Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-08-2006, 16:05   #1
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Definisjonsspørsmål ? Code-share?

Jeg sitter her på jobb og sender METAR'er, og diskutere code-share...

Hva er definisjonen av det?

Som f.eks OS som flyr code-share med Egypt Air mellom Oslo og Wien, hvem av dem HAR ruta egentlig, hvem HAR rettighetene til å frakte mellom de to byene? Neppe Egypt Air vel?

Det samme gjelder også f.eks WF mellom OSL - GOT som også flys codeshare med SK ?

Har noen fornuftige svar?

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2006, 16:13   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Definisjonsspørsmål ? Code-share?

code-share gir en operatør som ikke flyr ruten mulighet til å selge den på sitt prefix, uten at de selv flyr. Ok, en litt dårlig definisjon, men.... Det er forskjell på "operating carrier" og "commercial carrier". På OSL-GOT er WF operating, mens SK henger på som commercial. Det er et krav innen EU at det fremgår hvem som er operating carrier. I amadeus ser man det vaed at det står operating carrier foran flightnummeret slik - WF:SK3024 (første morgenfly OSL-GOT). Noen ganger er det codeshare på enkeltstrekninger (som OSL-GOT), andre ganger på gjennomgående trafikkstrømmer. F.eks. blir SK275 til SK:LH6098 når man hekter på et FRA-OSL leg. Codeshares er morsomt!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2006, 17:54   #3
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Definisjonsspørsmål ? Code-share?

Aaah, mange takk CK


__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2006, 18:00   #4
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: Definisjonsspørsmål ? Code-share?

Mulig det er dumt spørsmål, men er det teoretisk mulig at et "flyselskap" kjøper opp seter hos flyselskaper uten selv å ha en eneste avgang/fly selv? ...internettselskap...
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2006, 18:26   #5
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,880
Default Re: Definisjonsspørsmål ? Code-share?

Interessant spoersmaal....i teorien ser jeg ingen grunn til at det kan dukke opp "Internett" selskaper som du sier, i grunn er vel deler av charter bransjen lagt opp slik...IkkeFulltsaaGoodjet var vel ogsaa en variant....

Naar det gjlder Code-Share saa er det vel ogsaa mange varianter, og CK har definert den ene av de 2 ENGM spoer om....den foerste med eksemplet med Egypt Air og Austrian er klart anderledes enn WF/SK da Egypt Air ikke har trafikk rettigheter mellom Oslo og Wien....og kan dermed kun selge Oslo - Wien - Cairo eventuellt videre i fra Cairo..
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2006, 18:30   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Definisjonsspørsmål ? Code-share?

På noen codeshare ruter kommer det opp TR (traffic restrictions?) når man søker i Amadeus. Hva innebærer dette?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2006, 18:45   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,880
Default Re: Definisjonsspørsmål ? Code-share?

Det innebaerer som regel at du ikke kan bruke selskapet (Codeshare) lokalt, f.eks. Kjoepe Egypt Air Oslo - Wien
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2006, 19:12   #8
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Definisjonsspørsmål ? Code-share?

Nei, akkurat, men da må vel de 2 selskapene avregne seg internt i mellom da? Siden de har codeshare på Oslo-Wien?, hva er da ellers vitsen med codeshare? om man ikke skal tjene litt på det begge parter?

Eller er jeg HELT på vidda?

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2006, 20:00   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,880
Default Re: Definisjonsspørsmål ? Code-share?

nei du er langt fra vidda, men tvertimot paa toppen av et gigantisk isfjell Code Share har 2 sider....saa langt har vi snakket om den siden som betyr noe for passasjerene...at de kan forholde seg til ett selskap og en pris paa den reisen, eks. Oslo - Wien - Cairo med Egypt Air istenden for aa maatte dele opp reisen i Wien....for Egypt Air som ikke kanskje ikke flyr daglig til alle destinasjoner i Europa betyr dette at de kan tilby daglige avganger og styre trafikk via destinasjoner som i utgangspunktet har mindre trafikk (jeg gjetter paa at Wien har vesentlig mindre trafikk til Cairo enn f.eks. LHR eller AMS)...for OS betyr dette at faar solgt seter de ikke behoever aa bruke resurser paa aa selge (Egypt Air Selger for dem).

den andre siden er oppgjoeret mellom selskapene - Pro Ratering, Code Share forenkler ogsaa denne prosessen da Egypt Air og OS har forhandlet seg frem til hva Egypt Air skal betale pr. sete, basert paa Pristype...og her ligger mye av Isfjellet begravet....dette er meget komplisert system/beregninger....men utrolig interessant( en digresjon: jeg tror at en av hovedaarsakene til SAS ikke faar til Intercontinentale Ruter, er mangel paa Pro Raterings kunnskaper / avtaler) har sett alltfor mange skrekk eksempler paa hva SAS klarer aa gjoere: OSL - EWR - SAN t/r med UA mellom EWR og SAN, SAS satt igjen med USD 25.00 for OSL - EWR - OSL naar UA hadde tatt sin del ) Paa den andre siden er Lufthansen eksperter paa dette....og vet aa bruke Pro Ratering til sin fordel i alle tilfelle....

Code Share er jo historisk interessant, paa lageret til SAS i Chicago fant jeg en brosjyre fra den gang UA floey DC-7 med SAS rutenummer i fra Chicago til Minniapolis ! ...eller fra oss her paa vestkysten....Alaska crew floey American 727 i fra Seattle til Anchorage og tilbake...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2006, 20:21   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Definisjonsspørsmål ? Code-share?

Er det ikke mange som hevder at pro rateringen ikke akkurat var til BUs fordel den gangen når BU og KLM kjørte i tospann. BU matet trafikk inn i KLM-systemet, men satt igjen med veldig lite for dette. Stemmer dette?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2006, 20:29   #11
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: Definisjonsspørsmål ? Code-share?

Quote:
Originally posted by TOS

Er det ikke mange som hevder at pro rateringen ikke akkurat var til BUs fordel den gangen når BU og KLM kjørte i tospann. BU matet trafikk inn i KLM-systemet, men satt igjen med veldig lite for dette. Stemmer dette?
Ja hørte også det...tror det var smuler igjen til Braathens for de av passasjerene som ikke bare skulle til Amsterdam vel og merke.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2006, 20:37   #12
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,880
Default Re: Definisjonsspørsmål ? Code-share?

Quote:
Originally posted by TOS

Er det ikke mange som hevder at pro rateringen ikke akkurat var til BUs fordel den gangen når BU og KLM kjørte i tospann. BU matet trafikk inn i KLM-systemet, men satt igjen med veldig lite for dette. Stemmer dette?
Klart, avtalene BU inngikk med KLM var ikke gode nok for BU's del, men jeg vil vel legge skylden paa mangel paa forstaaelse/opplaering hos BU (med et lite spark til KLM's rolle som "partner") enn paa Pro Ratering. Dette har sikkert sammenheng med BU's strategi for aa vokse paa utlandet, tilegne seg markedkunnskap ved aa opprette en aktiv Handling del (Dan-Air var ikke akkurat kjempehappy naar BU aapnet OSL - NCL, etter aa studert Dan-Airs tall noeye som handling selskap), Bu baserte seg ogsaa aa laere i fra SAS (ei heller mestere i Pro Ratering) og siste men ikke minst, BU brukte markeds erfaringen i fra U.K. satsningen naar til utvidet med KLM avtaler....og det er stor forskjell paa trafikk moenstret OSL-NCL og OSL-AMS.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2006, 00:29   #13
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Definisjonsspørsmål ? Code-share?

Det kan også gi andre interessante konstellasjoner, slik som SK3687 som er codeshare med LH som LH Cityline opererer (som en wetlease).

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2006, 01:00   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,440
Default Re: Definisjonsspørsmål ? Code-share?

Nei, det er ikke wetlease. LH Cityline er et heleid datterselskap.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2006, 01:02   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,017
Default Re: Definisjonsspørsmål ? Code-share?

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Nei, det er ikke wetlease. LH Cityline er et heleid datterselskap.
Men har ikke Cityline endel andre selskaper som fly for dem?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2006, 01:10   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,440
Default Re: Definisjonsspørsmål ? Code-share?

''Lufthansa CityLine, as a wholly-owned Group company of Deutsche Lufthansa AG, is one of five strong partners in the Lufthansa Regional concept. ''

De leier sikkerrt inn materiale fra tid til annen de ogsaa, men et regionselskap som opererer for moderselskapet er ikke wetlease. Det blir det samme som ASA, ComAir, SkyWest, Air Whisky og alle regionsselskapene som flyr for de store her borte. I noen tilfeller er de eid av oppdragsgiver, og i noen er de ikke. Men saa lenge de flyr paa fast kontrakt er det ikke wetlease.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Code share TG923 Flyforum 6 11-02-2009 02:12
Code-share og konkurser Someone Flyforum 3 29-10-2008 12:02
SAS og code share med QI tripple-seven Flyforum 2 03-02-2008 21:24
Code-share spm. Blubird Flyforum 2 30-10-2006 22:29
VARIG og TAM avslutter code-share Blubird Flyforum 2 24-02-2005 09:01


All times are GMT +2. The time now is 23:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.