Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-12-2006, 09:35   #1
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default SAMMENLIGNING SK OG KL !!

Undertegnede liker å dra på weekend til NYC. Vurderte 20.09.2007 og 4 dager. Siden vi er sølv både på Flying Blue og EuroBonus foretok jeg en direkte sammenligning mellom KL og SK. Begge med en mellomlanding fra OSL.

Prisen på begge gir 100 % bonusopptjening ;

KL Kr. 4.460
SK Kr. 6.147

Forskjell på kr. 1.687 pr. pax, dvs kr. 3.374 for to !

I TILLEGG ER SK ARROGANT NOK TIL Å TA BETALT FOR DRINKER+VIN !! Det er lett å foreta valg om dagen...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2006, 10:01   #2
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,802
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

Og i tillegg tar ikkje det ene selskapet bonuspoenga tilbake om du ikkje bruker dei innen fem år!
__________________
LN-REF is online now   Reply With Quote
Old 03-12-2006, 11:08   #3
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL en gang i september 2007

Kan du oppgi at det bare gjelder to dager i september du sammenligner?

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2006, 11:17   #4
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

Sjekket bare disse datoer, men har sett på mange andre datoer også tidligere. Generelt har jeg alltid sett SK vel over kr. 6.000 i V-klasse.

KL derimot er alltid vel under kr. 5.000. Lett å finne under kr. 4.000 også, men da med 25% opptjening.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2006, 11:24   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

Håper det ikke blir en trend på forumet at man skal poste hver gang andre selskaper er billigere enn andre og så kalle det en generell sammenligning...

Da kan man heller lage en felles tråd som man kan poste dette i.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2006, 11:38   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

Vel når de t gjelder KL versus SK så kan den sies å være generell på oversjøisk. Til enhver tid, bortsett fra julekalender etc.

Tittet på LH på samme datoer. K. 4.920, 100 % bonus. Så vil en ha EuroBonus poeng kan bare fly dette meget utmerkede selskapet, en av mine absolutt favoritter. Mine Eurobonuspoeng er for det meste tjent opp på LH og SK gir meg gratisturene. Helt greit. De vil ha det slik.

Tror dette med LH er bortimot generelt også. SK er ikke tjent med å "gjemme bort " slike tråder.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2006, 11:50   #7
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

Prøvde å spørre hvorfor KL alltid er billigere enn SAS på USA tidligere i høst.. Konklusjonen var vel at SAS har et mye bedre konsept for de som skal reise dyrest, og best. Og at KLM stapper inn altfor mange seter...

Men det er vel bare at SAS har et høyere kostnadsnivå, eller bare er dyrere?


Ingen stiller spørsmål da man sammenligner EZ og FR, men da SAS kommer på banen...
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2006, 12:13   #8
WestAir
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 481
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

KLM er nesten alltid billigere enn SAS samme hvor man skal reise. Skal reise med KLM/Alitalia til Roma neste uke og de var flere tusen billigere enn SAS for to personer.
WestAir is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2006, 12:23   #9
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

Quote:
Originally posted by GFL




Ingen stiller spørsmål da man sammenligner EZ og FR, men da SAS kommer på banen...
Å sammenligne to ikke scandinaviske selskaper på Stansted og Ljubljana har muligens en
liten interesse for de fleste ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2006, 12:27   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

Quote:
Originally posted by Superhai

Kan du oppgi at det bare gjelder to dager i september du sammenligner?
Superhai, det står jo datoene for reisen (utreise 20.09.07 og retur 4 dager senere, slik jeg forstod det).

En annen ting som trekkes frem i første innlegg er inflight service. Det er nokså klare indikasjoner på at SAS har et mye dårligere produkt i forhold til servering enn alle konkurrentene de skal/bør sammenlikne seg med (...iallefall de jeg har testet), noe SAS taper på. Da tenker jeg kanskje primært på europeiske ruter. I går fløy jeg BA fra Frankfurt til LHR, på en meget prisgunstig billett (ca 600 NOK en vei), og jeg kan ikke skjønne annet enn at det å slutte å ta betalt for mat og drikke vil forbedre produktet på to måter: 1. Folk får gratis mat & drikke, noe man liker, og 2. Kabinpersonalet har tid til å yte service i stedet for å operere som kassadamer/-menn. Det hadde vært interessant å se et regnestykke for hvor mye eller lite man sparer på å ikke ha gratis mat/drikke. Jeg vil anta at mye av kostnadene er knyttet til faste kostnader i form av distribusjonsapparat på flyplasser osv., og at kostnaden per måltid er svært lavt. Noen som vil komme med en kvalifisert gjetning?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2006, 13:35   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

BA har en pris på kr 4420

Og her er et eksempel:

Outbound
BA0761 - OSL-LHR T4 Traveller Thu 20 September 2007 07:40-09:15 32S
BA0175 - LHR T4-JFK T7 Traveller Thu 20 September 2007 10:25-12:55 747
11h15m

Inbound
BA0184 - EWR TB-LHR T4 Traveller Mon 24 September 2007 18:20-06:20 777
BA0762 - LHR T4-OSL Traveller Tue 25 September 2007 ,07:55-11:00 32S
10h40m

Full World Traveller service, men siden det er laveste economy-pris får man bare 25% BA Miles for turen.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2006, 17:39   #12
OSLflyer
ScanFlyer Silver
 
OSLflyer's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

Quote:
Originally posted by SQ 777

Undertegnede liker å dra på weekend til NYC. Vurderte 20.09.2007 og 4 dager. Siden vi er sølv både på Flying Blue og EuroBonus foretok jeg en direkte sammenligning mellom KL og SK. Begge med en mellomlanding fra OSL.

Prisen på begge gir 100 % bonusopptjening ;

KL Kr. 4.460
SK Kr. 6.147

Forskjell på kr. 1.687 pr. pax, dvs kr. 3.374 for to !

I TILLEGG ER SK ARROGANT NOK TIL Å TA BETALT FOR DRINKER+VIN !! Det er lett å foreta valg om dagen...
Å finne en OSL-EWR t/r som V billett til under NOK 5000 er klin umulig:shake

Hos FB tjener du ekstre 50% for sølvkortet mot 15% med EB. Riktignok basic poeng, men alikevel
__________________
...og også RYGflyer
OSLflyer is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2006, 18:03   #13
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

Takker og bukker, OSLflyer.

Skal du ha OSL-EWR for under 6.000 med SK OG 100 % POENG er det også klin UMULIG.

Som sølv hos Flying Blue får en i tillegg 50 % poeng i tillegg. Det glemte jeg i et tidligere innlegg. Hos Flying Blue flyr poengene fortere inn enn noe som annet program.
Uttaksgrensene er langt bedre enn EuroBonus også !

I tillegg har de priority boarding i motsetning til sølv/gull Eurobonus.......

DET ER ALLTID EN FORNØYELSE Å KOMME TIL AMS HVOR EN BLIR ALLEREDE VED ANKOMST TIL GATE SLUSET INN I RETT KØ........
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2006, 19:11   #14
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Originally posted by Superhai

Kan du oppgi at det bare gjelder to dager i september du sammenligner?
Superhai, det står jo datoene for reisen (utreise 20.09.07 og retur 4 dager senere, slik jeg forstod det).

En annen ting som trekkes frem i første innlegg er inflight service. Det er nokså klare indikasjoner på at SAS har et mye dårligere produkt i forhold til servering enn alle konkurrentene de skal/bør sammenlikne seg med (...iallefall de jeg har testet), noe SAS taper på. Da tenker jeg kanskje primært på europeiske ruter. I går fløy jeg BA fra Frankfurt til LHR, på en meget prisgunstig billett (ca 600 NOK en vei), og jeg kan ikke skjønne annet enn at det å slutte å ta betalt for mat og drikke vil forbedre produktet på to måter: 1. Folk får gratis mat & drikke, noe man liker, og 2. Kabinpersonalet har tid til å yte service i stedet for å operere som kassadamer/-menn. Det hadde vært interessant å se et regnestykke for hvor mye eller lite man sparer på å ikke ha gratis mat/drikke. Jeg vil anta at mye av kostnadene er knyttet til faste kostnader i form av distribusjonsapparat på flyplasser osv., og at kostnaden per måltid er svært lavt. Noen som vil komme med en kvalifisert gjetning?
Naar det gjelder in-flight service er jeg 100% enig med deg, baade kostnadene ved aa drive innbetaling og ikke minst hvor forstyrrende og rotete opplevelsen blir. 2 Euro for et lite pappkrus med Te fra Milano til Koebenhavn, sammen med at SAS naa ogsaa tar seg betalt for drikkevarer Intercontinentalt gjorde at jeg valgte Lufthansa naa sist hjem til Oslo.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2006, 21:45   #15
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

For de som tar sjansen på 2 forskjellige bookinger, er UA et glimrende alternativ til USA via BRU/CDG/LHR/FRA/MUC. Jeg får ofte billetter langt under 500 USD fra disse byene, særlig BRU er bra. Dog gir jo ikke dette 100% EB poeng, men 100% LH og UA poeng.

US Air fra ARN er også et godt alternativ dersom man liker *A og kun tenker penger. Billetter t/r NYC selges for under USD 500 t/r.

CO fra Oslo er tidvis også fornuftig, dog meg en 757
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2006, 21:48   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

Quote:
Originally posted by dc-8-63

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Originally posted by Superhai

Kan du oppgi at det bare gjelder to dager i september du sammenligner?
Superhai, det står jo datoene for reisen (utreise 20.09.07 og retur 4 dager senere, slik jeg forstod det).

En annen ting som trekkes frem i første innlegg er inflight service. Det er nokså klare indikasjoner på at SAS har et mye dårligere produkt i forhold til servering enn alle konkurrentene de skal/bør sammenlikne seg med (...iallefall de jeg har testet), noe SAS taper på. Da tenker jeg kanskje primært på europeiske ruter. I går fløy jeg BA fra Frankfurt til LHR, på en meget prisgunstig billett (ca 600 NOK en vei), og jeg kan ikke skjønne annet enn at det å slutte å ta betalt for mat og drikke vil forbedre produktet på to måter: 1. Folk får gratis mat & drikke, noe man liker, og 2. Kabinpersonalet har tid til å yte service i stedet for å operere som kassadamer/-menn. Det hadde vært interessant å se et regnestykke for hvor mye eller lite man sparer på å ikke ha gratis mat/drikke. Jeg vil anta at mye av kostnadene er knyttet til faste kostnader i form av distribusjonsapparat på flyplasser osv., og at kostnaden per måltid er svært lavt. Noen som vil komme med en kvalifisert gjetning?
Naar det gjelder in-flight service er jeg 100% enig med deg, baade kostnadene ved aa drive innbetaling og ikke minst hvor forstyrrende og rotete opplevelsen blir. 2 Euro for et lite pappkrus med Te fra Milano til Koebenhavn, sammen med at SAS naa ogsaa tar seg betalt for drikkevarer Intercontinentalt gjorde at jeg valgte Lufthansa naa sist hjem til Oslo.

Lufthansa har ikke individuelle IFE på noen av sine fly i Y. I tillegg har SAS bedre plass til beina. Cateringen til SAS er også bedre i Y enn LH. At SAS nå tar seg betalt for alle drinker over 2 (du får en aperitif og vin/øl til maten) er det eneste som LH er bedre på. Samt at om du er UA Mileage Plus medlem får du 100% poeng samt opp til 100% elitebonus.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2006, 21:51   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

Hvorfor må man ha 2 forskjellige bookinger for å fly med UA "fra" Norge? Har ikke de code-share med SAS på endel ruter ut fra Oslo?



Forresten så vant BMI (med en kombinasjon av flygninger med BMI (LHR-EDI-MAN) og SAS (CPH-LHR, MAN-CPH), men med BMI rutenummer) mitt anbud CPH-EDI. KLM hadde bare rimelige billetter på ett håpløst tidspunkt og BA kostet ca det samme som BMI som vant pga *
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2006, 22:00   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

Quote:
Originally posted by Someone

Hvorfor må man ha 2 forskjellige bookinger for å fly med UA "fra" Norge? Har ikke de code-share med SAS på endel ruter ut fra Oslo?
SAS og UA deler SAS sine flygninger og UA AMS-ORD, that's it til Chicago. Prisene er vanligvis latterlig dyre.

Typisk BRU eller CDG-ORD kommer på rundt 500 USD. t/r med SN/SK/AF til BRU eller CDG koster fra under tusenlappen med SN.

UA reisene bookes på www.united.com
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2006, 22:00   #19
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

Quote:
Originally posted by Tommy777

Quote:
Originally posted by dc-8-63

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Originally posted by Superhai

Kan du oppgi at det bare gjelder to dager i september du sammenligner?
Superhai, det står jo datoene for reisen (utreise 20.09.07 og retur 4 dager senere, slik jeg forstod det).

En annen ting som trekkes frem i første innlegg er inflight service. Det er nokså klare indikasjoner på at SAS har et mye dårligere produkt i forhold til servering enn alle konkurrentene de skal/bør sammenlikne seg med (...iallefall de jeg har testet), noe SAS taper på. Da tenker jeg kanskje primært på europeiske ruter. I går fløy jeg BA fra Frankfurt til LHR, på en meget prisgunstig billett (ca 600 NOK en vei), og jeg kan ikke skjønne annet enn at det å slutte å ta betalt for mat og drikke vil forbedre produktet på to måter: 1. Folk får gratis mat & drikke, noe man liker, og 2. Kabinpersonalet har tid til å yte service i stedet for å operere som kassadamer/-menn. Det hadde vært interessant å se et regnestykke for hvor mye eller lite man sparer på å ikke ha gratis mat/drikke. Jeg vil anta at mye av kostnadene er knyttet til faste kostnader i form av distribusjonsapparat på flyplasser osv., og at kostnaden per måltid er svært lavt. Noen som vil komme med en kvalifisert gjetning?
Naar det gjelder in-flight service er jeg 100% enig med deg, baade kostnadene ved aa drive innbetaling og ikke minst hvor forstyrrende og rotete opplevelsen blir. 2 Euro for et lite pappkrus med Te fra Milano til Koebenhavn, sammen med at SAS naa ogsaa tar seg betalt for drikkevarer Intercontinentalt gjorde at jeg valgte Lufthansa naa sist hjem til Oslo.

Lufthansa har ikke individuelle IFE på noen av sine fly i Y. I tillegg har SAS bedre plass til beina. Cateringen til SAS er også bedre i Y enn LH. At SAS nå tar seg betalt for alle drinker over 2 (du får en aperitif og vin/øl til maten) er det eneste som LH er bedre på. Samt at om du er UA Mileage Plus medlem får du 100% poeng samt opp til 100% elitebonus.
Cateringen til LH paa Y PDX FRA PDX var vesentlig bedre enn SAS SEA CPH SEA (dette basert paa 4 flighter i loepet av 6 Maaneder....) Benplassen var den samme, men LH sine Recaro Krakker er vesentlig bedre enn hva SAS plassert bak i sine A340....spesiellt synes jeg at at sitteputen hos SAS som lener svakt fremover var ubehaglig paa dagflight.

Selv har jeg Smiles and Moore (Swiss Miles & Moore )...personelig savnet jeg ikke IFE med TabletPC, Connexion og iPod med Video.....

Ikke fikk jeg kjeft heller (noe jeg garantert ville ha faatt av Ulla Bratt)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2006, 22:05   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAMMENLIGNING SK OG KL !!

Quote:
Originally posted by dc-8-63



Cateringen til LH paa Y PDX FRA PDX var vesentlig bedre enn SAS SEA CPH SEA (dette basert paa 4 flighter i loepet av 6 Maaneder....) Benplassen var den samme, men LH sine Recaro Krakker er vesentlig bedre enn hva SAS plassert bak i sine A340....spesiellt synes jeg at at sitteputen hos SAS som lener svakt fremover var ubehaglig paa dagflight.

Selv har jeg Smiles and Moore (Swiss Miles & Moore )...personelig savnet jeg ikke IFE med TabletPC, Connexion og iPod med Video.....

Ikke fikk jeg kjeft heller (noe jeg garantert ville ha faatt av Ulla Bratt)
He he, det går an å få kjeft fra LH også. Har et par historier fra en del FRA-MIA flygninger...

Tror den ene tommen som SAS har mer enn LH betyr en del for mange.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TR sammenligning: DY vs SK Flying-news TripReports 25 02-09-2010 23:48
Amerikanske FF-programmer - en sammenligning Discus Flyforum 0 25-09-2008 08:34
SAMMENLIGNING FR OG EZY !! SQ 777 Flyforum 10 03-12-2006 08:15
Sammenligning: DC10 vs Tristar's ENGM RAMP Flyforum 2 16-07-2006 19:30
SAS og Lufthansa sammenligning SQ 777 Flyforum 3 20-10-2005 08:03


All times are GMT +2. The time now is 21:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.