![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei sitter og stusser på en ting, de aller fleste flygninger fra Europa til USA er dagflygninger, men ser man på flygninger fra metropoler som for eks Singapore, Hong Kong og andre store destinasjoner i Fjerne Østen så går de aller fleste av dem (Ihvertfall de som flys av europeiske selskaper om natta). Hva er grunnen til dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er for at det skal passe med feed. Det er også grunnen til at f.eks. Thai og Ethiopian sitter så lenge på OSL.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
I begge ender, bør vel også poengteres.
Ved dagflighter ender man ganske lett opp med å enten dra for tidlig fra Asia eller ankomme Europa for sent, for å få full tilgang på feed i begge ender av ruten. Og det gjør det også trolig enklere å kombinere ruteprogrammet på kortdistanse og langdistanse. Det er også generelt lenger å fly fra Asia og gjerne et par færre tidssoner sammenlignet med flytiden mellom Europa og USA. Ellers er jeg ikke helt sikkert på statistikken her. Det er jo mange Europeiske selskaper med dagflighter fra Asia til Europa. Mens hovedbølgen til både Thai og Singapore, for å ta to eksempler, er jo slik du sier |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
De fleste flightene våre fra Asia er dagflighter. Eneste unntaket jeg kommer på er flighten fra Bangkok.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
SAS flyvninger fra Kina og Japan er dagsflyvninger
SK984, SK996 og SK998 Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Har vel litt med tidsforskjellen å gjøre også? Avgang OSL midnatt gir vel ankomst i NYC rundt 02.30? Iiikkje veldig hyggelig ankomsttid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Okei takk skal dere ha, er selvsagt daglygninger og, men synes det virker som om hovedvekten er nattflygninger.
Finnes det i det hele tatt nattflygninger fra Europa til USA? Nei jeg har nå en gang lyst til å reise på storbyferie til Asia (Dog ingen konkrete planer). Men jeg vil gjerne reise om dagen hvis mulig, og på flygninger mellom Asia og Europa går det jo stort sett over land, så muligheter og til å ha litt å se på fortutsatt at været er bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
|
![]()
Siden du reiser 'med' klokka, betyr det avgang eller ankomst midt på natta. Noen steder har også restriksjoner på dette. Nei takk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ganske sjelden man møter trafikk imot over Atlanteren. Hele tracksystemet er lagt opp etter at alle flyr til USA på dagtid og retur om natta.
De fleste har flygninger til Asia om natten med retur på dagtid. Vår Bankgkok flight har avgang så sent på kvelden, at det som oftest er lyst allerede når vi kommer til Afghanistan. Siden mange går tilbake på dagtid vil det jo være gode muligheter til å se noe på veien hjem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Men ofte forventes det jo at vinduene er blendet på langdistanseflygninger slik at passasjerene får sove
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Her er det vel fordel med Dreamliner, selv om vinduene er helt dimmet så ser man da det som er utenfor vinduet hvis det er dagslys.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Nå skal det sies at det kan være fantastisk og fly i mørket over land og, ihvertfall hvis det er klart. Husker flyturen fra Frankfurt til Oslo en sen januarkveld i sist vinter. Hvor det var helt klart hele veien og en fantastisk utsikt over et lyshav av byer nordover i Tyskland og Danmark. Last edited by Norge Rundt På 14 Dager; 29-11-2017 at 14:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
De fleste rutene fra Japan til Nord-Europa går ganske langt nord, så der vil du nok ha dagslys på det meste av turen midtsommers. Om det er noe særlig å se på kan diskuteres, seks-syv timer med sibirsk skog og tundra blir kjedelig i lengden. Litt avhengig av vær og vind kan du jo kanskje komme opp mot nordkysten og der er det litt mer interessant. Om du flyr ruten i mørket er det også langt mellom lysene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Jeg vil jo også tro at de fleste som reiser foretrekker å sove ombord? Vet dette er en Fnate-spesial som jeg gnager på (på fly skal man bare ha det mørkt og sove).
Men ville nesten tro at de fleste ikke storkoser seg ombord og gjerne vil sove fremfor å stirre på en stolrygg eller et skylag. Hvis man virkelig vil seg selv vondt kan man imidlertid ta BA sin Tokyo rute. Den går rundt lunch fra LHR og lander 7-ish om morgenen i Tokyo. Da savner man seriøst pistol i skruvbordsskuffen. Men det er en digresjon
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
|
![]()
Samme tid med SAS fra Stockholm til Hong Kong. Det ble jo mörkt ute allerede ved 15-tiden, og etter kl.17 var det som en nattflight. Mörkt i kabinen, og de fleste sov frem mot ankomst kl. 7 HK-tid, 24 norsk tid.
Retur dagflight avg HKG kl 0910, jeg sov 4-5 timer som de fleste andre, slik at de 11 timene gikk relativt raskt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Avgang kl 00:45 fra HKG og landing - frisk som en fisk - i Skandinavia kl 06.30
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
For oss som sover dårlig på fly selv på både C og F er ikke det å foretrekke. Jeg sov bedre på natta den perioden vi/jeg måtte avvenne arvingen med nattamming samtidig som det kom tenner. Enn hva jeg noen gang har gjort ombord i fly Er det praktisk mulig velger jeg alltid dagflight |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
|
![]() Quote:
SAS drar 15:45 fra Køben til Tokyo Thai fra Oslo til Bangkok kl 14:15 KLM Amsterdam til Fukuoka 14:45 Ikke uvanlig med avreise tidlig på ettermiddagen til Asia Selv står jeg opp ekstra tidlig de dagene jeg skal reise med et tidlig ettermiddagsfly og blir "kveldstrøtt" og legger med til å sove like etter at middagen er inntatt Reiser jeg med en flight om kvelden, som SK til PEK eller PVG eller KLM til ICN eller KUL tar jeg natt før de begynner med servering av dessert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fra Singapore så går det ofte både dag og natt til huber i Europa med SQ, eksempelvis FRA og LHR. Så det finnes alternativer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor store endringer på DYs flygninger til Visby | Norge Rundt På 14 Dager | Flyforum | 3 | 31-03-2014 10:36 |
Philippines Airlines får starte flygninger til Europa igjen | Christianz | Småprat | 11 | 19-09-2013 20:26 |
Air Berlin: Kun 17. desember: 2for1 flygninger til Europa | baselutvann | Reiseforum | 1 | 17-12-2010 12:13 |
Går inn for å fjerne passasjertaket på Rygge | Stian | Flyforum | 4 | 24-02-2009 19:34 |
NATTA OSL - BILDER FRA I GÅR | SK917 | Bilder & foto | 19 | 26-09-2008 23:12 |