Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-09-2018, 11:24   #1
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Spørsmål Widebody med kun én midtgang?

Er det noen selskaper som noengang har prøvd seg med widebody med kun én midtgang? Altså 5-6-7(?) seter på hver side.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 11:47   #2
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

Det må da være en særdeles dårlig ide av mange grunner. En evakuering må ta alt for lang tid..
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 11:48   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

Reguleringen forbyr flere enn 3 i bredden mot vinduet. Det vil si maks 2 seter å krabbe over
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 11:57   #4
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Reguleringen forbyr flere enn 3 i bredden mot vinduet. Det vil si maks 2 seter å krabbe over
Man er vel ikke like nøye på slikt i alle land.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 12:19   #5
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Man er vel ikke like nøye på slikt i alle land.
Tviler på at de har mer enn 3 seter i bredden på hver side på dette "flyet".
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 12:41   #6
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,614
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

Ikke akkurat wide-body, men Channel fløy Trident med 4+3 i den fremre kabinen. Aeroflot hadde en tilsvarende konfigurasjon på sine 220-seters TU-114.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Channel trident1E(1).png
Views:	752
Size:	69.0 KB
ID:	45762   Click image for larger version

Name:	Channel 1E -7.png
Views:	753
Size:	168.9 KB
ID:	45763  
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 15:14   #7
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Tviler på at de har mer enn 3 seter i bredden på hver side på dette "flyet".
For de som ikke fikk med seg poenget så trodde jeg ikke at dette var et fly, men det var ment som et eksempel på hvor lite sikkerhet og reguleringer for transport betyr i enkelte land.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 19:50   #8
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 623
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

Mener å ha blitt fortalt at ingen skal ha mer enn 2 passasjerer/seter å passere for å komme til midtgang, slik at 3 er maks ved vindu, og 5 maks i midten. Så en løsning med feks 4+5 i en 777 ville ikke vært lov.
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 19:55   #9
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,316
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

Litt TU-114 lesning her for de som er interessert. https://www.rikoooo.com/images/addon...l/history.html

__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 20:10   #10
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

Quote:
Originally Posted by staale View Post
Mener å ha blitt fortalt at ingen skal ha mer enn 2 passasjerer/seter å passere for å komme til midtgang, slik at 3 er maks ved vindu, og 5 maks i midten. Så en løsning med feks 4+5 i en 777 ville ikke vært lov.
Skjønner argumentene for at det gir dårligere sikkerhet med så mange ved siden av hverandre, men hvilken "lov" er det som skal følges? Under hvilken jurisdiksjon?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 20:26   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,445
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

05/18/09 AC
25-17A
479
SECTION 25.817 MAXIMUM NUMB
ER OF SEATS ABREAST
461. Section 25.817 Did Not Exist Prior to Amendment 25-15.
462. AMENDMENT 25-15
, Effective October 24, 1967.
a. Regulation
.
On airplanes having only one passenger aisle, no more than three seats breast may be placed on each side of the aisle in any one row.
b. Guidance
. On a twin-aisle airplane, a six-place
seat assembly could be installed between
the two aisles. (Amendment 25-15)

https://www.faa.gov/documentLibrary/...r/AC25-17A.pdf
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 20:44   #12
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
05/18/09 AC
25-17A
479
SECTION 25.817 MAXIMUM NUMB
ER OF SEATS ABREAST
461. Section 25.817 Did Not Exist Prior to Amendment 25-15.
462. AMENDMENT 25-15
, Effective October 24, 1967.
a. Regulation
.
On airplanes having only one passenger aisle, no more than three seats breast may be placed on each side of the aisle in any one row.
b. Guidance
. On a twin-aisle airplane, a six-place
seat assembly could be installed between
the two aisles. (Amendment 25-15)

https://www.faa.gov/documentLibrary/...r/AC25-17A.pdf
Det er regler som kun gjelder for USA og fra 2009.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 21:02   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,445
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det er regler som kun gjelder for USA og fra 2009.
Fly som skal brukes til USA må etterleve dette. Er temmelig sikker på at JAA har samme ordlyd - de pleier å matche. Lite poeng å ikke etterleve det med mindre du har kun tenkt til å selge til inennriksselskaper i Kongo.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 21:15   #14
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Fly som skal brukes til USA må etterleve dette. Er temmelig sikker på at JAA har samme ordlyd - de pleier å matche. Lite poeng å ikke etterleve det med mindre du har kun tenkt til å selge til inennriksselskaper i Kongo.
Joda, USA og Europa har strenge regler idag, men mange har ingen planer om å fly dit.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 21:20   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,445
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Joda, USA og Europa har strenge regler idag, men mange har ingen planer om å fly dit.
Hva selskapene ønsker er irrelevant. Du får ikke sertifisert denne konfigurasjonen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 21:34   #16
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hva selskapene ønsker er irrelevant. Du får ikke sertifisert denne konfigurasjonen.
Sertifisering fra hvem? Og er det ikke mange land hvor man kan fly uten slik sertifisering.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 21:52   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,445
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Sertifisering fra hvem? Og er det ikke mange land hvor man kan fly uten slik sertifisering.
Alle konfigurasjoner du installerer i et fly my godkjennes av luftfartsmyndighetene i produsent- og operatørlandet (hvor flyet er registrert). Du kan knapt bytte merke på toalettpapiret uten at du må søke om godkjennelse.
Mulig Kongo gir blaffen, men du skal få problemer med å finne et verksted som vil gjøre jobben. Installerer de en uliovlig konfigurasjon, vil de risikere tidenes erstatningssak hvis noe skjer.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 22:01   #18
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,883
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det er regler som kun gjelder for USA og fra 2009.
Du har rett i at det i utgangspunktet er Amerikanske regler, men det er ikke korrekt at de kun gjelder for USA. De gjelder også for alle fly produsert i USA, for fly som trafikkerer USA og ikke minst brukes disse reglene som grunnlag for reglene i andre verdensdeler.
Ikke ulikt utslipps reglene for Diesel biler i California - markedet er såpass stort at alle produsentene bruker California som standard, selvom bilen skal selges i Norge og brukes på Elverum (Noen hos VW kan fortelle litt om dette - med tanke LN-MOWs innlegg om erstatnings krav)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 22:43   #19
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,884
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

Dette er en widebody:

__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2018, 00:44   #20
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,316
Default Re: Widebody med kun én midtgang?

På wiki står følgende

Quote:
A wide-body aircraft, also known as a twin-aisle aircraft, is a jet airliner with a fuselage wide enough to accommodate two passenger aisles with seven or more seats abreast.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Comac med widebody - C929 RJon Flyforum 6 12-11-2024 08:23
Turkish med widebody til Oslo dene uke SQ 777 Småprat 6 20-02-2018 23:57
Reise med kun håndbaggasje OEH Flyforum 1 28-06-2005 12:32
"SAS" med widebody fly til OSL fra 05nov04 Guest Flyforum 9 26-10-2004 20:02


All times are GMT +2. The time now is 09:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.