![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Her i Norge og mange andre steder er jo innsjekk etter hvert blitt enkelt; automat, strekkode, print boardingkort og tag. Scann pass om nødvendig.
Men noen steder er det fortsatt manuelt ved skranke. Vi kom tilbake fra TFS med DY på søndag, og da tok innsjekkingen laaaang tid, dermed ble også køene lange. De bak skranken, Iberia var handlingagent, måtte tydeligvis knotte og diskutere masse. Jeg vet ikke hva de sa mellom seg på spansk, men ut fra pekingen så det ut som krysskontrollering av reisedokumenter, pass og skjerm. Dette virker veldig merkelig, siden det tar noen sekunder på en innsjekkingsautomat. Denne gangen ble det på vår skranke også forsinket av at hun bak skranken nok var under opplæring, men det gikk tregt også ved de andre skrankene. Vi var på Tenerife også i fjor i desember, faktisk retur med samme flight (DY1823), og også da tok innsjekkingen lang tidog køen ble lang - faktisk så lang tid at vi bare så vidt rakk flyet! Kan noen vise forklare hva som egentlig skjer bak skranken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Free Luigi
|
![]()
Eurowings hadde også kun skrankeinnsjekk på Langnes, som ENESTE aktør. Det tok hundre og ei halv evighet, og jeg så hvorfor: hver 3 passasjer var en «BASIC»-billett. Der er ingen ting inkludert. Så alle måtte betale 40-50€ for å sjekke inn en koffert, alle diskuterte, og hver eneste gang måtte de i skranka hente kortleser osv. De som det ikke gjaldt, hadde overvekt og ble helstressa fordi de måtte pakke om. Tipper det + opplæring og en del dokumentsjekker tar tid. Self check in er guds gave til papirløse mennesker, det er sikkert.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Reiste t/r Oslo i helgen uten å snakke med noen i en eneste skranke. Reiste riktignok kun med håndbagasje, men man treffer jo nødvendigvis ikke noen i bagdropen heller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]()
Som nevnt over, er det enkelte selskaper som kun kjører manuell innsjekk.
Men hovedsaklig ligger det i hvilket innsjekkingssystem som benyttes på de forskjellige flyplassene, er det selskapets «egen» Altea som benyttes, eller er det handling agentens «egen» Altea, eller benytter handling aktøren et annet innsjekkingssystem? Uten at jeg vet, vil jeg tro at Iberia er handling agent, så brukes Iberias Altea, og pax-info (PNL) er overført fra DY til IB (Altea), da mangler kanskje IB noen innstillinger og det tar noen sekunder lengre for hver pax, da det er forskjellige servicer som hver pax har. Når det kommer til web-checkin, så gjenspeiler det litt hvilket innsjekkingssystem de bruker, fungerer DYs web-checkin sammen med handling agenten, så bruker oftest det å la seg kombinere, men det finnes unntak der også da lokale myndigheter ikke tillater web-checkin. Så kort fortalt, de handler om hvilket innsjekkingssystem som benyttes, og noen selskaper gjøre det av praktiske årsaker for å gjøre unna f.eks kontroll av pass/overvekt/håndbagasje før gate. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
What happens behind the counter, stays behind the counter ….
![]() Ble overrasket over at AF ikke tillot automatisk bagdrop, kun tagging fra automat. Men de skal vel tyne hver krone ut av folk, og det gjør man best ved å inspisere alt manuelt. De har jo folk til mye rare destinasjoner også, og mange av disse har mye greier …. Men det som tar tid er jo dokumentsjekk, og har ikke kunden lagt det inn i bookingen, kan det ta tid å sjekke. Særlig for en del av disse ‘artige’ destinasjonene .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg har jo opplevd manuell innsjekk tidligere også, uten at det tar vinter og vår. Antar at vi sto minst fem minutter foran den skranken. Gang opp med en vanlig innsjekkingskø, og det tar tid. Det høres riktig ut at de måtte legge inn sjekk av ID, men det tok mer enn noen sekunder. Da de printet tager virket det også som de diskuterte hvordan tagene skulle printes, eller om hvem de skulle tilegnes.
Noen kan nok forklares med "under opplæring", men det gikk som sagt grisetreigt i fjor også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har hørt enkelte si at det er hyggeligere å gå i en betjent skranke og levere bagasje, men enkelte lever jo i sin egen drømmeverden...
Morsomste er på de stedene hvor man har automater som spytter ut bagtag, og man skulle tro at bagdrop var kjapt selv om det var bemannet.... men neida, det virker som om enkelte går inn for å gjøre det komplisert og tregt. Nå sist i høst på Aberdeen, der alle i køen hadde tagget koffertene på automat før bagdrop åpnet. Men de i skranken fant ut at de måtte sjekke alle manuelt og bytte ut bagtag på alle! Har også opplevd lignende i både Berlin og Amsterdam, der de i skranken virker direkte sur fordi man har sjekket inn og tagget bagasjen selv. For noen år siden fikk jeg kjeft av ei innsjekk for SAS i Amsterdam fordi jeg hadde tatt av delen av tagen som jeg skulle beholde selv (hun fikk nesten panikk når den manglet) og klistret en av de små lappene i enden av tagen på selve kofferten (hun fjernet det fra kofferten og limte tilbake på bagtag). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian fjerner setevalg ved innsjekking fra 15JAN18 | Someone | Flyforum | 35 | 03-02-2018 18:18 |
Service ved innsjekking | Rland | Småprat | 5 | 16-10-2015 21:02 |
Hva skjer nå? Har vi sett dette før? Hva nå? | Utflyttet | TripReports | 120 | 18-07-2008 13:42 |
Slå dette forumt sammen med Bak skranken? | gustavf | Flyhistorisk forum | 0 | 26-03-2008 22:36 |