Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-11-2017, 12:53   #1
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Hei sitter og stusser på en ting, de aller fleste flygninger fra Europa til USA er dagflygninger, men ser man på flygninger fra metropoler som for eks Singapore, Hong Kong og andre store destinasjoner i Fjerne Østen så går de aller fleste av dem (Ihvertfall de som flys av europeiske selskaper om natta). Hva er grunnen til dette?
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2017, 12:58   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Det er for at det skal passe med feed. Det er også grunnen til at f.eks. Thai og Ethiopian sitter så lenge på OSL.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2017, 13:04   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er for at det skal passe med feed.
I begge ender, bør vel også poengteres.

Ved dagflighter ender man ganske lett opp med å enten dra for tidlig fra Asia eller ankomme Europa for sent, for å få full tilgang på feed i begge ender av ruten. Og det gjør det også trolig enklere å kombinere ruteprogrammet på kortdistanse og langdistanse. Det er også generelt lenger å fly fra Asia og gjerne et par færre tidssoner sammenlignet med flytiden mellom Europa og USA.

Ellers er jeg ikke helt sikkert på statistikken her. Det er jo mange Europeiske selskaper med dagflighter fra Asia til Europa. Mens hovedbølgen til både Thai og Singapore, for å ta to eksempler, er jo slik du sier
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2017, 16:02   #4
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

De fleste flightene våre fra Asia er dagflighter. Eneste unntaket jeg kommer på er flighten fra Bangkok.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2017, 16:38   #5
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

SAS flyvninger fra Kina og Japan er dagsflyvninger
SK984, SK996 og SK998

Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2017, 16:41   #6
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,201
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Har vel litt med tidsforskjellen å gjøre også? Avgang OSL midnatt gir vel ankomst i NYC rundt 02.30? Iiikkje veldig hyggelig ankomsttid.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2017, 22:53   #7
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Okei takk skal dere ha, er selvsagt daglygninger og, men synes det virker som om hovedvekten er nattflygninger.

Finnes det i det hele tatt nattflygninger fra Europa til USA?

Nei jeg har nå en gang lyst til å reise på storbyferie til Asia (Dog ingen konkrete planer). Men jeg vil gjerne reise om dagen hvis mulig, og på flygninger mellom Asia og Europa går det jo stort sett over land, så muligheter og til å ha litt å se på fortutsatt at været er bra.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2017, 23:17   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post

Finnes det i det hele tatt nattflygninger fra Europa til USA?

.
Siden du reiser 'med' klokka, betyr det avgang eller ankomst midt på natta. Noen steder har også restriksjoner på dette. Nei takk.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2017, 08:24   #9
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Ganske sjelden man møter trafikk imot over Atlanteren. Hele tracksystemet er lagt opp etter at alle flyr til USA på dagtid og retur om natta.

De fleste har flygninger til Asia om natten med retur på dagtid. Vår Bankgkok flight har avgang så sent på kvelden, at det som oftest er lyst allerede når vi kommer til Afghanistan. Siden mange går tilbake på dagtid vil det jo være gode muligheter til å se noe på veien hjem.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2017, 08:51   #10
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Men ofte forventes det jo at vinduene er blendet på langdistanseflygninger slik at passasjerene får sove
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2017, 14:26   #11
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Men ofte forventes det jo at vinduene er blendet på langdistanseflygninger slik at passasjerene får sove
Her er det vel fordel med Dreamliner, selv om vinduene er helt dimmet så ser man da det som er utenfor vinduet hvis det er dagslys.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2017, 14:27   #12
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Ganske sjelden man møter trafikk imot over Atlanteren. Hele tracksystemet er lagt opp etter at alle flyr til USA på dagtid og retur om natta.

De fleste har flygninger til Asia om natten med retur på dagtid. Vår Bankgkok flight har avgang så sent på kvelden, at det som oftest er lyst allerede når vi kommer til Afghanistan. Siden mange går tilbake på dagtid vil det jo være gode muligheter til å se noe på veien hjem.
Er det noen ruter som går så langt nord at hvis man reiser i mai - juli så vil det i praksis være lyst hele døgnet?

Nå skal det sies at det kan være fantastisk og fly i mørket over land og, ihvertfall hvis det er klart. Husker flyturen fra Frankfurt til Oslo en sen januarkveld i sist vinter. Hvor det var helt klart hele veien og en fantastisk utsikt over et lyshav av byer nordover i Tyskland og Danmark.
__________________

Last edited by Norge Rundt På 14 Dager; 29-11-2017 at 14:29.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2017, 15:23   #13
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,616
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

De fleste rutene fra Japan til Nord-Europa går ganske langt nord, så der vil du nok ha dagslys på det meste av turen midtsommers. Om det er noe særlig å se på kan diskuteres, seks-syv timer med sibirsk skog og tundra blir kjedelig i lengden. Litt avhengig av vær og vind kan du jo kanskje komme opp mot nordkysten og der er det litt mer interessant. Om du flyr ruten i mørket er det også langt mellom lysene.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2017, 20:22   #14
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
De fleste rutene fra Japan til Nord-Europa går ganske langt nord, så der vil du nok ha dagslys på det meste av turen midtsommers. Om det er noe særlig å se på kan diskuteres, seks-syv timer med sibirsk skog og tundra blir kjedelig i lengden. Litt avhengig av vær og vind kan du jo kanskje komme opp mot nordkysten og der er det litt mer interessant. Om du flyr ruten i mørket er det også langt mellom lysene.
Takk skal du ha
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2017, 12:27   #15
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,954
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Jeg vil jo også tro at de fleste som reiser foretrekker å sove ombord? Vet dette er en Fnate-spesial som jeg gnager på (på fly skal man bare ha det mørkt og sove).

Men ville nesten tro at de fleste ikke storkoser seg ombord og gjerne vil sove fremfor å stirre på en stolrygg eller et skylag.

Hvis man virkelig vil seg selv vondt kan man imidlertid ta BA sin Tokyo rute. Den går rundt lunch fra LHR og lander 7-ish om morgenen i Tokyo. Da savner man seriøst pistol i skruvbordsskuffen. Men det er en digresjon
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2017, 18:40   #16
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 852
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Samme tid med SAS fra Stockholm til Hong Kong. Det ble jo mörkt ute allerede ved 15-tiden, og etter kl.17 var det som en nattflight. Mörkt i kabinen, og de fleste sov frem mot ankomst kl. 7 HK-tid, 24 norsk tid.
Retur dagflight avg HKG kl 0910, jeg sov 4-5 timer som de fleste andre, slik at de 11 timene gikk relativt raskt.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2017, 19:52   #17
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,954
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
Samme tid med SAS fra Stockholm til Hong Kong. Det ble jo mörkt ute allerede ved 15-tiden, og etter kl.17 var det som en nattflight. Mörkt i kabinen, og de fleste sov frem mot ankomst kl. 7 HK-tid, 24 norsk tid.
Retur dagflight avg HKG kl 0910, jeg sov 4-5 timer som de fleste andre, slik at de 11 timene gikk relativt raskt.
Åj, glemte at SAS også var sånn. Du store all verden. Men tenk om du kunne reist kl 21-22 fra Oslo og sovet hele veien? Det måtte jo ha vært å foretrekke?

Avgang kl 00:45 fra HKG og landing - frisk som en fisk - i Skandinavia kl 06.30
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2017, 21:07   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Åj, glemte at SAS også var sånn. Du store all verden. Men tenk om du kunne reist kl 21-22 fra Oslo og sovet hele veien? Det måtte jo ha vært å foretrekke?



Avgang kl 00:45 fra HKG og landing - frisk som en fisk - i Skandinavia kl 06.30


For oss som sover dårlig på fly selv på både C og F er ikke det å foretrekke. Jeg sov bedre på natta den perioden vi/jeg måtte avvenne arvingen med nattamming samtidig som det kom tenner. Enn hva jeg noen gang har gjort ombord i fly

Er det praktisk mulig velger jeg alltid dagflight
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2017, 00:52   #19
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 584
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Åj, glemte at SAS også var sånn. Du store all verden. Men tenk om du kunne reist kl 21-22 fra Oslo og sovet hele veien? Det måtte jo ha vært å foretrekke?

Avgang kl 00:45 fra HKG og landing - frisk som en fisk - i Skandinavia kl 06.30
Singapore Airlines går 12:30 fra Køben og lander i Singapore 0700
SAS drar 15:45 fra Køben til Tokyo
Thai fra Oslo til Bangkok kl 14:15
KLM Amsterdam til Fukuoka 14:45

Ikke uvanlig med avreise tidlig på ettermiddagen til Asia

Selv står jeg opp ekstra tidlig de dagene jeg skal reise med et tidlig ettermiddagsfly og blir "kveldstrøtt" og legger med til å sove like etter at middagen er inntatt

Reiser jeg med en flight om kvelden, som SK til PEK eller PVG eller KLM til ICN eller KUL tar jeg natt før de begynner med servering av dessert
Rland is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2017, 21:39   #20
jufix
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 318
Default Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Fra Singapore så går det ofte både dag og natt til huber i Europa med SQ, eksempelvis FRA og LHR. Så det finnes alternativer.
jufix is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor store endringer på DYs flygninger til Visby Norge Rundt På 14 Dager Flyforum 3 31-03-2014 10:36
Philippines Airlines får starte flygninger til Europa igjen Christianz Småprat 11 19-09-2013 20:26
Air Berlin: Kun 17. desember: 2for1 flygninger til Europa baselutvann Reiseforum 1 17-12-2010 12:13
Går inn for å fjerne passasjertaket på Rygge Stian Flyforum 4 24-02-2009 19:34
NATTA OSL - BILDER FRA I GÅR SK917 Bilder & foto 19 26-09-2008 23:12


All times are GMT +2. The time now is 03:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.