![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
Jeg opdagede for nyligt, at KLM “kun” har har cirka 32-33 millioner passagerer årligt.. med andre ord er SAS nogenlunde samme størrelse som sin hollandske kollega.
Jeg har bare tænkt, at Schiphol er en megalufthavn og at KLM derfor naturligvis også måtte være “enormt”. Men men men... Forskellen ligger selvfølgelig i, at KLM kun har een hub og at stort set alle deres 30+ millioner passagerer går igennem Schiphols terminaler.. hvorimod SAS’ trafik er spredt på tre hubs og en række sekundære lufthavne. Ja, var blot noget, jeg ikke havde tænkt på, altså at SAS og KLM i størrelse er jævnbyrdige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,117
|
![]()
En annen forskjell er jo at sas har et stort marked for domestictrafikk. Det eksisterer vel ikke i Nederland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,485
|
![]()
KLM har vel langt flere passasjerkilometer, da de i langt større grad fly lange ruter, mens SAS har jo veldig mye av trikken sin på ruter innen Sør Norge og Sør Skandinavia
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Holland er jo betraktelig mindre enn Skandinavia. Faktisk betraktelig mindre enn Nederland også. Holland er to "amt" på størrelse med Sjælland. Men geografiske fakta og manglende forståelse for Nederland til side. KLM flyr kun fra én flyplass, dekker kun ett land uten innenriks trafikk. Det bor 6,5 millioner mennesker i Holland. I Nederland bor det 17,2 millioner. Totalt er det omtrent det samme som i Skandinavia, men på en overflate som er litt mindre enn Danmark. Her sammenligner man epler og kirsebær.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 163
|
![]()
I følge årsrapportene fra 2017 er ASK (Available Seat Kilometer) slik:
KLM: CAPACITY (in millions of available seat-kilometers, ASK) 117,066 SAS: ASK, Available Seat Kilometers (mill) 48,303 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Det er bare delvis riktig - og bare på engelsk siden de ikke forstår hva the Netherlands er. Uansett heter den europeiske delen av kongeriket Nederlandene, Nederland. Det har vært veldig mange navneendringer for området opp gjennom historien, men Nederland har vært i bruk siden 1400-tallet.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,023
|
![]()
Først takk til LN-KOG for litt oppklaring om The Netherlands. Skjønner faktisk litt mer av et land jeg bruker en del tid i.
Geografi til side... noe jeg stusser på er hvor lite business pax KLM virker å ha fra Norge. Hos British Airways og Lufthansa er det jo ofte mange rader. For det meste transfer pax vil jeg tro. Hos Air France kan det også være 3-4 rader, men her har jeg ikke fløyet dem ofte nok. Hos KL er det derimot sjelden flere enn 2 rader, og de er sjelden mer enn 50% fulle. Nå har jeg ikke fløyet 06:20 (er det vel) avgangen deres, som du trenger for transfer til USA. Kan hende det er flere der, men det føles også litt merkelig da det er forferdelig dårlige flytider. Så i korthet har jeg stusset over at det bolaget som virkelig satser på transfer fra Norge virker å ha så få i business.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,485
|
![]() Quote:
Det er kanskje større fra andre steder i Norge. Husk at KLM er jo relativt mindre fra OSL og har langt lavere markedsandel enn på rutene deres fra andre steder i Norge. KLM sin trafikk ut fra Norge er imponerende, men ikke fra OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
For å sette det litt i perspektiv i forhold til Norwegian, så har Norwegian i perioden f.o.m Q4/17 t.o.m Q3/18 hele 92,866 (mill) ASK. Dvs operasjonen til Norwegian nærmer seg dobbelt så stor som SK, men er fortsatt omlag 30 mill setekilometer unna KL. Last edited by 73H; 02-12-2018 at 17:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
|
![]() Quote:
Historisk sett (og fremdeles) ble mye av (sjø-)handelen drevet fra holland-provinsene, og derfor ville det ofte stemme at de man treffer på faktisk er hollendere også (selv om skipsarbeidere nå i langt større grad kommer fra asiatiske land). Jeg, som nederlender, som ikke kommer fra holland, ville aldri kunne funnet på å omtale meg selv om hollender. Det er ikke nødvendigvis negativt å komme fra holland (provinsene), men det er bare helt feil å si det dersom man ikke er derfra. Nordmenn ville aldi kunne funnet på å si at de er fra "fold" (som en kortversjon av øst- og vestfold) istedenfor norge, når de attpåtil bor i en av de andre fylkene. Blir omtrent det samme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Men men. Det blir vel litt som at resten av verden roter med hva som er Skandinavia og hva som er Norden. Briter, franskmenn og amerikanere blander disse som om de var samsvarende, men det er da høyst forståelig at ikke alle er kjent med nyanseforskjellene. Verken Nederland eller Norden er verdens navle.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]()
Nederlandske turistmyndigheter bidrar jo heller ikke til oppklaring, all den tid deres svar på Visit Norway er Visit Holland
![]() https://www.nbtc.nl/en/homepage.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,215
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 840
|
![]() Quote:
svenskere til at kalde dit fødeland for det korrekte Nederlandene! Old habits die hard...... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
Jeg tror godt, at de fleste danskere ved, at den korrekte betegnelse er Nederlandene, men på hverdags-dansk hedder landet altså Holland. Det tror jeg ikke kommer til at ændre sig foreløbigt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Location: Maastricht
Posts: 136
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,023
|
![]() Quote:
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,215
|
![]() Quote:
Jeg har jo alltid lurt på hvorfor det går så mange direkteruter fra Oslo og at man ikke satser på å kanalisere disse inn til hubber som CPH og ARN. Makan! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
I KLM sitt fokus på Norge, så sender de jo folk videre med gjennomgående billetter på WF fra disse mindre flyplassene. Det har til nå laget masse rot både pga dårlige bagasjeløsninger (den gamle runddansen med ny innsjekking, som KLM-folket på Schiphol ikke vet at fortsatt er gjeldende) og at Widerøe ikke ser ut til å forholde seg til at de har pax som kommer flyvende inn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Schiphol: En KLM-fri bildetråd | RJon | Bilder & foto | 8 | 17-10-2016 12:42 |
Pax tall Norwegian oktober 2012 | branserud | Flyforum | 2 | 06-11-2012 10:40 |
QI med røde tal og en nedjustering (pax-tall opp) | Jan | Flyforum | 13 | 13-07-2010 09:48 |
"KLM flight operations - Schiphol East" | Thomas | Flyforum | 1 | 23-09-2007 19:06 |