sikrer dermed videreføringen av et av verdens mest brutale kommunistiske regimer. Jeg sier ikke jeg er enig i USAs boikott, men det finnes andre diskriminerte grupper enn representanter for det Cubanske regimet jeg ønsker å bruke engasjementet mitt på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Kanskje vi snart ser gode tilbud på overnatting hos Scandic?
![]() ![]()
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Airpics... -På tide med en oppdatering ? | G-COLE | Småprat | 3 | 06-11-2011 13:16 |
På tide med nytt utstyr | Kingstone | Bilder & foto | 5 | 02-08-2009 18:45 |
På tide med en oppdatering? | LN-RKF | Flyforum | 12 | 03-07-2008 10:10 |
På tide med et lite tilbakeblikk... | putzmeister | Flyforum | 0 | 15-07-2007 13:43 |
På tide med en ny tripreport | Dag Viking | TripReports | 12 | 18-06-2005 12:14 |