![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
På tide å grave litt i arkivet igjen:
10.juni 1997 lanserte BA sitt nye World Image prosjekt, med ulike haler dekorert av kunstverk fra navngitte kunstnere i mange land. Det var travle tider og jeg hadde ingen mulighet til å dra utom FBU hver uke, men fulgte ivrig med på BAs ankomster utover sommer og høst når det var mulig. Første gang jeg så en nymalt BA 757 var når G-CPEL svingte inn over byen en søndag i august. Så 25.oktober 1997 var det lørdag og solskinn, og G-BGDA svingte over byen fra LGW. Vi drev og gjorde oss klar for å besøke svigerfar i Bærum, og jeg er fortsatt stor takk skyldig til hele min lille familie for hvor raske vi var til å komme oss av gårde, og i det jeg hopper ut av bilen på P-huset med kameraet i hånden kommer den taxende ut for avgang tilbake til LGW: [IMG] ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,377
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Kan godt ha vært samme dag, jeg har dessverre ikke notert når jeg så den, bare minnet som er på harddisken. Men den var også innom noen ganger i 98.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,552
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Mitt første bilde av en 757 i de nye fargene dengang, var for 20 år siden i dag, dvs 9.januar 1998. Det var en dag som var like grå som dagen er i dag, men nettopp på slike dager frisker det opp å få se noe fargerikt. Trafikken gikk på bane 06, og jeg sto klar da den taxet ut for avgangen tilbake til LHR som BA763.
Så vidt jeg husker var det bare tre fly som fikk denne halen, "Water Dreaming", en A320 og en B747, sammen med denne B757 G-BMRF, som var ca 9 år gammel da den ble malt om som en av de fem første 757, i august 1997, og som fra 2002 har fløyet som frakter for DHL, noe den gjør den dag i dag, med samme registrering. Fra 2002 til ca 2010 i hvitt og rødt, og nå i gult og rødt. ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
I januar 1998 begynte å dukke opp nymalte Sun-Air fly fra Aarhus og Billund. Første gang jeg så OY-SVO var 20.januar men den dagen var så grå at bildet er litt kornete. 30.januar for 20 år siden var lyset bedre og her er OY-SVO med den irske "Colum"-halen klar til å dra tilbake til Aarhus.
Flyet ble bygget i 1987 og fløy først som C-FAMK i 7 år før det kom til Sun-Air i juni 1994. Bare et halvt år etter at jeg så det gikk til Sverige som SE-LGH, og fra mai 2007 fløy det i 6 år som G-EIGG. Fra juli 2013 har det vært ES-PJD, men hvor lenge det fløy vet jeg ikke. ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
8.februar 1998 var bare en drøy uke etter at G-BMRE ble rullet ut nymalt av hangaren på LHR med den kinesiske halen de kalte "Rendevouz", laget av en Hong Kong basert kunstner. Dette var mitt første møte med denne halen, og den kom etter hvert på overraskende mange fly.
Bildet er som man kan se tatt fra isen utenfor Storøen, da flyet er på vei ut for å snu og ta av innover bane 06 som BA763 tilbake til LHR. Isen var nesten blank, men ikke så glatt overalt.. G-BMRE ble levert til BA i mars 1988, og etter 15 år i BA ble det bygd om til fraktfly i 2003 og flyr fortsatt for DHL den dag i dag med samme registrering G-BMRE. ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 837
|
![]()
Man kan sige meget om BAs 'ethnic tail fins', men pæne var de
i hvert fald ikke! I øvrigt skal du have tak for mange gode fotos! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]()
Jeg vil nok alltid huske den historien fra Tech Log som helt sikkert er sann:
Pilot entry: "Oil spills on rear fuselage discovered during preflight walk-around check." Ground engineer reply: "Oil spills on rear fuselage is part of the new colour scheme." |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
13.februar var det dags igjen:
Nyeste flyet til Sun-Air kom fra Billund bar drøyt to uker etter at det var rullet ut av hangaren med den skotske halen "Benyhone Tartan", og med titlene "Mountain of the Birds" på motsatt side av skroget. Dette skjemaet var av de fineste, og kunne godt blitt beholdt på deler av flåten. Loganair har jo ført det videre ![]() Flyet var bygget i 1993 og hadde fløyet et drøyt år som HL5228 for Seoul Air International, og hadde nok rikelig med ledig flytid da det kom til Sun-Air. Etter 8 år ble det bygget om til fraktfly, og har siden august 2006 vært å se som SE-LNX for West Air Sweden, bare avbrutt av et par år i West Air Europe som LX-WAK fra 2011 til 2013. Det har fortsatt det hvite og blå fargeskjema nå i 2018 ![]() ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Og jammen kom ikke moderselskapet med G-BIKL nymalt med samme hale dagen etter, og det var en lørdag, her klar for avgang BA763 til LHR på bane 24.
G-BIKL ble levert i februar 1984 med navnet "Nottingham Castle", og var i BA til august 2001. Også denne ble ombygget til frakter for DHL, og har fløyet som OO-DPB fra mai 2002, rr D-ALEE i mars 2010 og tilbake til G-BIKL i januar i fjor. ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Da var det gått ca en måned siden sist, og slik var det også for 20 år siden, mye arbeid i 1.kvartal.
Dette var før flyradarens tid, og 13.mars hadde jeg avtalt en fridag og sto nå klar på p-huset da G-CPEL kom som BA762 Flyet hadde en omflakkende historie i Air Europe og Air Europa fra 1988 til 1991, før det kom inn i BA i 1992. G-CPEL ble fjerde B757 til å bli malt om, og rullet ut av hangaren med "Animals and Trees" halen fra Botswana 28.juli 1997. Jeg hadde sett den over byen i august 1997, men traff den aldri selv på FBU før denne fridagen. Solen ble gjemt bak en sky da den kom forbi, men det er vi jo vant til her til lands. G-CPEL var i bruk i BA helt til 2009, og flyr nå som frakter for FedEx med reg N946FD ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Snøen forsvant visst fortere for 20 år siden, og svært velkomment var det å treffe Sun-Airs OY-SVJ som kom ut av hangaren nymalt 4 dager før dette bildet ble tatt, og hadde kommet på ettermiddagsruta fra Aarhus (derav svakt motlys).
Svenske Ulrica Hydman-Vallien sto bak designet "Blomsteräng" som sto på styrbord side av flyet, eller "Flower Field" som sto på babord side. ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
"Blomsteräng" flyene må ha vært noen av de som kom først til Oslo, for samme dag som jeg så OY-SVJ på FBU, ble G-BRMI rullet ut av hangaren nymalt med samme hale. Og fire dager seinere kom den inn som BA770 for overnatting på FBU, og det fikk jeg sjekket etter en tur ut til familie i vest på kvelden. Da var det bare å ta en tidlig tur til FBU før avgangen tilbake til LHR som BA761 neste morgen.
G-BMRI ble levert til BA i februar 1989 som "Tonbridge Castle", og ca 9 år etter fikk den dette nye skjemaet. Var i trafikk til den ble solgt i 2002. Bygget om til frakter i 2003 og har fløyet som OO-DLP, VT-BDK og nå igjen som G-BMRI for DHL siden desember 2014. Blir 30 år om et år.. Legger ved bilde fra overnattingen på gamle FBU kvelden før, som jeg tok da jeg skjønte jeg kunne dra ut neste morgen for å ta den i morgensol. ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly Last edited by Fellowship; 25-03-2018 at 15:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Og innen jeg måtte dra innover på jobb, så kunne jeg også sjekke morgenankomsten fra Billund, og der sto OY-SVU som var den første ATP som ble levert til Sun-Air i november 1997, og fikk den danske "Vinger" halen, eller "Wings" som den ble kjent som. Farger og buer for å symbolisere måker som flyr over Danmark, av kunstneren Per Arnoldi. Dette var en av de halene som kom på flere fly, og det var første gang jeg fikk se den, selv om den alt hadde vært på FBU noen ganger før.
Det fikk seinere standard BA farger til det ble tatt ut av bruk i mars 2006, og byd om til fraktfly. I bruk av West Air som SE-LPX siden september 2006, har også hatt en periode som LX-WAX, men ble SE-LPX igjen i 2013. Er et av få fly som har beholdt basic BA farger i blått og hvitt hele tiden i West Air. ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Rett nok en dag på overtid denne gang, og et tåkebilde..
G-BPED ble levert til BA som ny 30-04-1991, med navnet "Blair Castle". 20-07-1997 ble det det 3dje B757 til å få nye farger med ny hale: det polske "Kogutki Lowickie" / Cockerel of Lowicz" som det sto på hver sin side av flyet, laget av den polske kunstner Danuta Wojda. Fine farger som lyste opp en tåkedag, syntes jeg. Ba fløy flyet frem til 2009, det fikk standard farger ca 2004 eller 2005. Bygget om til frakter i 2011 og flyr den dag i dag for FedEx som N948FD. Bildet er tatt fra plenen utenfor min mors hus på Langodden, og viser flyet i det det står klar for avgang på bane 06. (Denne utsikten var jeg vant til fra jeg var 13 år gammel..) ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
kall meg gjerne rar.. men jeg syntes faktisk de halene var ganske fine mange av dem.
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,641
|
![]()
Takk for den
![]() Hadde min andre flight noensinne med G-BPED (første utenlands, første med BA og første med 757) ![]() Her er et bilde av venstre motor med utsikt til min mors (og også min/min fars/min søsters) daværende bolig (litt vanskelig å plukke ut akkurat, men huset er der nede et sted ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
In memoriam, SK Ankara crash, 50 years ago | Vermont Viking | Flyhistorisk forum | 11 | 15-12-2024 17:08 |
BA world tails | sk931 | Flyhistorisk forum | 5 | 15-03-2017 13:20 |
This day in history - 25 years ago / Gottröra | RolfL | Flyhistorisk forum | 0 | 27-12-2016 10:27 |
75 years ago today | RolfL | Flyhistorisk forum | 0 | 07-12-2016 20:00 |
'It was twenty years ago today' ... | LN-MOW | Flyforum | 1 | 10-06-2005 06:33 |