Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-10-2006, 16:10   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
Default Emirates kansellerer A340-ordre

Quote:
følge en talsmann for flyselskapet passer ikke Airbus A340 lengre inn i de behovene Emirates har på sitt rutenettverk. Samtaler med Boeing om kjøp av nye fly er nå i gang og det er snakk om å øke selskapets ordre på 10 Boeing 747-8 til rundt 20-30 fly av denne typen.

Emirates kansellerer A340 ordre
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2006, 17:29   #2
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Emirates kansellerer A340-ordre

Et par merkelige uttalelser fra Emirates sjefen her... Både 340 og 777 var jo tilgjengelig på markedet da han bestilte disse 340ene. Og han kansellerte ikke ordren til fordel for 777, men til fordel for 748...

Her:

Tim Clark, president i Emirates kom under en tale i London denne helgen med kritikk til Airbus og han mente at A340 nå er i ferd med å utvikle seg vekk fra markedet til fordel for Boeing 777. Clark ville gå så langt at Boeing 777 gir selskapen det doble igjen i forhold til A340 når det kommer til pris per passasjer sett i forhold til utgiftene.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2006, 18:24   #3
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Emirates kansellerer A340-ordre

Quote:
Originally posted by Tommy777

Et par merkelige uttalelser fra Emirates sjefen her... Både 340 og 777 var jo tilgjengelig på markedet da han bestilte disse 340ene. Og han kansellerte ikke ordren til fordel for 777, men til fordel for 748...
Kan ikke dette ha noe med at A340 presterer betydelig dårligere enn hva salgsprospektet fra Airbus lovet før flyet kom i skikkelig drift, mens B777 presterer bedre enn hva Boeing turte å love før det var i lufta?
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2006, 18:28   #4
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Emirates kansellerer A340-ordre

Quote:
Originally posted by Farmer

Quote:
Originally posted by Tommy777

Et par merkelige uttalelser fra Emirates sjefen her... Både 340 og 777 var jo tilgjengelig på markedet da han bestilte disse 340ene. Og han kansellerte ikke ordren til fordel for 777, men til fordel for 748...
Kan ikke dette ha noe med at A340 presterer betydelig dårligere enn hva salgsprospektet fra Airbus lovet før flyet kom i skikkelig drift, mens B777 presterer bedre enn hva Boeing turte å love før det var i lufta?
Vennligst forklar. Ble ikke disse 340ene nylig bestilt??
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2006, 18:57   #5
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Emirates kansellerer A340-ordre

Quote:
Originally posted by Tommy777
Et par merkelige uttalelser fra Emirates sjefen her... Både 340 og 777 var jo tilgjengelig på markedet da han bestilte disse 340ene. Og han kansellerte ikke ordren til fordel for 777, men til fordel for 748...

Her:

Tim Clark, president i Emirates kom under en tale i London denne helgen med kritikk til Airbus og han mente at A340 nå er i ferd med å utvikle seg vekk fra markedet til fordel for Boeing 777. Clark ville gå så langt at Boeing 777 gir selskapen det doble igjen i forhold til A340 når det kommer til pris per passasjer sett i forhold til utgiftene.
Ja, både A340NG og 77W var på markedet, men ingen visste enda helt nøyaktig hvor god 77W faktisk skulle vise seg å være, samt at oljeprisen var lavere.
Når det gjelder 748, så har de enda ikke lagt inn noen ordre på denne, og det er ikke helt sikkert at de gjør det heller. EK står i en særstilling, de har 40% av backlogen på A380, de har makt, og Tim Clark vet hvordan han skal utnytte en slik situasjon...

Quote:
Originally posted by Farmer
Kan ikke dette ha noe med at A340 presterer betydelig dårligere enn hva salgsprospektet fra Airbus lovet før flyet kom i skikkelig drift, mens B777 presterer bedre enn hva Boeing turte å love før det var i lufta?
Den har vel levd rimelig godt opp til forventingene, om en ser bort ifra en rekke tekniske problemer i årene etter EIS. At maskinen brente mer fuel har vært kjent hele tida, det var bare ikke et så stort problem dengang fuel ikke utgjorde ca 30% av CASM, så lenge innkjøpsprisen på maskinen rettferdiggjorde de høyere driftsutgiftene.

Quote:
Originally posted by Tommy777
Vennligst forklar. Ble ikke disse 340ene nylig bestilt??
EK la inn ordre på disse på Le Bourget i 2003 om jeg ikke husker helt feil, med 10 firm og åtte options (dog, Airbus har listet dem som 18 firm i ordrebøkene sine (selv om EK hardnakket har hevdet at de kun la inn ordre på ti Det er en grunn til at jeg synes ordrebøkene til Airbus er fishy....))

Forklaring:
Ta utgangspunkt i IB, hvor både Boeing og Airbus kjempet SVÆRT hardt for å vinne en ordre for 77W/A346. Hvordan vet vi dette, jo, info om hele denne prosessen slapp ut. IB krevde nærmest en halvering av listeprisen, og de ba stadig om lavere priser. Ingeniørene i IB forklarte at 77W førte med seg ca 6% lavere vedlikeholdsutgifter, samt en del prosent lavere fuel burn, og 77W var følgelig å foretrekke sånn sett. Men etter en telefon til Toulouse, etter X antall runder med nye tilbud fra både Airbus og Boeing, gikk Airbus enda et hakk ned, og orderen gikk følgelig til Airbus. Men, dette var før oljeprisen gikk i været...
A346 er ingen dårlig maskin, den kan løfte en imponerende payload. Men, når oljen koster 50$+ fatet og den i tillegg har hatt en enkelte teething issues hos operatørene, så blir den ikke mye å skryte av opp mot 77W. Det er en grunn til at A340NG ble slaktet i fjor... Airbus lanserte A346HGW for å hamle opp med rekkevidden/payloaden til 77W, men det koster, i form av enda høyere OEW og følgelig et enda høyere fuel burn. Siden 77W kom på markedet har den kunnet gjøre alt det A346(HGW) kan, og mer, samtidig som den er betraktelig billigere i drift, samt at den har en bedre dispatch reliability.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2006, 19:13   #6
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Emirates kansellerer A340-ordre

BTW: de ti A346 blir nok overført til et leasingselskap som ble startet opp i Dubai for litt under et år siden.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2006, 19:41   #7
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Emirates kansellerer A340-ordre

Du verden Brendas
Det var noe slikt jeg hadde fått med meg ja, men ikke i nærheten av den detaljrikdom du her kan presentere. Blir helt imponert her jeg sitter !!
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2006, 20:51   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Emirates kansellerer A340-ordre

Makan til detaljer - veldig bra!

Selv om Boeing ruler, er det synd at det går dårlig for Airbus. Hadde faktisk ikke trodd at nye 747 ville klare å konkurrere ut Airbus-fly.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2006, 23:53   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Emirates kansellerer A340-ordre

Quote:
Originally posted by Farmer

Du verden Brendas
Det var noe slikt jeg hadde fått med meg ja, men ikke i nærheten av den detaljrikdom du her kan presentere. Blir helt imponert her jeg sitter !!
Jeg også. Takker for den meget detaljerte forklaringen
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Emirates finalizer ordre på 150 777x EBGflyer Flyforum 2 09-07-2014 12:12
Emirates Arsenal A340-500 sghmau Samlerhjørnet 4 12-03-2013 11:26
Air China og Cathay med nye ordre og bytting av ordre fra Boeing (737, 747 og 777) Someone Flyforum 7 03-03-2013 00:58
Emirates og Boeing finaliserer B748-ordre Blubird Flyforum 2 10-10-2006 19:12
Emirates vil ikke ha A340-600 Blubird Flyforum 7 31-03-2006 19:21


All times are GMT +2. The time now is 12:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.