Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-09-2024, 15:55   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,387
SAS SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Ingen detaljer, men SAS sier under eventet deres på København at Plus-konseptet skrotes. Og et business konsept med varmmat og blokkert midtsete gjeninnføres fra Mai 2025.

Ikke sett noe offisielt ennå
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 16:23   #2
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,003
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Daaaaaamn bruh'... den så jeg ikke komme selv om jeg hadde hørt rykter.

De må vel få stekt opp noe av laksen da.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 16:34   #3
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 463
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Godt å høre at SAS igjen innfører skikkelig business class slik vi ser flere europeiske flyselskaper starter å gjøre.
Vil tro at det er smart å tydeliggjøre forskjellen mellom business (øvre klasse) og økonomi som har blitt vannet ut her i Europa med årene.
Med klarere skiller så vil SAS (og andre) kunne forsvargjøre og kanskje få flere til å bestille dyrere billetter og dermed øke fortjenesten deres.

En god beslutning av SAS imo.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 16:48   #4
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,616
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Hadde bare SAS satset skikkelig og satt in ordentlige business .. eller USA-style First-class-seter i sine A320neo/E195, hadde de virkelig laget konkurranse om kundene i Europa.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 16:54   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,563
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Quote:
Originally Posted by Trdfly View Post
Hadde bare SAS satset skikkelig og satt in ordentlige business .. eller USA-style First-class-seter i sine A320neo/E195, hadde de virkelig laget konkurranse om kundene i Europa.
Veldig upraktisk når du har et rutenett hvor 'business'-andelen varierer fra 2 til 90% av loaden ...
Få tilbake gardinen og kjør med ledig midtsete. Det er bra nok og i tråd med hva kundene forventer.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 17:13   #6
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,616
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Veldig upraktisk når du har et rutenett hvor 'business'-andelen varierer fra 2 til 90% av loaden ...
Få tilbake gardinen og kjør med ledig midtsete. Det er bra nok og i tråd med hva kundene forventer.
Joda, helt enig og vet godt at det er slik i Europa.

Men drømmen hadde jo vært at et selskap i Europa hadde tatt tak og tilbydd "USA First-class" (fast antall seter) og heller hadd et flytende antall Premium Eco/Biz eller noe slikt med blokkert midtsete bak.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 17:14   #7
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,392
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Veldig spennende, men litt merkelig at det måtte et alliansebytte til for å få til denne oppgraderingen?
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 17:18   #8
travellers4fun
Newcomer
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 5
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Vi har nå i en årrekke konsekvent kjøpt Plus (i ulike fare-buckets), heller enn å fly i Go. Vi betaler alle billetter selv (ikke jobb) og slik arganiserer et høyt antall av våre venner også sine private reiser. Det vil med en full businessklasse være helt uaktuelt for oss å kjøpe annet enn billigste Go intra-Europeisk. Øvrige fordeler har vi uansett med LTG. Det betyr at vi kommer til å bruke vesentlig lavere summer hos SAS fremover, og jeg vil anta at det gjelder ikke rent få.
travellers4fun is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 18:10   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,563
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Quote:
Originally Posted by travellers4fun View Post
Vi har nå i en årrekke konsekvent kjøpt Plus (i ulike fare-buckets), heller enn å fly i Go. Vi betaler alle billetter selv (ikke jobb) og slik arganiserer et høyt antall av våre venner også sine private reiser. Det vil med en full businessklasse være helt uaktuelt for oss å kjøpe annet enn billigste Go intra-Europeisk. Øvrige fordeler har vi uansett med LTG. Det betyr at vi kommer til å bruke vesentlig lavere summer hos SAS fremover, og jeg vil anta at det gjelder ikke rent få.
Vi vet ennå ikke hvordan dette blir priset. De eldre av oss som ennå ikke helt har mistet hukommelsen husker da EuroClass ble innført. Det var Business Class til full økonomipris. Noe som var en stor del av nøkkelen til suksessen. Det er ikke helt umulig at Business prises tilsvarende Plus i dag.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 18:18   #10
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,052
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Vi får satse på det. Jeg har ikke helt mistet hukommelsen ennå, i allefall ikke når det gjelder gammel flyhistorikk og sport, så jeg husker godt de innførte Euroclass slik MOW nevner. I 1996 innførte de Eurodass også med innføringen av MD90. MD90 hadde større dass enn vanlig på euroclass og dassen ble gjerne kalt for eurodass.

Vi får tro at de kommer til å tilby billetter på biz til en fornuftig pris om en er ute litt tidlig.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25)
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 19:07   #11
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 374
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det var Business Class til full økonomipris
Dette ga sterke assosiasjoner til første oppgave da konsument- og produsentoverskudd ble introdusert på vgs, og man fikk noen åpenbare eksempler til å begynne med. Business til øko-pris, var det god butikk altså?
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 19:32   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,563
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
Business til øko-pris, var det god butikk altså?
Akseptabelt for de som styrte reisebudsjettene. SAS gikk med store overskudd den gangen. Ikke bare pga dette, men det var en viktig faktor.

Litt andre forhold i dag, ikke minst på markedssiden, men et slikt grep vil nok kunne gi mersalg. I tillegg vil du jo ha kampanjer og restriktive prisklasser, akkurat som i dag.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 20:06   #13
KuaMi
Newcomer
 
Join Date: Jan 2015
Posts: 13
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

PLUS blir premium på innenriks. Konseptet som i dag.
KuaMi is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 20:13   #14
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,330
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Det var jo enorme prisforskjeller - hvis du skulle reise tur/retur uten å være borte natt til søndag var det dyrt
Jeg reiste en del i jobbsammenheng OSL-ZRH på 90-tallet, og det kosta nesten 10 000 for en billett tur/retur
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 20:15   #15
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,330
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Det var jo enorme prisforskjeller - hvis du skulle reise tur/retur uten å være borte natt til søndag var det dyrt
Jeg reiste en del i jobbsammenheng OSL-ZRH på 90-tallet, og det kosta nesten 10 000 for en billett tur/retur (i datidens pengeverdi)
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 20:36   #16
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 854
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

12000 t/r Geneve, men jeg kunne bytte til et annet flyselskap om jeg heller ville ha en annen rute, f eks via Paris, det var angitt hvor stor strekningen kunne være med mellomlandinger
SBT is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 21:29   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,407
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Det er med andre ord fortsatt håp. Bra med forskjeller i det skandinaviske markedet…
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 21:50   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,387
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Quote:
Originally Posted by travellers4fun View Post
Vi har nå i en årrekke konsekvent kjøpt Plus (i ulike fare-buckets), heller enn å fly i Go. Vi betaler alle billetter selv (ikke jobb) og slik arganiserer et høyt antall av våre venner også sine private reiser. Det vil med en full businessklasse være helt uaktuelt for oss å kjøpe annet enn billigste Go intra-Europeisk. Øvrige fordeler har vi uansett med LTG. Det betyr at vi kommer til å bruke vesentlig lavere summer hos SAS fremover, og jeg vil anta at det gjelder ikke rent få.
Selv om det har fått deg og flere til å bruke mer penger hos SAS, så gitt de er eneste selskap som har forsøkt denne modellen og deres resultater de siste årene, så er det lite som tyder komseptet har funket helt.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 22:06   #19
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,407
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Andre av oss kan jo nå vurderer SAS igjen…selv om vi ikke har slått opp med Lufthansa Gruppen. Fritt midtsete er det verdt å betale for:-)
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2024, 22:35   #20
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 374
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Selv om det har fått deg og flere til å bruke mer penger hos SAS, så gitt de er eneste selskap som har forsøkt denne modellen og deres resultater de siste årene, så er det lite som tyder komseptet har funket helt.
Men det ene trenger vel ikke å utelukke det andre? Gitt at forskjellene i beinplass er så små kan jo salget av Business/Plus/Eco være dynamisk, kan det ikke? Slik SAS-maskinene ser ut innvendig er det jo ingenting i veien for å ha feks 6 rader Business, 4 rader plus og 20 rader Eco på et par turns til BGO og TRD på morgenen, for deretter å ha typ 28 rader i Eco på tur til Alicante på ettermiddagen? Det ville jo selvsagt blitt litt mer å holde styr på, men tror det er kritisk for SAS å treffe på å tilby kundene det de ønsker de neste årene. Feks så er blokkert midtsete viktig for EB, Plus fint for travellers4fun og lav pris i eco viktig for meg... sounds like a no-brainer...
regnerden is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Servicekonsept SAS shorthaul econ Reiseforum 128 22-05-2025 21:43
SAS oppgraderer kabinen på shorthaul Someone Flyforum 131 17-02-2020 17:39
Setevalg SAS Shorthaul (737, A321 m.fl.) kristian Reiseforum 101 02-04-2019 12:17
SAS endrer billettsktrukturen igjen (shorthaul) Discus Småprat 14 25-06-2016 18:49
SAS gjeninnfører bonuspoeng (for bedriftskontopersoner) i Norge i dag (26/2/13) sirpjalle Flyforum 236 22-05-2013 17:57


All times are GMT +2. The time now is 15:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.