![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Se her: http://www.airliners.net/open.file/1147166/L/
.. Men hvordan er det mulig å få selve flyet så klart/skarp når en bruker lang eksponering? Noen fotoguruer som kan forklare? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#3 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Jeg leker litt med tanken om at han har benyttet en lang lukker (åja... hehe). Videre at han har brukt relativt liten lukker og høy ISO. Blitz i en eller annen form fryser flyet på slutten. Uten en lyskilde som går av på svært kort tid og med tilstrekkelig lys til å feste flyet på filmen er jeg redd lys-sporene på finalen hadde kommet til en stopp midt på bildet uten at vi faktisk så noe fly. Blitz (neppe internblitz
![]() ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Mens man er inne på bilder fra a.net.
Likte denne jeg: http://www1.airliners.net/open.file?id=0565501&size=M |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Slowbird
|
![]()
Ja man bruker lang lukkertid, og fyrer av en blitz på slutten av eksponeringen. Også kalt andre lukkergardin. Normalt fyres blitzen av med en gang lukkeren åpnes. Gjør man det med et motiv i bevegelse, ser det ut som, her flyet, rygger. D.v.s at flyet opplyses først i eksponeringen. Først i eksponeringen i dette bildet er 'bakerst på lysstrålene' eller der hvor landings- og markeringslysene utgjør en stor 'lysklynge'
Håper denne noe knotete forklaringen gav noen svar på hvordan dette er gjort. Jeg mener jeg har et godt eksempel ett eller et annet sted. Kan se om jeg finner dette, og kan scanne hvis det fortsatt er uklart hvordan man gjør dette. Men man trenger et kamera med mulighet for blitzsynk på 2. gardin og en kraftig eksternblitz. Den som er innebyggd i kameraet er egentling ganske ubrukelig på avtander over et par meter. Setter man opp iso rekker blitzen lenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk for alle opplysende svar!
Jeg ble faktisk en god del klokere ![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Slowbird
|
![]()
Ja det bildet er et godt eksempel, blitzen er avfyrt med en gang lukkeren åpner. Så brennes lysene inn etterpå. Og kommer forran flyet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Veldig flott bilde fra Airliners.net | FlyboyKarsten | Bilder & foto | 7 | 25-10-2011 16:08 |
Bilde fra airliners.net | TLS at OSL | Bilder & foto | 7 | 28-09-2011 20:49 |
Flott bilde fra Airliners.net | Bizflyer | Flyforum | 7 | 20-12-2005 12:30 |
Flott bilde fra SFO! | Herlov | Flyforum | 14 | 19-02-2005 15:31 |
Flott bilde fra cockpit | Dag Viking | Flyforum | 3 | 02-12-2004 17:27 |