Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-11-2006, 14:34   #1
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default CPH oktober 2006: +2,2%

Trafiktallene for oktober måned er klar - stadig ikke den største vækst på CPH, men trods alt bedre end september som lå på sølle +1%.

Fordelingen er som følgende:

Int. rute: 1.618.347 +2,0%
Charter: 103.055 -10,2%
Dom: 174.042 +13,4%

I alt: 1.892.003 +2,2%

Stigning i absolutte tal: 40.673 pax.

År til dato (jan-jul): 17.827.909 +4,8


ARN/LFV er også klar med deres tal.

ARN total: 1.585.543 +1,5%

Stigning i absolutte tal for ARN: 23.860 pax.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is online now   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 14:42   #2
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Javel, tror nok OSL banker dette lett, har altså tippet opp 9% for OSL........så får vi se.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 14:45   #3
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Quote:
Originally posted by JetBlue

Javel, tror nok OSL banker dette lett, har altså tippet opp 9% for OSL........så får vi se.
Ingen tvivl om at OSL for oktober vil have højere vækst end både ARN og CPH - men husk nu at nyd det så længe det varer
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is online now   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 15:06   #4
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Quote:
Originally posted by PP

Quote:
Originally posted by JetBlue

Javel, tror nok OSL banker dette lett, har altså tippet opp 9% for OSL........så får vi se.
Ingen tvivl om at OSL for oktober vil have højere vækst end både ARN og CPH - men husk nu at nyd det så længe det varer
Ja da, helt enig. Alltid greit å holde bena på jorda selv om det går bra. Nå er jeg blant dem som tror veksten stopper litt opp for OSL i oktober. Men allikevel ingen tvil om at tallene fra CPH og ARN blir slått enkelt.

Dog er jeg ikke sikker på om våre danske og svenske venner heller hadde klart å holde seg så veldig rolige hvis de hadde vært i samme positive trend?
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 15:56   #5
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Quote:
Originally posted by litt-amatør

Quote:
Originally posted by PP

Quote:
Originally posted by JetBlue

Javel, tror nok OSL banker dette lett, har altså tippet opp 9% for OSL........så får vi se.
Ingen tvivl om at OSL for oktober vil have højere vækst end både ARN og CPH - men husk nu at nyd det så længe det varer

Dog er jeg ikke sikker på om våre danske og svenske venner heller hadde klart å holde seg så veldig rolige hvis de hadde vært i samme positive trend?
Kunne ikke sagt det bedre selv...
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 15:57   #6
vadheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 396
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Det er 1.476.136 fra i fjor som gjelder. Med 10% vekst havner tallet godt over 1.6 millioner.
vadheim is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 17:24   #7
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Har lekt meg med min lille passasjermodell for OSL med input fra SK og DY - og ut kom svaret 1,65 millioner tilsvarende 11,8% vekst for oktober. Det som kan ødelegge for modellen er andelen polske turister med DY.

Mitt estimat og de to vi vet vil i så tilfelle føre til følgende årsestimater for 2006:

ARN - 17,6 millioner +3,1 %
CPH - 20,9 millioner +4,8 %
OSL - 17,8 millioner +12,1 %

Som en liten artighet: Modellen forutsier at OSL passerer CPH i løpet av 2009. Hvor lite man kan lite på den viser spådommen modellen kom med i mai. Da sa den at OSL vil passere ARN i løpet av 2. kvartal 2007, og vips i juli 2006 så passerte OSL ARN - nesten et år tidligere.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 17:30   #8
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Uansett er det et spennende race. Og en fremskrivning av veksten vi ser nå medfører som LN-KGL skriver at vi passerer CPH i løpet av 2009. Nå er det lenge til, så vi får heller glede oss over gode tall - enn så lenge.

Veksten gjør jo at den etterlengtede T2 kommer for sent, planlagt ferdigstillelse er ikke før i 2011. Dét kan bli noen "trange" år med mye remote parkering av fly, bussing inn/ut, etc.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 18:59   #9
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Quote:
Originally posted by LN-KGL

Som en liten artighet: Modellen forutsier at OSL passerer CPH i løpet av 2009. Hvor lite man kan lite på den viser spådommen modellen kom med i mai. Da sa den at OSL vil passere ARN i løpet av 2. kvartal 2007, og vips i juli 2006 så passerte OSL ARN - nesten et år tidligere.
Vad baseras den prognosen på? Att OSL ska växa med 10+ procent årligen fram till 2009?

Hade utvecklingen fortsatt i samma mönster som när ARN passerade CPH 2000 skulle ARN idag ha haft typ 27 miljoner passagerare och CPH 24 miljoner. Men nu är inte tillväxt något statiskt och därför vart det aldrig så.

Förlåt att jag är skeptisk, men jag tror det blir allt annat än en jämn och stabil passagerartillväxt de kommande 3-4 åren för OSL, ARN och CPH. Det kommer gå upp och ner.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 20:01   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

jikswoboB, det var derfor jeg tok med eksempelet med forholdet mellom ARN og OSL for et halvt år siden. Slike beregninger er bare artige, og kan godt sammenlignes værberegningsmodeller. Hvem vil tro på værmelding en måned fra i dag?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 20:32   #11
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Quote:
Originally posted by jikswoboB

Quote:
Originally posted by LN-KGL

Som en liten artighet: Modellen forutsier at OSL passerer CPH i løpet av 2009. Hvor lite man kan lite på den viser spådommen modellen kom med i mai. Da sa den at OSL vil passere ARN i løpet av 2. kvartal 2007, og vips i juli 2006 så passerte OSL ARN - nesten et år tidligere.
Vad baseras den prognosen på? Att OSL ska växa med 10+ procent årligen fram till 2009?

Hade utvecklingen fortsatt i samma mönster som när ARN passerade CPH 2000 skulle ARN idag ha haft typ 27 miljoner passagerare och CPH 24 miljoner. Men nu är inte tillväxt något statiskt och därför vart det aldrig så.

Förlåt att jag är skeptisk, men jag tror det blir allt annat än en jämn och stabil passagerartillväxt de kommande 3-4 åren för OSL, ARN och CPH. Det kommer gå upp och ner.
Enig!
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is online now   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 20:36   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Når kommer OSL tallene`?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 20:38   #13
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Quote:
Originally posted by LN-KGL

Mitt estimat og de to vi vet vil i så tilfelle føre til følgende årsestimater for 2006:

ARN - 17,6 millioner +4,8 %
CPH - 20,9 millioner +3,1 %
OSL - 17,8 millioner +12,1 %
Har du ikke byttet rundt på den procentvise stigning for ARN og CPH i ovenstående? CPH må alt andet lige få højere vækst end ARN i 2006.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is online now   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 21:22   #14
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Godt sett PP - tallene er rett på min opprinnelige talloppstillling
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 21:28   #15
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Quote:
Originally posted by Tommy777

Når kommer OSL tallene`?
4-5 dager etter CPG og ARN...uvisst av hvilken grunn OSL alltid er tregest med dette. Telles passasjerene for hånd...eller bruker en videokameraene...
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 23:49   #16
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Quote:
Originally posted by LN-KGL

jikswoboB, det var derfor jeg tok med eksempelet med forholdet mellom ARN og OSL for et halvt år siden. Slike beregninger er bare artige, og kan godt sammenlignes værberegningsmodeller. Hvem vil tro på værmelding en måned fra i dag?
Att med en superdator beräkna vädret om en månad är mer tillförlitligt än att med hjälp av historiska tillväxttal räkna ut hur många passagerare en viss flygplats kommer ha 2009.

PP, kul att vi är eniga ibland.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2006, 07:28   #17
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Skal bli spennende å se om det ikke snart kommer flere Intercont. ruter fra OSL.
Med de etterhvert store passasjerstrømmene som nå finnes der, og da spesielt på utland, MÅ det da snart være flyselskap som får opp øynene.
Om dette blir noe av vil jo den trafikken gå på bekostning av CPH, ARN og andre hubs i Europa som i dag nyter godt av masse matetrafikk fra Norge.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2006, 10:28   #18
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Ja, du er jo rett i smørøyet når det gjelder reisemønsteret til nordmenn - regner med at statistikken på bestilling via WIAS kan være en god salgsvare for noen og enhvert flyselskap
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2006, 10:56   #19
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Quote:
Originally posted by jikswoboB

Quote:
Originally posted by LN-KGL

jikswoboB, det var derfor jeg tok med eksempelet med forholdet mellom ARN og OSL for et halvt år siden. Slike beregninger er bare artige, og kan godt sammenlignes værberegningsmodeller. Hvem vil tro på værmelding en måned fra i dag?
Att med en superdator beräkna vädret om en månad är mer tillförlitligt än att med hjälp av historiska tillväxttal räkna ut hur många passagerare en viss flygplats kommer ha 2009.

PP, kul att vi är eniga ibland.
Ja noget skal man jo være enig om

Historisk trafikstatistik er ubrugelig som fremskrivningsfaktor - det viser historien med tydelighed...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is online now   Reply With Quote
Old 08-11-2006, 11:07   #20
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: CPH oktober 2006: +2,2%

Quote:
Historisk trafikstatistik er ubrugelig som fremskrivningsfaktor - det viser historien med tydelighed...
Dette er ikke helt riktig, interpolering og ekstrapolering er statistiske teknikker, og med regresjonsanalyse kan man anvende mulige kjente forklaringsvariabler. Hvor godt disse stemmer beregnes med korrelasjonskoeffisienter, og der ligger utfordringen.

Problemet her er jo at trafikkutviklingen på en flyplass er avhengig av så uendelig mange faktorer at konklusjonen allikevel blir den samme.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL-CPH og CPH-ATH i morgen 8. Oktober LN-HVI Register- og ATC-Forum 3 08-10-2011 22:47
CPH november 2006: +3,8% PP Flyforum 36 14-12-2006 14:46
NAS TRAFIKK STATISTIKK OKTOBER 2006 sail4fun Flyforum 6 07-11-2006 11:18
CPH juni 2006: +3,0% PP Flyforum 2 06-07-2006 19:22
CPH marts 2006: +6,5% PP Flyforum 19 17-04-2006 12:51


All times are GMT +2. The time now is 22:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.