![]() |
|
![]() |
#1 | |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Helt nytt for meg, men et imponerende og forståelig nok, utfordrende prosjekt under WW2.
https://www.nrk.no/hordaland/xl/1.14420042 Quote:
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,614
|
![]()
Det er faktisk flere rullebaner som er bygget på is, og da mener jeg ikke de som er på islagte vann eller sjø.
Blant annet den norske Troll-basen i Antarktis har en 3000 x 60 meter rullebane av is. Den freses/preppes av en maskin tilsvarende de som brukes i slalombakker for å få en jevn, men samtidig ru, overflate. Flygerne jeg har snakket med (B737 og C130) sier det kan sammenlignes med å lande på en grusbane eller veldig våt asfaltbane. Troll-basen betjenes nå av en australsk ACJ319, som sågar bruker GPS-baserte instrumentinnflyvningsprosedyrer til Troll. Icelandairs charterselskap Loftleidir har landet (lander ennå?) med en 757 på en annen isbane i Antarktis, Union Glacier. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Havariet i Oslomarka - Spennende nærhistorie fra WW2 | Bergern | Flyhistorisk forum | 0 | 16-05-2019 22:49 |
Flygere under WW2 | Seabee | Flyhistorisk forum | 2 | 01-10-2011 21:47 |
Identifisering av flyplass | RH | Flyforum | 12 | 04-02-2009 14:00 |
Flyplass-Quiz | sail4fun | Flyforum | 5 | 03-08-2008 22:02 |