![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
|
![]()
Lørdagsgrubling:
En bookingreferanse består typisk av 5-6 tegn. Så vidt jeg vet brukes bokstavene A-Z og tallene 0-9. Dette gir
Dette gir til sammen 2237248512 (2,2 milliarder) unike referanser. Samtidig ser jeg at det er estimert at det vil bli foretatt ca. 4,5 milliarder flyreiser i 2019. Da skurrer det litt for meg. Vel og bra finnes det flere internasjonale bookingsystemer, og de fleste bestillinger har flere legs i seg. Men likevel ser jeg at det vil være umulig å unngå gjenbruk her - de fleste selskaper tillater booking et års tid fremover, og jeg vil tro at man må bevare en viss historikk. Hvorfor fungerer dette likevel greit?
Last edited by blazius; 01-06-2019 at 13:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Veldig enkelt. Hvert selskap har sin egen partisjon i bookingsystemet. Med mindre det er flere selskaper involvert, ser ikke andre referansen. Aktive referensenumre gjenbrukes ikke. Et par dager etter siste flight arkiveres bookingen og referansen kan igjen brukes. Trenger man oppslag i arkivet og det finnes flere referanser, må man spesifisere bookingdato i oppslaget. Dette er enkelt, da man får opp alternativene ved oppslaget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Så lenge et tegn kan brukes flere ganger og både tall og bokstaver kan plasseres på alle posisjonene så er regnestykket riktig. Det er interessant problemstilling du tar opp. Jeg er bare en matematiker som kan regne på dette, og jeg aner ikke hvordan de håndterer det faktum at det gjennomføres flere flyreiser enn det er kombinasjoner med referanser. Blir interessant å høre hva de som har greie på dette sier.
Edit: Da oppklarte LN-MOW dette samtidig som jeg skrev innlegget mitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
På nettsteder som checkytrip.com kan man jo i alle fall gjøre søk på etternavn + referanse på tvers av selskaper. Nå har ikke jeg noe vanlig etternavn, men om en Wong, Smith, Hernandez eller Hansen søker opp en reise, risikerer han å få flere treff?
Last edited by blazius; 01-06-2019 at 13:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
|
![]()
Ser ikke problemet. Referansenummeret er unikt. Duplikatbookinger er noe annet, men her har man jo andre elementer i bookingene, som f.eks. telefonnummer og emailadresse, til å skille disse. Har kunden ved en feil bestilt to ganger, vil normalt systemene autokansellere den ene. Eventuelt sette den på en agentkø for review.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er her jeg lurer. Det finnes vel 100 millioner Wong'er i verden. Nå reiser neppe alle disse regelmessig med fly, men jeg ser for meg at et søk på tvers av selskaper (via Checkmytrip eller Virtuallythere) vil kunne dukke opp bestillinger med identisk referanse og etternavn.
![]() |
#7 |
Flyklapper
|
![]()
Det er der duplikatsjekkene kommer inn. Men det har fortsatt ingenting med referansenummeret å gjøre. Dette er separate prosesser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor mange SAS MD80 er igjen, og hvor er de? | ENTO | Flyforum | 11 | 15-03-2010 22:51 |
Hvor mange 737-300'er finnes det? | ENGM RAMP | Flyforum | 3 | 03-12-2007 00:00 |
A380.. Hvor skal de fly ?.. Når blir de levert ?.. Hvor mange seter ? | LN-OSS | Flyforum | 8 | 26-01-2005 15:38 |