![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,508
|
![]()
Siden Avies sin konkurs har TransAviaBaltica operert Tallinn-Kuressaare og Tallinn-Kärdla med LET-410 og Jetstream 32 for den Estiske stat.
Fra og med 1. juni 2019 stater det nye anbudsperioden. Ved utlysningen i 2018 ble det kjent at Nordica/Regional Jet OÜ, airBaltic, TransAviaBaltica, NyxAir og Airest viste interesse. Via flere google-translate oversettelser ser det ut som det er en uenighet mellom den Estiske staten og tilbyderne om en CO2-grense (eller noe sånt) som går i favør for nye og mer miljøvennlige jetmotorer, noe som slår dårlig ut med turbopropell-motor, per nå har ingen vist interesse for å legge inn bud med jetfly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,508
|
![]()
Ser ut som TransAviaBaltica med sitt virtuelle datterselskap i Estland, Saartelennuliinid vinner kontraktene. Tallinn-Kuressaare med ATR42 og Tallinn-Kärdla fortsatt J32.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,508
|
![]()
Det skal vist ha vært en del bråk rundt tildelingen av kontrakten til TransAviaBaltica, da de ikke oppfyller alle kravene til alder på deres flyflåte, ser også ut som at det ikke ble noen ATR42 på Tallinn-Kuressaare, men fortsatt med J32.
Nå er det utlyst ny kontrakt på Tallinn-Kuressaare/Kärdla. Quote:
Hvis jeg ikke leser feil, har i denne runden NyxAir, RAF-Avia, TransAviaBaltica og Diamond Sky (charter/vip selskap i Estland) lagt inn tilbud på anbudsrutene. NyxAir skal vist ha stukket av ed kontrakten, men nå har Xfly (Regional Jet OÜ) har i ettertid utfordret avgjørelsen om å gi NyxAir anbudet. Alle NyxAir sine fly er per dags dato over 20 år. - Never ending story. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,508
|
![]()
Ny runde, nye muligheter - for uenighet..
Hvis jeg ikke har tolka det feil, var det ny anbudsrunde på Tallinn-Kärdla-ruten som TransAviaBaltica under brandet «Saartelennuliinid» opererte med BAe Jetstream J32 fram til 27. januar i år. Da skulle NyxAir overta og operere med ATR-42, noe som var over anbudskravet om antal seter og til en høyere tilbudspris i motsetning til de andre tilbyderne. Dermed blei det bråk og inntil videre er det estiske Diamond Sky som skal operer ruten til man har blitt enige om hvem som faktisk vinner anbudet. Diamond Sky har forøvrig ikke noe passende fly akkurat nå, så de leier inn polske SprintAir med en Saab 340 til å operere Tallinn - Kärdla. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,862
|
![]()
NyxAir skal fly til Kärdla frem til 2027, med Saab 340. Og ATR-42 til Saaremaa.
https://www.ch-aviation.com/news/136...-more-capacity Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
British Airways A380-ruter og status | petter380 | Flyforum | 157 | 13-07-2023 07:45 |
Deltas nordiske ruter - status | EvakCPH | Flyforum | 47 | 29-03-2023 03:35 |
Amapola Flyg/Direktflyg overtar flere PSO-ruter etter Nextjet | Someone | Flyforum | 6 | 10-01-2020 19:06 |
KLMs B787 - Status og ruter | VIVALDI | Flyforum | 23 | 01-07-2019 14:12 |
BA 787 - status, ruter m.v. | kristian | Flyforum | 64 | 12-12-2018 17:05 |