Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 09-04-2019, 21:56   #1
OttoL
ScanFlyer Crusty

BA Weekend-tur til London

Det er forskjell på folk. Mens frem til nå den nyeste rapporten på flyprat omhandlet weekendtur til Singapore, må andre ta til takke med en weekendtur til London. Sannsynligvis er skilnaden basert på at noen bor vest for Uelands gate, mens andre bor øst for Uelands gate. Vel vel. London er uansett foretrukket reisemål for min del. Siden jeg var der for første gang i 2004, har jeg vært der oppunder 20 ganger. Byen er litt som når man skal beskrive Messi sine fotballferdigheter, det er rett og slett umulig og man må nesten bare reise og oppleve. Og som med å se Messi spille fotball så blir jeg ikke lei London heller. Så årets første utenlandstur ble derfor samme stedet som årets siste utenlandstur i fjor.

I utgangspunktet har jeg ikke noen sterke preferanser for selskap som flyr til London. Bestilte reisen i desember, og valget falt på BA ettersom de lå på rundt 1300,- t/r for den såkalte HBO (hand baggage only). SK lå på 4-gangen prismessig, mens både FR og DY(eller 8) var noen hundrelapper dyrere når man legger til valg av sete i bestillingen. I utgangspunktet koster sete peng hos BA også, men jeg var såpass heldig at jeg var ute og reiste dagen etter det store IT-meltdown greiene som skjedde i mai 2017. Alle som var ute og reiste den dagen, samt dagen etter, fikk utvidet statusen sin i 2 år. Ettersom jeg da var på utgående sølv etter å ha hatt to turer med ”viking error-fare”, kunne jeg velge gratis sete på denne turen og følgelig var valget enkelt.

Fordelen med BA er at de har en avgang 21.25 (BA769), slik at man får en rolig ettermiddag etter jobb. Sparer avspasering og fri til en regnversdag, så rullet ut på E6 litt over halv 8 (jada jada, brøt fartsgrensen marginalt)

Evner å parkere bilen selv, så valget falt på P10 denne gangen.

OSL en fredag ettermiddag etter klokken 8 er rolig og behagelig. FT er stengt for personer som flyr club-europe (eller business, som alle andre kaller det), og på ”SAS-siden” var det kun åpent i samme sluse som SAS sin FT-sluse

Gikk heller bort til andre delen, og der var det flere sluser åpent. I tillegg var DY sin FT-sluse også åpen. Par minutter senere var vi gjennom sikkerhetskontrollen

Hadde tenkt å snike meg unna tax-free

Men det var visst noen som hadde bestemt seg for å ta en liten titt, så istedenfor å ta til venstre ble det rett frem og inn her…

Nå har jeg bare flydd BA 3 ganger fra OSL det siste året, men samme to folka har vært på jobb hver eneste gang. Og de er i sååå dårlig humør. Gud bedre meg. Forsøk å smil litt på jobb da! Uansett, litt gretten så krevde de at folk kom frem med håndbagasje fordi det er for mange som har med håndbagasje (mao mange som har kjøpt HBO). Vi ga fra oss en bag siden jeg av erfaring vet at pri-bag faktisk betyr noe i London mens janteloven innebærer at pri-tag kommer sist på båndet i Oslo.
Jeg blir alltid litt stresset av den der passkontrollen, selv om det ikke er veldig mye kø. Så istedenfor å gå innom loungen var det bare å sette seg ned med en bok og slappe av et lite kvarter før boarding. Boarding promptly etter grupper, og etter et par minutter var vi godt plassert på rad 10 på G-EUPL.

Ut vinduet var det ikke mye å se. EI et eller annet hadde kommet inn med SK et eller annet fra LHR.

Pushet et par minutter før tid og så var det ikke så mye mer å se ut vinduet. Inntil for noen år siden hadde BA en liten servering i eco, men det de serverte var verken godt eller sunt. Nå er jeg svar skyldig når det gjelder å tenke (u)sunnhet når jeg er ute og flyr, men uansett kan man kjøpe noe å bite i fra vognen som har et eller annet å gjøre med M&S.

Jeg gikk for den uslåelige kombinasjonen G&T og vann. Var skikkelig tett så da jeg fikk GTen kom CC med kommentaren "here is your medicine sir". Glimt i øyet der altså!

Resten av flyturen var det ikke så mye å melde om, så limer heller inn en liten morsomhet fra boken vist på forrige bilde

Resten av turen forløp uten noen store hendelser, utenom at han duden i setet bak meg virkelig slet med å sitte stille. Hadde rett og slett makk i ræven, som man sier i Bergen. Ble litt knuffing i setet mitt, men konkluderte med at han sikkert hadde det verre enn meg så lot det ligge. Og som vanlig er det konkurranse om å reise seg først når en ankommer flyplassen. Vedkommende på bilde hadde også glemt hvor han hadde lagt bagen sin, så han hadde åpnet tre hyller før vi hadde parkert….

Raskt ut av flyet og gjennom immigrasjonen. Som antatt lå bagen til sjefen sjøl allerede på båndet da vi kom ned trappen

Last edited by OttoL; 09-04-2019 at 22:25.
OttoL is offline   Reply With Quote

Posting Rules