Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-11-2006, 14:51   #1
amo56
Newcomer
 
Join Date: Feb 2006
Location: FORNEBU/GARDERMOEN
Posts: 27
Default posten og transport

Ja ja- så tok det ikke mer enn ca 2 uker før det svenske selskapet fikk problemer med å transportere posten innenriks.
Nå har sasbraathens igjen fått i oppdrag å transportere 15400kg hver dag av postverket.
amo56 is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2006, 15:15   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: posten og transport

og det til - forhåpentligvis - en pris som ligger godt over det Posten måtte ha betalt om de hadde gitt kontrakten til SK
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2006, 15:17   #3
TUC
Escaping the blue box
 
TUC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
Default Re: posten og transport

Sist jeg hørte, det var første kvelden, fikk vi (eller rettere sagt BUSK) dobbelt betalt. Men siden det var ad-hoc, er det nok spikret en noe billigere avtale i etterkant...
__________________
Just got out of the blue box
TUC is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2006, 16:42   #4
TL
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 81
Default Re: posten og transport

Denne avtalen går bare ut året. Posten regner vel med at det går seg til etterhvert.
Vet ikke om det var så mye som 15400kg, det virker mye. Da det etter jeg har hørt kun gjelder transport av pakkepost.
tiden vil vise hva som skjer videre.Noen av topplederne i posten må vel gå etter startfiaskoen.De har vel ikke akkurat hatt særlig suksess i starten av samarbeidet med westair.
TL is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2006, 17:35   #5
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,391
Default Re: posten og transport

Quote:
Originally posted by TL

Denne avtalen går bare ut året. Posten regner vel med at det går seg til etterhvert.
Vet ikke om det var så mye som 15400kg, det virker mye. Da det etter jeg har hørt kun gjelder transport av pakkepost.
tiden vil vise hva som skjer videre.Noen av topplederne i posten må vel gå etter startfiaskoen.De har vel ikke akkurat hatt særlig suksess i starten av samarbeidet med westair.
Stemmer det, hørte på jobben idag at en av Toppsjefene i Nett1 ( som vi kaller det ) fikk sparken og muligens ruller det flere hoder i dagene som kommer.
Avtalen med SAS gjelder i hovedsak Bedriftspakke over natt ( enerpakke) og noe A-Post til Møre hvis jeg ikke husker helt feil.
Posten satser på at det vil gå seg til med WestAir etter Juletrafikken er ferdig.
Men det sies at flyene er for små for Postens bruk da.:clap
Og vi Sjåførene som kjører er minst like oppgitt som alle andre over kaoset som råder.
For takket være dette nye Flyfraktesystemet, så er vår arbeidsdag gjort MYE værre da vi får all A-Post på paller istedenfor kassetter/containere slik vi hadde før.:RIP
Tar jo bare så mye lengre tid enn det det gjorde før.

Airbus 330.
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2006, 18:25   #6
amo56
Newcomer
 
Join Date: Feb 2006
Location: FORNEBU/GARDERMOEN
Posts: 27
Default Re: posten og transport

Det vi har fått lister på er blandt annet
1800kg til bergen,1700kg til tromsø,1000kg til molde og ålesund .1200kg til trondh,1500kg til bodø pluss endel annet
amo56 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 08:39   #7
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: posten og transport

Det finnes allerede en diskusjon om dette... http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=14912&page=5

Virker som flere er ute etter å gi Westair skylden for at Posten ikke kommer frem. Det har vært snag på et par fly riktignok, men det er neppe hovedproblemet. Posten kommer med mer post enn det flyene kan frakte, og da hjelper det neppe å skylde på at flyene er for små. Westair har stilt opp med den fraktkapsiteten som Posten og Westair har vært enige om, og da kan det ikke være andre enn Posten sin skyld dersom de faktisk har et større behov enn hva som er planlagt.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 10:13   #8
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
Default Re: posten og transport

10-4 LN-BRK
OJB is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 12:30   #9
TL
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 81
Default Re: posten og transport

pussig at sas klarte å frakte stort sett dette på en god måte! Vil det si at sas har bedre kapasitet til å håndtere postmengden enn westair?
Eller har postmengden plutselig økt voldsomt i mengde siden westair ikke klarer dette?????????????tviler på at posten godtar et anbud som ligger langt under tidligere anbud i transportmengde.....Men kanskje jeg tar feil.
TL is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 12:49   #10
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: posten og transport

Må si jeg synes det er ganske festlig å lese alt dette....
Det jeg lurer på, er om det er noen som jobber med denne operasjonen daglig som faktisk kan bekrefte at det går så dårlig som dere hevder? Tror vi også må huske på at dette ikke har vært i drift i 2 uker en gang.
Men selvfølgelig, er vel alltid noen gode gamle stuer rykter som folk tror på fordi de har hørt noe av en som kjenner en som kjenner han som sjekker lastebilen som igjen hørte det av han som kjørte den. Og da må det jo være sant?
Men men, kom med mer innlegg. Gøy å lese om ikke annet............... :clap
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 13:08   #11
TL
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 81
Default Re: posten og transport

Quote:
Originally posted by Lowandslow

Må si jeg synes det er ganske festlig å lese alt dette....
Det jeg lurer på, er om det er noen som jobber med denne operasjonen daglig som faktisk kan bekrefte at det går så dårlig som dere hevder? Tror vi også må huske på at dette ikke har vært i drift i 2 uker en gang.
Men selvfølgelig, er vel alltid noen gode gamle stuer rykter som folk tror på fordi de har hørt noe av en som kjenner en som kjenner han som sjekker lastebilen som igjen hørte det av han som kjørte den. Og da må det jo være sant?
Men men, kom med mer innlegg. Gøy å lese om ikke annet............... :clap
Det kan vel ikke gå så bra når SAS må fly pakkeposten.ca 7500kg daglig?det er vel en betydelig mengde.Tror nok noen her i forumet er med eller har kjennskap til hva som skjer på tarmac?.Gi dere til kjenne da vel....
TL is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 14:20   #12
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: posten og transport

Jeg kjenner folk som jobber med operasjonene, og det går ikke så dårlig som det sies her. Det er oppstartsproblemer, men ikke mer enn det Posten hadde regnet med. Posten er fornøyde så langt med Westair sine operasjoner etter hva jeg har hørt. Det er også helt naturlig at det må gjøres justeringer når man har høstet litt erfaringer.

Husk at hele operasjonen er ny for Posten. Posten har så langt flydd post med vanlige rutefly som går X ganger daglig til forskjellige norske byer. Post som ikke rekker en avgang, får antageligvis plass på neste avgang. Slik fungerer det ikke lenger når man flyr med egne fly som går 1-2 ganger daglig. Post må kanskje vente en ekstra dag eller sendes på andre måter.

Tror svært få av de som kommer med kritikk her kjenner så godt til logistikken som ligger bak Postens operasjoner. Jeg kjenner de såpass godt at jeg vet de er komplekse, og jeg vet fagpersonene vet hva som skal til for at det etterhvert skal komme på skinner. Det er veldig mange ledd i bedriften som berøres når man legger om operasjonene på en slik måte. Hvis noen tror at en slik omlegging vil skje uten problemer, så lever man i en litt for enkel verden.

Og når det gjelder Westair, så flyr dem de rutene som er satt opp og som er avtalt med Posten. Om Posten har et større behov, så er det først og fremst Posten sitt problem.

Posten skal frem - det er bare et spørsmål om tid
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 15:14   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
Default Re: posten og transport

Quote:
Originally posted by LN-BRK



Og når det gjelder Westair, så flyr dem de rutene som er satt opp og som er avtalt med Posten. Om Posten har et større behov, så er det først og fremst Posten sitt problem.
Der er vel hele saken i et noetteskall ....
Postens plan har nok hele tiden vaert aa sette opp et solid basisnettverk for aa faa avgaarde et garantert volum og saa benytte seg av annen kapasitet for aa faa avgaarde det som ikke WestAir klarer. Dermed har man et kostnadseffektivt og fleksibelt nettverk med innebygget backup.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 15:34   #14
TL
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 81
Default Re: posten og transport

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Quote:
Originally posted by LN-BRK



Og når det gjelder Westair, så flyr dem de rutene som er satt opp og som er avtalt med Posten. Om Posten har et større behov, så er det først og fremst Posten sitt problem.
Der er vel hele saken i et noetteskall ....
Postens plan har nok hele tiden vaert aa sette opp et solid basisnettverk for aa faa avgaarde et garantert volum og saa benytte seg av annen kapasitet for aa faa avgaarde det som ikke WestAir klarer. Dermed har man et kostnadseffektivt og fleksibelt nettverk med innebygget backup.
Tror du tar feil med hensynet til nøtteskallet. Å sette opp et basisnettverk er vel alle enige har vært postens intensjon.Med en fast kapasitet på rutenettet som er fleksibelt slik at overproduksjon kan overføres til andre selskaper.Dermed har de et kostnadseffektivt og fleksibelt nettverk å sende sine produkter på.

Nøtteskallet blir altså feil når grunnoppsettet med westair har for liten kapasitet i forhold til normalproduksjon.Ref postkontrollør.
Dermed er det kanskje en fleksibel måte å sende post, men ikke særlig kostnadseffetivt.
Det kan alle, også de uten økonomiutdannelse skjønne.
TL is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 15:49   #15
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,112
Default Re: posten og transport

Spørsmålet blir da om nettverket som Posten kjøper fra Westair er for lite eller ikke. For tiden er man i en innkjøringsfase der man skal tilpasse seg en ny måte å distribuere post på og da vil det naturlig nok oppstå problemer. Jeg tror det er for tidlig å konkludere med at kapasiteten er for lite etter to ukers drift.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 15:54   #16
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: posten og transport

Quote:
Jeg kjenner folk som jobber med operasjonene, og det går ikke så dårlig som det sies her. Det er oppstartsproblemer, men ikke mer enn det Posten hadde regnet med. Posten er fornøyde så langt med Westair sine operasjoner etter hva jeg har hørt. Det er også helt naturlig at det må gjøres justeringer når man har høstet litt erfaringer.
Enig med deg BRK, jeg snakker og med flere i systemet som jobber med operasjonene, og som forteller stikk motsatt av mye av det som skrives her....

Og Westair kan da jaggu ikke få skylden om det kommer mere post enn det de kan få med seg. Det har da vært kjent siden de la inn anbud og etterhvert FIKK anbudet på h vor mye post maskinene dems får med seg...

Som i andre saker her på forumet blir det VEL mange "Besserwissere"

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 17:26   #17
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,033
Default Re: posten og transport

Som jeg har skrevet tidligere i en annen tråd så er det absolutt ingen ny sak dette at posten ikke har noe srælig peiling på hvor mye post de skal sende til enhver tid. Nå når de har henvendt seg til BUSK om at "de har problemer" så skal man ikke forvente at det hopper opp mange arbeidsledige folk på Sas Cargo for handetere disse problemene som Posten har. Vi har allerede redusert bemanning pga at vi mistet denne postavtalen og SGS /BUSK har ikke regnet med å frakte post heretter. Det vil bli problemer når vi nå plutselig skal være "reddende engel" for posten når vår kapasitet er begrenset i forhold til det vi er oppsatt til å klare på en kveld. Men vi prøver å få dette til så godt vi kan men kan samtidig ikke la være å undre oss over manglende og dårlig planleggeing fra Posten Norge as
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 20:41   #18
TL
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 81
Default Re: posten og transport

Quote:
Originally posted by ENGM RAMP

Quote:
Jeg kjenner folk som jobber med operasjonene, og det går ikke så dårlig som det sies her. Det er oppstartsproblemer, men ikke mer enn det Posten hadde regnet med. Posten er fornøyde så langt med Westair sine operasjoner etter hva jeg har hørt. Det er også helt naturlig at det må gjøres justeringer når man har høstet litt erfaringer.
Enig med deg BRK, jeg snakker og med flere i systemet som jobber med operasjonene, og som forteller stikk motsatt av mye av det som skrives her....

Og Westair kan da jaggu ikke få skylden om det kommer mere post enn det de kan få med seg. Det har da vært kjent siden de la inn anbud og etterhvert FIKK anbudet på h vor mye post maskinene dems får med seg...

Som i andre saker her på forumet blir det VEL mange "Besserwissere"
Jeg prater daglig med postens egne postkontrollører og det går så dårlig...
Vet ikke i dag. men siden oppstart har de ikke hatt over 84% leveringskvalitet og det bør de ha før ukens slutt for å ikke miste konsesjonen som postombærer.Posten har nemlig en konsesjon og overholde, dermed også en del forpliktelser ovenfor samferdselsdep....
De må opp på 85% og det burde de klart nå etter nesten 14dager.
4-5 dager er ok med dårlig kvalitet, men nesten 14 dager er litt i overkant av det akseptable for seriøse transportører.i alle fall med den gode planleggingen posten sier de har hatt.......

Og Westair kan da jaggu ikke få skylden om det kommer mere post enn det de kan få med seg.
Det er forsåvidt riktig om det er sant. Få eller ingen her i forumet kan vel vite hva denne postkontrakten innebærer inkludert "besserwissere"i tårnet.

Posten har mange års erfaring med postombæring, og vet derfor behovet de har for flyfrakt. Derfor kan jeg vanskelig skjønne at de godtar et anbud som er dyrere og har mindre kapasitet enn andre anbud. Derfor kan det likegodt være at westair har tatt seg vann over hodet, som om at posten har dummet seg ut....



TL is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 21:03   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
Default Re: posten og transport

Quote:
Originally posted by TL


Tror du tar feil med hensynet til nøtteskallet. Å sette opp et basisnettverk er vel alle enige har vært postens intensjon.Med en fast kapasitet på rutenettet som er fleksibelt slik at overproduksjon kan overføres til andre selskaper.Dermed har de et kostnadseffektivt og fleksibelt nettverk å sende sine produkter på.

Nøtteskallet blir altså feil når grunnoppsettet med westair har for liten kapasitet i forhold til normalproduksjon.R
Vel .. Posten definerer behov og utsteder RFP .. Saa det er ikke WestAirs' feil hvis posten estimerer for lavt. Noe jeg har vondt for aa tro ettersom det finnes gode historiske tall .. De kjenner jg godt fra min tid paa FBU ..

Da var det jo heller ikke uvanlig aa chartre FOF til aa ta en runde med en Electra. Hvorfor ikke da la WestAir konsentrere seg om den tidskritiske posten og chartere inn UPS eller TNT til aa ta en runde f.eks. OSL-BOO-TOS-OSL med resten? De har jo kapasitt som staar parkert hele dagen ..

OK, jeg drodler .. men hvis WestAir frakter post i de mengder og innen de tidrammer som er satt, er det ikke deres skyld hvis noe staar igjen ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2006, 23:15   #20
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,033
Default Re: posten og transport

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Quote:
Originally posted by TL


Tror du tar feil med hensynet til nøtteskallet. Å sette opp et basisnettverk er vel alle enige har vært postens intensjon.Med en fast kapasitet på rutenettet som er fleksibelt slik at overproduksjon kan overføres til andre selskaper.Dermed har de et kostnadseffektivt og fleksibelt nettverk å sende sine produkter på.

Nøtteskallet blir altså feil når grunnoppsettet med westair har for liten kapasitet i forhold til normalproduksjon.R
Vel .. Posten definerer behov og utsteder RFP .. Saa det er ikke WestAirs' feil hvis posten estimerer for lavt. Noe jeg har vondt for aa tro ettersom det finnes gode historiske tall .. De kjenner jg godt fra min tid paa FBU ..

Da var det jo heller ikke uvanlig aa chartre FOF til aa ta en runde med en Electra. Hvorfor ikke da la WestAir konsentrere seg om den tidskritiske posten og chartere inn UPS eller TNT til aa ta en runde f.eks. OSL-BOO-TOS-OSL med resten? De har jo kapasitt som staar parkert hele dagen ..

OK, jeg drodler .. men hvis WestAir frakter post i de mengder og innen de tidrammer som er satt, er det ikke deres skyld hvis noe staar igjen ...
Hvis vi nå sier at det er Posten som er skyld i at Westair har problemer med å få med all post så faller egentlig hele vitsen med å skifte leverandør bort ! Jeg har jo hele tiden hevdet at det er postens estimater som har skapt gjennligg og ikke BUSK sin kapasitet. Vi tok som regel med det meste(og mye mere en estimatene noen ganger) og vi hadde mange flere flyavganger å velge mellom en hva de har nå.
Det skulle også ha vært artig å vite hva som egentlig vil skje hvis Posten ikke klarer å opprettholde konsesjonskravene sine. Står det virkelig klar et "postvesen" til Norge som vil klare å ta over hvis Posten Norge as mister sin konsesjon.!!
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Eurobonuskort i posten Mjolnir Reiseforum 13 28-04-2011 20:49
Posten er gribber Lennart Samlerhjørnet 18 09-10-2005 17:47


All times are GMT +2. The time now is 15:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.