Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-11-2006, 22:56   #1
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default SAS legger ned

Noen dager gamle nyheter, og det er mulig debattert her allerede?

SAS flyr fra Torp til Alicante, Nice og Malaga. Disse rutene legges nå ned.
Tidliger har SAS flydd til København fra Torp også, men la også ned den ruten.
Hva er det som gjør at SAS ikke får det til på Torp? Ryanair har i lang tid fylt 3 fly daglig til London. De har fylt daglige avganger til Hahn... hvorfor klarer ikke SAS å fylle ETT fly i uka til så store/populære destinasjoner som disse? Hva gjør de galt?
Og hvorfor klarte de ikke København, når KLM stort sett har fulle fly til Amsterdam?

IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2006, 23:05   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,924
Default Re: SAS legger ned

Det er vel ikke snakk om at belegget nødvendigvis er dårlig men at de vil tjene mer penger på å sette kapasiteten inn andre steder. De øker jo på OSL-TRD/BGO/STV/BOO/TOS.


Samtidig kutter de også VIE og PRG og øker istedet på ZRH, KEF, og MAN
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2006, 23:38   #3
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: SAS legger ned

Godt poeng.
Men jeg har også sett at måten det drives på er litt komplisert.
Flyvere og flyvertinner skal først møte opp på Gardermoen og ha briefing. Så skal de ta taxi til Torp (drøye to timers tur), så skal de være der i god tid før avgang, og sitte å vente på flyet sitt.
Innkommende mannskap skal ta taxi til Gardermoen. Og maten som skal ombord i flyet kommer i egen bil. Også den fra Gardermoen... Så om noe skulle være feil med antall eller noe, så går det ikke å rette på.

Jeg sto her for en tid tilbake og fulgte med på alt dette. SAS landet på Torp, og da nesten alle passasjerene var ute, landet Ryanair. Og før SAS hadde startet ombordstigningen, var Ryanair i luften igjen. Ikke særlig effektivitet med snutiden, og dette kombinert med store kostnader med transport av mat og mannskap (og sikkert mye annet også), så skal det vel litt til for at noe skal bli lønnsomt. Eller hva?
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 03:47   #4
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: SAS legger ned

Quote:
Originally posted by imm

Men jeg har også sett at måten det drives på er litt komplisert.
Flyvere og flyvertinner skal først møte opp på Gardermoen og ha briefing. Så skal de ta taxi til Torp (drøye to timers tur), så skal de være der i god tid før avgang, og sitte å vente på flyet sitt.
Innkommende mannskap skal ta taxi til Gardermoen.
Hva er alternativet? La crewet fly f.eks OSL - ALC - TRF - ALC - OSL?
Dette måtte vel blitt en sykt lang arbeidsdag?

Quote:
Og maten som skal ombord i flyet kommer i egen bil. Også den fra Gardermoen... Så om noe skulle være feil med antall eller noe, så går det ikke å rette på.
Da er det nesten naturlig å tro at det er billigere å få maten fra OSL, enn å kjøpe den av SSP lokalt, eller?

Quote:
Jeg sto her for en tid tilbake og fulgte med på alt dette. SAS landet på Torp, og da nesten alle passasjerene var ute, landet Ryanair. Og før SAS hadde startet ombordstigningen, var Ryanair i luften igjen. Ikke særlig effektivitet med snutiden, og dette kombinert med store kostnader med transport av mat og mannskap (og sikkert mye annet også), så skal det vel litt til for at noe skal bli lønnsomt. Eller hva?
I motsetning til Ryanair sin "hit'n run-taktikk", så har SAS Braathens crewbytte, cleaning, catering, og vann og toalett-service på Torp... Sånt tar tid...

I tillegg til at cleaning tar lengre tid enn Ryanairs "feie over kabinen med et blikk", så tar også lossing og lasting lengre tid.
For oss som er vant til Ryanairs glatte lasteromsgulv, to mann i belly, og 170 kolli foran, så blir det å laste en SAS Braathens-maskin med "sliding carpet" og fordelt last, som å jobbe med håndbrekket på. At man også må ta hensyn til at cateringbilen skal ha plass bidrar også til en mindre hensiktsmessig plassering av utstyr, manuell manøvrering av traller, osv..

Med så mange forskjeller mellom de to, så blir det å sammenligne turnaround av SAS Braathens og Ryanair som å sammenligne epler med kulepenner...
Det er to vidt forskjellige ting...


...men det vet jo du også...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 03:58   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,394
Default Re: SAS legger ned

Quote:
Originally posted by KennethGS

d
For oss som er vant til Ryanairs glatte lasteromsgulv, to mann i belly, og 170 kolli foran,

..
170 kollon foran ... ??

ATA's w-b program forlanger 36 bags flyttet bakover for aa komme i balanse med ellers full kjerre .... Sinnsyk lasteplanlegging ...



__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 07:41   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,313
Default Re: SAS legger ned

Kanskje planlegger de å la WF ta Torp mens de selv satser på Rygge?
EB is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 10:24   #7
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: SAS legger ned

Quote:
Originally posted by EB

Kanskje planlegger de å la WF ta Torp mens de selv satser på Rygge?
Ja riktig... De skal vel fly vinge mot vinge med julenissen og påskeharen tenker jeg...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 10:40   #8
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,604
Default Re: SAS legger ned

Kanskje Ryanair ser sitt sitt snitt til å ta disse rutene (Malaga/Murcia). Det hadde jo vært en fordel med noe høyere frekvens enn det SASBraathens har hatt, idet minste i høysesong. Norwegian kunne jo også komme inn her.
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 10:44   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,313
Default Re: SAS legger ned

Norwegian og Kjos mener jo at Torp forsvinner når Rygge åpner...
EB is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 11:08   #10
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: SAS legger ned

Ja, så tungt som Norwegian satser på Rygge, blir det nok bare småtterier igjen på Torp ...

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 12:34   #11
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SAS legger ned


Dette er jo forsåvidt ingen bombe. Det lå i kortene at SKBU kom til å legge ned nå når FR satser enda hardere på TRF, med bla Middelhavsdestinasjon som BCN. I tillegg ivaretar man pax til NCE, AGP og ALC med WF via CPH eventuellt på rutene sine fra OSL.

Dessuten som nevnt, vanskelig å slinge crew inn via TRF da man må ty til taxi fra OSL.
Forøvrig samme system som BLX driver med.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 12:42   #12
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: SAS legger ned

Joda, jeg skjønner også at det må bli slik at mannskapet reiser tur/retur Gardermoen med taxi. Men noe av det jeg vil frem til, er at SAS taper kampen mot konkurrenten Ryanair på Torp, nettop fordi de driver med det konseptet de gjør. Hadde Ryanair flytt til Alicante og Nice, hadde de sikkert hatt mer eller mindre fulle fly, OG tjent penger.
Men SAS med sitt konsept, med skyhøye kostnader i forhold til konkurrenten....

Gjør ikke SAS gode nok analyser av markedet før de starter opp ruter? Eller er det slik at "vi prøver det litt og ser åssen det går-konsept"?

IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 12:52   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,924
Default Re: SAS legger ned

Hele poenget er vel at SASBraathens ikke ser det lønnsomt å opprette er base på TRF. Akkurat som FR, men de har fordelen ved at de stort sett flyr "BASE"-TRF og tror det er det man må gjøre skal man få det til å bli lønnsomt.


Dessuten er det bedre å prøve litt å se om det går enn å prøve å gjennta Braathens fiasko på TRF
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 12:57   #14
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SAS legger ned


FR har et godt grep på markedet rundt TRF og det er vanskelig og etablere seg med noe nytt der nede. Husk, FR har mye pax fra Oslo regionen. Pax fra Osloregionen til ALC, NCE og AGP ser det ikke som naturlig å reise ned til TRF for å fly ut derfra når det samme tilbudet finnes på OSL. Også SVG, BGO og TRD har direktemaskiner med SK til ALC.

Dermed blir det kun lokalmarkedet igjen til disse destinasjonene og det er muligens for lite. SK prøvde seg også med AES-ALC men det gikk heller ikke.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 13:14   #15
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: SAS legger ned

TRF eksisterte som et regionalt alternativ til Oslo også mens FBU var i drift. Det fungerte helt greit, men da OSL åpnet i 1998 fikk TRF et annet markedspotensiale. Trafikkestimatene for OSL forutsatte ca 5% avskalling til TRF, noe som i stor grad har slått til.

Etter mitt syn har FR klart å opprettholde sin markedsandel pga. LCC-profilen. For SAS Braathens blir satsning på TRF mer snakk om å kapre kunder fra OSL, og det er ikke så lett.

Jeg tilhører dem som tror at RSL kommer til å skape turbulens mellom TRF og RSL, i mindre grad for OSL. Dét betyr at én av de 2 første plassene kommer til å få problemer, rett og slett pga. manglende trafikkvolumer. Tror jeg!

JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 13:34   #16
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: SAS legger ned

Quote:
Originally posted by Someone


Dessuten er det bedre å prøve litt å se om det går enn å prøve å gjennta Braathens fiasko på TRF
Braathens satset alt på ett kort, og det var å kapre Hydro som kunder. Hydro står for en vesentlig del av Widerøes kundegruppe på Torp. Og hadde Hydro inngått en avtale med Braathens, ville Braathens vært på Torp i dag. Hydro hadde lagt press på (og fristet) Braathens om å åpne ruter fra Torp. Et skittent spill, sansynlig vis for å presse prisene hos SAS hvor de allerede hadde en avtale. Les hele denne i saken i boken "Historien om Torp" hvor Audun Tjomsland redegjør for Braathens satsing på Torp. En veldig interessant sak.

IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 15:58   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,313
Default Re: SAS legger ned

Men om Audun Tjomsland er den objektive fortelleren vet jeg ikke...

Innenriks i Norge flyr nok WF med riktigere flytype fra Torp enn det Braathens gjorde...(...selv Hydro ville vel ikke fyllt opp alle 737`ene)

En kan jo håpe på større maskiner til WF - kanskje noen jetmaskiner etterhvert også som kan gi et bedre tilbud ut av landet fra Torp.
EB is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 16:27   #18
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: SAS legger ned

Audun Tjomsland har ihvertfall førstehånds informasjon om saken. Han jobbet jo for Braathens på den tiden, og var med i hele prosessen med åpningen og nedleggelsen av selskapet på Torp.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 16:54   #19
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,313
Default Re: SAS legger ned

Tjomsland har absolutt mange bra sider...hyggelig er han også. Men du verden han var ikke alltid kjent for å være objektiv/saklig...
EB is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 17:37   #20
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Re: SAS legger ned

Det er synd at SAS legger ned. Håper at noen andre kan fortsette rutene!
HMWK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS legger ned CPH-BKK? Dag Viking Flyforum 159 25-02-2014 14:40
SAS legger ned kveldsrute LN-VLE Småprat 14 02-11-2012 22:59
SAS legger ned København-Budapest Hurum Flyforum 10 14-07-2006 15:53
SAS legger ned rute jb1 Flyforum 1 13-07-2006 14:00


All times are GMT +2. The time now is 08:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.