![]() |
|
![]() |
#1 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,673
|
![]()
Basert på alle "likes" og hyggelige tilbakemeldinger på Sola-bildet legger jeg ut et fra Fornebu som er tatt halvannet år tidligere.
På baksiden av originalen står det: fra venstre Finnair DC-9 (40?), Swissair DC-9-50, Aeroflot TU-154 B2, SAS DC-10-30 (Diversion fra Gardermoen?) Braathens 737-200. Er det noen her på forumet som kan bekrefte/avkrefte at Finnair brukte -40 serien høsten 1983? Jeg mener å huske de opererte et par -40'er, (innleide?) men husker ikke når det var. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
|
![]() Quote:
https://www.planespotters.net/produc...tatus=historic Og tier'n var nok der på grunn av tåke .. rette årstiden for sånt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
|
![]()
Finnair hadde i alt 6 DC-9-41 i sin flåte. OH-LNA - LNF. Disse var eiet og ikke innleiet. Flyene ble levert i perioden 1981-1983. Alle var brukte og kom fra Toa Domestic Airlines i Japan. Så vidt meg bekjent var primæroperasjonene på innenriksruter (jeg fløy -LNA IVL-ROV-HEL i juli -82), men de kan selvfølgelig også ha operert på europeiske ruter. Jeg husker kun DC-9-51 fra AY på FBU.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
|
![]()
Husker dem godt. -51 hadde 'magebelte'. Det hadde ikke -41'erne.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,673
|
![]()
Ser man det, bare å spørre flyprat! Takk for info. Det var vel bare SAS og Toa som fikk -41 fabrikknye?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,242
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,673
|
![]()
Utenpå, B747-8, ikke inni:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,242
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
|
![]() Quote:
Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
|
![]() Quote:
![]() Og takk for nytt og hyggelig historisk bilde fra BU, ser ut som det er tatt nede fra Tarmac ? DC-9-41 fra Finnair var ikke uvanlig å se på FBU på 80-tallet, og hos Finnair erstattet de de siste Caravelle 10B og DC-9-10 serien, som begge var vanlig på FBU hele 70-tallet.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,673
|
![]()
Bildet er tatt fra bakkenivå, ja. Det ser ut til at jeg sto borte ved B-oppgangen og fotograferte vestover.
Som MOW sier var det slett ikke uvanlig at DC-10 gikk til Fornebu når det var tåke på Gardermoen. Jeg satt selv i cockpit en gang fra Fornebu til JFK en tåkete vinterdag. Lasten ble stående igjen, men vi fikk med alle passasjerene. Uten de-rating og aircondition packs på take-off gikk det unna, selv med DC-10. Vi tok av på bane 06 og roterte i krysset, ca 1600 meter. Husker skipperen sa "Tja, det står V1 på 141 (knop) her, men hvis det ikke brenner tror jeg vi går på 130!" Skjæringa i Snarøyveien fristet ikke med en full DC-10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
|
![]()
Hvis du ikke har brukt zoom, har du nok stått ved gresskanten omtrent i høyre ytterkant av dette bildet. (Air Nikon)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,673
|
![]()
Stemmer nok bra det!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS hendelse BKK ca. 1983? | MountainDew | Flyhistorisk forum | 0 | 08-09-2018 23:36 |
Rhodos 1983 - Spørsmål | BraathensSafe1985 | Flyhistorisk forum | 7 | 20-08-2015 13:30 |
SAS for forretningsreisende anno 1983 | SK384 | Flyhistorisk forum | 16 | 22-02-2012 21:44 |
Rutetabell MAN 1983 | Discus | Flyhistorisk forum | 3 | 27-10-2009 17:05 |
Kilen Fornebu lørdag 15 september | Matave | General Aviation og sjøfly | 1 | 20-09-2007 01:35 |