![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]()
SAS har sluppet foreløpige tall for siste regnskapsår som viser et overskudd på 1,7 mrd SEK, opp fra 1,4 mrd i fjor. Endelig tall kommer 12 desember, men er neppe veldig annerledes. For 2017/2018 er prognosen et overskudd på 1,5-2,0 mrd SEK, men at de som vanlig vil tape penger i første halvdel av året
http://www.newsweb.no/newsweb/attach...f&attId=168559 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Location: OSL
Posts: 123
|
![]()
Gleder meg til streik før påske når slankeprogrammet går i vasken. 700 millioner skal spares på lønn og personell frem til 2020. Lykke til.
__________________
Hadde vært EBP etter ei uke på jobb ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Location: OSL
Posts: 123
|
![]()
SAS får som de ber om. Tror foreninger og ansatte har fått nok. Blir en tøff vår. Heller streik enn mer kutt og piss nå.
__________________
Hadde vært EBP etter ei uke på jobb ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Jeg har store tviler om det er klok a streike for a fa sine önsker frem...
Vi har sett så langt 3 konkurser i Europa i 2016 og - flesteparten av kapasitæten forblir i market. De flyene får bare ny lakk. Det står uten tvil at de aktører som forblir vil se de samme press på marginer som i høst 2017. Rett og slett fordi tilbyd ikke reduseres og etterspørelsen ikke vokser i samme takt som tilbud. SAS står foran enorme investeringer. De må bestille ca. 60 fly som en erstattning til B738 og A320CEO. Dette vil koste mye penger. Selskap har også en behov å erstatte de B737 og A319 med noe i samme kapasitæt. Her snakker vi om i minst 30 fly av denne størrelse. Den mest naturlige kandidat vil være C-Series. Også dette koster penger. Ser man nå bak til regnskap så finner man en punkt som heter "Financial Preparedness". Dette har gått ned fra 41% til 37%. Med andre ord, SAS sier at de ikke har i lignende grad penger til investeringer "ready-for-use". Faktisk ble SAS alrede i dett år i nød a gjøre sale&lease-backs på de nye A320NEO fordi man ikke hadde nok penger å betale dette investering rett ut av "porto-kassa" som e.g. en EK med sine A380. Jeg forstår alle ansatte. Hvem vil ikke har en lønns-økning? Men jeg ser dette fra perspektiv av en ansatt som har just sett sin selskap gå konk. Dersom SAS ikke klarer å gjøre disse investeringer i 2018 og skape en solid finansiellt fundamentum for dette, så vil SAS stå i livsfare om 2-3 år. Uten disse fly vil SAS sitte igjen med en dyr og gammelt flåte og vil ikke være istand a konkurre via en hyppig antall frekvenser. Spesielt for dette trenges C-Serien, som gir deg en 120-150 seter med CASM av en B738.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Location: OSL
Posts: 123
|
![]() Quote:
__________________
Hadde vært EBP etter ei uke på jobb ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]() Quote:
Pilotene inngikk jo nettopp en 3 årig avtale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Ja og den er elendig. Da er vel planen å få alle andre i bolaget på tilsvarende «bransjens verste»
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]()
Nå har jeg ikke satt meg inn i saken, men kan det tenkes at det del skal taes ut gjennom tiltak som nå er mulig på grunn av økt fleksibilitet i nylig oppdaterte avtaler? Altså ikke nye krav (det kommer nok de også). Det tar vel en del tid å planlegge ruter og crew scheduling på nytt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Location: Maastricht
Posts: 136
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,770
|
![]() Quote:
Som alltid utelukkes, les glemmes, at der fortsatt trengs en hel del mennesker for at du som CC skal kunne ta av med noen i Cockpit. De kalles bakkeansatte, og om du tror at de har bedre vilkår så foreslår jeg at du tar deg 1 måned på gulvet. Vel, vi har nok en bedre arbeidstids ordning enn dere, kan planlegge litt mer og litt lengre frem i tid, men vi får stadig høre av selskapene som vi handler, både egne og andre, at kostnadene må ned, vi må bli mer effektive, yte mer, løpe mer, gjøre samme jobben som for 15 år siden med opptil 50% reduksjon i bemanning. Ta med det faktum at vi i gjennomsnitt har hatt en lønnsøkning siden 2002 som har vært på ca 1% i året, så er det kanskje ikke rart at en som begynner på bakken idag ligger under det som staten kaller fattig, om en er ene forsørger. Kanskje ikke rart at en etter 30 år sliter med å få lån, basert på inntekt om en havner i en situasjon som tilsier at en prøver å eie istedet for å leie. Kan godt være at forholdene for de som flyr i WF/DY+++ er bedre, men de samme selskapene setter vilkårene hva de er interessert i å betale for VÅRES tjenester, og kan love deg at det ikke er mye å gå i pluss på. Sånn satt på spissen, siden du gleder deg til en streik, så innebærer det at mange andre ikke tjener penger heller, ingen flyavgang, ingen handling inntekter, men tro ikke det at om dere streiker så har vi ingenting å gjøre, nei vi får bare ikke betalt for det Og, jeg kan si at etter 40+ i bransjen er stolt av at jeg ikke har vært i streik, nå sier nok det mer om bransjen jeg er i og foreningene, men dog, jeg er glad i det jeg har, jeg har til salt og sukker, men skulle ønske mine nye kolleager hadde råd til det samme. Så på sett og vis SASCC er vi i samme båt, kanskje vi alle bør ri samme veien, så kanskje endag går det fremover ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
|
![]() Quote:
Når det kommer til streik, så er det vel ingen som VIL streike. Men nå vet kanskje ikke du hvilke ultimate krav som settes til kabinen nå. Det er nå et være eller ikke være. Det kan bli den siste kampen for dem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,770
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 776
|
![]() Quote:
700 millioner(svenske kroner!) er det som skal spares for HELE SAS. For de kabinansatte er det 350 millioner og av disse er det ca 100 millioner som skal kuttes i Norge. SAS-planning har uttalt at de er tilfreds med timetallet hver CC produserer. Altså er det ikke snakk om å ut-øke antall jobb-timer. SAS har allerede gjort store endringer av begynnerlønnen for CC samt innført nye(lavere) lønnstrinn for nye CC, som har gjort at cabincrew-yrket faktisk grenser til å være en lavlønnsgruppe(gjelder både for nyansatte i Sverige og Danmark), så her er det lite rom for å kutte ytterligere. Det SAS "lider" litt av, er aldersdemografien av kabinansatte. Her er mange eldre(som ligger høyt på lønnstrinn) og forholdvis liten gruppe yngre(som ligger lavt på lønnstrinn). Dette er sett ut i fra et kostnadsmessig perspektiv, ganske uheldig. Her er det mulig for SAS å gjøre noen grep blant annet ved å legge til rette for gunstige sluttpakker for de som har vært ansatt noen år. Dette er ganske vanlig i alle type bedrifter som ønsker å skape endringer i alderssammensetningen til sine ansatte. Penger til slike sluttpakker har SAS alt satt av, så her gjelder det kun å kommunisere det ut til sine ansatte og la tilbudet gjelde mer enn kun 1 uke. Jeg tror SAS har potensiale til å bli både mer effektiv og lønnsomt, uten at de skal være nødt til å drive direkte rovdrift av sine ansatte. Last edited by FBI2012; 05-11-2017 at 16:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,198
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]()
Da var den endelige fasiten ute og som forventet ble det som meldt for en drøy måned siden
https://www.dn.no/nyheter/2017/12/12...n-sterk-sommer Quote:
Presentasjonen og rapporten finnes her: https://www.sasgroup.net/en/wp-conte...conference.pdf https://www.sasgroup.net/en/wp-conte...ast-171212.pdf Last edited by Someone; 12-12-2017 at 08:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
|
![]()
Hvor mye bedre hadde årsresultatet blitt hvis nettsidene hadde fungert?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian tilbudstråd (2016/2017) | hifiman | Reiseforum | 22 | 12-12-2017 07:58 |
Jeg trenger hjelp/råd til flypriser/-ruter/-tider (2016/2017) | kristian | Reiseforum | 188 | 18-11-2017 15:42 |
Vinterværtråden (2016/2017) | Piloteyes | Flyforum | 127 | 17-05-2017 22:04 |
SAS årsresultat 2013/2014 | FlightDeck | Flyforum | 18 | 18-12-2014 13:01 |