![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
|
![]()
Det har ikke været muligt at booke fra Billund de sidste 2 døgn, så måske er der noget om det.
![]() http://borsen.dk/650.97575 Det succesfulde lavprisselskab Ryanair overvejer sine aktiviteter i Danmark, efter transportministeren er på vej til at gribe ind over for de danske lufthavne, der giver rabatter til lavprisselskaberne. Dermed kan en planlagt udvidelse af Roskilde Lufthavn, som blev vedtaget fredag og bl.a. er rettet mod lavprisselskaberne, muligvis blive uden Ryanair, der er Europas største lavprisselskab. "Vi overvejer, hvordan vi skal fortsætte i Danmark. Vi kigger meget forsigtigt på Danmark i øjeblikket efter den snak, der har været om at eliminere den fri konkurrence mellem lufthavnene," siger Wilhelm Hamilton, Ryanairs skandinaviske chef. Transport- og energiminister, Flemming Hansen (K) fremsatte i sidste uge et lovforslag, der kan betyde bøder til de lufthavne i provinsen, der tilbyder lavpriselskaberne rabatter. "Danmark er ikke det vigtigste land for flyselskaberne i Europa, og får selskaberne værre forhold, vil de nok overveje at flyve andre steder. Lufthavnene skal have lov at bestemme deres egne priser, som alle andre normale selskaber," mener Hamilton. Ryanair har i årevis fløjet ud af lufthavnene i Esbjerg og Århus med rabatter trods myndighedernes protester. Senest har Aalborg Lufthavn nedsat prisen for Sterling til stor irritation for lavprisselskabernes største nordiske rival, SAS, der mener, at rabatten er ulovlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,342
|
![]()
Enda en grunn til at det vil være deilig å være norsk i Danmark...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Det er vel ikke mer enn rett og rimelig at alle flyselskap betaler samme pris for overflyging, landing, terminaltjenester osv.
I dag er nok dette en modell som fungerer rimelig bra, hvor man betaler etter en kombinasjon av startvekt og antall passasjerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,261
|
![]()
Hvordan gjør Torp dette med avgifter etc. for Ryanair? Kan vi bli kvitt dem her til lands også, tro?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Hvorfor skal ikke flyplassene kunne få gi de prisene de vil til sine kunder? Rabatter finnes jo i alle bransjer. Både mot privatmarkedet og bedriftsmarkedet. Hvorfor skal det ikke være lov i flybransjen? IMM
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]() Quote:
Så de kan vel sette de prisene de vil ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
Join Date: Oct 2006
Posts: 23
|
![]()
Jeg må sige, at jeg har svært ved at tro på, at denne udmelding er andet end det sædvanlige Ryanair-skræmmesnak. For det første er lovforslaget ikke engang vedtaget endnu, det er dårlig nok blevet behandlet i Folketinget. For det andet er det "kun" Esbjerg og Århus, der overtræder reglerne, så vidt jeg har forstået. I Billund har de lavet en aftale om opstartsstøtte, der er indenfor EU's rammer om opstartsstøtte, i hvert tilfælde så vidt jeg ved.
Skulle lovforslaget blive vedtaget, burde afskaffelsen af passagerafgiften jo også så rigeligt kompensere for, at Ryanair nu skulle betale samme afgifter som alle andre i Århus og Esbjerg. Ryanair trak sig som bekendt ikke ud af landet, da passagerafgiften blev indført, selvom de uden tvivl har truet med det. ![]() Edit: Jeg har lige haft mailet til Ryanair m. h. t. problemet med at booke ruterne fra Billund. De arbejder på at løse problemet lige nu, så det var trods alt ikke et hemmeligt signal om at de er ved at trække sig ud af landet. :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Klart at flyplasser skal kunne konkurrere om kundene - men de bør ikke få lov til å lage diskriminerende avtaler som andre selskaper ikke kan få. Tenk om du måtte betale dobbelt så dyrt på Rimi som naboen din - og at du ikke fikk lov til å få kvantumsrabatt selv om du kjøpte like mye?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Hvis så var tilfelle at jeg kjøpte større kvanta enn naboen, og han fikk lavere pris enn meg, så betyr vel det bare at jeg har vært utrolig dårlig til å forhandle meg frem til en bra pris, og han har vært flink.
Noen klarer å prute godt når de kjøper bil, jeg betalte den prisen det sto i vinduet.... Tomme trusler tror jeg ikke man kan si. Det var det ikke i Sverige.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]() Quote:
i Dk er at visse flyplasser som FR beflyver er delvist financieret af *taxpayermoney*, dermed at det ikke så heldig at taksterne afviger fra selskab til selskab :exclamati
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
som Jan sier - det er ingenting i veien fior at private aktører gir rabatter og spesialavtaler, problemet dukker opp når det er offentlig eide flyplasser som gjøre det -da blir det fort ulovlig statsstøtte, som EU ikke ser med blide øyne på - som rett er
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Ryanair går jo alltid ut i media med slike kommentarer når de står i fare for å miste viktige rettigheter. Akkurat som en fagforening. Det ordner seg nok.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,342
|
![]()
Er ikke WF størst på Torp... da skal vel de ha større rabatter en Ryanair...eller hva imm?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
|
![]()
Det er så synd for hr. Paaske.
http://www.jp.dk/aar/artikel:aid=4051032/ Ryanair truer med at rejse Af KAY RASMUSSEN En delegation for Aarhus Lufthavn tager den 9. november til Christiansborg for at overbevise Folketingets Trafikudvalg om, at et lovforslag til fastsættelse af lufthavnstakster er dræbende for provinsens lufthavne. Europas største lavpriselskab, det irske Ryanair, er så utilfreds med et lovforslag, der gennemtvinger forhøjelse af flere provinslufthavnes takster, at flyselskabet seriøst overvejer det fornuftige i at blive i Danmark. Flyselskabets chef for Skandinavien, Wilhelm Hamilton, siger, at Ryanair nu overvejer, hvordan man skal fortsætte i Danmark efter den megen snak og ny lovgivning, som ifølge Ryanair vil eliminere den fri konkurrence mellem de danske lufthavne. »Danmark er ikke det vigtigste land for flyselskaberne i Europa. Og får selskaberne værre forhold, vil de nok overveje at flyve andre steder. Lufthavnene skal have lov til at bestemme deres egne priser som alle andre normale selskaber,« siger Wilhelm Hamilton til dagbladet Børsen. V;kker bekymring Ryanair er det største og næsten det eneste flyselskab, som flyver udenrigs via Aarhus Lufthavn, så her vækker det irske lavprisselskabs overvejelser bekymring hos lufthavnsdirektør Ole Paaske: »Med transport- og energiminister Flemming Hansens (K) lovforslag får Danmark det, som vi husker som østeuropæisk planøkonomi. Ministeren skylder os en forklaring på, hvorfor han vil have en lov, der udelukker konkurrence mellem provinsens lufthavne, og hvorfor danskerne skal stilles dårligere end alle andre europæere, når det gælder adgangen til flytransport. Blandt andet derfor tager en delegation for Aarhus Lufthavn den 9. november til Christiansborg for at overbevise Folketingets trafikudvalg om det forkerte i lovforslaget,« siger Ole Paaske. Forkert antagelse Lufthavnsdirektøren mener, at hele lovforslaget bygger på den forkerte antagelse, at danske provinslufthavne reelt er monopoler. »Intet er dog mere forkert, for provinsens lufthavne konkurrerer hårdt indbyrdes, ja sågar også med lufthavne i udlandet om at få flytrafik.« Udlandet er f.eks. Malmö i Sverige og Lübeck i Nordtyskland, som stadigt flere danskere vælger, når de skal med et lavprisselskab. Ole Paaske vurderer, at Aarhus Lufthavn får urimelige vilkår at drive forretning på, hvis Statens Lufthavnsvæsen skal fastsætte afgifterne. Så bliver det umuligt for lufthavnen at konkurrere på prisen. »Når et luftfartsselskab henvender sig til os og spørger til eventuel oprettelse af en ny flyrute og gerne vil forhandle lufthavnens priser, så må vi med en ny lovgivning sige, at det desværre ikke kan lade sig gøre. Men send en ansøgning til Statens Lufthavnsvæsen i tre eksemplarer og få måske et svar om et halvt år. Det er en umulig måde for os at skulle drive en forretning på,« siger Ole Paaske. Han vurderer, at hvis lovforslaget gennemføres, vil der kun blive tabere: Lufthavnene, fordi de ikke kan konkurrere, specielt ikke med de udenlandske lufthavne. Kunderne, fordi de vil få et smallere produktudbud med højere priser. »Og de resterende luftfartsselskaber, som bliver tilbage, vil også blive tabere. De skal betale højere priser, fordi lufthavnens faste omkostninger er uændrede. Der bliver jo færre om at betale den samme regning.« siger Ole Paaske. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Så faldt Ryanair hammeren i Danmark | Jan | Flyforum | 13 | 05-09-2014 14:37 |
Klar til kampen | Desk pilot | Flyforum | 6 | 27-09-2006 13:03 |
SAS Danmark tar all inntjening på Norge - Danmark rutene | MartinL | Flyforum | 22 | 15-06-2006 13:50 |
Ryanair godtar bot i Danmark | Isbamse | Flyforum | 1 | 02-05-2006 16:53 |
Ryanair og EasyJet klar til dansk indtog | Bll spotter | Flyforum | 8 | 09-11-2005 12:40 |