![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]()
Air Peace, som jeg aldri hadde hørt om, og som startet i 2013 har i dag har en flåte på 13 737-300/500, 1 Do-328 og 4 ERJ-146, og flyr innen Vest Afrika har nå mottatt en brukt 777-200 og en 777-300, begge tidligere brukt av Emirates. Disse skal brukes til langdistanse ut fra Lagos og de har tydeligvis fått tillatelse fra myndighetene til flere destinasjoner
https://www.vanguardngr.com/2018/08/...al-operations/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
.. og blant flåten finnes bl.a. gamle LN-KKD og LN-KKJ, samt en tidligere Mærsk og Sterling maskin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]()
Arik har jo også tidligere operert mange av disse rutene, som nå i hovedsak er dominerte av utenlandske selskaper. London-ruten, for eksempel, er dominert av BA og Virgin, mens Med-View (Nigeriansk) flyr noen ganger i uken. Man skal ikke undervurdere nigerianeres ønske om å fly et nigeriansk flyselskap / støtte økonomien i Nigeria.
Mye av passasjerene på disse rutene er jo diaspora; nigerianere bosatt i London eller i deler av USA som betaler mye penger for billettene. Angående Nigeria Air prøver nok Air Peace å komme dem i forkjøpet her. Det er langt mellom planer og gjennomføring i Nigeria, spesielt når det er i offentlig regi. Nigeria Air er et prestisjeprosjekt fra den sittende presidenten, og det er måneder til valget (mars) -- det kan bli vanskelig å rettferdiggjøre storsatsing på en ny flag carrier midt i en valgkamp, og en annen president etter valget kan komme til å skrote prosjektet siden det er et prestisjeprosjekt for den tidligere presidenten. Om Buhari blir gjenvalgt, eller den kommende presidenten velger å fortsette prosjektet, hadde det ikke overrasket meg om sluttresultatet ble en enkelt avgang mellom Lagos og Abuja med Cessna hver dag. Rotet som er myndighetenes involvering med luftfart i Nigeria får de skandinaviske landenes statlige påvirkning på SAS til å virke som a walk in the park. Staten eier for tiden to flyselskaper -- Arik Air og Aero Contractors. Disse har de tatt over for å redde dem fra gjeld/for å opprettholde et bedre rutetilbud enn det de kunne tilby etter downsizing. Til stor protest i Ariks tilfelle. Disse to statlige selskapene kan i følge offisielle IKKE inkluderes i Nigeria Air fordi de har sine egne heftinger, så skal i stedet floates på en ukjent dato i fremtiden for å få inn private investorer. Samtidig skal man altså lage en ny flag carrier der staten skal eie 5% men som samtidig er et politisk prestisjeprosjekt... For å få til det skulle man opprinnelig bare ha private investorer, nå stoler man på patriotiske nigerianere, delstater og et par internasjonale luftfartsinvestorer. For Air Peace er dette en god mulighet til å etablere seg på rutene og dermed enten a) gjøre Nigeria Air usannsynlig eller b) bli kjøpt opp for mye penger for å berge den nasjonale prestisjen. Flipside er at de sannsynligvis som andre Nigerianske selskaper før dem satser alt for ekspansivt, handler i gjeldstrøbbel og blir tatt over av nigerianske myndigheter. Så eier de kanskje tre flyselskaper før de skal starte opp sitt nye prestisjeprosjekt... Fullstendig galskap! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]()
Er ikke Ethiopian involvert i Nigeria Air og det bedrer kanskje oddsene noe?
Ellers gjelder vel det som vanlig når det kommer til Nigeriansk luftfart: Hvorfor skal det funke denne gangen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]() Quote:
http://www.theeastafrican.co.ke/busi...lxs/index.html Siden de nekter på det er det sikkert en viss sannhet i det ![]() Med Ethiopian kan det fort virke for mannen i gata som om man lar et fremmed selskap utkonkurrere lokale nigerianske selskaper (som Air Peace, og spesielt om de nettopp har startet ekspansjon selv) og dermed gir fremmede makter mer kontroll -- noe som resonnerer veldig med tidligere korrupsjonsskandaler i Nigeria hvor politikere gjorde nettopp slike ting. Ellers kan jo kanskje nettopp dette prosjektet være av størrelsen som kan dra med Ethiopian i dragsuget, så de bør være forsiktige med hva de gir seg ut på også... Last edited by zeffen; 04-09-2018 at 10:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
Ethiopian (ET) er også på vei inn i Tsjad.
https://af.reuters.com/article/topNe...CN1LH37L-OZATP Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]()
http://guardian.ng/news/airlines-fortunes-soar/
Air Peace har *kjøpt* massevis av nye fly, men har ikke trent staff ennå, startdato er uklart. Ellers er nigerianere som alltid veldig enten høyt oppe eller lavt nede -- nå er tydeligvis det nye gullrushet på vei i Nigeriansk luftfart ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]()
Air Peace har nå bestilt 10 737-MAX 8
http://boeing.mediaroom.com/2018-09-...8NWviY.twitter Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]()
Og der var Nigeria Air skrinlagt. Gode nyheter for Air Peace.
https://m.guardian.ng/news/nigeria-s...r-nigeria-air/ Samtidig ryktes det at Arik er på vei tilbake til longhaul også. De har fordelen av en etablert merkevare. Men ulempen av en etablert merkevare med dårlig ry. (Manage It Like That-holdning) https://allafrica.com/stories/201809190049.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]()
Forøvrig -- litt off topic -- men veldig forklarende om den Nigerianske tilstanden: (for den/de som måtte være interesserte)
https://medium.com/@editieffiong/man...y-faba59e9886b |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]()
Og nå har de også bestilt 10 E195-E2, samt 20 kjøpsrettigheter på samme typen
https://www.flightglobal.com/news/ar...95-e2s-457192/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]()
Også 4x777
https://www.blueprint.ng/%EF%BB%BFob...-777-aircraft/ Ikke overambisiøse i det hele tatt... Hver gang noe går rimelig godt i Nigeriansk luftfart så er tendensen at man tror man er verdensmester og skal konkurrere ut alt og alle... Å starte så mange nye destinasjoner short og long haul på en gang kan vel umulig gå bra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]() Quote:
Før første flyet er levert har de økt firm orders med 3, fra 10 til 13 https://mobile.twitter.com/rschuur_a...809083904?s=21 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]()
Nå er sjefen anklaget for svindel og hvitvasking
https://www.justice.gov/usao-ndga/pr...ney-laundering Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]()
Overrasker ikke. Nigeria har definitivt blitt mindre fritt under uncle Bubu og at det i et land der du nå kan bli fengslet for politisk satire og maktpersoner kan putte deg i fengsel uten dom for å påpeke ting om deg du ikke vil skal være offentlig kan være en økende tendens til korrupsjon, vel, det må vel være fake news
![]() https://www.amnesty.org/en/latest/ne...of-conscience/ Air Peace er et litt sånn herlig Orwellisk navn uansett. Last edited by zeffen; 23-11-2019 at 09:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,768
|
![]()
De har vel iallefall hatt sitt av uhell det siste året
![]() http://avherald.com/h?search_term=ai...37&search.y=12 |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,522
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,768
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]()
Da var deres første E195-E2 levert selskapet.
2 klasser ombord og 124 seter, og business er en "staggered seating" variant https://embraer.com/global/en/news?s...ican-continent Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]()
Ser ut som de vokser raskere enn de får levert fly da de nå har damp-leaset 2 A320 fra Smartlynx
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sveitsisk selskap forsøker LCC longhaul fra Basel | Someone | Flyforum | 1 | 05-06-2021 21:13 |
Primera Air med longhaul fra Madrid MAD | Someone | Flyforum | 2 | 12-09-2018 16:47 |
Primera Air med longhaul fra Berlin Tegel TXL | Someone | Flyforum | 2 | 31-08-2018 23:02 |
Primera Air med longhaul fra Brussel BRU | Someone | Flyforum | 1 | 22-08-2018 10:31 |
Air France med nytt longhaul selskap - low(er) cost - Boost | Someone | Flyforum | 6 | 16-05-2017 13:50 |