![]() |
|
![]() |
#1 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Booking
Brussels Airlines har hatt mange gode tilbud de siste årene og via Google Flights fant jeg at jeg også kunne reise billig med dem til Nantes. Da jeg booket var det ikke mulig å finne eller booke den reisen om man startet på flyselskapets egne sider. Det stod at jeg skulle bruke SU9 til og fra Nantes, men det sa meg ikke så mye. For å få den aller billigste prisen skulle jeg gjøre noe så uvanlig som å reise nedover torsdag. Billigte billett hos Brussels Airlines betyr ikkeno poengopptjening i EB, ikkeno mat, ikke setereservasjon eller innsjekket bagasje. Ombooking Fikk noen måneder etter booking mail om at Brussels Airlines hadde booket meg om til KLM via Amsterdam for turen ned og den gikk en halvtime tidligere fra OSL på torsdag. Flighten jeg skulle ha nedover fra BRU var kansellert. Helst ville jeg fly med Air France som hadde plass til ryggsekken min i bagasjehylla, men Brussels hadde kun avtale med KLM som fløy E190 dit. Jeg sa at om jeg skulle reise fra Oslo tidligere på dagen så måtte jeg reise fredag. Og vipps så fikk jeg en tur nedover på fredag med mat og poeng til prisen av en tur nedover torsdag uten mat og poeng. Innsjekking fra Nantes Jeg hadde for mye program å komme meg gjennom på en dag i Nantes så jeg fikk ikke sjekket inn da innsjekking åpnet. Jeg var visst #57 som sjekket inn og måtte ta til takke med sete baki flyet. Det skulle vise seg å få større konsekvenser enn hva jeg trodde. Jeg hadde også feilberegnet vinkelen på flighten og glemt korrigere for sommertid så jeg endte opp med å velge sete på feil side av flyet. Jaja, sånn går det når man slurver. Noe ganske spesielt var at boarding skulle starte 65 minutter før avgangstid. Når det i tillegg var minst 65 gater på en liten kronglete flyplass tenkte jeg at her var det best å komme i tide. Så jeg droppet en søndagstur rundt i deler av Nantes jeg ikke hadde fått med meg og sørget for å være på flyplassen halvannen time før boardingen skulle starte. Da jeg ikke hadde printer med meg regnet jeg med å bruke innsjekkingsautomat eller skranke for å få en papirbit. Air France hadde masse automater og masse betjente skranker, men jeg kunne ikke se noen spor av Brussels noe sted. I inforskranken til flyplassen ble jeg fortalt at en av skrankene som nå var brukt av Air France senere ville bli brukt av Brussels. Det var ingen sitteplasser ved innsjekkingsområdene. 45 minutter før varslet boardingtid skiftet skranken farge og jeg fikk endelig en papirbit. Det var ikkeno lounge på flyplassen(noen kafeer kalte seg riktignok "lounge"), men jeg skulle få fast track. Fast track kom man til via en dør hvor man måtte scanne boardingkortet. Det fungerte selvsagt ikke og ingen betjening var i nærheten. Så flere som snudde der, men ingen som klarte komme gjennom. På innsjekket område så det vanske vanlig ut med butikker og restauranter som man ser på en vanlig flyplass i Europa, men jeg ante at det var best å komme seg nærmere gaten. Fulgte skiltene mot gate 65 og begynte bli litt usikker etter som standarden gikk nedover. Måtte dobbeltsjekke om jeg virkelig skulle ut på en stilastrapp med presenning som tak. Kom så over til "Hall 4" som vel er det som kalles "metallbygg". Det var tak, vegger og støpt gulv, men det var det. En liten brakke hadde toaletter og noen automater sørget for servering. Her hadde standard raskt gått fra grei til under MAN. Det var satt ut noen benker, men altfor få. Ved gate 65/75 var det ingen. Annonsert boardingtid og den eneste tiden som stod på papirbiten min kom uten at det skjedde noe. 45 minutter senere landet flyet vi skulle med og 2-3 minutter etter det stilte flyet seg opp og endelig kom noen til gaten. Dette så skuffende normalt ut. Hadde jeg ikke visst at dette var en russisk fugl ville jeg ikke sett 2 ganger. Fortsatt helt normalt. Kunne dette virkelig være et russisk fly? Fikk plass til min stappede sekk uten noe problemer. Og selv om den var stappet med kontrabande som jeg ikke hadde hatt lov til å fly med i USA. Ingenting spesielt, eller R.A.S. som de sier på fransk.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Fortsatt normalt. Ikke noe spesielt her heller. Aha, den var litt uvanlig, men det var vel bare en spesiell design. Alt så skuffende glatt og velprodusert ut. Hadde forventet å finne noe som så ut til å være improvisert av en hobbysjekker, som ikke halt passet og helst festet med tape og ståltråd. Der fant jeg endelig noe. 2 stk 5 cm lange åpninger i taket over sete 15F. Ser veldig improvisert ut og med stålgitter på den andre siden. Kjenner ikke at deg går luft ut eller inn og ser ingen tilsvarende hull i taket noe sted. Dette er sikkert en feil. Endelig et tegn på at flyet er russisk likevel... selv om det ikke er så mye. Kan endelig slappe av resten av turen. Det er bussgate og da jeg går ned flytrappen i regnværet er bussen full og kjører avgårde. Folk ser seg om og ser ingen busser i nærheten. Stillhet. Etter noen minutter vinker purser oss tilbake i flyet for ikke å bli for våte. Han sier at de opplevde det samme dagen før hvor det tok over 15 minutter før neste buss kom. Det ser faktisk ut til at BRU kun har en buss som kjører i helgen. Etter 20 minutter kommer bussen tilbake. Siden flighten allerede var forsinket har flere det travelt med å komme seg avgårde. Da skjer noe som jeg aldri har sett før. Bussjåføren skal en tur på toalettet baki flyet. Siden vi allerede har ventet i 20 minutter så er visst noen minutter til helt greit. På den andre siden hadde han sikkert ikke fått så mange pauser som sjåfør for den eneste bussen på flyplassen. Springer til gate for 15:05 til OSL og håper på å klare snakke meg ombord på et tidligere fly. De er overbooket og skal akkurat til å kaste 2 personer av og med Ej kjipo billett er været ikke ustabilt nok til å la meg komme med tidligere fly uansett. Da er det bare komme seg opp på loftet og vente til 20:50.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Da går jeg god tid på loftet... kan skrive tripreport for ikke å sove av. Loungen er utvidet med en sponset Lexus-avdeling så nå er det nok plass. De har også utstilt en modell af Lexus Skyjet. Har et par spørsmål om den som jeg skjønner hører inn under flyteknisk forum.
Det er varmmat i loungen, men akkurat som sist jeg var her for 2 uker siden er menyen begrenset til VegetarQuiche, ris og ratatouille. God sjokoladekake hadde de også før de ble tomme, denne gangen forsynte jeg meg i tide. I Lexus-avdelingen finner jeg stekt ris, men den viser seg å være besudlet med reker. Med en skive skinke på er de varme vegetarquichene absolutt spiselige. Og utenfor bruker Statoil masse penger på merkevarebygging. "Departure: Statoil, Arrival: Equinor" var vel dem minst luftige av variantene som man kunne lese på broene bortover. På drikkefronten er vann det eneste alternativet til alkohol og koffein. Automaten med dårlig utvalg av softdrinks fungerer som vanlig ikke så her gjelder det å ha med medbrakt. Thats all folks!
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 23-09-2018 at 18:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,614
|
![]()
Takk for turen, Robert! Men et par spørsmål; hva mener du med "å beregne vinkelen på flyvningen" og hva er dette "loftet"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,648
|
![]()
Takk for rapporten!
Prøv en app som heter "living in the sun", der får du solvinkler for alle verdenshjørner med sommertid automatisk justert :-) Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Quote:
Quote:
https://www.brusselsairlines.com/com.../the_loft.aspx
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Quote:
Utfordringen er jo hvordan vinkelen til flyruten er i forhold til vinkelen til solen, altså hvilken side som er mest i sol og skygge. Der ga appen lite hjelp. Og det er jo et tips til en app: Oppgi flight og dato og få tips om hvilken side av flyet som er best.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,550
|
![]()
Takk for rapport. Var også innom loftet en tur for en uke siden. Ble særdeles lite imponert over dette «flaggskipet». Jo, loungen var fin nok den. Men elendig utvalg av mat og drikke. Gin, varm tonic, ikke isbiter, ikke sitron... Dessuten var det lite ordning & reda, fristet rett og slett ikke å spise der.
Og slik ser forresten et skikkelig russisk friskluftanlegg ut ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,614
|
![]()
Yess! Luftdyser der de skal være, ikke noe fisegreier oppe i taket. Hadde ikke noen av DC-10 også denne løsningen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,883
|
![]()
Yes Diesel 10 hadde denne løsningen og DC-8 hadde lese lamper i stolryggen (den gang fly var fly)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Quote:
Og ellers ingen nøtter, kjeks eller snacks, noe som er uvanlig for en lounge. Har også tidligere måtte gå gjennom 20 strømuttak for å finne ett som fungerte. Nå fant jeg strøm på andre forsøk. Quote:
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,200
|
![]()
Takk for flott rapport. Hadde vært fint med noen bilder fra Nantes også om du har det lett tilgjengelig
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Lar meg overtale altfor lett...
Mercure ga meg flrst et rom hvor safe og seng(!) ikke fungerte. Fikk så et nytt rom i 3. etasje. Fosfor Dette ser man ikke så ofte på slott. men flere skulle kanskje prøve
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Orangeriet Og inni fant man.. https://www.youtube.com/watch?v=FAyb_Eo9vPM
Skjev bane med rett refleksjon. Tårnet til byens store stolhet, kjeksprodusent LU.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,550
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,550
|
![]()
Og heller Supra med hjul, enn Lexus med vinger... Denne stod parkert i første etasje på BRU.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Fotgjengerfelt skal ikke være enkelt i Frankrike heller.. Byens andre stolthet Så en matkø fra romvinduet og måtte finne ut av hva det var. Restaurant som hadde spesielisert på kun én forrett og én hovedrett, og 59 år senere står folk fortsatt i kø.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Tok en tur ned til fiskelandsbyen Le Croisic som lå på en stor "knaus" utenfor sumpområde.
Da får det være nok!
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,200
|
![]()
Takk for flotte bilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
London (sikkert for nte gang) | Fjordheim | Reiseforum | 10 | 03-08-2012 17:52 |
En reise til nye marker: EWR-BRU-FIH-FKI-GOM-FKI-FIH-BRU-EWR | jb1 | TripReports | 5 | 24-09-2010 23:41 |
Setereservasjon SK (for nte gang) ved codeshare med SQ. | SudCaravelle | Reiseforum | 11 | 03-12-2009 11:01 |
OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-DTW-ORD-IAD-BRU-OSL | Tommy777 | TripReports | 26 | 09-08-2006 02:15 |
Rydding i kjeller og på loft..... | SK931 | Flyforum | 10 | 26-04-2005 22:04 |