![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Jeg sitter her på jobb og sender METAR'er, og diskutere code-share...
Hva er definisjonen av det? Som f.eks OS som flyr code-share med Egypt Air mellom Oslo og Wien, hvem av dem HAR ruta egentlig, hvem HAR rettighetene til å frakte mellom de to byene? Neppe Egypt Air vel? Det samme gjelder også f.eks WF mellom OSL - GOT som også flys codeshare med SK ? Har noen fornuftige svar? ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
code-share gir en operatør som ikke flyr ruten mulighet til å selge den på sitt prefix, uten at de selv flyr. Ok, en litt dårlig definisjon, men.... Det er forskjell på "operating carrier" og "commercial carrier". På OSL-GOT er WF operating, mens SK henger på som commercial. Det er et krav innen EU at det fremgår hvem som er operating carrier. I amadeus ser man det vaed at det står operating carrier foran flightnummeret slik - WF:SK3024 (første morgenfly OSL-GOT). Noen ganger er det codeshare på enkeltstrekninger (som OSL-GOT), andre ganger på gjennomgående trafikkstrømmer. F.eks. blir SK275 til SK:LH6098 når man hekter på et FRA-OSL leg. Codeshares er morsomt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Aaah, mange takk CK
![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Mulig det er dumt spørsmål, men er det teoretisk mulig at et "flyselskap" kjøper opp seter hos flyselskaper uten selv å ha en eneste avgang/fly selv? ...internettselskap...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,880
|
![]()
Interessant spoersmaal....i teorien ser jeg ingen grunn til at det kan dukke opp "Internett" selskaper som du sier, i grunn er vel deler av charter bransjen lagt opp slik...IkkeFulltsaaGoodjet var vel ogsaa en variant....
Naar det gjlder Code-Share saa er det vel ogsaa mange varianter, og CK har definert den ene av de 2 ENGM spoer om....den foerste med eksemplet med Egypt Air og Austrian er klart anderledes enn WF/SK da Egypt Air ikke har trafikk rettigheter mellom Oslo og Wien....og kan dermed kun selge Oslo - Wien - Cairo eventuellt videre i fra Cairo..
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
På noen codeshare ruter kommer det opp TR (traffic restrictions?) når man søker i Amadeus. Hva innebærer dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,880
|
![]()
Det innebaerer som regel at du ikke kan bruke selskapet (Codeshare) lokalt, f.eks. Kjoepe Egypt Air Oslo - Wien
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Nei, akkurat, men da må vel de 2 selskapene avregne seg internt i mellom da? Siden de har codeshare på Oslo-Wien?, hva er da ellers vitsen med codeshare? om man ikke skal tjene litt på det begge parter?
Eller er jeg HELT på vidda? ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,880
|
![]()
nei du er langt fra vidda, men tvertimot paa toppen av et gigantisk isfjell
![]() den andre siden er oppgjoeret mellom selskapene - Pro Ratering, Code Share forenkler ogsaa denne prosessen da Egypt Air og OS har forhandlet seg frem til hva Egypt Air skal betale pr. sete, basert paa Pristype...og her ligger mye av Isfjellet begravet....dette er meget komplisert system/beregninger....men utrolig interessant( en digresjon: jeg tror at en av hovedaarsakene til SAS ikke faar til Intercontinentale Ruter, er mangel paa Pro Raterings kunnskaper / avtaler) har sett alltfor mange skrekk eksempler paa hva SAS klarer aa gjoere: OSL - EWR - SAN t/r med UA mellom EWR og SAN, SAS satt igjen med USD 25.00 for OSL - EWR - OSL naar UA hadde tatt sin del ![]() Code Share er jo historisk interessant, paa lageret til SAS i Chicago fant jeg en brosjyre fra den gang UA floey DC-7 med SAS rutenummer i fra Chicago til Minniapolis ! ...eller fra oss her paa vestkysten....Alaska crew floey American 727 i fra Seattle til Anchorage og tilbake...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Er det ikke mange som hevder at pro rateringen ikke akkurat var til BUs fordel den gangen når BU og KLM kjørte i tospann. BU matet trafikk inn i KLM-systemet, men satt igjen med veldig lite for dette. Stemmer dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,880
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det kan også gi andre interessante konstellasjoner, slik som SK3687 som er codeshare med LH som LH Cityline opererer (som en wetlease).
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,440
|
![]()
Nei, det er ikke wetlease. LH Cityline er et heleid datterselskap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,017
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,440
|
![]()
''Lufthansa CityLine, as a wholly-owned Group company of Deutsche Lufthansa AG, is one of five strong partners in the Lufthansa Regional concept. ''
De leier sikkerrt inn materiale fra tid til annen de ogsaa, men et regionselskap som opererer for moderselskapet er ikke wetlease. Det blir det samme som ASA, ComAir, SkyWest, Air Whisky og alle regionsselskapene som flyr for de store her borte. I noen tilfeller er de eid av oppdragsgiver, og i noen er de ikke. Men saa lenge de flyr paa fast kontrakt er det ikke wetlease. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Code share | TG923 | Flyforum | 6 | 11-02-2009 02:12 |
Code-share og konkurser | Someone | Flyforum | 3 | 29-10-2008 12:02 |
SAS og code share med QI | tripple-seven | Flyforum | 2 | 03-02-2008 21:24 |
Code-share spm. | Blubird | Flyforum | 2 | 30-10-2006 22:29 |
VARIG og TAM avslutter code-share | Blubird | Flyforum | 2 | 24-02-2005 09:01 |