Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-10-2017, 22:34   #1
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

USA 26/10: Innstramming av sikkerhet for flighter til USA

Kan ikke se at det er nevnt i andre tråder. Fra torsdag er det ekstra sikkerhetssjekk og utspørring om man skal til USA. I andre land anbefales folk å komme til flyplassen minst 3 timer før avgang. Skjer ingenting i Norge?

http://www.reuters.com/article/us-us...KBN1CT2GE?il=0

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2017, 00:31   #2
østfolding
Newcomer

Default Re: 26/10: Innstramming av sikkerhet for flighter til USA

Quote:
De amerikanske myndighetene innfører fra 26. oktober 2017 skjerpet sikkerhetssjekk for alle passasjerer som skal reise inn i landet. Derfor anmoder SAS nå sine passasjerer til USA om å møte opp i ekstra god tid.
https://finalcall.travel/no/sas-reise-usa/

Last edited by Discus; 25-10-2017 at 21:05.
østfolding is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2017, 19:25   #3
roger
Rakettforskar

Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Når var det sist slik intervju-runde som det på nytt blir frå i morgon av? Det har vel vore slik før ein gang. Hugsa eg i forfjamselsa eg ein gang svara "tomorrow" på spørsmålet om når bagasjen vart pakka...
Old 26-10-2017, 09:56   #4
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Nye regler til USA

Vi er vel alle klar over dette nå.

Men det kunne være interessent å få vite hvordan dette er og fungerer på OSL og andre byer i Europa. Får ikke sjekket det før i FRA 12. des..

https://www.aftenposten.no/okonomi/i...de-fra-torsdag
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2017, 11:19   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Nye regler til USA

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Vi er vel alle klar over dette nå.

Men det kunne være interessent å få vite hvordan dette er og fungerer på OSL og andre byer i Europa. Får ikke sjekket det før i FRA 12. des..

https://www.aftenposten.no/okonomi/i...de-fra-torsdag
Fik lige en melding fra en som rejser fra CPH i dag.

Skulle svare på 5 spørgsmål ved check-in. Det tog 2 minutter. Udfordringen bliver nok hvis der er mange transfer pax med kort connection, som alle skal svare på disse spørgsmål i gaten.
Old 26-10-2017, 12:28   #6
kaijoar
Newbie

Vi er fire personer som skal reise EVE-OSL-MIA i desember. Tror dere intervju blir gjort på EVE ved innsjekk, eller skal det bli tid til slikt på de 60 minuttene connection time vi har på OSL?
kaijoar is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2017, 12:44   #7
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by kaijoar View Post
Vi er fire personer som skal reise EVE-OSL-MIA i desember. Tror dere intervju blir gjort på EVE ved innsjekk, eller skal det bli tid til slikt på de 60 minuttene connection time vi har på OSL?
Det jeg har opplevd før på OSL er at dedikerte personer hadde utspørring av de som stod i kø for innsjekking til United. Tviler sterkt på at noe slikt vil dukke opp på EVE for å finne de 4-5 der som skal videre til USA.

Det jeg også har opplevd på OSL er ekstra sikkerhetssjekk og utspørring når man skal inn på gaten. Da er man helt ved gaten, de ser de er der og det bør ikke være noe problem med å komme med flyet.

Det jeg derimot ville vært bekymret for er passkontrollen hvor det kan være kø. Husk at flyet til USA starter boarding 45-60 minutter før avgang.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 26-10-2017, 15:04   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Sett et par skildringer fra andre boardpoints, og så lenge man kan gi et klart svar på hvor man skal og hva man skal gjøre, går det fort unna. Og som nevnt, de fleste 'fanges opp' andre steder enn i gaten, så det bør normalt ikke være noen spesiell opphoping der.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2017, 15:49   #9
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Blir ikke dette det samme som amerikanske selskap har hart lenge? Bare at nå gjelder det alle?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Old 26-10-2017, 15:57   #10
RescueMe
ScanFlyer Blue

For en som jobber mye med digitalisering og selvbetjening er det trist å se hvor langt etter det amerikanske samfunnet ligger. Og i saker som dette kommer dere fetish for manuelle prosesser, papir og stempler virkelig fram.

Var nylig på en konferanse der en av de amerikanske foredragsholderne jevnlig måtte minnes på at eksemplene han trakk fram på digitalisering av prosesser ikke imponerte noen i salen. Vi har hatt dette her lenge... Men selvsagt, ikke slik i alle bransjer.
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2017, 20:41   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Blir ikke dette det samme som amerikanske selskap har hart lenge? Bare at nå gjelder det alle?
For meg minner dette om det som har vært praktisert der tidligere, ja.

Old 26-10-2017, 21:09   #12
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Viser til en gammel tripreport. Nå må alle under "norsk regime".
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1430938
"Eller ikke noen ekstra utspørring eller sikkerhetssjekk som jeg kun har sett i Norge for de som skal til USA (Har reist til USA fra 10 forskjellig land de siste årene)."

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 26-10-2017, 21:19   #13
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
For en som jobber mye med digitalisering og selvbetjening er det trist å se hvor langt etter det amerikanske samfunnet ligger. Og i saker som dette kommer dere fetish for manuelle prosesser, papir og stempler virkelig fram.

Var nylig på en konferanse der en av de amerikanske foredragsholderne jevnlig måtte minnes på at eksemplene han trakk fram på digitalisering av prosesser ikke imponerte noen i salen. Vi har hatt dette her lenge... Men selvsagt, ikke slik i alle bransjer.
Jeg tror at man ikke noedvendigvis ser og forstaar utviklingen som turist, eller ved aa hoere paa enkelte foredragsholdere - etter aa ha levd 50% av tiden I Norge og I USA de siste aarene synes jeg det stort sett for meg som forbruker er uavgjort ! En skal ogsaa huske paa at USA er et meget stort og diverst land, akkurat som Europa er og hvis jeg trakk frem landsbyer I Albania som grunnlag - gir det neppe et riktig bilde av det du holder paa med...

Jeg har akkurat handlet inn matvarer etc. for helgen og dette var min opplevelse (sammenlign gjerne med COOP Mega paa Kolbotn) - handlelisten ligger med basisvarer I vaar profil, vi legger til via Siri (tilsvarende Droid loesning finnes), mens jeg var paa vei la min kone til et par andre ting via Alexa....naar jeg var 5 minutter unna butikken sendte min iPhone en beskjed slik at naar jeg parkerte - var vognen med varene paa plass og strength tatt kunne jeg ha sittet I bilen og aapnet bakluka - allt var ferdig pakket - det var baade ferskvarer (fisk, kylling, masse groennsaker), vin og oel (godt mikrobrygget) og en spennende Argentinsk Malbec. Det hele tok 2 minutter fra jeg kjoerte inn til jeg var ute paa veien igjen...(jeg har staatt lengre I kassa paa Mega paa Kolbotn mens kassaautomaten (les fyren) knotet med aa faa en NOK 200 seddel inn I den pressa der.....

Samme med kantinen paa jobben, jeg faar dagens meny inn paa App'en om morgenen, velger hva jeg vil ha, klokkeslett (kan endres) naar jeg scanner ID kortet er maten klar paa brettet - dette er ennaa I Beta Test saa det er litt mye Broccoli ennaa
Old 25-11-2017, 16:05   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Mye prat for lite. Dagens rapport fra LHR: Det eneste jeg ser er forskjellen er veldig mange som får SSSS og blir sluset til kontroll ved gate. Tidligere virket det som det var mer tilfeldig. Lengden på listen så kan det virke som minst 25% fikk sjekk. Man får koffert, PC/mobil, hender og belte "vasket" (som i tilfeldig kontroll på OSL). Null spørsmål, og veldig hyggelige.

Old 25-11-2017, 21:35   #15
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Mye prat for lite. Dagens rapport fra LHR: Det eneste jeg ser er forskjellen er veldig mange som får SSSS og blir sluset til kontroll ved gate. Tidligere virket det som det var mer tilfeldig. Lengden på listen så kan det virke som minst 25% fikk sjekk. Man får koffert, PC/mobil, hender og belte "vasket" (som i tilfeldig kontroll på OSL). Null spørsmål, og veldig hyggelige.

Og med "vasking" menes sjekk etter narkotiske og kjemiske stoffer?

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2017, 17:42   #16
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg tror at man ikke noedvendigvis ser og forstaar utviklingen som turist, eller ved aa hoere paa enkelte foredragsholdere - etter aa ha levd 50% av tiden I Norge og I USA de siste aarene synes jeg det stort sett for meg som forbruker er uavgjort ! En skal ogsaa huske paa at USA er et meget stort og diverst land, akkurat som Europa er og hvis jeg trakk frem landsbyer I Albania som grunnlag - gir det neppe et riktig bilde av det du holder paa med...

Jeg har akkurat handlet inn matvarer etc. for helgen og dette var min opplevelse (sammenlign gjerne med COOP Mega paa Kolbotn) - handlelisten ligger med basisvarer I vaar profil, vi legger til via Siri (tilsvarende Droid loesning finnes), mens jeg var paa vei la min kone til et par andre ting via Alexa....naar jeg var 5 minutter unna butikken sendte min iPhone en beskjed slik at naar jeg parkerte - var vognen med varene paa plass og strength tatt kunne jeg ha sittet I bilen og aapnet bakluka - allt var ferdig pakket - det var baade ferskvarer (fisk, kylling, masse groennsaker), vin og oel (godt mikrobrygget) og en spennende Argentinsk Malbec. Det hele tok 2 minutter fra jeg kjoerte inn til jeg var ute paa veien igjen...(jeg har staatt lengre I kassa paa Mega paa Kolbotn mens kassaautomaten (les fyren) knotet med aa faa en NOK 200 seddel inn I den pressa der.....

Samme med kantinen paa jobben, jeg faar dagens meny inn paa App'en om morgenen, velger hva jeg vil ha, klokkeslett (kan endres) naar jeg scanner ID kortet er maten klar paa brettet - dette er ennaa I Beta Test saa det er litt mye Broccoli ennaa

Litt offtopic men jeg betalte faktisk husleia mi med sjekker da jeg utvekslet til Hawaii i 2011. Fattern kasta vel sitt norske sjekkhefte på begynnelsen av årtusenskiftet fordi han ikke brukte det. I 2011 måtte jeg bruke det altså på å betale husleie i USA. Ellers irriterer jeg meg grenseløst over at de må bruke magnetstripa til alt på kortet. Jeg vet at amerikanske bank og kredittkort har begynt å få chiper nå, men noen burde bare røske opp i hele systemet. Vet ikke om det skjer før noen av de store bankene gjør det. Jeg har også måttet bruke flere forskjellige kort i feks billettautomaten til MARTA i Atlanta hvor den ikke aksepterte mitt norske bankkort til å begynne med så måtte bruke et annet kort da. Selvfølgelig for å få den berømte stripa til å fungere...

Men ja USA er et paradoksalt land på mange måter. Man har alt fra Silicon Valley til fullstendig borti natta alt right bevegelser (les en del Trumpfans)
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2017, 19:26   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Chips er i vid bruk nå. Det er gått veldig fort. Touchless også. Imidlertid er det mange småbedrifter som ikke vil anskaffe terminaler for kredittkort, så derfor bruker man fortsatt skjekk innimellom. Ingen BBS her, så giro er det ingen som vet hva er. Det er et 'utviklingstrinn' vi hoppet over og grunnen til at sjekkene aldri forsvant.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2017, 06:15   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Og med "vasking" menes sjekk etter narkotiske og kjemiske stoffer?
Ja, det er vel noe sånn de driver med

Old 28-11-2017, 07:48   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Moderator

Fint om vi holder oss til tema, og ikke vandrer alt for langt off-topic. Det har man andre tråder og forum til :

/Moderator
Old 29-11-2017, 12:30   #20
Benair
Newcomer

USA Re: 26/10: Innstramming av sikkerhet for flighter til USA

Lørdag 18. november fløy jeg OSL-ARN-ORD.
Ingenting spesielt i Oslo ved innsjekk.
I ARN stod det en ansatt fra SAS og ropte om noen skulle til USA i det vi kom til Terminal 2 (?) Han sjekket boardingkort til alle, og de som manglet stempel på at de var kontrollert ved innsjekk (tilsynelatende alle i transitt) ble geiledet til SAS sin Serviceskranke. Etter omtrent 7 minutter i kø ble jeg spurt standardspørsmålene om bagasjen var pakket av meg og om jeg hadde vært flink gutt og passet på den hele tiden. Og dett var dett.

Det var mye forvirring og irritasjon i køen. Spesielt blant en del svensker som hadde sjekket inn i Arlanda, men ikke fått stempel likevel, tilsynelatende satt det minst en ansatt på avgangshallen i Arlanda som ikke hadde fått med seg at hun skulle spørre og stemple ved innsjekk.

Det hele oppleves litt klundrete, og unødvendig for min del.
Benair is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules