![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Ser jeg riktig når denne maskinen til LOT på 80 tallet har et hjul bakerst under halen?
Om jeg se riktig hvilken funksjon har den? http://www.airliners.net/open.file?id=1077026&size=L&width=1024& ;height=695&sok=&photo_nr=
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,875
|
![]()
Du ser helt rett, IL-62 var vel noe baktung, og dette hjulet var for forhindre at den satte seg paa baken mens den ble lastet, og ogsaa mens den var tom.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
ok. takk. det var nytt for meg.
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Apropos.....IL62
For et par år siden så fant jeg en videosnutt med den nevnte maskinen som landet på et jorde i Russland / Polen eller lignende, for så havne på museum..... Den landingen var hard og heftig, og er jo omtalt mang en gang siden, men kan noe hjelpe meg finne video-snutten igjen ? ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Under den kalde krigen spionerte sovjeterne ganske krafig på både Amerikanerne og Engelskmennene, både militært men også industri ble spionert på.
Engelske Vickers var godt i gang med planene sine for langdistanseflyet VC-10, da man må ha funnet ut at sovjeterne spionerte på planene for flyet. Det man da gjorde var å gi Sovjeterne feile tegninger og spesifikasjoner, slik at da Il-62 ble laget, endte man opp med ett fly som hadde store problemer med balansering av vekt. Derfor ble flyet modifisert med det snodige ekstra hjulet bak for at man ikke skulle ende "på ræv" som man sier på godt Bergensk under lasting av flyet ![]()
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,258
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 248
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Og hva i himmelens navn var bakgrunnen for den landingen der...!!???:huh:
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Aaaaaah mange takk
![]() Den er jo bare rååå.... OG SSL, om jeg ikke husker feil så var dette en av de siste Interflug-maskinene fra det gamle Øst-Tyskland som skulle stille ut på denne flyplassen som såvidt meg bekjent også vel er et museum vel? Men det vet sikkert mange andre her inne mere om enn meg....KGL? Errru våken enda? ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
http://www.airliners.net/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,971
|
![]()
Ha ha den "rullebanen" der var jo omtrent like rett som Flesland
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
|
![]()
Artig film, det så ut som minst 2 landinger...
Kanskje de fikk rabatt på landingsavgiften.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Hva ville skjedd om man hadde forsøkt en slik landing med en B737 eller MD-80? Holder understellet til slikt..?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,875
|
![]()
En 737-300 gjennomfoerte en slik landing ved New Orleans, det var en noedlanding men maskinen ble floeyet ut fra gressstripa etterpaa og flyr den dag i dag for Southwest. Mener at det var et Mellom Amerikansk selskap....737-200 ble jo ogsaa levert i "Bush" utgave, Busy Bee sin var et eksemplar, og denne kunne operere i fra grusbaner...og gjorde det i Alaska....
MD-80 er jo bedre enn 737 i all aspekter, saa den kan allt ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,875
|
![]()
Det har vel skjedd 2 ganger at halen brakk paa DC-9, den ene var en DC-9-80 under testflight....men det skjedde vel ogsaa med en DC-9-30 eller -50 fra Eastern ?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Gissur Viking (SE-DAT) på TRD i 1987 var vel heller ikke så langt unna
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,875
|
![]()
...og i hvertfall i 2 av tilfellene uten personskader :exclamati er ikke sikker paa Eastern om det var noen skader der....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
God hjul | Concorde | Bilder & foto | 1 | 19-02-2008 10:14 |
Dagens hjul 7/10 | LCH78 | Bilder & foto | 6 | 07-10-2007 19:59 |
Dagens hjul | LCH78 | Bilder & foto | 6 | 07-10-2007 18:44 |
Sett hjul på julen... | EB | Flyforum | 9 | 17-12-2004 17:40 |