Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-12-2006, 06:50   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Ingen promillesjekk av flymannskap

Ingen promillesjekk av flymannskap

Norske flyselskaper har ingen rutiner for å promilleteste de ansatte før de skal ut å fly. Knut-Jørgen Næss, Norsk Kabinforening, har jobbet i SAS i 27 år, og har nesten aldri blitt testet. Flyselskapene baserer seg på at ansette melder fra når de har mistanke om at en kollega er påvirket. Derfor blir få tatt.

Det siste året er et knippe piloter og kabinansatte blitt avslørt, sier sjeflege i Luftfartstilsynet, Rolf Heimberg. Han mener at det trolig dreier seg i underkant av fem tilfeller, men mistenker at mørketallene er store.

Næss mener det forekommer at ansatte regulerer søvnrytmen med piller og alkohol, men at terskelen for å melde fra er svært høy. Heller ikke pilotene blir testet, bekrefter flygesjef i SAS Braathens, Håvard Vestgren.

Journlaist: Elisabeth Amb Pettersen. Innslag.

Tilføyer noen uttalelser fra SAS Braatens som kommer i senere sendinger på NRK:

Operativ direktør i SAS Braathens, Dag Falk-Petersen, sier at i dag
så er det ingen hjemmel i lovverket for å få teste folk før de skal
ut å fly. Han frykter ikke store mørketall. De har en veldig god
rapporteringskultur både en formell og en uformell, så dette er ikke
noe problem i SAS Braathens.

Spørsmålet om testing har vært oppe til diskusjon i SAS Braathens
flere ganger, og konklusjonen har blitt at når det ikke er tillatt,
så er de komfortable med det. Falk-Petersen opplever ikke at det er
vanskelig å angi kolleger. Dette er en ikke-sak hos oss, sier han.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 08:08   #2
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Default Re: Ingen promillesjekk av flymannskap

Promilletesting er jo Luftfartstilsynet/politiet sitt ansvar og ikke selskapenes. Forbauser meg at ikke tilsynet har aksjoner på de store flyplassene. Virker som at dette er mye vanligere i utlandet.
Kjenner til et amerikansk selskap som kun har avholdsmenn som piloter, der promilletesting er obligatorisk. Husker ikke navnet på selskapet ellet om de fortsatt eksisterer, men kanskje andre som vet?
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 08:29   #3
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally posted by F35Landing

Promilletesting er jo Luftfartstilsynet/politiet sitt ansvar og ikke selskapenes. Forbauser meg at ikke tilsynet har aksjoner på de store flyplassene. Virker som at dette er mye vanligere i utlandet.
Kjenner til et amerikansk selskap som kun har avholdsmenn som piloter, der promilletesting er obligatorisk. Husker ikke navnet på selskapet ellet om de fortsatt eksisterer, men kanskje andre som vet?
Det maa jo vaere AA
Old 01-12-2006, 10:56   #4
OJB
ScanFlyer Rusty

Jeg hørte nyhetene jeg også , men synes det er litt søkt å hevde at i en yrkesgruppe er det store mørketall det alkohol nytes.
Det hadde vel vært bedre å foreta systematisk kontroll over tid for så å konkludere om det er grunn til bekymring.
Det er jo også flyselskapenes ansvar å drive intern kontroll her i henhold til sin HMS politikk vil jeg tro.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 11:09   #5
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by AirbusTero

Flyselskapene baserer seg på at ansette melder fra når de har mistanke om at en kollega er påvirket. Derfor blir få tatt.
....eller nettopp derfor blir dem ikke tatt...
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 12:13   #6
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Dette er en helt absurd sak. Parallellen er:

Quote:
Ikke alkotest av stortingspolitikere

Norge styres av 165 stortingspolitikere uten at det gjennomføres alkotest før de foretar avstemninger og rikets sikkerhet. Store mørketall finnes hevder kjent lege.
Det er et svært kraftig inngrep i privatlivet av en arbeidsgiver å kreve alkotest. I Norge er det en myndighetsoppgave. Jeg tviler på at Luftfartstilsynet kan utføre det. Det må politimyndghet til.

Det pussige med innslaget (og beklager FlyHi, men jeg synes hele innslaget var dårlig håndverk) var at i inngressen sa de norske flyselskap mens de fokuserte på SASBraathens.

Men når det er sagt, synes jeg det er merkelig at Lov om pliktmessig avhold ikke gjelder luftfartøy.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 12:31   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Her borte blir alle med operativt ansvar (piloter, f/a'er og alt bakkemannskap med lederansvar) plukker ut til narkotika-/alkotest med jevne mellomrom. Dette overses av FAA i samarbeid med flyselskapets medisinske avdeling. Selv har jeg vaert plukket ut en 4-5 ganger.

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 13:31   #8
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

enig - dette er sensasjonsmakeri (bra sammenligning KOG), meg bekjent blir vel ikke bussjåfører, lokmotivførerer eller fergeskippere (spør HSD), barnehagetanter, leger eller forretningsutviklere alkotestet av sine arbeidsgivere. Dersom myndighetene mener det er et stort problem med rusa piloter og c/a'er er det vel myndighetene - ved Politiet - som får gjennomføre alkotester på samme måte som vi privatbilister blir sjekket.

Når det er sagt trodde jeg også at det var en regel om at flygende ikke kunne drikke alkohol ex antall timer før de skulle på jobb.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 13:49   #9
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by LN-KOG

Det er et svært kraftig inngrep i privatlivet av en arbeidsgiver å kreve alkotest. I Norge er det en myndighetsoppgave. Jeg tviler på at Luftfartstilsynet kan utføre det. Det må politimyndghet til.
Tror nok ikke du trenger en politimyndighet til det. Etter et prøveprosjekt installeres det nå alkolås i alle busser i Lillehammer tilhørende Schøyen Bilcentral. Alkolåsene tas ibruk fra uke 48.
Det er heller ikke noe i veien for at det f.eks. på alle crewrom installeres alkotestere hvor man kan teste seg frivillig. Det kan jo gjøre at man blåser uansett om man er i tvil eller ikke slik at de andre i crewet ser at man er "fight for flight".
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 14:57   #10
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by LN-KOG

Dette er en helt absurd sak. Parallellen er:

Quote:
Ikke alkotest av stortingspolitikere

Norge styres av 165 stortingspolitikere uten at det gjennomføres alkotest før de foretar avstemninger og rikets sikkerhet. Store mørketall finnes hevder kjent lege.

Det pussige med innslaget (og beklager FlyHi, men jeg synes hele innslaget var dårlig håndverk) var at i inngressen sa de norske flyselskap mens de fokuserte på SASBraathens.

Men når det er sagt, synes jeg det er merkelig at Lov om pliktmessig avhold ikke gjelder luftfartøy.
Selvsagt skal en ikke gå rusa på jobb...uansett...og når det hele tiden fokuserers på hvor utrolig viktig og ansvarsfull jobb man har ombord i fly så er det vel et paradoks at det ikke testes mer.
Man trenger IKKE politimyndighet for å ta en alkoholtest....men om vedkommede nekter så er det en annen sak. Mannskaper ombord på rederier blir da vekket om natten for "å blåse", så hvorfor ikke flymannskap.
At det fokuseres på SAS Braathens kan jo ha noe med at dette selskapet er landets desidert største...og kanskje at nylig ble avslørt at piloten ombord i ett fly luktet sterkt alkohol.....
Old 01-12-2006, 14:58   #11
cabincruiser
ScanFlyer Blue

Quote:

Men denne loven GJELDER for flycrew. Pliktmessig avhold de siste 8 timer før flytjeneste ifølge luftfartsloven. 10 timer pliktmessig avhold i henhold til SAS Braathens regler. :exclamati
cabincruiser is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 15:01   #12
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by cabincruiser

Quote:

Men denne loven GJELDER for flycrew. Pliktmessig avhold de siste 8 timer før flytjeneste ifølge luftfartsloven. 10 timer pliktmessig avhold i henhold til SAS Braathens regler. :exclamati
Joda - men en kan jo være pissed/dritfull og drikke helt fram til kl 23...for så å melde seg til tjeneste kl 0900...neppe edru da.
Old 01-12-2006, 15:09   #13
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

jeg tror ikke det stemmer, jeg mener at det ogsaa er bestemmelser om "maatehold" i et antall timer foer de 8 timene med avhold.....

Old 01-12-2006, 15:34   #14
Hurum
ScanFlyer Molded

Merkelig at det ikke er helt klart dette....hvorfor ikke bare ha null-toleranse som i de flest andre yrker? Forstår ikke hvorfor flycrew trenger egen særordning her.
Old 01-12-2006, 15:44   #15
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Hvem sier at dette ikke er helt klart, at forumet og media ikke kommer frem med en klar konklusjon, er neppe noen form for konklusjon i seg selv

Det er veldig klare regler, baade norske og internasjonale, og reglene virker....er selv soenn av en flyvertinne som paa tidlig 60 tallet brukte reglene mot en kaptein i LAX, og det var ikke lett, men baade regelverket virket og det interne stoette apparatet virket...
Old 01-12-2006, 15:50   #16
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Får fly med promille
Norske flygere i SAS Braathens kan ha høyere promille enn sine kolleger i Sverige og Danmark.

Dette var jo oppe for 2 uker siden...

Informasjonsrådgiver Knut Morten Johansen i SAS Braathens opplyser at ingen SAS Braathens-ansatte fra 1. februar kan ha en promille som er høyere enn 0,2 åtte timer før tjeneste.

sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 17:10   #17
cabincruiser
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by Hurum

Quote:
Originally posted by cabincruiser

Quote:

Joda - men en kan jo være pissed/dritfull og drikke helt fram til kl 23...for så å melde seg til tjeneste kl 0900...neppe edru da.

Men kjære deg da.... Ved flygetjenstens påbegynnelse kan man ikke ha mer enn 0,2 promille..... -akkurat som ved bilkjøring. Er man dritings 10 timer før har man sannsynligvis brutt regelen om 0,2 når man begynner jobben - da vil resten av crewet merke at en er alkopåvirket, og ta action.
Er ikke nødvendig å problematisere dette så inn i hampen.... :huh: Det er EKSTREMT sjeldent at alkolimiten har vært overskredet. At en eller annen luftfartslege eller hvem det nå var uttaler at vi ser "toppen av isfjellet" må stå for hans egen regning. Jeg mener basert på min egen erfaring at han tar fullstendig feil.
cabincruiser is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 17:50   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Var det ikke en sak om dette som le diskutert her på forumet for kort tid siden? En kabinansatt mente at det luktet alkohol (eller noe slikt) og rapporterte dette til kapteinen som snakket ved vedkommende pilot og gikk god for ham? Det er jo selvsagt ikke sikkert at han var alkoholpåvirket
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 18:04   #19
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Samme som gjelder for flygeledere, ingen alko siste 8 timer, samt maks 0,2 ved tjenestens start. ikke hørt om alkotester her i gården, heller ikke sett noen påvirket heldigvis..

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 19:56   #20
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally posted by dc-8-63

Quote:
Originally posted by F35Landing

Det maa jo vaere AA
Dagens!

Posting Rules