![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Ja ja- så tok det ikke mer enn ca 2 uker før det svenske selskapet fikk problemer med å transportere posten innenriks.
Nå har sasbraathens igjen fått i oppdrag å transportere 15400kg hver dag av postverket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
og det til - forhåpentligvis - en pris som ligger godt over det Posten måtte ha betalt om de hadde gitt kontrakten til SK
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Escaping the blue box
|
![]()
Sist jeg hørte, det var første kvelden, fikk vi (eller rettere sagt BUSK) dobbelt betalt. Men siden det var ad-hoc, er det nok spikret en noe billigere avtale i etterkant...
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Denne avtalen går bare ut året. Posten regner vel med at det går seg til etterhvert.
Vet ikke om det var så mye som 15400kg, det virker mye. Da det etter jeg har hørt kun gjelder transport av pakkepost. tiden vil vise hva som skjer videre.Noen av topplederne i posten må vel gå etter startfiaskoen.De har vel ikke akkurat hatt særlig suksess i starten av samarbeidet med westair. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Avtalen med SAS gjelder i hovedsak Bedriftspakke over natt ( enerpakke) og noe A-Post til Møre hvis jeg ikke husker helt feil. Posten satser på at det vil gå seg til med WestAir etter Juletrafikken er ferdig. Men det sies at flyene er for små for Postens bruk da.:clap Og vi Sjåførene som kjører er minst like oppgitt som alle andre over kaoset som råder. For takket være dette nye Flyfraktesystemet, så er vår arbeidsdag gjort MYE værre da vi får all A-Post på paller istedenfor kassetter/containere slik vi hadde før.:RIP Tar jo bare så mye lengre tid enn det det gjorde før. ![]() Airbus 330. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
|
![]()
Det vi har fått lister på er blandt annet
1800kg til bergen,1700kg til tromsø,1000kg til molde og ålesund .1200kg til trondh,1500kg til bodø pluss endel annet |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det finnes allerede en diskusjon om dette... http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=14912&page=5
Virker som flere er ute etter å gi Westair skylden for at Posten ikke kommer frem. Det har vært snag på et par fly riktignok, men det er neppe hovedproblemet. Posten kommer med mer post enn det flyene kan frakte, og da hjelper det neppe å skylde på at flyene er for små. Westair har stilt opp med den fraktkapsiteten som Posten og Westair har vært enige om, og da kan det ikke være andre enn Posten sin skyld dersom de faktisk har et større behov enn hva som er planlagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
10-4 LN-BRK
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
pussig at sas klarte å frakte stort sett dette på en god måte! Vil det si at sas har bedre kapasitet til å håndtere postmengden enn westair?
Eller har postmengden plutselig økt voldsomt i mengde siden westair ikke klarer dette?????????????tviler på at posten godtar et anbud som ligger langt under tidligere anbud i transportmengde.....Men kanskje jeg tar feil. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Må si jeg synes det er ganske festlig å lese alt dette....
Det jeg lurer på, er om det er noen som jobber med denne operasjonen daglig som faktisk kan bekrefte at det går så dårlig som dere hevder? Tror vi også må huske på at dette ikke har vært i drift i 2 uker en gang. Men selvfølgelig, er vel alltid noen gode gamle stuer rykter som folk tror på fordi de har hørt noe av en som kjenner en som kjenner han som sjekker lastebilen som igjen hørte det av han som kjørte den. Og da må det jo være sant? Men men, kom med mer innlegg. Gøy å lese om ikke annet............... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg kjenner folk som jobber med operasjonene, og det går ikke så dårlig som det sies her. Det er oppstartsproblemer, men ikke mer enn det Posten hadde regnet med. Posten er fornøyde så langt med Westair sine operasjoner etter hva jeg har hørt. Det er også helt naturlig at det må gjøres justeringer når man har høstet litt erfaringer.
Husk at hele operasjonen er ny for Posten. Posten har så langt flydd post med vanlige rutefly som går X ganger daglig til forskjellige norske byer. Post som ikke rekker en avgang, får antageligvis plass på neste avgang. Slik fungerer det ikke lenger når man flyr med egne fly som går 1-2 ganger daglig. Post må kanskje vente en ekstra dag eller sendes på andre måter. Tror svært få av de som kommer med kritikk her kjenner så godt til logistikken som ligger bak Postens operasjoner. Jeg kjenner de såpass godt at jeg vet de er komplekse, og jeg vet fagpersonene vet hva som skal til for at det etterhvert skal komme på skinner. Det er veldig mange ledd i bedriften som berøres når man legger om operasjonene på en slik måte. Hvis noen tror at en slik omlegging vil skje uten problemer, så lever man i en litt for enkel verden. Og når det gjelder Westair, så flyr dem de rutene som er satt opp og som er avtalt med Posten. Om Posten har et større behov, så er det først og fremst Posten sitt problem. Posten skal frem - det er bare et spørsmål om tid ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Postens plan har nok hele tiden vaert aa sette opp et solid basisnettverk for aa faa avgaarde et garantert volum og saa benytte seg av annen kapasitet for aa faa avgaarde det som ikke WestAir klarer. Dermed har man et kostnadseffektivt og fleksibelt nettverk med innebygget backup. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Nøtteskallet blir altså feil når grunnoppsettet med westair har for liten kapasitet i forhold til normalproduksjon.Ref postkontrollør. Dermed er det kanskje en fleksibel måte å sende post, men ikke særlig kostnadseffetivt. Det kan alle, også de uten økonomiutdannelse skjønne. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Spørsmålet blir da om nettverket som Posten kjøper fra Westair er for lite eller ikke. For tiden er man i en innkjøringsfase der man skal tilpasse seg en ny måte å distribuere post på og da vil det naturlig nok oppstå problemer. Jeg tror det er for tidlig å konkludere med at kapasiteten er for lite etter to ukers drift.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Og Westair kan da jaggu ikke få skylden om det kommer mere post enn det de kan få med seg. Det har da vært kjent siden de la inn anbud og etterhvert FIKK anbudet på h vor mye post maskinene dems får med seg... Som i andre saker her på forumet blir det VEL mange "Besserwissere"
![]() |
![]() |
#17 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Som jeg har skrevet tidligere i en annen tråd så er det absolutt ingen ny sak dette at posten ikke har noe srælig peiling på hvor mye post de skal sende til enhver tid. Nå når de har henvendt seg til BUSK om at "de har problemer" så skal man ikke forvente at det hopper opp mange arbeidsledige folk på Sas Cargo for handetere disse problemene som Posten har. Vi har allerede redusert bemanning pga at vi mistet denne postavtalen og SGS /BUSK har ikke regnet med å frakte post heretter. Det vil bli problemer når vi nå plutselig skal være "reddende engel" for posten når vår kapasitet er begrenset i forhold til det vi er oppsatt til å klare på en kveld. Men vi prøver å få dette til så godt vi kan men kan samtidig ikke la være å undre oss over manglende og dårlig planleggeing fra Posten Norge as
![]()
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Vet ikke i dag. men siden oppstart har de ikke hatt over 84% leveringskvalitet og det bør de ha før ukens slutt for å ikke miste konsesjonen som postombærer.Posten har nemlig en konsesjon og overholde, dermed også en del forpliktelser ovenfor samferdselsdep.... De må opp på 85% og det burde de klart nå etter nesten 14dager. 4-5 dager er ok med dårlig kvalitet, men nesten 14 dager er litt i overkant av det akseptable for seriøse transportører.i alle fall med den gode planleggingen posten sier de har hatt....... Og Westair kan da jaggu ikke få skylden om det kommer mere post enn det de kan få med seg. Det er forsåvidt riktig om det er sant. Få eller ingen her i forumet kan vel vite hva denne postkontrakten innebærer inkludert "besserwissere"i tårnet. Posten har mange års erfaring med postombæring, og vet derfor behovet de har for flyfrakt. Derfor kan jeg vanskelig skjønne at de godtar et anbud som er dyrere og har mindre kapasitet enn andre anbud. Derfor kan det likegodt være at westair har tatt seg vann over hodet, som om at posten har dummet seg ut.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Da var det jo heller ikke uvanlig aa chartre FOF til aa ta en runde med en Electra. Hvorfor ikke da la WestAir konsentrere seg om den tidskritiske posten og chartere inn UPS eller TNT til aa ta en runde f.eks. OSL-BOO-TOS-OSL med resten? De har jo kapasitt som staar parkert hele dagen .. OK, jeg drodler .. men hvis WestAir frakter post i de mengder og innen de tidrammer som er satt, er det ikke deres skyld hvis noe staar igjen ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]() Quote:
Det skulle også ha vært artig å vite hva som egentlig vil skje hvis Posten ikke klarer å opprettholde konsesjonskravene sine. Står det virkelig klar et "postvesen" til Norge som vil klare å ta over hvis Posten Norge as mister sin konsesjon.!!
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Eurobonuskort i posten | Mjolnir | Reiseforum | 13 | 28-04-2011 20:49 |
Posten er gribber | Lennart | Samlerhjørnet | 18 | 09-10-2005 17:47 |