![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
|
![]()
SAS og BRA har inngått en langsiktig wetlease avtale hvor BRA skal fly for SAS på svensk innenriks. Nevnes ikke, men er vel ikke umulig det betyr XFly byttes ut?
En rekke nye ruter får da økt frekvens fra S25, samt det vurderes åpnes nye ruter til Kalmar og Halmstad. https://www.sasgroup.net/newsroom/pr...ity-in-sweden/ Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 636
|
![]()
Vore väl inte så konstigt om Xfly försvinner ut helt. Frågan är vad som händer med Växjö, totalt tack och adjö?
Och rimlig konsolidering på svensk inrikesmarknad. Det går inte med hur många bolag som helstom det ska fungera med frekvenser.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
|
![]()
Avtalen gjelder fra 1. januar 2025, og skal vare i 7 år. Verdien er estimert til 6 mrd kroner.
https://press.flygbra.se/posts/press...ement-with-sas Quote:
https://www.dn.no/luftfart/sas/bra/p...as/2-1-1710426 Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2015
Location: Oslo
Posts: 159
|
![]() Quote:
Det står i pressemeldingen fra SAS: https://www.sasgroup.net/newsroom/pr...ity-in-sweden/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 585
|
![]()
Nå blir det vel helt feil å sammenlinke innerikstrafikken i Norge med Sverige mtp infrastruktur, flyskam, turisme osv, osv. Men når man ser på kartet så fremstår det litt merkelig at det kun er en innenriksrute fra GOT?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
|
![]()
Den økningen som SAS har skissert i dag binder nok opp ca 4 av 14 ATR-maskiner. Da blir det store spørsmålet, hva skal resten av kapasiteten brukes til? Skal de gjenværende 10 maskinene brukes til å "presse ut" XFly? Skal mer av ARN-prduksjonen over på ATR, slik at man får frigjort A320-maskiner til CPH og OSL? Skal man bruke ATR-maskinene i DK eller NO? Det er mange interessante spørsmål her. Skal BRA ha samme antall ATR-maskiner i flåten, så blir det spennende å se hvor de 10 siste maskinene havner......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
|
![]() Quote:
Og hvis det er slik at de faktisk vil overta for XFly som har 7 maskiner i SAS arbeid så er veksten begrenset til dette 4 maskinene. 3 Austrian + 7 XFly + 4 Vekst i Sverige = 14 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,600
|
![]()
SAS blir jo i prinsippet kvitt en konkurrent her, men konkurrenten har jo ikke hatt det så lett de siste årene.
Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: APR WAW-MUC LH 319, MUC-ARN LH 320, ARN-VIE OS 321, VIE-WAW OS E95, GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,531
|
![]()
Uten å gå helt ut i konspiland, så kan nok dette kanskje være en motreaksjon på DY sitt oppkjøp av WF. Det oppkjøpet kom nok ganske overraskende på SK, så kan godt hende de tenker det er smart å «kapre» den dominerende aktøren på regionalnettet i Sverige før DY eventuelt hadde gjort det.
Hva sier svenske konkurransemyndigheter her? Går ut ifra at de vil ha en finger med i spillet?
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,600
|
![]() Quote:
Det er jo interessant ja, men dette er ikke en fusjon og SK tar ikke over BRA som selskap. BRA endrer forretningsmodell totalt og legger ned sin tidligere drift. Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: APR WAW-MUC LH 319, MUC-ARN LH 320, ARN-VIE OS 321, VIE-WAW OS E95, GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,531
|
![]()
Sant nok, men nær de skal utelukkende fly innenriks på vegne av SK, hindrer jo det samarbeid med andre aktører. Litt annerledes at WF (fortsatt) har interline med både SK og DY.
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
|
![]() Quote:
Ikke sammenlignbart. Her er det snakk om at kontrakt for å fly ATR etter et slags anbud går fra XFly til BRA. Hvor sistnevnte helst ikke vil fly selv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]()
Og da forsvinner A319 ut av flåten til BRA?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
|
![]() Nei, de fortsetter fly charter for Ving/Apollo. Påvirkes ikke av dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
|
![]()
BIX er et separat forretningsområde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,505
|
![]() Quote:
Men SE-RGV - den første A319 i BIX sin flåte ble i 25. juni i sommer overført til Braathens Regional Airways (TF/BRX) som er produksjonsselskapet til flygBRA, og har siden operert daglig med Airbus på BMA-MMX. Begge søsterselskapene samarbeider jo tett og de bytter stadig på om det er BIX eller BRX-A319 som flyr for flygBRA. Så spørs om hvis ikke BRX vil satse på ACMI med Airbus også, så blir sikkert SE-RGV flyttet tilbake til BIX. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,531
|
![]() Quote:
Så kan man jo diskutere hvilke av casene som fører til mest reduksjon i konkurransen, og mtp at BRA nå legger ned egne flygninger vil jeg påstå at det svenske markedet nå taper mest.
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Newcomer
Join Date: Oct 2021
Posts: 5
|
![]()
https://www.flygbra.se/info/bra-inga...-avtal-med-sas
BRAs egna pressmeddelande är solklart. Bromma kommer ej att ha inrikesflyg med BRA som flygbolag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,293
|
![]()
På 90-tallet så hadde jo SAS en kampanje som het SAS SAS sa BRA BRA BRA - var vel noe foppall annonsering - men kunne jo hentes frem igjen nå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - Wetlease 2025 | Someone | Flyforum | 1 | 25-11-2024 12:29 |
SAS - Wetlease 2024 | Someone | Flyforum | 4 | 19-07-2024 09:17 |
SAS med wetlease av OMNI 767 i sommer | PeopleExpress | Flyforum | 65 | 01-11-2013 21:46 |
Thomas Cook med langsiktig finansiering | Tally-Ho | Flyforum | 0 | 07-05-2012 09:35 |