![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ingen promillesjekk av flymannskap
Ingen promillesjekk av flymannskap Norske flyselskaper har ingen rutiner for å promilleteste de ansatte før de skal ut å fly. Knut-Jørgen Næss, Norsk Kabinforening, har jobbet i SAS i 27 år, og har nesten aldri blitt testet. Flyselskapene baserer seg på at ansette melder fra når de har mistanke om at en kollega er påvirket. Derfor blir få tatt. Det siste året er et knippe piloter og kabinansatte blitt avslørt, sier sjeflege i Luftfartstilsynet, Rolf Heimberg. Han mener at det trolig dreier seg i underkant av fem tilfeller, men mistenker at mørketallene er store. Næss mener det forekommer at ansatte regulerer søvnrytmen med piller og alkohol, men at terskelen for å melde fra er svært høy. Heller ikke pilotene blir testet, bekrefter flygesjef i SAS Braathens, Håvard Vestgren. Journlaist: Elisabeth Amb Pettersen. Innslag. Tilføyer noen uttalelser fra SAS Braatens som kommer i senere sendinger på NRK: Operativ direktør i SAS Braathens, Dag Falk-Petersen, sier at i dag så er det ingen hjemmel i lovverket for å få teste folk før de skal ut å fly. Han frykter ikke store mørketall. De har en veldig god rapporteringskultur både en formell og en uformell, så dette er ikke noe problem i SAS Braathens. Spørsmålet om testing har vært oppe til diskusjon i SAS Braathens flere ganger, og konklusjonen har blitt at når det ikke er tillatt, så er de komfortable med det. Falk-Petersen opplever ikke at det er vanskelig å angi kolleger. Dette er en ikke-sak hos oss, sier han. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Promilletesting er jo Luftfartstilsynet/politiet sitt ansvar og ikke selskapenes. Forbauser meg at ikke tilsynet har aksjoner på de store flyplassene. Virker som at dette er mye vanligere i utlandet.
Kjenner til et amerikansk selskap som kun har avholdsmenn som piloter, der promilletesting er obligatorisk. Husker ikke navnet på selskapet ellet om de fortsatt eksisterer, men kanskje andre som vet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Jeg hørte nyhetene jeg også , men synes det er litt søkt å hevde at i en yrkesgruppe er det store mørketall det alkohol nytes.
Det hadde vel vært bedre å foreta systematisk kontroll over tid for så å konkludere om det er grunn til bekymring. Det er jo også flyselskapenes ansvar å drive intern kontroll her i henhold til sin HMS politikk vil jeg tro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette er en helt absurd sak. Parallellen er:
Quote:
Det pussige med innslaget (og beklager FlyHi, men jeg synes hele innslaget var dårlig håndverk) var at i inngressen sa de norske flyselskap mens de fokuserte på SASBraathens. Men når det er sagt, synes jeg det er merkelig at Lov om pliktmessig avhold ikke gjelder luftfartøy.
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
|
![]()
Her borte blir alle med operativt ansvar (piloter, f/a'er og alt bakkemannskap med lederansvar) plukker ut til narkotika-/alkotest med jevne mellomrom. Dette overses av FAA i samarbeid med flyselskapets medisinske avdeling. Selv har jeg vaert plukket ut en 4-5 ganger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
enig - dette er sensasjonsmakeri (bra sammenligning KOG), meg bekjent blir vel ikke bussjåfører, lokmotivførerer eller fergeskippere (spør HSD), barnehagetanter, leger eller forretningsutviklere alkotestet av sine arbeidsgivere. Dersom myndighetene mener det er et stort problem med rusa piloter og c/a'er er det vel myndighetene - ved Politiet - som får gjennomføre alkotester på samme måte som vi privatbilister blir sjekket.
Når det er sagt trodde jeg også at det var en regel om at flygende ikke kunne drikke alkohol ex antall timer før de skulle på jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det er heller ikke noe i veien for at det f.eks. på alle crewrom installeres alkotestere hvor man kan teste seg frivillig. Det kan jo gjøre at man blåser uansett om man er i tvil eller ikke slik at de andre i crewet ser at man er "fight for flight". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Man trenger IKKE politimyndighet for å ta en alkoholtest....men om vedkommede nekter så er det en annen sak. Mannskaper ombord på rederier blir da vekket om natten for "å blåse", så hvorfor ikke flymannskap. At det fokuseres på SAS Braathens kan jo ha noe med at dette selskapet er landets desidert største...og kanskje at nylig ble avslørt at piloten ombord i ett fly luktet sterkt alkohol..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
jeg tror ikke det stemmer, jeg mener at det ogsaa er bestemmelser om "maatehold" i et antall timer foer de 8 timene med avhold.....
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Merkelig at det ikke er helt klart dette....hvorfor ikke bare ha null-toleranse som i de flest andre yrker? Forstår ikke hvorfor flycrew trenger egen særordning her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Hvem sier at dette ikke er helt klart, at forumet og media ikke kommer frem med en klar konklusjon, er neppe noen form for konklusjon i seg selv
![]() Det er veldig klare regler, baade norske og internasjonale, og reglene virker....er selv soenn av en flyvertinne som paa tidlig 60 tallet brukte reglene mot en kaptein i LAX, og det var ikke lett, men baade regelverket virket og det interne stoette apparatet virket...
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Får fly med promille
Norske flygere i SAS Braathens kan ha høyere promille enn sine kolleger i Sverige og Danmark. Dette var jo oppe for 2 uker siden... Informasjonsrådgiver Knut Morten Johansen i SAS Braathens opplyser at ingen SAS Braathens-ansatte fra 1. februar kan ha en promille som er høyere enn 0,2 åtte timer før tjeneste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Men kjære deg da.... Ved flygetjenstens påbegynnelse kan man ikke ha mer enn 0,2 promille..... -akkurat som ved bilkjøring. Er man dritings 10 timer før har man sannsynligvis brutt regelen om 0,2 når man begynner jobben - da vil resten av crewet merke at en er alkopåvirket, og ta action. Er ikke nødvendig å problematisere dette så inn i hampen.... :huh: Det er EKSTREMT sjeldent at alkolimiten har vært overskredet. At en eller annen luftfartslege eller hvem det nå var uttaler at vi ser "toppen av isfjellet" må stå for hans egen regning. Jeg mener basert på min egen erfaring at han tar fullstendig feil. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Var det ikke en sak om dette som le diskutert her på forumet for kort tid siden? En kabinansatt mente at det luktet alkohol (eller noe slikt) og rapporterte dette til kapteinen som snakket ved vedkommende pilot og gikk god for ham? Det er jo selvsagt ikke sikkert at han var alkoholpåvirket
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Samme som gjelder for flygeledere, ingen alko siste 8 timer, samt maks 0,2 ved tjenestens start. ikke hørt om alkotester her i gården, heller ikke sett noen påvirket heldigvis..
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor lang hviletid behøver et flymannskap ? | SBT | Småprat | 3 | 05-06-2019 10:32 |
Big in Japan og Ingen Kim ingen kos | Someone | TripReports | 52 | 25-03-2012 14:07 |
Ingen Kims - ingen kos ELLER ingen Romjul ingen QUIZ | LN-KOG | Flyforum | 10 | 01-01-2012 23:10 |
Flymannskap slukket brann i iPhone | LN-KOG | Småprat | 13 | 30-11-2011 08:59 |