![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Fra Soyo til Vigra med Dash 8-400
I Juli i fjor reiste eg til Luanda i Angola, TripReport fra den turen finnest i tråden Til Luanda i Angola med SAS og Lufthansa Ca. 5 uker etterpå, var det tur for å reise heim igjen. I motsetning til når eg reiste nedover og gjekk ombord i båten ved kai, så var mannskapsbytte denne gangen offshore på CLOV3 feltet. Veldig ofte i Vest-Afrika blir såkalte Surfer båter brukt for mannskapsbytte, desse er som regel fra franske Bourbon og av veldig variert størrelse. «Surfer 2608» som vi brukte setter baugen inn i det vi kaller Surfer Ladder, bagasje blir ført over med tau før vi klatrer ned leideren til båten ![]() Et siste bilde gjennom skitne vinduer på Surfer av «Seven Pacific» siden eg skulle på anna båt etter 12 år her ombord ![]() Turen fra CLOV3 og inn til Soyo som ligger lengst nord i Angola tok 4.5 timer Typisk innredning for Surfer dette ![]() ![]() Dessverre fleste seterader ala som på Flyplasser, man kan ikkje ligge i dei... ![]() «Surfer 2600» har også et lite lastedekk akter som visst på denne tegninga ![]() Ved kai ved Rwanda Basen kor det nå hadde blitt kveld ![]() Som vanleg venta agenten på oss for å kjøre oss til hotellet ![]() Og som veldig vanleg i Vest-Afrika var det fleire stopp for sjekk av dokumenter underveis ![]() Første reelle stopp var ved Hotel Nempanzu som visstnok er et av dei bedre i Soyo kor to fra en anna båt som var med oss skulle bo på. Vi fekk ikkje plass der pga. hotellet var fullt når dei skulle bestille rom. Så det bar avgårde videre til Oui Hotel – et kinesisk hotel! Vi hadde nå kjørt 9 km fra havna og var bare 4 km unna flyplassen ![]() Kurant område på baksida av hotellet med flott basseng, dessverre mangla det vann i det! ![]() Rommet er veldig typisk for hotell i Vest-Afrika ![]() Men vi var advart fra andre som hadde budd på dette hotellet tidligere at sengetøy ikkje akkurat var reint, så hadde med eget som eg la på ![]() Men ingen handkle på badet, når vi sprude i resepsjonen så spurde dei korfor vi trengte det da det ikkje var vann i dusjen. Etter litt fram og tilbake lova dei å fikse vann og eg og en til fekk handkle utlevert ![]() Dessverre ikkje fleire handkle sa dei til dei tre andre som var med i følge, så fekk beskjed om å vente i lobbyen. Etter langt om lenge kom dei med et lite handkle ala som man bruker på gulvet til en av dei andre ![]() Og enda litt venting til kom dei med ei morgenkåpe som tredjemann kunne bruke som handkle ![]() Da ringte vi agenten som kom etter 5 min og alikavel fiksa rom på det andre hotellet til nokre av følge, mens vi resten blei værende Etter mange timer på farten allerede, bar det mot restaurangen for et bedre måltid ![]() Tja, der bomma vi fælt for dette var det som blei servert og kun det. Men er man svolten nok, så går det nok ned selvom maten var kald og kjøttet seigt som en skosåle! Og kylling i Vest-Afrika holder man seg alltid langt unna! ![]() Last edited by LN-REF; 09-02-2025 at 01:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nesten morgen var det stell på handklefronten da det banka voldsomt på døra kl. 05:30, da diska dei nemlig opp med handkle, såpe, tannkost etc så stor steming i leiren
![]() Men kordan var frokosten skal tru, jo den såg slik ut og det var jo ikkje noko å skryte av ![]() ![]() Så da var det å ringe agenten igjen som skulle komme og hente oss til det andre hotellet for frokost, der var det nok bedre mat mente han på Greit med sjøstøvler på når man vasker dørken i lobbyen ![]() Inngangen til hotellet.. ![]() ...og utsikta fra hotellet ![]() På vei til det andre hotellet var det nok av underholding å sjå ut vindua i bilen ![]() Hotel Nempanzu ![]() Ikkje all verdens med mat her heller, virker som om det var på slutten av frokosten kor dei ikkje fylte på matfata lenger ![]() ![]() ![]() Etter tre kvarter tilbake til vårt kinesiske hotel, usikta fra rommet mot baksida av hotellet ![]() Kinesisk ja! ![]() I 12-tida var det utsjekk og avgårde til det andre hotellet igjen for lunsj ![]() Litt bedre utvalg denne gangen... ![]() ![]() Men eg var ikkje heilt i form, så blei berre 2-3 sånne på meg som var veldig gode faktisk! ![]() Blei sittande i lobbyen et par timer å vente til det var på tide å dra til flyplassen i Soyo ![]() Dette er tredje terminalbygginga eg har reist til eller fra Soyo siden første gang eg var der i 2007 kor vi da fløy en Beechcraft 1900D fra et selskap kalla GIRA GLOBO Lda Aeronautica. Har også flydd mange ganger med helikopter til og fra Soyo og da enten Luanda eller Offshore Bag sjekk var manuelt og veldig enkelt før man gjekk til Innsjekk ![]() Gjeldende Avg- og Ankomst tavle, ikkje så veldig ofte det gjekk rutefly i Soyo ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Men fekk no Boarding Pass etterkvart etter å vise div. dokumenter som Disembarking papirer etc.
![]() Så Sikkerhetssjekk og gjennom immigrasjon før man kom inn i Avgangshallen ![]() Men en liten kafiteria vegg i vegg ![]() Mens vi venta på vårt fly, kom denne innom med kun 1 pax, men fullt når det dro igjen ![]() Litt etterpå kom denne snerten jetten, P4-BFZ ![]() ![]() ![]() Denne flyplassbilen var ute på oppdrag på rullebana titt og ofte, ikkje for å skremme vekk fugler som man skulle tru, men for å jage vekk lokalbefolkninga som hadde en snarvei der for å komme seg til landsbyen dei bodde i. Når dei såg den gule bilen komme, sprang dei for livet omtrent for å komme seg unna Forøvrig når P4 maskina landa, hadde dei satt ut vakter i kvar ende av rullebana for å passe på, sikker pga at den var jetmaskin i motsetning til dei andre med propell... ![]() Så kl. 16:08 kom endeleg vårt fly fra Luanda, TAAG - Linhas Aereas de Angola Airlines D2-TFB - De Havilland Canada Dash 8-400 "Zaire" ![]() ![]() Rask tømming av flyet for ankommede passasjerer og bare 5 min etter at flyet hadde parkert starta boarding fra Gate 2 ![]() Boarding Pass med stempel og det hele ![]() Kun en kort spasertur ut til flyet for boarding ![]() ![]() 17 min etter at flyet hadde landa var boarding complete! ![]() 5 min etterpå og med døra fortsatt åpen starta dei motor 2, trur det var noko tull med manifest for det tok ytterligere 20 min før dei hadde lukka døra og vi kom oss avgårde til Runway 24 for en beregna flytid fra Suyo til Luanda på 50 min Første 3 rader var Business, litt anna farge på seter, men samme seteavstand. Kun 2-3 pax her. Bak gardina var det imidlertidig fullt med kun 4 ledige seter ![]() Seteavstand som på alle Dash 8-400 ![]() Flight level 190 – 5791 meter ![]() Serveringa bestod av en pakke kjeks og flaske vann ![]() Påfylling av vann i tralla for neste tur ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Etter 44 min i lufta landa vi med et brak og et hopp på den nå gamle flyplassen i Luanda, nokre minutter med taxing før vi parkerte ved Innenriksterminalen
![]() Kor liten gåtur inn til Terminalen... ![]() ...kor man blant anna kunne sjå denne maskina stå parkert i nerheten ![]() Såg forøvrig to AF A330vmaskiner på tarmac, denne dagen er det ikkje AF flight så det var vel teknisk på eine maskina dagen før kor dei hadde sendt i ny maskin ned i dag med teknikker og for å hente passasjerer som skulle til CDG Igjen Immigrasjon med vising av manifest etc. før vi slapp igjennom og inn til ankomsthallen for å vente på bagasjen som tok en evighet ![]() ![]() På utsida venta nye agenter på å kjøre oss over til Utenriksterminalen ![]() Masse folk og kø i Avgangshallen så agenten tok oss til Ankomsthallen, ![]() snakka med nokre vakter som åpna opp nokre sperringer og vips så var vi ved skrankane for innsjekk ![]() Sikkerhetssjekk, nye passkontrol og tollkontroll før det bar opp i Pearl Lounge ![]() Heilt kurrant og fin lounge ![]() ![]() Fin fin model, glidefly visstnok... ![]() Dårlig med TV da... ![]() Etter ei stund der med litt mat og drikke var det på tide å komme seg videre ![]() ![]() ![]() Kafeen/venteområde utenfor loungen ![]() Ned trappa til dei to gatane, her blei man inndelt i Boarding Grupper etter at man hadde manuelt sjekka handbagasjen etc. ![]() ![]() Selve gaten ![]() Last edited by LN-REF; 09-02-2025 at 01:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Så i buss ut til flyet
![]() ![]() Flyet som skulle ta oss til Frankfurt denne natta var Lufthansa Airbus A330-343 D-AIKO. Denne maskina flyr nå for Discover Airlines. Beregna flytida var 8 timer og 5 min ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Flyverten som stod i døra og tok i mot var samme person som serverte meg på flyet ned til Luanda fem veker tidligere! ![]() Hadde sete 24D denne gangen ![]() Halvtimen etter takeoff kom dei rundt med flaske vann og kjeks, tre kvarter etter det igjen med middag som man som vanleg kunne velge mellom Kylling og Pasta ![]() Når dei hadde fått samla inn alt boss, la eg meg til å sove i vel 5 timer da eg blei vekka av Frokosttralla som bestod av en Sandwish og drikke ![]() Klokka 07:00 lokal tid var vi parkert ved Gate B25 ![]() Som sist, den lange undergrunnstunellen på FRA ![]() Litt kø i passkontroll, men gjekk raskt. Deretter til en av Lufthansa sine Business lounger ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Last edited by LN-REF; 09-02-2025 at 01:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Neste fly videre til Bergen gjekk fra Gate A56, her kunne man spotte en flotte 747-8i!
![]() Gate A56 ![]() ![]() Buss igjen ut til flyet ![]() Litt meir 747-8! ![]() Busstur på FRA som tok 8 min ut til flyet pluss at vi måtte vente på å komme av til dei hadde refuela flyet ![]() Sol og sommer i August kor flyet videre var Lufthansa Airbus A320-211 D-AIQS ![]() ![]() ![]() Hadde et anna sete, men enda opp i 25C pga dei bytta fra opprinneleg en A319 til A320 Kom oss i lufta 10:53 kor man underveis fekk ei flaske vann, ellers så kunne man handle fra menyen ![]() Flyet var rimeleg fullt med turister fra heile verda virka det som ![]() Landa på sør på Flesland 12:35 ![]() Ned for å vente på bagasje, ![]() før eg fekk skjekka den og handbagasjen videre til Vigra ![]() Terminalen på Flesland og Gate B20 ![]() ![]() ![]() Last edited by LN-REF; 09-02-2025 at 01:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dagens WF 456 flight var med nok en De Havilland Canada Dash 8-400, LN-WDK
![]() Boarding ![]() Eg var heldig å kom meg omboard mens det ikkje regna, ![]() for like etterpå hølja det ned! ![]() Grei beinplass på sete 02B selvom eg flytta fra sete 01B for å få en to seter alene ![]() Ingen kaffi eller te denne dagen da det ikkje var vamtvann ombord, men man kunne handle fra tralla ![]() Møre, Longvafjorden muligens ![]() Parkert på Vigra etter 37 min flytid og så heimatt med Taxi etter et kvarter ![]() ![]() Enjoy! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
|
![]()
Fin rapport!
D-AIQS, ja ... Pensjonert i januar etter 32 års tjeneste. Her på FBU i yngre dager ... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Fytti katt - vi snakker eksotisk rapport:-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Eksotiskt!
... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
VEEEELDIG KULT! Takk for bilder fra båt og historiene fra Soyo og hoteller. Det er spennende å lese om og se bilder fra dette.
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Takk for en flott rapport!
Kjente meg straks igjenn fra alle de åra man jobba på kysten av Afrika. Håper det kommer flere rapporter ![]() Sent fra min SM-S918B via Tapatalk
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Herlig raport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Knallbra rapport fra et område de færreste har vært! 👍
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for rapport. Artig å se bilder fra annet enn flyplass/fly også.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
|
![]()
TAAK maskinen, deler av livery ser jo ut som flere kinesiske selskaper har.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Spennede dette. Jeg har vaert mye i Afrika, men kun mellomlandet i Luanda en gang uten at jeg gikk ut av flyet (BRU-LAD-KIN).
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har landa eller tatt av fra flyplassen i Luanda 39 ganger ser eg i loggen min...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe Dash 8 Q400 1:400 | adressa | Samlerhjørnet | 5 | 28-07-2024 13:17 |
Widerøe Dash 8 Q-400 Modell selges | Tarzan | Samlerhjørnet | 1 | 13-07-2024 00:07 |
Tidligere SAS Dash 8-400 med understellstrøbbel | 1944vintage | Småprat | 0 | 20-08-2018 11:00 |
SAS flyr Dash 8-400 igjen | Trdfly | Flyforum | 29 | 18-04-2012 16:07 |
Til Berlin og Paris fra Vigra? | AirbusTrond | Flyforum | 4 | 29-11-2008 02:18 |