Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-07-2022, 10:53   #1
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,351
Spørsmål Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

Er det noen som kort kan oppsummere hvorfor flytypen TU-204 ikke ble noen suksess? Den kom jo i en "westernised" versjon med RR-motorer, vestlig cockpit, vestlig kabin osv, i tillegg til flere russiske varianter. Hvilke faktorer medvirket til at flytypen ikke oppnådde særlige salgstall? Performance? Kvalitet? Oppfylte ikke spesifikasjonene? Selskapene kjøpte vestlig materiell? Annet?

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2022, 12:50   #2
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,388
Default Re: Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

Står et par pent brukte i Havana.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2022, 16:56   #3
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
Default Re: Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

Brukar inte problemet med rysska kärror vara aftermarket support? Sen blev väl inte saken bättre med Tu-204/214 att den krävde 3 flight crew i cockpit heller.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2022, 17:34   #4
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,623
Default Re: Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

Godt spørsmål. Jeg har ingen konkrete fasitsvar, men kan nevne noen faktorer:

1: TU-204 ble lansert akkurat da Sovjetunionen ble oppløst, så hele luftfartsindustrien (les Aeroflot) i ex-Sovjet ble brått og uventet kastet ut i en svært tøff restrukturering og, ikke minst, finansieringskrise.

2: Som følge av pkt 1 kom ikke den forventede kjempeordren fra Aeroflot (erstatter for den populære TU-154 - Aeroflot hadde over 600 av dem) og produksjonskapasiteten på fabrikken ble derfor svært begrenset. I tillegg var det generelt kaos og uorden i alle samfunnsfunksjoner tidlig på 1990-tallet. Det vil si at en større ordre ville ta laaang tid å få effektuert.

3: Selv om den var atskillig billigere enn f.eks B757 og ble sertifisert med RR-motorer, har det alltid vært en særdeles krevende tålmodighetsprøve å gjøre forretninger med Sovjet/Russland. Teknisk sett er det ikke noe å si på flyet som sådant, men reservedeler og teknisk support er i beste fall krevende å få levert i tide.

4: Som følge av pkt 3 blir flyet stående uforholdsmessig lenge på bakken ved mindre tekniske feil. Dessuten er annenhåndsverdien ved salg svært lav, hvis man i det hele tatt får solgt en brukt TU-204 til noen som helst utenfor Russland eller den russiske sfæren.

Hele sulamitten medfører at totalregnskapet går i minus ift en god leasingavtale for Airbus/Boeing.

Det skal dog sies at den er helt grei å fly med. Jeg har hatt en del turer med den og tør påstå at dersom man ikke vet hva man flyr med vil man ikke merke forskjell fra en A320/321 eller B757.
KnutW is online now   Reply With Quote
Old 18-07-2022, 17:46   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
Default Re: Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

Og det gikk jo under 10 år fra maskinen kom i service til 757 som den jo var «kopiert» fra, ble funnet for gammeldags og dyrt, og gikk ut av produksjon i 2004
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-07-2022, 18:00   #6
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,388
Default Re: Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

Forskjellen er jo at 757 er fortsatt populær, men begynner og koste litt.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2022, 19:21   #7
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

757 er vel ikke populær, men den har en nytte for de som har den allerede.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2022, 19:28   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
Default Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
757 er vel ikke populær, men den har en nytte for de som har den allerede.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

Derfor er den populær.

Den fyller mellomrommet mellom MAX og 767/330. Og 321XLR er ennå ikke i produksjon.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 19-07-2022, 19:31   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
Default Re: Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Derfor er den populær.

Den fyller mellomrommet mellom MAX og 767/330. Og 321XLR er ennå ikke i produksjon.

Tja, en A321neo klarer jo 90% av hva en 757 kan, en det tallet er høyere med A321LR. Bare til en veldig lavere kostnad. Utenom USA (og Island) er jo 757 mer eller mindre utryddet og parkert på historiens skraphaug annet enn som frakter
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-07-2022, 20:01   #10
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,388
Default Re: Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

Om du bare ser til seter, så kan 321 erstatte 757. Bare ikke prøv og pushe den inn til tøffe flyplasser, som Tegucigalpa.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2022, 20:12   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
Default Re: Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Om du bare ser til seter, så kan 321 erstatte 757. Bare ikke prøv og pushe den inn til tøffe flyplasser, som Tegucigalpa.
(Hvor er LN-RTP...?)
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 19-07-2022, 20:46   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
Default Re: Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Om du bare ser til seter, så kan 321 erstatte 757. Bare ikke prøv og pushe den inn til tøffe flyplasser, som Tegucigalpa.

Nei, akkurat der ikke, men det er et unntak. Og når det meste annet klares, bare mye billigere, så fikk 757 et problem
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 20-07-2022, 04:43   #13
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,388
Default Re: Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

Mange relativt korte baner med høy temp og terreng. 321 er marginal der og 737-900 ubrukelig om du skal et stykke. Regner med at St Thomas og Burbank blir slik.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2022, 11:27   #14
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

Quote:
(Hvor er LN-RTP...?)
Ikke så langt unna.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2022, 22:13   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
Default Re: Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Om du bare ser til seter, så kan 321 erstatte 757. Bare ikke prøv og pushe den inn til tøffe flyplasser, som Tegucigalpa.

Man kan også gå ned i størrelse. United setter nå inn 737-8 MAX på nettopp Tegucigalpa. Så de kan fortsette skrote de gamle 757 maskinene

https://aeroroutes.com/eng/220724-ua7m8nw22
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 26-07-2022, 22:48   #16
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,388
Default Re: Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

Wow, må være mere futt i det røret enn hva jeg har sett.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2022, 11:01   #17
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,121
Default Re: Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

Nå blir det kanskje restart av produksjonen. TU-214 varianten planlegges å bli bygget i årene fremover.
Quote:
Russia’s United Aircraft Corporation (UAC) has launched production of 20 long-range narrow-body Tu-214 aircraft.

Speaking to Russian news agency TASS on April 6, 2022, UAC chief executive officer, Yuri Slyusar confirmed that the domestically made Tu-214 jets will replace foreign-made Boeing and Airbus passenger planes. The company also plans to ramp up the pace of serial production in the near future.
https://www.aerotime.aero/articles/3...u-214-aircraft
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2024, 09:35   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
Default Re: Tupolev TU-204 - hva gikk galt?

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Nå blir det kanskje restart av produksjonen. TU-214 varianten planlegges å bli bygget i årene fremover.


https://www.aerotime.aero/articles/3...u-214-aircraft

Og etter hvert skal de få fløyet den med bare 2 i cockpit

https://www.flightglobal.com/air-tra...160827.article

Quote:
Russia’s United Aircraft is intending to use a newly-restored Tupolev Tu-214 to advance efforts to develop a two-person cockpit for the type.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Dagens modell: Tupolev Tu-204 SE-SAM Samlerhjørnet 0 05-08-2015 07:09
Hva er så galt med Kinesiske/Russiske fly? (splittet) jameson82 Småprat 26 26-11-2011 12:29
Spotter alert OSL - Redwings med Tupolev 204 learjet Flyforum 0 02-01-2011 08:06


All times are GMT +2. The time now is 19:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.