![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tidspunktet for lunsjen på Odonata var satt til 11:30 og med min tidlige ankomst til Lysaker fra utevekkistaen (Hurum) ble det tid for å ta en liten titt rundt på FBU. Men før jeg kom så langt måtte dette hinderet passeres:
![]() Regner med at noen av dere fikk med dere at det hadde vært en arbeidsulykke på Lysaker fredag formiddag. Og dette var den - en 9 tonn ståldrager slet seg fra en kran som prøvde plassere den på søylen bak gravemaskinen. Resultatet ble blokkering av utløpet til E18 vestover fra Lysaker, ingen personskader, men en gravemaskin med vondt i hodet. Dette resulterte i at buss 31 til Snarøya måtte ta en sightseeingtur om Vækerø-krysset for å komme til Fornebu. Da var det bare å stig av ved Telenor og bevege seg bort mot Akers Hus. ![]() Noen gjenkjennde nikk kanskje? Litt uvanlige reklamer er det hvis det hadde vært åtte år siden - og hva hadde en gang- og sykkelsti gjordt på en apron? Hvis det er noen som har lyst til å se en 360°ers panoramabildet fra stedet så finnes den her (3000x250 pixels). Så var det å bevege seg i retning Odonata (rett under tårnet) og slikt ser det ut fra bussholdeplassen rett utenfor Telenor i retning Lysaker. ![]() Og gamle kjente navn eksisterer fremdeles - kanskje i litt uvandte former da? ![]() Det er fremdeles hektisk anleggsaktivitet på området - har nå passert under den nye Snarøyaveien og bildet viser den nye gangveien som før opp til plassen utenfor gamleterminalen (senterlinjen er rett under de nå fjernede brakkene som utgjorde FBU militære base - Falconens tjenestested). ![]() Men siden gangveien ovenfor ikke er klar, så bar det i retning FOF-hangaren og denne ![]() Nå har jeg kommet på nivå med den nye store rundkjøringen rett ved Bilia og den gamle Braathens S.A.F.E. hanagaren ![]() Den stolte høyreiste dame er forsatt i full vigør - kanskje har den ikke noen bemanning, men i Kontrolltårnet Gamle Snarøyveien 51 som den nå heter ligger Snarøya Legesenter (riktig snerten logo har de også). ![]() Og da har jeg arrivert gamleapronen og det hadde også FBU4EVER (den røde Alfaen til venstre er hans). ![]() Etter utallige oppfordinger har jeg sluttet å ta bilder under lunsjen - er ikke så morro lenger med gapende kjefter som tar i mot alt for store matbiter og folk som snakker med mat i munn ![]() Etter lunsj ble LN-ABK observert overhead med quarrtsiluni som fartøysjef (http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=11573). Før jeg avslutter, så finnes det minipanorama av FOF- og Braathens-hangarene her (1200x400 pixels - det er ikke lett å få plassert inn flere slike store bygg i en frame med en 100-400mm linse når en står så nær).
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ahh... flotte bilder som vekker gamle minner KGL...
![]() Det er vel liten tvil at FBU måtte legges ned til slutt, men det tragiske i det hele er at den nye flyplassen ble liggende oppe i den isgryta ved Gardemoen...? Det er en flott flyplass, ta meg ikke feil, men jeg kan ikke fatte å begripe hvilken tankegang som lå til rette da denne bestemmelsen ble tatt... ![]() Dag
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Takk for flotte bilder!
Det var moro å se hvordan det ser ut der ute nå! Har ikke vært der på år og dag! Har du flere bilder fra området, så legg dem gjerne ut. Kanskje Google Earth kunne gi et oversiktsbilde over gamleflyplassen? Noen som har kjennskap til det? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Hvordan var maten? Jeg må få lagt et møte/lunsj ut på Gamle Fornebu - snart!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Bra EB
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Skal se det blir lunsj der til uken...må bare finne noen jeg kan spandere på først.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Osapanga chipongwe
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Bli brukersted å du skal få din lunsj...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Holder det ikke å være storbruker?
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Alltid hyggelig å møtes, og det er igjen fine bilder du stiller opp med, Kurt. Ekstra morsomt er det jo at det var Quarrtsilluni som fløy over oss
![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Om det blir lunsj på tirsdag, stiller jeg mer enn gjerne opp!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Tirsdag er jeg på Hamar... Hmmm - må sjekke kalenderen min bedre for å finne tid til dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Syns det er rart at om du nå skal til ENFB, skal du ikke til Fornebu, men til Statfjord B. Forhåpentligvis i helikopter.
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Og på kartet ser det sånn ut der ute (ganske mye endringer, ja):
(fra Finn.no) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ingen,selv ikke EB,som så den fine røde Alfa'en på et av bildene? Maten var god,det var flere av oss som bestilte Fornebuburger (Forneburger?).Litt vel fancy med en trepinne tvers igjennom og poteter og en liten tomat på toppen,men god.
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Sorry... Nå har jeg sett`n....
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lenge siden sist | inger | Bilder & foto | 10 | 12-03-2015 12:55 |
Kjeller sist | Jerry | Bilder & foto | 0 | 31-05-2011 20:53 |
Flight info DY 156 sist fredag | VC-10 | Register- og ATC-Forum | 2 | 09-06-2010 22:42 |
Litt fra OSL sist fredag | Jens W | Bilder & foto | 2 | 30-07-2008 23:59 |
Bilder fra OSL sist fredag | VC-10 | Flyforum | 7 | 12-12-2005 20:41 |