![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Bombardier Sells 10 Q400 Turboprops to Frontier Airlines
Toronto, September 06, 2006 Bombardier Aerospace announced today that Frontier Airlines of Denver, Colorado has signed a contract to acquire 10 Bombardier Q400 74-seat airliners. The contract includes options on 10 additional Q400 aircraft. The value of the firm orders based on list price is $256.8 million US. The value could rise to $520.3 million US if the 10 options are exercised. The Q400 aircraft is the airline’s first turboprop. Frontier operates 280 flights a day to 57 destinations in the U.S., Canada and Mexico, some of which are flown by Horizon Air as Frontier JetExpress using Bombardier CRJ700 regional jets. “Only the Bombardier Q400 aircraft has the very low operating costs and operational characteristics that we require to develop new flying from our hub in Denver to points in Colorado and surrounding states,” said Jeff Potter, President and Chief Executive Officer, Frontier Airlines. “The aircraft’s high cruise speed and excellent passenger comfort complete an extremely attractive package. Judging from the experience of other Q400 operators, our passengers are going to enjoy flying in this aircraft.” “We are delighted that Frontier Airlines has recognized the superb qualities of the Bombardier Q400,” said Steven Ridolfi, President, Bombardier Regional Aircraft. “This aircraft is in a class by itself. There is no other regional aircraft that comes close to matching its low operating costs and we look forward to supporting Frontier’s future growth.” Frontier Airlines becomes the 18th operator to order the Bombardier Q400. Firm orders stood at 185 aircraft as of July 31, 2006, with 125 having been delivered. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Betyr dette at samarbeidet med Horizon opphører?
Frontier gjør altså som JetBlue, og bryter med lavprisfilosofien om at man bare skal fly en flytype. Jeg tror de er inne på noe, men tiden vil vise.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
det kan godt hende de vil operere disse flyene selv, eller contracte det ut til Horizon. Med dagens fuelpriser er det nok ikke dumt å satse på turbprops som feedermaskiner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
|
![]()
Bl.a flybe har jo gjort suksess med -Q400 i lavkostsammenheng, noe som sikkert blir lagt merke til rundt om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
jeg er overrasket over at Frontier velger 74 seter. WF har i dag 76 (og SAS er i ferd med å bygge om sine til 76), mens maks antall seter faktisk er 78!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,627
|
![]()
Og vi har 72 i våre.
Er ikke så overraskende at turboprop er attraktivt med dagens fuelpriser, men komforten i Q400 er da noe oppskrytt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Det er mulig de gjør som JetBlue og har større avstand mellom setene i bakre del av kabinen. Men på A319 flyvningene har de ihvertfall seating, og da forsvinner jo mye av vitsen med større benplass bak.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
|
![]()
Interessant å se at Bombardier får flere order for Q400. Det er jo bare litt over et år siden det var fullstendig ordretørke for Q400 og de diskuterte å legge ned produksjonen.
Høye drivstoff priser er årsaken til oppsvinget. Det er flere andre selskaper som er i ferd med å bestille Q400 også. Vi vil nok se ytterligere bestillinger . Continental kommer mest sansynlig til å bestille Q400 for så å la et feederselskap drive dem. De har sendt ut RFP til både Bombardier og produsenten av ATR. Selv om Continental har operert ATR tidligere fortår jeg at Q400 er foretrukket ifølge en bekjent av meg i Continental. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,377
|
![]()
Det er ikke bare Q400 det er snakk om. Horizon opererer 9 CRJ-700 for Frontier. Frontier oensker aa oeke denne flaaten til rundt 20 individer. De er naa i samtaler med Frontier om dette, ettersom deres avtale er i ferd med aa gaa ut. De forhandler ogsaa med andre CRJ-operatoerer.
'''"Our 12-year contract with Horizon Air allows for either party to initiate a review of the terms for changes to be agreed to after three years, and we are currently in discussions with Horizon in this regard," said Paul Tate, senior vice president and CFO of Frontier. "We intend to distribute a request for proposal (RFP) to Horizon Air and other RJ operators within the next 30 days that will enable us to execute our growth strategy."'' |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,296
|
![]()
Gleder meg til å se Q400 i Frontier sin design... Samarbeidet med Horizon fortsetter vel i enda en del år...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]() Quote:
![]()
__________________
:: Egil :: wias HQ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Billedet kommer fra en intern mail i Frontier, hvor en god gammel SAS bekendt nu slaar sine folder. Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
da har Avdeling Øst fått krympet bildet ned i et format som gjør at det kan lastes opp.
Lekkerbisken!! Her snakker vi muligheter for ELG I SOLNEDGANG! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Tak skal du have CK for hjælpen til at formidle billedet ud i vores verden Eller som kommentaren til billedet internt i Frontier var: "this is how the beast looks like" hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
|
![]()
Stilig maskin! Selv om det ikke akkurat er noen elg på halefinnen...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
General Crew 2 Flight Attendants 2 or 3 Passengers 68-78 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,296
|
![]()
Riktig... Frontier flyr rundt med både Elk og Moose...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,908
|
![]()
Har flydd med SAS Q400 og syntes det var en meget behagelig maskin
![]() Typisk SAS å stille opp med noe slikt.... Skal vi virkelig reise med dette greiene....? Konen: Er dette et gammelt fly? Mannen: JA det er det Propell er økonomisk, men uvitende pax setter desverre ikke pris på slike fine flygplan :shake |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TVNorge 10/2, Frontier Airlines | krølle | Småprat | 26 | 11-02-2011 20:36 |
Frontier Airlines - hva skjer'a? | CK | Flyforum | 30 | 16-08-2009 07:03 |
South African Express kjøper to Q400 | CK | Flyforum | 9 | 01-02-2006 10:57 |
QANTAS kjøper Q400 | CK | Flyforum | 4 | 14-01-2005 08:36 |