![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Noen dager gamle nyheter, og det er mulig debattert her allerede?
SAS flyr fra Torp til Alicante, Nice og Malaga. Disse rutene legges nå ned. Tidliger har SAS flydd til København fra Torp også, men la også ned den ruten. Hva er det som gjør at SAS ikke får det til på Torp? Ryanair har i lang tid fylt 3 fly daglig til London. De har fylt daglige avganger til Hahn... hvorfor klarer ikke SAS å fylle ETT fly i uka til så store/populære destinasjoner som disse? Hva gjør de galt? Og hvorfor klarte de ikke København, når KLM stort sett har fulle fly til Amsterdam? IMM
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,924
|
![]()
Det er vel ikke snakk om at belegget nødvendigvis er dårlig men at de vil tjene mer penger på å sette kapasiteten inn andre steder. De øker jo på OSL-TRD/BGO/STV/BOO/TOS.
Samtidig kutter de også VIE og PRG og øker istedet på ZRH, KEF, og MAN |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Godt poeng.
Men jeg har også sett at måten det drives på er litt komplisert. Flyvere og flyvertinner skal først møte opp på Gardermoen og ha briefing. Så skal de ta taxi til Torp (drøye to timers tur), så skal de være der i god tid før avgang, og sitte å vente på flyet sitt. Innkommende mannskap skal ta taxi til Gardermoen. Og maten som skal ombord i flyet kommer i egen bil. Også den fra Gardermoen... Så om noe skulle være feil med antall eller noe, så går det ikke å rette på. Jeg sto her for en tid tilbake og fulgte med på alt dette. SAS landet på Torp, og da nesten alle passasjerene var ute, landet Ryanair. Og før SAS hadde startet ombordstigningen, var Ryanair i luften igjen. Ikke særlig effektivitet med snutiden, og dette kombinert med store kostnader med transport av mat og mannskap (og sikkert mye annet også), så skal det vel litt til for at noe skal bli lønnsomt. Eller hva?
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Dette måtte vel blitt en sykt lang arbeidsdag? Quote:
Quote:
I tillegg til at cleaning tar lengre tid enn Ryanairs "feie over kabinen med et blikk", så tar også lossing og lasting lengre tid. For oss som er vant til Ryanairs glatte lasteromsgulv, to mann i belly, og 170 kolli foran, så blir det å laste en SAS Braathens-maskin med "sliding carpet" og fordelt last, som å jobbe med håndbrekket på. At man også må ta hensyn til at cateringbilen skal ha plass bidrar også til en mindre hensiktsmessig plassering av utstyr, manuell manøvrering av traller, osv.. Med så mange forskjeller mellom de to, så blir det å sammenligne turnaround av SAS Braathens og Ryanair som å sammenligne epler med kulepenner... Det er to vidt forskjellige ting... ...men det vet jo du også... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,394
|
![]() Quote:
![]() ATA's w-b program forlanger 36 bags flyttet bakover for aa komme i balanse med ellers full kjerre .... Sinnsyk lasteplanlegging ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,313
|
![]()
Kanskje planlegger de å la WF ta Torp mens de selv satser på Rygge?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,604
|
![]()
Kanskje Ryanair ser sitt sitt snitt til å ta disse rutene (Malaga/Murcia). Det hadde jo vært en fordel med noe høyere frekvens enn det SASBraathens har hatt, idet minste i høysesong. Norwegian kunne jo også komme inn her.
__________________
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,313
|
![]()
Norwegian og Kjos mener jo at Torp forsvinner når Rygge åpner...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Ja, så tungt som Norwegian satser på Rygge, blir det nok bare småtterier igjen på Torp ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Dette er jo forsåvidt ingen bombe. Det lå i kortene at SKBU kom til å legge ned nå når FR satser enda hardere på TRF, med bla Middelhavsdestinasjon som BCN. I tillegg ivaretar man pax til NCE, AGP og ALC med WF via CPH eventuellt på rutene sine fra OSL. Dessuten som nevnt, vanskelig å slinge crew inn via TRF da man må ty til taxi fra OSL. Forøvrig samme system som BLX driver med.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Joda, jeg skjønner også at det må bli slik at mannskapet reiser tur/retur Gardermoen med taxi. Men noe av det jeg vil frem til, er at SAS taper kampen mot konkurrenten Ryanair på Torp, nettop fordi de driver med det konseptet de gjør. Hadde Ryanair flytt til Alicante og Nice, hadde de sikkert hatt mer eller mindre fulle fly, OG tjent penger.
Men SAS med sitt konsept, med skyhøye kostnader i forhold til konkurrenten.... Gjør ikke SAS gode nok analyser av markedet før de starter opp ruter? Eller er det slik at "vi prøver det litt og ser åssen det går-konsept"? IMM
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,924
|
![]()
Hele poenget er vel at SASBraathens ikke ser det lønnsomt å opprette er base på TRF. Akkurat som FR, men de har fordelen ved at de stort sett flyr "BASE"-TRF og tror det er det man må gjøre skal man få det til å bli lønnsomt.
Dessuten er det bedre å prøve litt å se om det går enn å prøve å gjennta Braathens fiasko på TRF |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() FR har et godt grep på markedet rundt TRF og det er vanskelig og etablere seg med noe nytt der nede. Husk, FR har mye pax fra Oslo regionen. Pax fra Osloregionen til ALC, NCE og AGP ser det ikke som naturlig å reise ned til TRF for å fly ut derfra når det samme tilbudet finnes på OSL. Også SVG, BGO og TRD har direktemaskiner med SK til ALC. Dermed blir det kun lokalmarkedet igjen til disse destinasjonene og det er muligens for lite. SK prøvde seg også med AES-ALC men det gikk heller ikke.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
TRF eksisterte som et regionalt alternativ til Oslo også mens FBU var i drift. Det fungerte helt greit, men da OSL åpnet i 1998 fikk TRF et annet markedspotensiale. Trafikkestimatene for OSL forutsatte ca 5% avskalling til TRF, noe som i stor grad har slått til.
Etter mitt syn har FR klart å opprettholde sin markedsandel pga. LCC-profilen. For SAS Braathens blir satsning på TRF mer snakk om å kapre kunder fra OSL, og det er ikke så lett. Jeg tilhører dem som tror at RSL kommer til å skape turbulens mellom TRF og RSL, i mindre grad for OSL. Dét betyr at én av de 2 første plassene kommer til å få problemer, rett og slett pga. manglende trafikkvolumer. Tror jeg! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
IMM
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,313
|
![]()
Men om Audun Tjomsland er den objektive fortelleren vet jeg ikke...
Innenriks i Norge flyr nok WF med riktigere flytype fra Torp enn det Braathens gjorde...(...selv Hydro ville vel ikke fyllt opp alle 737`ene) En kan jo håpe på større maskiner til WF - kanskje noen jetmaskiner etterhvert også som kan gi et bedre tilbud ut av landet fra Torp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Audun Tjomsland har ihvertfall førstehånds informasjon om saken. Han jobbet jo for Braathens på den tiden, og var med i hele prosessen med åpningen og nedleggelsen av selskapet på Torp.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,313
|
![]()
Tjomsland har absolutt mange bra sider...hyggelig er han også. Men du verden han var ikke alltid kjent for å være objektiv/saklig...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Det er synd at SAS legger ned. Håper at noen andre kan fortsette rutene!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS legger ned CPH-BKK? | Dag Viking | Flyforum | 159 | 25-02-2014 14:40 |
SAS legger ned kveldsrute | LN-VLE | Småprat | 14 | 02-11-2012 22:59 |
SAS legger ned København-Budapest | Hurum | Flyforum | 10 | 14-07-2006 15:53 |
SAS legger ned rute | jb1 | Flyforum | 1 | 13-07-2006 14:00 |