![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
SAS Braathens har bestemt seg for å nærmest rasere flytilbudet til og fra Molde Lufthavn Årø. Alle rutekuttene kan leses HER!
Samtidig kommer det frem i en artikkel i dagens Romsdals Budstikke at Lars Draagen, ansvarlig for ruteplanlegging i SAS Braathens, motsier seg selv så busta fyker. Han påstår at trafikken er lavere i desember, januar og langt ut i februar enn andre måneder. Det er greit nok. Derimot er det slik for Molde Lufthavn at trafikken for kommende desember, januar og februar vil være langt over fjorårets trafikk. Alikevell velger han å redusere til under det kapasitetsnivå det var i de samme måneder sist vinter, enda det allerede da var kapasitetsproblem. Draagen sier i intervjuet at, sitat: "SAS Braathens har under Ormen Lange-utbyggingen på Nyhamna økt kapasiteten på Molde betydelig, med flere avganger og bruk av større fly. På nyåret går anleggsaktiviteten ned. Ifølge Lars Draagen har ikke nedtrappingen i antall flyavganger som nå skjer, noe konkret med Ormen Lange å gjøre." --Med andre ord; først sier Draagen at det har noe med redusert anleggsvirksomhet å gjøre, før han legger til at det IKKE har det.... Forstå det den som kan. --I samme setning sier draagen at SAS Braathens har økt kapasiteten med blandt annet flere avganger... ja vel? Den eneste ekstra avgang SAS Braathens satt inn var en ekstra t/r OSL-MOL på fredager. Den er fjærnet igjen for flere måneder siden. Link til Romsdals Budstikke Tydelig er det ihvertfall at SAS Braathens ikke har kontroll på hva som skjer i markedet og uttalelsene grenser til direkte løgn. EDIT: Link til Romsdals Budstikke |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Da er det vell vurdert som ikke økonomisk hensiktsmessig og opprettholde dagens trafikk. SKBU har ingen plikt til å opprettholde ruter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Tja, å kalle det å kutte ut noen avganger for en rasering er kanskje litt sterkt sagt... Det kan godt hende at det er nok passasjerer på de aktuelle flyavgangene, men at SASBraathen ser at de kan tjene mer penger (mer betalingsvillige passasjerer) ved å sette inn flyene på andre destinasjoner. Det kan iallefall se ut som man kutter ut avganger der det er få forretningsreisende.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
vel ikke for å helle bensin på ilden her,men so what ?
men blir det vurdert som ikke lønnsomt å oppretholde rutetilbudet etter at Ormen lange prosjektet er ferdig så er BUSK på ingen måte forpliktet å oppretholde det. BUSK skal tjene penger og har ingen planer om å tape på en rute som ikke lønner seg.. Hvis en skal oppretholde rutene som er nå men med mye mindre i kabinfaktor så må billettprisene økes i samsvar.. Men jeg antar at siden ENML klager så innihampen her så er det helt ok for han og andre moldensere ? *stuper i dekning og vet jeg har skrevet med en noe provoserende tone*
![]() |
#5 |
Banned
|
![]()
Norwegian blir nok redningen.
Eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
for å si det sånn - er det noen som VET hvordan belegget på OSL-MOL-flyene er så er det Lars Draagen og hans gjeng i SAS Braathens. Jeg har selv jobbet med OSL-MOL, og det er klart at det til tider har vært for lite seter, særlig på de store "byttedagene" da mannskal skulle ut og inn fra Aukra. Problemet var at nesten alle skulle på død og liv på SAMME fly!! Og på samme tid som alle andre i Kongeriket skulle dra med fly. I resten av uken er det ikke så mye som skjer på OSL-MOL, så om man reduserer rutetilbudet f.eks. på tirsdag og lørdag har det svært lite å si - det er de to dagene i uken det flys MINST pax innenriks i Norge, og de få som flyr betaler ikke mye (særlig lørdager). Igjen er det lokalpolitikere som snakker om "rasering" av rutetilbudet, fordi flyselskapene gjør små endringer for å tilpasse produksjonen til etterspørselen.
Jeg sier det igjen - én flyplass på Møre, og den hadde hatt fly hver time! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Og nå som Molde rykker ned i 1. div.,så er vel behovet for flyseter østover betydelig mindre?
Sorry,kunne bare ikke dy meg! ![]()
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Imidlertid er M&R et grisgrendt fylke der folk bor både på holmer og skjær samt langt inne i trange daler. For dem vil det bli svært langt å kjøre til en sentral fylkesflyplass. Jeg har derfor mer tro på to store flyplasser her i fylket, mot dagens fire. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
En flyplass hadde vært flott, HVIS det hadde gått høyhastighets tog gjennom fylket. Problemet slik jeg ser det er at svært mange mot grensen til Sør-Trøndelag bruker Værnes (og St. Olavs Hospital for den saks skyld), men en del helt sør i fylke forholder seg ned mot Florø.
Det vil i hovedsak være området Molde/Kristiansund og Ålesund som kan være interessant hvis det blir en endring. Man kommer neppe bort fra en egen flyplass rundt Ålesund, og da trolig på bekostning av Hovden. Problemet med felles flyplass for Molde og Kristiansund er plassering. Ordfører Dagfinn Ripnes er hyperaktiv når det gjelder alt som ligger I Kristiansund, og derfor blir det vanskelig. Trafikkgrunnlaget for flyplassen i Molde er større enn i Kristiansund, men forslag om flyplass i Batnfjorden har bryskt blitt avvist i KrSund. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Til CK: Du fortsetter å bevise at du ikke har peiling på hva du prater om. Nesten litt underlig at du har hatt flyruter i Møre og Romsdal som ditt fagfelt... eller skal vi si, det er tydelig at du har hatt dette som fagfelt i SAS Braathens. Minimalt kundevennlig og ekstremt navlebeskuende... for å være veldig krass og stygg med deg da...
![]() Men SAS Braathens har selvfølgelig IKKE noe krav på seg på å verken opprettholde eller starte nye ruter i den forstand. Men det er underlig at en i en stilling som Draagen besitter klarer å motsi seg selv så til de grader og samtidig komme med direkte usannheter. Spørsmålet blir hvorfor han gjør det... er det fordi han ikke har satt seg inn i saken eller for noe annet? Til Scanor: Du trenger på ingen måte å stupe i dekning. Helt greit det du skriver vel? Saken er bare den at en på langt nær er ferdig med Ormen trafikken og om Draagen hadde fulgt med i timen så hadde han også fått med seg at de aller fleste firma som sender folk til og fra Ormen blir noen uker ekstra på anlegget i forhold til det som har vært planen. Derfor kommer ikke nedgangen i Ormentrafikken før i juni (som er det siste som er sagt). Og Ormentrafikken er fullpris (full flex betalende). |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
ENML: dine angrep på meg og Lars D. blir bare feil - hvem tror du VET hvordan belegget på flyene ser ut - både historisk og fremover? De som sitter med tallene foran seg (ikke jeg lenger, men jeg kjenner historien) eller du og odrføreren 8for å være slem tilbake
![]() Hvorvidt Lars D. snakker selvmotigende, eller om det er journalisten fra Budstikka som har skrevet det som passer skal jeg ikke uttale meg om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg trodde DY hadde prøvd seg på Molde?? Ble det samme ramaskriket da de la ned ruta?? Var det kanskje en grunn til at de la ruta ned??
Jeg tror vi får stole på hva bransjefolk sier om trafikkgrunnlaget. Jeg er ca. 6 ganger i året hos en partner i Åndalsnes og flyr da til MOL. Billettene dit er dyrere enn OSL-TOS på grunn av monopolet, men flyene er jo tomme! (reiser da tidlig opp på morran, retur på ettermiddagen i uka) Jeg har kun vært på en retur som var full og det var selvsagt en fredag. Tror jeg får hive meg på "who cares?? bølgen" når det gjelder MOL Nei, DY er velkommen, men jeg tviler på at de prøver seg på nytt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Denne neddragningen skjer på de fleste flyplasser og det har det gjort de siste årene. Og hvis det er sånn at man tror at denne økningen bil stabilisere seg etter ormen utbyggingen så tar man feil. Og det er det vel ingen ordførere i Molde som har tatt inn over seg ennå. Men slik er det bare - akkuart som da de bygde på Tjeldbergodden med pendlerfly fra KSU.
Da er det nok tilbake til det gode gamle flyprogrammet - og da kanskje SASBU får noen Boeinger i stedet for F50 på KSU og, her er økningen tross alt ikke en blaff - med mange flotte olje og gassfelt foran oss :=) Men når det er sagt - KSU er bare 45 minutter unna med bil. Mulig man kan finne noen billetter her også hvis man absolutt skal reise på et bestemt tidspunkt.. Når det gjelder felles flyplass så er det nok Averøya og Henda som passer best midt i mellom KSU/MOL - 30 min fra hver by. Der er det plass nok til 2 baner og alt ting.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kun 45 min unna med bil....hvor nært ligger egentlig disse 3 flyplassene hverandre?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
hmmm fra Oslo Vest til Gardermoen er det 45 min med bil.....og selv fra Østkanten skal man kjøre "aktivt" for å komme under 30 min (tror jeg har greid det ett par ganger og da hadde det blitt dyrt hvis jeg hadde blitt tatt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hvorfor skulle SAS Braathens, som ønsker å tjene mest mulig penger, redusere et eksisterende tilbub hvis etterpørselen er der?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OT: Toppen av vås i klimadebatten? | CK | Flyforum | 4 | 29-08-2007 11:04 |
Ambisiøs undersøkelse fra SAS (Braathens) | litt-amatør | Flyforum | 1 | 09-02-2007 16:45 |
SAS stjeler 700 mill fra SAS Braathens | LN-MOW | Flyforum | 4 | 28-08-2006 08:33 |
Spenstig spesialtilbud fra SAS Braathens | CK | Flyforum | 13 | 20-04-2005 15:20 |
Megatilbud fra SAS Braathens | LN-KOG | Flyforum | 13 | 05-04-2005 10:55 |