Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-03-2025, 03:28   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default God fredag fra Ist

Her har man overnattet i Tk loungen , dvs duppet litt til og fra i en stol. Ikke optimalt at all når man ikke har rett på hvilerommene. Egentlig burde loungen hatt et hvileområde lik Emirates har i Dubai men Ist er jo verdens dyreste flyplass så de gjør jo alt for å tjene penger mtp Yotel og sleep pods man kan leie. Burde nok i retrospekt gjort en av de delene. Aner uansett ikke hva ting koster i terminalen men sett noe rykter om 17 euro for en vanlig pils. Det er jo faktisk over OSL priser i det som ellers er verdens dyreste land hva pils angår.

Må innrømme at jeg er litt spent på Irak som destinasjon , jeg bør nok antagelig veksle en 50 på flyplassen siden det er fredag og helligdag i landet selv om de gir en dårlig kurs. Ellers er det jo knalldyre flyplasstaxier der leser jeg men som blir mye billigere bare man går til en hovedvei (satser på Careem appen der som faktisk tar kort). Vi får se hva jeg gidder og orker, men bør nå orke å gå noen hundre meter til en hovedvei iallefall. Flyturen til Erbil er jo bare rundt 2 timer.

Ellers synes jeg jo Turkish er herlig på flere måter. Stort pluss for IFE på en Airbus 321. Crewet dog var litt meh , men ellers spennende fra Osl mtp nasjonaliteter ombord og.

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

Last edited by Hypern; 21-03-2025 at 03:33.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2025, 05:14   #2
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Re: God fredag fra Ist

Fredag er aller best:-) Snart på vei til jobb og dagens oppgaver. Som alltid på en fredag blir det en tur innom sjømaten på Vinderen for kveldens middag. Nyt ukens beste dag.
EB is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2025, 07:06   #3
FQTV
EBD

FQTV's Avatar

God morgen fra havet vest om vestlandet.

Taco fredag nr 2 av 2 i dag.
Skatteetaten har glemt meg.
Solen skinner.
Helikopter på dekk i løpet av dagen.
M&M’s i nebbet og Cola i kjøleskapet.

Kan bli en trivelig dag dette.
God helg.

FQTV

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2025, 07:22   #4
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

God morgen fra hybelen i Bergen. Pent men kaldt vær på disse kanter. Dagen starter med et Skype møte som er ferdig rundt lunsjtid. Ellers blir det ordinær vakt gjennom helgen.
Ha en glitters fredag :-)
Old 21-03-2025, 07:44   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Mornings fra solveggen på Hvalstad. Foreløpig går det i espressoer der på hjemmekontoret. Ellers ble det i går for første gang i mitt liv booket interrailbilletter. Dog med fly i begge ender. Pizzadeigen ble satt til heving i går så da blir den nok bra i kveld også. Ha en fin dag.
Old 21-03-2025, 07:47   #6
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Godmorgen.

Det er i dag fredag. Et dejligt solskinsvejr over Malmö har ramt, og klokken er jo selvfølgelig 7.47. Dagens bedste tidspunkt. Op og ud af fjerdene, og ha en dejlig dag <3

"InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt"
Scandinavien_Airlines is online now   Reply With Quote
Old 21-03-2025, 07:49   #7
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

God morgen fra kontoret - ferdig med en hard økt i treningsstudioet og man kjenner at Robert Mondavien fra gårsdagen gikk litt utover helsen. Deilig med vår i luften selv om knausen var dekket i frost på morgenkvisten.

Lang lunsj med kunder på Brygga senere i dag og reker med bobler er bestilt av forsørgerinnen.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2025, 07:50   #8
Chriscross
ScanFlyer Rusty

God morgen fra fbu. Greit at turen går til ARN og ikke LHR i dag. Dukket opp bonusbilletter for lillebror i går kveld også innenlands i Sverige så da ble det fly for tog på han også. Siden vi er to blir jo også Arlanda express litt rimeligere, flytoget er ko gratis til sammenligning. Bestilte nesten leiebil i går da det car nesten samme pris inntil jeg forstod en må busse til leiebilsenteret.

Nyt dagen!

Spent på formen til Kent i kveld. Er de der for å ha det gøy, eller for å dra inn noen gratispenger?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2025, 08:39   #9
Gunnar
ScanFlyer Gold

Skatteetaten, ja... I fjor fikk jeg en saftig baksmell på grunn av endret fordeling av lån og renter. I år er "smellen" langt mindre, men jeg må vel bruke litt av helge til å gjennomgå tall og fradrag.

Regner med god kantinemat i dag igjen. Antakelig er den ekstra god fordi det er FREDAG
Old 21-03-2025, 08:52   #10
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

God morgen fra hjemmekontoret. Her har man fått opp dampen igjen etter nesten 4 ukers ferie. Seig hjemreise fra Bangkok, tok nøyaktig 24 timer… Men hva gjør man ikke for å slippe å sitte bak gardina Flightene som sådan gikk fint, og Air India er i ferd med å bli et helt ok alternativ til Asia. Ha en finfin fredda!
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2025, 09:18   #11
Tjab
Upgrade me....

Morn fra KSU. Som vanlig ligger jeg godt an i kretsmesterskapet i baksmell. Tror faktisk jeg kan ende opp med vandrepokal til odel og eie.
Kan bare skylde på meg selv.

Anyhow, nyrenset tigerkanne i dag, og du merker det faktisk godt på kaffen. Ahh...
På flyfronten så blir det bookinger senere i dag, og det står en mystisk Libaneser oppe på ENKB som flyr uten å dukke opp på FR24.

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2025, 09:36   #12
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Ja Erbil hva skal man si? Utskriften av visumet trengte han ikke, hadde på file og ellers no questions asked. Tollen gjennomlyste bagasjen også de kunne knapt brydd seg mindre. I Erbil kan det lønne seg å ta en skyttelbuss til parkeringen og ta Careem derfra etter å ha gått mot hovedveien. 6 dollar vs 35 som flyplasstaxiene skal ha. Ellers står det to vakter med skikkelig våpen ved inngangen her og ser bak i biler og man må også gjennomlyse ting man tar med seg inn på hotellet. Får vel ta en dusj, rimelig sliten etter det overnatte på flyplass opplegget. Erbil har en liten men moderne flyplass.

Old 21-03-2025, 12:07   #13
OJB
ScanFlyer Rusty

God dag fra Forus,

Da er det jammen meg fredag igjen, etter en grei start på dagen i prosjektet gjenstår et møte med teamet før det blir utskei her.

ESTA dokumentene er nå bekreftet i orden for min bedre halvdel og meg for 14 dagers opphold i og rundt SEA i mai/juni.

I ettermiddag jobbing på Flymuseet og forberedelser til offisiell åpning 9.april der Kulturministeren kommer.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2025, 12:43   #14
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Erbil har en liten men moderne flyplass.
Liten?! Det må i så fall være terminalbygningen. Rullebanen er 4800 meter lang pluss sikkerhetssoner, totalt 5260! Den er sågar 70 meter bred, standard er 45 eller 60.

Nuvel. Det skal bli interessant å følge trip-report fra Erbil. Jeg var på vei dit selv for et par år siden, men måtte kansellere pga rakettangrep i nabolaget. Ser Michael Palin også har vært innom for ikke så lenge siden, virker som et fascinerende sted!

Ikke fullt så interessant og fascinerende i Asker i dag, men solen skinner. Det ryktes at "vi" må ta av presenningene rund utemøblene i dag, så da så...
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2025, 12:44   #15
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Liten?! Det må i så fall være terminalbygningen. Rullebanen er 4800 meter lang pluss sikkerhetssoner, totalt 5260! Den er sågar 70 meter bred, standard er 45 eller 60.

Nuvel. Det skal bli interessant å følge trip-report fra Erbil. Jeg var på vei dit selv for et par år siden, men måtte kansellere pga rakettangrep i nabolaget. Ser Michael Palin også har vært innom for ikke så lenge siden, virker som et fascinerende sted!
Ja er terminalen jeg mente. Klar over at en av verdens lengste rullebaner nettopp er Erbil.

Old 21-03-2025, 13:04   #16
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

G’morgen .. Kald morgen i SC …. Var ute med løvblåseren igår og ble belønnet med store mengder grønt støv, så pollenhælvetet er tydeligvis over oss igjen.

Siste arbeidsdag denne uken. Helgen bringer vel mer av det vanlige. Forhåpendtligvis uteblir ikke pleiersken denne helgen, så vi kan få litt tid til annet enn å passe svigerbeistet.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2025, 14:00   #17
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Ja er terminalen jeg mente. Klar over at en av verdens lengste rullebaner nettopp er Erbil.

Hvorfor har de det?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2025, 15:54   #18
FBI2012
ScanFlyer Silver

FBI2012's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvorfor har de det?
På grunn av ekstremt høye temperaturer i regionen(ofte over 40´C i juli/aug) så vil en lengre rullebanen sikre trygg operasjoner slik at store fly kan operere effektivt.
Denne flyplassen har dessuten blitt et viktig knutepunkt i Midtøsten, og forbinder Irak med destinasjoner over hele Europa, Asia og Gulfen. Flyplassen spiller også en betydelig rolle som inngangsport for både næringsliv og turisme i Nord-Irak, noe som gjenspeiler områdets økende økonomiske betydning.

Erbil har "kun" rullebane på 4,800 m (15,748 ft) og rangeres derfor på 8.nde plass. Det er flyplassene Ulyanovsk Vostochny Airport i Russland og Shigatse Peace Airport i Kina som med sine rullebaner på 5,000 m(16,404 ft) deler førsteplassen.
Nice to know

Last edited by FBI2012; 21-03-2025 at 17:11.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2025, 18:49   #19
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
På grunn av ekstremt høye temperaturer i regionen(ofte over 40´C i juli/aug) så vil en lengre rullebanen sikre trygg operasjoner slik at store fly kan operere effektivt.
Denne flyplassen har dessuten blitt et viktig knutepunkt i Midtøsten, og forbinder Irak med destinasjoner over hele Europa, Asia og Gulfen. Flyplassen spiller også en betydelig rolle som inngangsport for både næringsliv og turisme i Nord-Irak, noe som gjenspeiler områdets økende økonomiske betydning.

Erbil har "kun" rullebane på 4,800 m (15,748 ft) og rangeres derfor på 8.nde plass. Det er flyplassene Ulyanovsk Vostochny Airport i Russland og Shigatse Peace Airport i Kina som med sine rullebaner på 5,000 m(16,404 ft) deler førsteplassen.
Nice to know

Ja altså Turkish er jo inne med minst to daglige fra IST (dvs en av dem midt på natta), Pegasus likeså fra SAW (disse er omtrent samtidig midt på natta) og fra Europa ellers har man Austrian fra VIE. Det er egentlig gunstigere forbindelser fra OSL til Erbil enn det jeg valgte blant annet med 12 avgangen til Turkish fra OSL. Forbindelsene blir uansett dårligere etter sommertidovergangen så derfor jeg valgte å ta turen nå . På tilbaketuren flyr jeg på formiddagen fra Erbil og tilbake til Oslo samme kveld (men dog så er forbindelsen i IST veldig knapp her da).

Ja man har også forbindelse fra OSL via SAW med Pegasus ofte til langt lavere pris enn Turkish, men Pegasus er jo et slags tyrkisk Ryanair og jeg tenker jeg må utnytte Turkish-gullet så lenge jeg har det. Uansett så liker jeg at Turkish har IFE også på kort/mellomdistanse flåten. Gjør at tiden går noe fortere til IST feks fra OSL.

Last edited by Hypern; 21-03-2025 at 18:51.
Old 21-03-2025, 21:13   #20
SBT
ScanFlyer Silver

Fra Sverige finnes det/ har vært ?, direkte fly til Erbil, på noen kart står det Arbil istedet for Erbil, og på avganger fra noen land er også Arbil benyttet.
SBT is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules