Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-11-2006, 00:47   #1
G-COLE
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default 2 "nødlandinger" på Flesland med helikopter

Hva er det med Sikorsky om dagen ?

http://www.ba.no/nyheter/article2402257.ece

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article313924.ece

G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 09:09   #2
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: 2

Quote:
Originally posted by G-COLE

Hva er det med Sikorsky om dagen ?

http://www.ba.no/nyheter/article2402257.ece

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article313924.ece
Ikke annet enn man kan forvente med en ny helikoptertype. En bug i fire detection systemet ser ut til å være en gjenganger og noe Sikorsky garantert kommer med en fix på snart.
Den andre i går var en chip warning, det skjer skjer med "alle" helikoptre fra tid til annen og er normalt sett helt udramatisk. Men du flyr selvsagt ikke rundt med det lengre enn du må.
Brave is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 10:41   #3
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Re: 2

Hva betyr "chip warning"?
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 11:21   #4
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: 2

Quote:
Originally posted by GF1

Hva betyr "chip warning"?
Sensor/detektor som oppdager metallspon i oljen (forenklet sagt).
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 11:22   #5
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: 2

På gearbokser og på turbinlagre i motorene er det små magnetplugger. Disse drar til seg "spon"/chip og magnetisk slush. Dersom tilstrekkelig mye fester seg på pluggen slutter den en krets og gir lys på et warning/caution panel. Denne indikasjonen kan bety at "noe er på gang" i den komponenten det gjelder.
Håpen det var en grei forklaring?
Brave is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 23:41   #6
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: 2

Uansett denne hendelsen her, synes jeg det er plagsomt når media i disse dager konsekvent bruker begrepet "nødlanding" når f.eks et fly lander på ikke-destinasjon når EN motor svikter. Eller annen systemsvikt som ikke er direkte nød.

Her har de som engang i tiden oppfant begrepet "førevarslanding" mye å stå til rette for! Ikke rart at media har hoppet bukk over dette urdårlige ordet. Som korrekt tolket betyr at man lander for å unngå at situasjonen skal bli verre.

Nødlanding er pr definisjon et fly som ikke kan holde seg i lufta, altså at ALLE motorene er ute. Eller at det brenner. Eller noe elektrisk som slår ut instrumentene. Whatever.

Sorry at jeg måtte blåse dette ut i denne tråden.

__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2006, 12:13   #7
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: 2

At det ikke er en nødlanding når en motor kutter eller man får brannvarsling på en motor ? Neihei, og hvor har du lest denne definisjonen da ?

LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2006, 14:28   #8
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: 2

En nødlanding skjer vel av et luftfartøy i nød/distress... vil helt klart si at landing med en motor ute er en nødlanding, spesielt når du ikke vet hvorfor motoren stoppa.. Regner med at begge disse helikoptrene fikk den prioriteten de fortjente siden de var i nød.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2006, 18:47   #9
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: 2

Hvis det ikke over radioen blir erklært nødsituasjon, hverken Mayday eller Pan Pan, da er det ikke en nødsituasjon.
Hvis piloten ikke anser situasjonen som en nødsituasjon, men ønsker å unngå å komme i en, så returnerer han kanskje til utgangspunktet og leverer nøkkelen til en mekaniker så han kan grave litt.

En nødsituasjon er noe som kan medføre at fartøyet faller ut av himmelen. Alt annet er IKKE en nødsituasjon.

Ikke sant?
atck is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 00:21   #10
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: 2

Quote:
At det ikke er en nødlanding når en motor kutter eller man får brannvarsling på en motor ? Neihei, og hvor har du lest denne definisjonen da ?
MULIG at definisjonene kan være endret siden dengang jeg tok flysertifikatene.

"Nødlanding" = situasjon der flyet ikke var i stand til å holde seg i lufta. F.eks alle (1-4) motorer stoppet, eller brann m.m. (ATC-call: MAYDAY)

"Førevarslanding" = situasjon som kunne blitt farlig, men crew velger å lande utenom rute/flightplan for å fikse problemet. (ATC-call: PAN)

Skal revidere min tidligere lærdom DERSOM noen kan vise til nyere definisjoner.

__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 00:26   #11
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: 2

Hos oss er single engine definert som en situasjon der det IKKE er påkrevd med Mayday. Men så er det noe som heter operativ vurdering og pilot judgement...
Brave is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 00:43   #12
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: 2

Her bekreftet du forsåvidt min påstand:

EN motor ute på 2/3/4-motors fly er ikke umiddelbar "nødlanding". Greitt at de ikke kan holde max cruise altitude, men er de i over land med flyplasser i nærheten kan de gjøre en "førevarslanding". Ved motorbortfall minus én midt i Atlanteren eller Stillehavet vil jeg tro at de på den gjenværende motor (eller 2-3) kan karre seg inn på lav høyde (here I stand corrected) til nærmeste flyplass.

Forskjellene er (var) helt klare og er ikke en vurderingssak for verken piloter eller ops-avd. Det du nevner sorterer tydeligvis under "når utfører man førevarslanding".

Sukk. Blir visst nødt til å lete frem disse definisjonene selv.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 01:19   #13
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: 2

Definisjonene i lover og regler for luftfarten (sammen med pilot judgement) er rimelig klare og greie. Her er det pressen/media som har et problem.
"To helikoptere NØDLANDET på Flesland med kort mellomrom, men INGEN KOM TIL SKADE!!" Og det var vel nettopp det som fu*** opp dagen i diverse redaksjoner rundt omkring....., den fullstendige mangelen på blod...
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 02:37   #14
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: 2

Quote:
Originally posted by Brave

Hos oss er single engine definert som en situasjon der det IKKE er påkrevd med Mayday. Men så er det noe som heter operativ vurdering og pilot judgement...
Jepp. Jeg hadde en Brave i TC for kanskje 10 år siden. One engine out. Men han kom med en Pan Pan etter hvert.

Foreløpig er jeg glad jeg ikke har kommet lenger en til simulator i Stavanger. Satser på at de har fått orden på sensorene i S-92'ene til jeg skal ut i hotseat. Blir så mye skriving av sånt.

atck is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 02:54   #15
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: 2

Noen er "totally fucked up" media-bildet, kanskje fordi den yngre generasjon ikke synes det er så nøye med fakta: Bare herpesere sammen noen urelaterte ord i hauger og lass uten å sjekke bakgrunnen. Pytt - på web skal liksom ALT være glemt i neste sekund!!! Høh! Hva med oss "gamle", da??? Som liker fkta....

Aaarggghhhh!!!! Blir SÅÅÅ DRIIITA LEIII av å høre media rapportere om "nødlandinger".

For etpar årtier siden kunne Braathens gladelig kjøre ut i geografien på Vestlandet når landingsforholdene var dårlige, med kun en bitteliten notis i landsdekkende aviser.

Sammenslåing av BU og SK er verre enn om muslimer skulle bygge stavkirker...

Sorry hvis jeg går overbord her....


__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 03:32   #16
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: 2

PAN PAN, da er det ingen nødsitusjon, det skal heller ikke gis noen prioritet mtp trafikken (kun på radioen), dvs man kan bli forsinket med ruting eller fart (etter boka-vil nok normalt ikke komme langt bak i sekvensen)..

Dersom en pilot ber om prioritet må det anses som en nødsituasjon er min mening siden man kun gir prioritet ved nød, hosp, SAR og vip.

Har selv hatt helikopter som har landet med en motor ute uten at han ville ha noe spesielt og da ble det sånn, bare øket beredskap og en liten notis i loggen.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 03:41   #17
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: 2

..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 03:42   #18
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: 2

DA er vi IGJEN inne på at "nødsituasjon" og "mayday" er tilfeller der fly MÅ komme seg ned ASAP.

Merkelig at det nå skal være tvil om begrepene.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 08:43   #19
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: 2

Her er iallefall motorbortfall definert som en nødsituasjon, og får vi en brannvarsling under f.eks. avgang kjører vi ikke engang ut av banen, da er det stopp, gjøre recall items og sjekkliste i en fei og "hive ut folk" på banen. Har gjort det endel ganger i simulatoren nå, og ikke blitt hektet for det enda ihvertfall.

Personlig synes jeg det høres helt teit ut å ikke eklære nødsituasjon om man får enn brannvarsling på en motor. Jeg synes også det høres idiotisk ut å ikke gjøre det ved motorbortfall. Nå er det gjerne litt annerledes på endel helikopter da, siden man der har litt andre muligheter for å komme seg ned. Jeg vil ihvertfall ikke vente og risikere at den andre også stopper mens vi roter rundt over hardangervidda i mørket.

Husk på at dette skjedde ikke over land, men ute på sjøen. Jeg vil tro at det ikke er førstevalget til et helikopter heller å lande der ute.

LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 12:07   #20
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: 2

Quote:
Originally posted by LN-TAL

Her er iallefall motorbortfall definert som en nødsituasjon, og får vi en brannvarsling under f.eks. avgang kjører vi ikke engang ut av banen, da er det stopp, gjøre recall items og sjekkliste i en fei og "hive ut folk" på banen. Har gjort det endel ganger i simulatoren nå, og ikke blitt hektet for det enda ihvertfall.

Personlig synes jeg det høres helt teit ut å ikke eklære nødsituasjon om man får enn brannvarsling på en motor. Jeg synes også det høres idiotisk ut å ikke gjøre det ved motorbortfall. Nå er det gjerne litt annerledes på endel helikopter da, siden man der har litt andre muligheter for å komme seg ned. Jeg vil ihvertfall ikke vente og risikere at den andre også stopper mens vi roter rundt over hardangervidda i mørket.

Husk på at dette skjedde ikke over land, men ute på sjøen. Jeg vil tro at det ikke er førstevalget til et helikopter heller å lande der ute.
Single engine var et eksempel fra vår SOP og jeg antar du ikke kjenner hverken denne eller system`s på Lynx (eller S-92). Det dette dreier seg om er ikke om man definerer noe som en nødsituasjon eller ikke. Selvsagt har man en nødsituasjon dersom man får en indikasjon på brann i en motor. Men man har ikke nødvendigvis brann, det kan være feil i en krets, hot-gas leak etc. Spørsmålet her er når man skal sende en Mayday, ikke om man har en nødsituasjon. Og igjen; airmanship og pilot judgement, det er mye som skal vurderes når man kommer i en slik situasjon. Forrige jobbperiode hadde jeg en Mayday og en Pan call på 2 dager. Og guess what, den ene dreide seg om single engine...

Men, forstår jeg deg slik at du synes at de to hendelsene på Flesland ble håndtert "helt teit" og "idiotisk"? Eller er det vår SOP, Norsk/CHC sin SOP som er feil/teit/idiotisk?
Brave is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
To nødlandinger etter bombetrussel pk772 Småprat 1 07-09-2011 20:43
Flesland 13 April (Helikopter-utgaven) Tom McNikon Bilder & foto 1 13-04-2010 23:40
Spm ang helikopter observert på Flesland N-3PB Flyforum 7 01-11-2007 20:43
NØDLANDINGER..... ENGM RAMP Flyforum 17 09-11-2005 15:33


All times are GMT +2. The time now is 07:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.