![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hva er det med Sikorsky om dagen ?
http://www.ba.no/nyheter/article2402257.ece http://www.bt.no/lokalt/bergen/article313924.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Den andre i går var en chip warning, det skjer skjer med "alle" helikoptre fra tid til annen og er normalt sett helt udramatisk. Men du flyr selvsagt ikke rundt med det lengre enn du må. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hva betyr "chip warning"?
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
På gearbokser og på turbinlagre i motorene er det små magnetplugger. Disse drar til seg "spon"/chip og magnetisk slush. Dersom tilstrekkelig mye fester seg på pluggen slutter den en krets og gir lys på et warning/caution panel. Denne indikasjonen kan bety at "noe er på gang" i den komponenten det gjelder.
Håpen det var en grei forklaring? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Uansett denne hendelsen her, synes jeg det er plagsomt når media i disse dager konsekvent bruker begrepet "nødlanding" når f.eks et fly lander på ikke-destinasjon når EN motor svikter. Eller annen systemsvikt som ikke er direkte nød.
Her har de som engang i tiden oppfant begrepet "førevarslanding" mye å stå til rette for! Ikke rart at media har hoppet bukk over dette urdårlige ordet. Som korrekt tolket betyr at man lander for å unngå at situasjonen skal bli verre. Nødlanding er pr definisjon et fly som ikke kan holde seg i lufta, altså at ALLE motorene er ute. Eller at det brenner. Eller noe elektrisk som slår ut instrumentene. Whatever. Sorry at jeg måtte blåse dette ut i denne tråden. ![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
At det ikke er en nødlanding når en motor kutter eller man får brannvarsling på en motor ? Neihei, og hvor har du lest denne definisjonen da ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
En nødlanding skjer vel av et luftfartøy i nød/distress... vil helt klart si at landing med en motor ute er en nødlanding, spesielt når du ikke vet hvorfor motoren stoppa.. Regner med at begge disse helikoptrene fikk den prioriteten de fortjente siden de var i nød.
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvis det ikke over radioen blir erklært nødsituasjon, hverken Mayday eller Pan Pan, da er det ikke en nødsituasjon.
Hvis piloten ikke anser situasjonen som en nødsituasjon, men ønsker å unngå å komme i en, så returnerer han kanskje til utgangspunktet og leverer nøkkelen til en mekaniker så han kan grave litt. En nødsituasjon er noe som kan medføre at fartøyet faller ut av himmelen. Alt annet er IKKE en nødsituasjon. Ikke sant? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
"Nødlanding" = situasjon der flyet ikke var i stand til å holde seg i lufta. F.eks alle (1-4) motorer stoppet, eller brann m.m. (ATC-call: MAYDAY) "Førevarslanding" = situasjon som kunne blitt farlig, men crew velger å lande utenom rute/flightplan for å fikse problemet. (ATC-call: PAN) Skal revidere min tidligere lærdom DERSOM noen kan vise til nyere definisjoner. ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hos oss er single engine definert som en situasjon der det IKKE er påkrevd med Mayday. Men så er det noe som heter operativ vurdering og pilot judgement...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Her bekreftet du forsåvidt min påstand:
EN motor ute på 2/3/4-motors fly er ikke umiddelbar "nødlanding". Greitt at de ikke kan holde max cruise altitude, men er de i over land med flyplasser i nærheten kan de gjøre en "førevarslanding". Ved motorbortfall minus én midt i Atlanteren eller Stillehavet vil jeg tro at de på den gjenværende motor (eller 2-3) kan karre seg inn på lav høyde (here I stand corrected) til nærmeste flyplass. Forskjellene er (var) helt klare og er ikke en vurderingssak for verken piloter eller ops-avd. Det du nevner sorterer tydeligvis under "når utfører man førevarslanding". Sukk. Blir visst nødt til å lete frem disse definisjonene selv. ![]()
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Definisjonene i lover og regler for luftfarten (sammen med pilot judgement) er rimelig klare og greie. Her er det pressen/media som har et problem.
"To helikoptere NØDLANDET på Flesland med kort mellomrom, men INGEN KOM TIL SKADE!!" Og det var vel nettopp det som fu*** opp dagen i diverse redaksjoner rundt omkring....., den fullstendige mangelen på blod... ![]()
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Foreløpig er jeg glad jeg ikke har kommet lenger en til simulator i Stavanger. Satser på at de har fått orden på sensorene i S-92'ene til jeg skal ut i hotseat. Blir så mye skriving av sånt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Noen er "totally fucked up" media-bildet, kanskje fordi den yngre generasjon ikke synes det er så nøye med fakta: Bare herpesere sammen noen urelaterte ord i hauger og lass uten å sjekke bakgrunnen. Pytt - på web skal liksom ALT være glemt i neste sekund!!! Høh! Hva med oss "gamle", da??? Som liker fkta....
Aaarggghhhh!!!! Blir SÅÅÅ DRIIITA LEIII av å høre media rapportere om "nødlandinger". For etpar årtier siden kunne Braathens gladelig kjøre ut i geografien på Vestlandet når landingsforholdene var dårlige, med kun en bitteliten notis i landsdekkende aviser. Sammenslåing av BU og SK er verre enn om muslimer skulle bygge stavkirker... Sorry hvis jeg går overbord her.... ![]()
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
PAN PAN, da er det ingen nødsitusjon, det skal heller ikke gis noen prioritet mtp trafikken (kun på radioen), dvs man kan bli forsinket med ruting eller fart (etter boka-vil nok normalt ikke komme langt bak i sekvensen)..
Dersom en pilot ber om prioritet må det anses som en nødsituasjon er min mening siden man kun gir prioritet ved nød, hosp, SAR og vip. Har selv hatt helikopter som har landet med en motor ute uten at han ville ha noe spesielt og da ble det sånn, bare øket beredskap og en liten notis i loggen.
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
..
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
DA er vi IGJEN inne på at "nødsituasjon" og "mayday" er tilfeller der fly MÅ komme seg ned ASAP.
Merkelig at det nå skal være tvil om begrepene.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Her er iallefall motorbortfall definert som en nødsituasjon, og får vi en brannvarsling under f.eks. avgang kjører vi ikke engang ut av banen, da er det stopp, gjøre recall items og sjekkliste i en fei og "hive ut folk" på banen. Har gjort det endel ganger i simulatoren nå, og ikke blitt hektet for det enda ihvertfall.
Personlig synes jeg det høres helt teit ut å ikke eklære nødsituasjon om man får enn brannvarsling på en motor. Jeg synes også det høres idiotisk ut å ikke gjøre det ved motorbortfall. Nå er det gjerne litt annerledes på endel helikopter da, siden man der har litt andre muligheter for å komme seg ned. Jeg vil ihvertfall ikke vente og risikere at den andre også stopper mens vi roter rundt over hardangervidda i mørket. Husk på at dette skjedde ikke over land, men ute på sjøen. Jeg vil tro at det ikke er førstevalget til et helikopter heller å lande der ute. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Men, forstår jeg deg slik at du synes at de to hendelsene på Flesland ble håndtert "helt teit" og "idiotisk"? Eller er det vår SOP, Norsk/CHC sin SOP som er feil/teit/idiotisk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
To nødlandinger etter bombetrussel | pk772 | Småprat | 1 | 07-09-2011 20:43 |
Flesland 13 April (Helikopter-utgaven) | Tom McNikon | Bilder & foto | 1 | 13-04-2010 23:40 |
Spm ang helikopter observert på Flesland | N-3PB | Flyforum | 7 | 01-11-2007 20:43 |
NØDLANDINGER..... | ENGM RAMP | Flyforum | 17 | 09-11-2005 15:33 |