Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-10-2004, 09:39   #1
MD90
ScanFlyer Blue

MD90's Avatar

Default Sterling flørter med Norwegian og Nordic Airlink

Fra Børsen:

Borsen erfarer, at Sterling arbejder på at komme med i en nordisk lavprisalliance. Ifolge Borsens oplysninger taler Sterling med Nordic Airlink og Norwegian, selvom Sterling ikke vil kommentere. Nordic Airlink fortæller dog, at selskaberne diskutere fælles markedsforing og code share. Maersk Air og SAS er ikke med i alliancen.

Ifolge eksperter er lavpriskapaciteten al for stor Skandinavien i forhold til passagergrundlaget. Sterling, Maersk Air, SAS og Nordic Airlink har allerede tabt et trecifret millionbelob på priskrigen.
MD90 is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 10:40   #2
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Default Replying to Topic 'Sterling flørter med Norwegian og Nordic Airlink'

Deja vu:

Sterling Airways, Norway Airlines og Transwede. Året var 1992 (mener jeg), målet var hovedstadstrianglet.

Hvor er de nå?

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 12:49   #3
Isbamse
ScanFlyer Molded

Vi gleder oss til fusjoner og et sterkt nordisk lavprisselskap - og gruer oss til kulturkaos, fagforeningskrangel og sårede sjefsegoer
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 13:07   #4
DY
ScanFlyer Dusty

Jeg tror dette kan være en bra løsning for Sterling og Norwegian. Begge selskapene opererer med B737, har mange sammenfallende destinasjoner i utlandet, og begge er norskeide.
Kanskje en kan se for seg lavprisflyninger innenlands i Sverige:
DY is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 17:23   #5
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally posted by Isbamse

Vi gleder oss til fusjoner og et sterkt nordisk lavprisselskap - og gruer oss til kulturkaos, fagforeningskrangel og sårede sjefsegoer
Nå er det vel ingen av disse selskapene som har en så inngrodd (mosegrodd? ) kultur som SAS/Braathens, det blir nok værre med ansennitetslister o.l. dersom de FUSJONERES. Foreløbig er det jo bare snakk om en codeshareallianse.
Old 08-10-2004, 17:24   #6
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-KOG

Deja vu:

Sterling Airways, Norway Airlines og Transwede. Året var 1992 (mener jeg), målet var hovedstadstrianglet.

Hvor er de nå?
Nå var det bare Norway Airlines som fløy på hovedstadstriangelet så vidt jeg husker, og var ikke det Norway Airlines Mk. II? (Som ikke hadde noe med NB eller TQ å gjøre?)
Old 08-10-2004, 17:34   #7
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally posted by LCH

Quote:
Originally posted by LN-KOG

Deja vu:

Hvor er de nå?
Nå var det bare Norway Airlines som fløy på hovedstadstriangelet så vidt jeg husker, og var ikke det Norway Airlines Mk. II? (Som ikke hadde noe med NB eller TQ å gjøre?)
Det du ikke tar med i betraktningen her er at det på tidlig nittitall var samtaler mellom de nevnte selskapene om å inngå i en allianse a la det som er skissert her nettopp på hovedstadstrianglet. En av grunnene til dette var at Sterling mk I mistet kontrakten med Tjæreborg og hadde store kapasitetsproblemer. De andre ville inn på rutemarkedet, men i 1993 gikk Sterling til skifteretten. Norway Airlines ble med i Air Europe og Transwede holdt seg til Sverige.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 17:44   #8
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by LCH

Quote:
Originally posted by Isbamse

Nå er det vel ingen av disse selskapene som har en så inngrodd (mosegrodd? ) kultur som SAS/Braathens, det blir nok værre med ansennitetslister o.l. dersom de FUSJONERES. Foreløbig er det jo bare snakk om en codeshareallianse.
Enig med LCH ang kulturer etc. Men om det "kun" er snakk om codeshare....og disse selskapene kun flyr fra A til B og ikke gjennomsjekk av bagasje, hva er vitsen da? Får man solgt flere seter om en rute tilbys på 2 ulike nettsteder?
Norwegian og Nordic Airlink (husker ikke hva de kaller seg denne uken) har jo samarbeid om OSL-ARN. Noen som vet hvordan dette samarbeidet har gått. Har snakket med noen som bevisst velger å booke på avganger som ikke Norwegian flyr på for da får dem handlet mat/kaffe etc. Var slik i begynnelsen i allefall. Vet ikke om det fortsatt er så stort sprik i servicegraden ennå. Noen som vet?
Old 08-10-2004, 17:49   #9
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Nå tror jeg du blander Norway Airlinesene min gode mann, Norway Airlines Mk.I startet opp med 733, og det var disse som fløy for AE en periode, og ble senere byttet ut med M83/M87 fra Transwede. Denne første utgaven av Norway Airlines gikk på trynet høsten 1992. Dette er jeg 100% sikker på, for jeg skulle selv reise til LPA med dem i November, men dette ble endret til NB etter JAs konkurs. Sterling kollapset vel som du sier i 1993. At det derimot muligens eksisterte planer for et triangelsamarbeid før JA og NB bukket under er derimot meget mulig, og høres ikke så dumt ut, ettersom TQ og NB såvidt jeg vet eide JA i felleskap.

EDIT: Skrivefeil
Old 08-10-2004, 19:26   #10
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Tøfft... På den ene siden vil de være alt det SAS ikke er...på den andre siden er det nå SAS som setter dagsorden...
EB is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 19:33   #11
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by EB

Tøfft... På den ene siden vil de være alt det SAS ikke er...på den andre siden er det nå SAS som setter dagsorden...
"setter dagsorden" - hva mener du?
Old 08-10-2004, 19:36   #12
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Satt på spissen... Og jeg fikk respons...

Men lavprisselskapene vil jo være det SAS ikke er... Nå lager de kanskje sin egen skandinaviske allianse (flere kokker jo mere søl) SAS/SAS Braathens er offensive i media/markedet og nå er det like gjerne konkurrentene som må forsvare seg... Bra med litt likestilling på det feltet også... Konkurransen må jo gå begge veier - eller?
Old 08-10-2004, 19:39   #13
DY
ScanFlyer Dusty

Jo selvsagt - er ikke uenig. Skjønte bare ikke hva du mente.
Det er jo det samme som skjer nå som skjedde etter krigen når SAS ble dannet, og det gikk jo bra så....
Tror aldri en får noe som er liknende til SAS i Skandinavia. Så gode erfaringer er det vel ikke med ørten fagforeninger, krav, streiker etc

SASBraathens er på offensiven etter å ha gjennomført en snuoperasjon og innført det meste av det en finner hos lavprisselskapene mtp servering, billettyper, priser etc.

Håper de snart får ansatt noen piloter og kabinbetjening
Old 08-10-2004, 19:41   #14
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Likte godt Petter Jansen sin leder i siste utgave av På norske vinger...hvor han skriver om rutetilbudet innenlands - som opprettholdes hele året ikke bare den uken alle tjener penger...
Old 08-10-2004, 19:48   #15
DY
ScanFlyer Dusty

Hvem flyr til en destinasjon kun i en uke?
Nærmeste måtte vel være SASBraathens 4 avganger MOL-BCN i sommer

Men har full forståelse for at flyselskapene må regulere rutetilbudet etter etterspørselene. Det har SAS og Braathens gjort mange ganger...og en gang gjorde de det ikek og da gikk Braathens nærmest konk, og SAS hadde klart seg en mnd til med samme kjøret.
Går ut fra at du hentyder til Norwegian, men synes det er fair at man forsøker nye ruter for å se hvordan dette blir mottatt i markedet. Når markedet ikke ønsker Norwegian (SAS må jo være happy for det) så er dte helt uakseptabelt å fortsette å fly med såpass store fly som tar 148 passasjerer.
Old 08-10-2004, 21:54   #16
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Jeg antyder ikke - Petter`n antydet... Kunene vet at SAS Braathens flyr innenlands hele året og i hele landet? Flyr Norwegian en eneste rute alene? Eller er de kun ute etter de lukrative rutene? Rart da at de store lovordene kommer fra destinasjoner som Norwegian ikke vil, ikke orker eller ikke har lyst/råd til å fly på...
Old 09-10-2004, 00:51   #17
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by EB

Jeg antyder ikke - Petter`n antydet... Kunene vet at SAS Braathens flyr innenlands hele året og i hele landet? Flyr Norwegian en eneste rute alene? Eller er de kun ute etter de lukrative rutene? Rart da at de store lovordene kommer fra destinasjoner som Norwegian ikke vil, ikke orker eller ikke har lyst/råd til å fly på...
Merkelig at det er kritikk til Norwegian om de åpner mange nye ruter, og gjør dem det ikke er det også galt

Det er vel få selskaper som har klart å dra igang såpass mange ruter som Norwegian har klart på kun 2 år. Norwegian har ikke 15% av markedet engang så forstår ikke redselen til SAS/EB. Norwegian vil aldri klarer å ta over landet om det er det som redselene.At selskaper ønsker å fly der hvor det er mange som flyr anser jeg som ganske innlysende. Å fly til plasser hvor få ønsker å fly er jo galskap og en graver sin egen grav. Om SAS ønsker det så gjerne for meg.
Norwegian flyr enkelte utenlandsruter alene, ikke innenlands.

Old 09-10-2004, 07:50   #18
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Tror ikke det norske folk er enig med DY... De krever flyforbindelser hele året til alle kanter av landet... Skjønner også at Norwegian velger å fly der de tjener penger...men da kan man heller ikke samenligne SAS Braathens og Norwegian...
Old 09-10-2004, 13:56   #19
BEF
ScanFlyer Blue

BEF's Avatar

La nå dette aldri bli noe av!!
BEF is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2004, 13:58   #20
DY
ScanFlyer Dusty

I danske medier har jeg kun sett at Sterling nevnes sammen med Nordic Airlink (elle rhva d eheter nå for tiden). Norwegian er ikke nevnt i de avisene jeg har lest, men mulig det er samtaler der også. Tror ikke man bør gape for høyt nå i disse dager.
Reply

Posting Rules