![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
|
![]()
Det ble litt vel trangt på Årø i dag ved 09:20 tiden. Wideroe og SAS hadde begge dyttet da NAS landet. Til tross for at begge så ut som de var klare til å taxe, så mente Norwegian kapteinen tydeligvis at han hadde forkjørsrett. Han presset seg forbi Wideroe med svært liten klaring, med venstre motor hengende rett over et av skiltene og venstrehjulet bare et par håndsbredder fra lysene. Det så ut som han hadde et par meter å gå på SAS, men det må ha vært en hel del mindre enn det som er standard.
Det er vel umulig å se fra cockpit hvor hjulene var ift taxebanelysene og motoren ift skiltet, så bare flaks at det gikk bra. Hva var det han tenkte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Hvor stod du når du så dette? Vet du at Sas og wf var klare til å taxe? Hvordan kan du si ar det bare var flaks at det gikk bra? Lyttet du til atc så det er hold i påstandene dine?
Hva er poenget med innlegget ditt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2016
Posts: 365
|
![]()
Molde har AFIS... Da er det informasjon fra tårnet, hvor pilotene selv bestemmer og avgjør hva som er trygt.
Når det er sagt, er jeg 100% enig i ditt poeng at det er umulig å si hva som faktisk har skjedd uten å ha lyttet på frekvensen. 99.9999999% sannsynlig at dette var kontrollert og etter avtale mellom alle involverte parter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]() Quote:
Poenget var vel mest om han lyttet på frekvensen slik at han hadde grunnlag for å si at dette ikke var en planlagt manøver ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
|
![]()
99.9999999% sannsynlig for at dette var kontrollert og avtalt? Det er imponerende skråsikkert for en som hverken observerte hendelsen eller lyttet på frekvensen.
Man får vel selv gjøre seg opp en mening hva som er mest sannsynlig: a) (som Fis foreslår) Tre flybesetninger synes det er en god idé at NAS klemmer seg inn et sted det er så trangt at NAS må plassere et hjul og en motor (som de ikke kan se fra cockpit) helt inntil et skilt og et par banelys. b) WF og SAS synes det ville være lurt hvis NAS venter på rullebanen mens WF eller SAS taxer ut først og ned motsatt ende slik at det er god plass til alle, men i stedet kommer NAS durende inn på ramp´en uten varsel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 645
|
![]()
Uten varsel? Er det anarki i Molde? Alle taxer rundt som dem selv vil? Ingen kontroll på takeoff og landing heller? Ser det ut som noenlunde klar bane er det bare å gi gass?
Mistenker at det finnes noen mennesker hvis jobb det er å koordinere disse flyene ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]() Quote:
Hvis Molde bare har AFIS så er der vel strengt tatt ikke det? Eller har jeg misforstått forskjell mellom AFIS og «vanlig» tårn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
Synes egentlig det du beskriver som alternativ A høres ut som en helt vanlig dag i Molde ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
FL002: du har enda ikke fortalt oss hvor du observerte dette fra? Det kan jo gi oss en viss pekepinn på hvor nøyaktige dine avstandsvurderinger er.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2016
Posts: 365
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
|
![]()
Har du virkelig det fulle bildet? AFIS tårnet i Molde sier fra hvor vi skal taxe av banen. Sålenge de ikke har gitt noen restriksjoner, og pilotene er fornøyd med at det er nok plass, er det bare å taxe inn på parkering. Det er lettere å bedømme avstander fra cockpit en fra kabinen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Newcomer
Join Date: Jul 2008
Posts: 6
|
![]()
Det som kanskje blir påstått er at Molde trenger en større flyplass?
![]() Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trangt på flightdeck 787? | SBT | Småprat | 4 | 16-02-2014 13:16 |
Trangt og eksotisk | Blubird | Bilder & foto | 5 | 29-10-2009 19:02 |
OT: Trangt om plassen | imm | Flyforum | 7 | 20-09-2008 17:48 |
Trangt om plassen på Sola | C172 | Flyforum | 5 | 24-08-2006 22:28 |
Molde - Inverness og Molde - Newcastle | enml | Flyforum | 4 | 12-04-2006 15:23 |