![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,351
|
![]()
Er det noen som kort kan oppsummere hvorfor flytypen TU-204 ikke ble noen suksess? Den kom jo i en "westernised" versjon med RR-motorer, vestlig cockpit, vestlig kabin osv, i tillegg til flere russiske varianter. Hvilke faktorer medvirket til at flytypen ikke oppnådde særlige salgstall? Performance? Kvalitet? Oppfylte ikke spesifikasjonene? Selskapene kjøpte vestlig materiell? Annet?
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,388
|
![]()
Står et par pent brukte i Havana.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
|
![]()
Brukar inte problemet med rysska kärror vara aftermarket support? Sen blev väl inte saken bättre med Tu-204/214 att den krävde 3 flight crew i cockpit heller.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,623
|
![]()
Godt spørsmål. Jeg har ingen konkrete fasitsvar, men kan nevne noen faktorer:
1: TU-204 ble lansert akkurat da Sovjetunionen ble oppløst, så hele luftfartsindustrien (les Aeroflot) i ex-Sovjet ble brått og uventet kastet ut i en svært tøff restrukturering og, ikke minst, finansieringskrise. 2: Som følge av pkt 1 kom ikke den forventede kjempeordren fra Aeroflot (erstatter for den populære TU-154 - Aeroflot hadde over 600 av dem) og produksjonskapasiteten på fabrikken ble derfor svært begrenset. I tillegg var det generelt kaos og uorden i alle samfunnsfunksjoner tidlig på 1990-tallet. Det vil si at en større ordre ville ta laaang tid å få effektuert. 3: Selv om den var atskillig billigere enn f.eks B757 og ble sertifisert med RR-motorer, har det alltid vært en særdeles krevende tålmodighetsprøve å gjøre forretninger med Sovjet/Russland. Teknisk sett er det ikke noe å si på flyet som sådant, men reservedeler og teknisk support er i beste fall krevende å få levert i tide. 4: Som følge av pkt 3 blir flyet stående uforholdsmessig lenge på bakken ved mindre tekniske feil. Dessuten er annenhåndsverdien ved salg svært lav, hvis man i det hele tatt får solgt en brukt TU-204 til noen som helst utenfor Russland eller den russiske sfæren. Hele sulamitten medfører at totalregnskapet går i minus ift en god leasingavtale for Airbus/Boeing. Det skal dog sies at den er helt grei å fly med. Jeg har hatt en del turer med den og tør påstå at dersom man ikke vet hva man flyr med vil man ikke merke forskjell fra en A320/321 eller B757. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
|
![]()
Og det gikk jo under 10 år fra maskinen kom i service til 757 som den jo var «kopiert» fra, ble funnet for gammeldags og dyrt, og gikk ut av produksjon i 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,388
|
![]()
Forskjellen er jo at 757 er fortsatt populær, men begynner og koste litt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
757 er vel ikke populær, men den har en nytte for de som har den allerede.
Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
|
![]() Quote:
Derfor er den populær. ![]() Den fyller mellomrommet mellom MAX og 767/330. Og 321XLR er ennå ikke i produksjon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
|
![]() Quote:
Tja, en A321neo klarer jo 90% av hva en 757 kan, en det tallet er høyere med A321LR. Bare til en veldig lavere kostnad. Utenom USA (og Island) er jo 757 mer eller mindre utryddet og parkert på historiens skraphaug annet enn som frakter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,388
|
![]()
Om du bare ser til seter, så kan 321 erstatte 757. Bare ikke prøv og pushe den inn til tøffe flyplasser, som Tegucigalpa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
|
![]() Quote:
Nei, akkurat der ikke, men det er et unntak. Og når det meste annet klares, bare mye billigere, så fikk 757 et problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,388
|
![]()
Mange relativt korte baner med høy temp og terreng. 321 er marginal der og 737-900 ubrukelig om du skal et stykke. Regner med at St Thomas og Burbank blir slik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
![]()
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
|
![]() Quote:
Man kan også gå ned i størrelse. United setter nå inn 737-8 MAX på nettopp Tegucigalpa. Så de kan fortsette skrote de gamle 757 maskinene https://aeroroutes.com/eng/220724-ua7m8nw22 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,388
|
![]()
Wow, må være mere futt i det røret enn hva jeg har sett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,121
|
![]()
Nå blir det kanskje restart av produksjonen. TU-214 varianten planlegges å bli bygget i årene fremover.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
|
![]() Quote:
Og etter hvert skal de få fløyet den med bare 2 i cockpit https://www.flightglobal.com/air-tra...160827.article Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dagens modell: Tupolev Tu-204 | SE-SAM | Samlerhjørnet | 0 | 05-08-2015 07:09 |
Hva er så galt med Kinesiske/Russiske fly? (splittet) | jameson82 | Småprat | 26 | 26-11-2011 12:29 |
Spotter alert OSL - Redwings med Tupolev 204 | learjet | Flyforum | 0 | 02-01-2011 08:06 |