Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-09-2018, 05:52   #1
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,293
Star Alliance Austrian Airlines - status og flåte

Skal Austrian også få A320-neo?
EB is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2018, 06:52   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,839
Default Re: A320neo til Swiss, og A320ceo til Eurowings

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Skal Austrian også få A320-neo?


Foreløpig ikke, da ingen av Lufthansagruppens bestillinger hittil er allokerer til dem
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2018, 10:20   #3
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: A320neo til Swiss, og A320ceo til Eurowings

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Foreløpig ikke, da ingen av Lufthansagruppens bestillinger hittil er allokerer til dem
Er det ikke noget med at AUstrian er gruppens problembarn og at Lufthansa ønsker at se store forbedringer før de begynder at investere i nye fly til østrigerne?
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2018, 11:00   #4
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,188
Default Re: A320neo til Swiss, og A320ceo til Eurowings

Quote:
Originally Posted by EvakCPH View Post
Er det ikke noget med at AUstrian er gruppens problembarn og at Lufthansa ønsker at se store forbedringer før de begynder at investere i nye fly til østrigerne?
Jo jeg mener at det ble nevnt i en annen tråd at OS må få fart på inntjeningen før det kommer nye investeringer.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2018, 14:04   #5
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,625
Default Re: A320neo til Swiss, og A320ceo til Eurowings

Hvilket er helt meningsløst når man ser på hvordan LH styrer det hele, men det passer bedre et annet sted enn i denne tråden.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2018, 18:34   #6
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: A320neo til Swiss, og A320ceo til Eurowings

Quote:
Originally Posted by EvakCPH View Post
Er det ikke noget med at AUstrian er gruppens problembarn og at Lufthansa ønsker at se store forbedringer før de begynder at investere i nye fly til østrigerne?
Denne regelen gjelder kanskje ikke for Eurowings
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2018, 08:54   #7
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Dette med resultat vs. nye fly mener jeg sto å lese første gang for mange år tilbake, muligens mens A330/A340 fortsatt var i drift. Noe som henger igjen?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2018, 10:26   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,839
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Dette med resultat vs. nye fly mener jeg sto å lese første gang for mange år tilbake, muligens mens A330/A340 fortsatt var i drift. Noe som henger igjen?
Det har vel egentlig Lufthansa sagt gjelder alle selskapene, men spesielt når det kommer til widebody. Der har jo Austrian mye gammelt, men det skal jo sies at de har økt flåten der de siste årene ved å plukke opp godt brukte 777 maskiner

I tillegg så byttet de jo "nylig" Fokkerne ut med E195 maskiner, som vel ved lavering har vørt rundt 5-6år (nå en snittalder på litt over 7)
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2018, 20:14   #9
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Ytterligere en B772 er på vei til Austrian etter endt karriere hos Aeromexico. Bygget i 2001.

Last edited by Blubird; 21-12-2018 at 07:40.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2018, 00:51   #10
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,625
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Ytterligere en B772 er på vei til Austrian etter endt karriere hos Aeromexico. Bygget i 2001.
Dette dukket opp som rykte for noen uker siden og ble senere avkreftet. Har du noen kilder?
CFM is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2018, 07:37   #11
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Dette dukket opp som rykte for noen uker siden og ble senere avkreftet. Har du noen kilder?
Herved dementert.
Ser den ble parkert på Goodyear.

Last edited by Blubird; 21-12-2018 at 07:40.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2018, 09:55   #12
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,625
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Herved dementert.
Ser den ble parkert på Goodyear.
jeg vet de var og kikket på den, så vi får se om det blir noe på et senere tidspunkt.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2019, 07:39   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,839
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Nå sier dette ikke noe om yield og inntjening, og basert på resultatene er Austrian fortsatt langt fra lønnsomt: Men på tross av enorm kapasitetsvekst i Wien så klarer i hvertfall Austrian å øke passasjertallene og øker også fyllingsgraden

https://www.aviation24.be/airlines/l...-in-july-2019/

Quote:
• July 2019: over 1.5 million passengers on board, up 5.7 percent
• July 2019: capacity utilisation up 1.2 percentage points to 86.6 percent
• January to July 2019: about 8.3 million passengers, up 5.9 percent
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2019, 23:01   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,839
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Og nå ser det ut som Eurowings Europe legger ned hele VIE basen og overfører rutene til Austrian, unntatt det som kan betjenes til VIE fra andre Eurowings base
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2019, 16:23   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,839
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Og nå ser det ut som Eurowings Europe legger ned hele VIE basen og overfører rutene til Austrian, unntatt det som kan betjenes til VIE fra andre Eurowings base


Rent konkret ser det ut som 4 maskiner wetleases til Austrian som dermed styrker VIE hubben sin ytterligere. Dette kommer jo da i tillegg til de 10 brukte A320 maskinene som ble annonsert anskaffet tidligere i år

Samtidig øker Eurowings Europe produksjonen sin fra Salzburg og Innsbruck

https://www.aviation24.be/airlines/l...and-innsbruck/

Quote:
Austrian Airlines takes over some Eurowings routes from Vienna – Eurowings expands in Salzburg and Innsbruck
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2019, 17:28   #16
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Det er en klok set-up som man gjör.

OS blir fokussert på å forsvare VIE hub. Man samler alle sine ressourcer og overfører EW produsjon til OS også. Det - sammen med Q400 phase-out og introdusering av ytterlige 10 A320 fly - skaper bedre economies of scale. Det ville ikke forundre dersom EW bruker de A320-216 for disse ruter.

Det eneste hva forundre at man ikke kvitter seg meg EW crew-basen i VIE i det heile tatt. Men vi far se hva fremtida holder.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2019, 15:01   #17
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Ser ut som om Austrian øker kapasiteten på OSL, da VIE-OSL oppgraderes fra E-195 til A319/A320 fra S20.

Er vel ganske logisk at avganger med Dash byttes ut med Embraer og avganger med Embraer byttes ut med luftbuss etterhvert som førstnevnte fly (Q400) fases ut?
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2019, 08:31   #18
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Ser ut som om Austrian øker kapasiteten på OSL, da VIE-OSL oppgraderes fra E-195 til A319/A320 fra S20.

Er vel ganske logisk at avganger med Dash byttes ut med Embraer og avganger med Embraer byttes ut med luftbuss etterhvert som førstnevnte fly (Q400) fases ut?
That's the plan.
Men en god del Q400 ble hub-feed til LH sine hubs i FRA og MUC. Disse ble overtatt av LH selv.

For en rute som VIEOSL med sterkt seasonality bør tida vise om dette up-gauging er en benefit. Selvsagt er det bra under sommeren, men i vinter øker tapene. Det er ikke langt siden denne rute ble fløyet med F100 og de resultater ble så dårlig at man vurderte å legge ned.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2019, 08:50   #19
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,531
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Tydelig at det er litt overkapasitet og dermed tap på OSL-VIE om vinteren. Bestilte netopp billetter for skiferien til vinteren. Vi endte opp med DY til MUC for oppunder 20k for oss 4, og det hadde blitt det samme for SZG. Hadde vi valgt VIE hadde det blitt 8-9 med DY (dog 7 timer med kjøring, men leiebil ender vi vel opp med uansett). Rart at hverken Norwegian eller Austrian flytter noen av avgangene til SZG eller INN om vinteren, eventuelt slynger VIE-OSL-SZG-OSL-VIE.
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2019, 09:01   #20
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,188
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Tydelig at det er litt overkapasitet og dermed tap på OSL-VIE om vinteren. Bestilte netopp billetter for skiferien til vinteren. Vi endte opp med DY til MUC for oppunder 20k for oss 4, og det hadde blitt det samme for SZG. Hadde vi valgt VIE hadde det blitt 8-9 med DY (dog 7 timer med kjøring, men leiebil ender vi vel opp med uansett). Rart at hverken Norwegian eller Austrian flytter noen av avgangene til SZG eller INN om vinteren, eventuelt slynger VIE-OSL-SZG-OSL-VIE.
OS har vel hatt charter til INN de siste vintrene?
OttoL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
IndiGo Airlines - status og flåte LN-MOW Flyforum 45 08-01-2025 09:31
Jonair - status og flåte Trdfly Flyforum 1 30-09-2024 17:21
FLYONE - status og flåte Trdfly Flyforum 2 06-09-2024 11:33
Vietnam Airlines - status og flåte sk931 Flyforum 2 18-02-2024 19:48
Airest - status og flåte Trdfly Flyforum 1 09-12-2020 01:33


All times are GMT +2. The time now is 08:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.