Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-10-2006, 21:57   #1
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default St. Petersburg - Stockholm

Delstrekning Sankt Petersburg – Stockholm
Dag og dato Mandag 9. oktober 2006
Flight SK 733
Flyselskap SAS
Ordinær rute 15:00 – 14:30
Fly OY-KHM ”Mette Viking” MD 82, bygget 1990
Sete 5F

Jeg ankom Pulkovo-flyplassen temmelig nøyaktig klokken 13:00. De neste 50 minuttene stod jeg i forskjellig køer. Like inn av døren på terminalen var det en sikkerhetskontroll av personer og all bagasje. Der var det litt kø. Så måtte jeg forbi en dame som kontrollerte billett opp mot pass og deretter tollkontrollen. Sistnevnte var helt uproblematisk og tolleren der nærmest stod og ropte folk forbi. Etter alt dette kunne man endelig ta fatt på sjekk inn. Tre luker var betjent for SAS-reisende til ARL. Det var litt venting i der også, men da jeg kom frem, har jeg sjelden møtt en mer blid og serviceminded innsjekkmedarbeider noen steder. Det var ikke noen problemer å få vindusplasser helt frem til Bergen, ja, og så måtte jeg huske å ta ut kofferten min i Oslo og selv ekspedere den videre derfra, skjønt hun hadde allerede formelt ekspedert den til Bergen. Fra innsjekk var det kort vei bort til passkontrollen for utreise. Der var det lange køer, kanskje mest fordi det var mange reisende til en Lufthansa-flight til Frankfurt. Selve affæren i luken gikk imidlertid helt greit. Før vi fikk slippe inn til venteplassene ved gaten, måtte vi gjennom enda en sikkerhetskontroll. Der var det ingen bønn, alle sko måtte av og i tillegg ble vi kroppsvisitert.

Klokken var etter hvert blitt 14:00, lokal tid, og jeg satt ved gate 7 oppe i terminalens andre etasje og ventet på at flyet fra ARL skulle komme, dvs. en stund trodde jeg at det allerede var ved gate, for det stod en SAS-maskin der, men det var flyet til København. Ute på plassen, for øvrig takset en DY-maskin forbi og ut mot startbanen for take off i retning Oslo.

Stockholmsflyet ble så meldt forsinket fra Stockholm, men jeg fikk ikke med meg hvor mye. Jeg kan tenke meg at maskinen ankom noe over halv tre, og da var 20 minutter etter ruten. Det varte likevel og rakk innen vi fikk slippe om bord. Jeg noterte meg at de slapp en ganske beruset person om bord i flyet. Gatepersonalet må ha sett tilstanden hans for han var som alle drukkenbolter sterkt kontaktsøkende og skulle stadig snakke med dem. I en plastpose hadde han med seg alt fra plastglass til tomatjuice slik at han kunne blande seg bloody-mary-drinker, noe han også gjorde litt diskré borte ved vinduet.

Push back kom 15:25 og etter ett lite opphold på plassen utenfor terminalen startet den lange taksingen ut mot startbanen. Som da jeg kom for fem dager siden var de fleste andre maskinene på Pulkovo tilhørende flyselskapet med samme navn. Nå er imidlertid dette selskapet fusjonert med det statlige russiske transportkompaniet og flyene skal etter hvert bli merket med det nye navnet Rossija.

Take off mot vest klokken 15:40, og et brudd i skydekket gav oss en flott utsikt over St. Petersburg og kystlandskapet rundt, men så skyet det til. Styrehuset lovet oss en flytid på en time og fem minutter til ARL, og så begynte de å reklamere for serveringen, og det var ikke måte på hva de fortalte om gratisserveringen til business og økonomi flex. Fra seterad fem så jeg at det satt to reisende på business og en på flex. Resten av flyet var meget godt besatt.

Jo lenger vest vi kom, jo lettere skydekket, og da vi nærmet oss svenskekysten klarnet det helt. Så kunne da også styrehuset love gode værforhold på ARL og 12 varmegrader. Så ble korrespondanser og hvilke gater de skulle gå fra lekset opp i det uendelige, men hverken høytalerkvalitet eller høytalerstemme lot meg tyde hvilken gate Oslo-flyet skulle gå fra. Forsinkelsen hadde imidlertid ført til at reisende til Amsterdam og Brussel hadde mistet korrespondansen sin og var blitt ombooket isteden.

Forsinkelsen lå på rundt 20 minutter men flybesetningen gjorde som om den ikke eksisterte og snakket om all verdens løst og fast – bare ikke et beklagelsens ord om det forholdet som faktisk hadde ført til problemer for flere reisende.

Vi tok bakken på Arlanda klokken 14:45 og la like etter til ved gate 28. I land fulgte først passkontroll og så måtte jeg ganske raskt gjennom en ny sikkerhetskontroll før jeg og andre som skulle videre kunne gå opp i avgangshallen, eller opp i vandreområdene som fører frem til avgangshallen for de fleste utenlandsreisene. Flyet videre til Oslo skulle fra gate 10
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 18:30   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: St. Petersburg - Stockholm

Interssant, morsom og fyldig rapport! Undrer på hvordan det gikk med drukkenbolten til slutt?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 19:37   #3
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: St. Petersburg - Stockholm

Flott!

ARL er forresten Arty i Burkina Faso..
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
S7 med St. Petersburg - København og Stockholm Someone Flyforum 1 15-11-2017 06:43
Hotell i St.Petersburg Eirik Reiseforum 3 16-02-2009 23:26
SAS Sverige starter Stockholm-Stavanger og Stockholm-Tromsø MD90 Flyforum 41 19-12-2007 14:29
St.Petersburg Someone Reiseforum 2 01-05-2007 19:05
Norwegian til St. petersburg CK Flyforum 0 08-03-2006 13:20


All times are GMT +2. The time now is 18:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.