Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-10-2017, 10:56   #1
FL002
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
Default Trangt i Molde

Det ble litt vel trangt på Årø i dag ved 09:20 tiden. Wideroe og SAS hadde begge dyttet da NAS landet. Til tross for at begge så ut som de var klare til å taxe, så mente Norwegian kapteinen tydeligvis at han hadde forkjørsrett. Han presset seg forbi Wideroe med svært liten klaring, med venstre motor hengende rett over et av skiltene og venstrehjulet bare et par håndsbredder fra lysene. Det så ut som han hadde et par meter å gå på SAS, men det må ha vært en hel del mindre enn det som er standard.
Det er vel umulig å se fra cockpit hvor hjulene var ift taxebanelysene og motoren ift skiltet, så bare flaks at det gikk bra.
Hva var det han tenkte?
FL002 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2017, 11:19   #2
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Trangt i Molde

Hvor stod du når du så dette? Vet du at Sas og wf var klare til å taxe? Hvordan kan du si ar det bare var flaks at det gikk bra? Lyttet du til atc så det er hold i påstandene dine?
Hva er poenget med innlegget ditt?
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2017, 14:12   #3
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 365
Default Re: Trangt i Molde

Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
Lyttet du til atc så det er hold i påstandene dine?
Molde har AFIS... Da er det informasjon fra tårnet, hvor pilotene selv bestemmer og avgjør hva som er trygt.

Når det er sagt, er jeg 100% enig i ditt poeng at det er umulig å si hva som faktisk har skjedd uten å ha lyttet på frekvensen. 99.9999999% sannsynlig at dette var kontrollert og etter avtale mellom alle involverte parter.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2017, 14:21   #4
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Trangt i Molde

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Molde har AFIS... Da er det informasjon fra tårnet, hvor pilotene selv bestemmer og avgjør hva som er trygt.
Ja, klar over det. Burde presisert det. Selv om Molde afis opererer med en veldig annerledes fraseologi enn det alle andre afis plasser i landet gjør.

Poenget var vel mest om han lyttet på frekvensen slik at han hadde grunnlag for å si at dette ikke var en planlagt manøver
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2017, 14:54   #5
FL002
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
Default Re: Trangt i Molde

99.9999999% sannsynlig for at dette var kontrollert og avtalt? Det er imponerende skråsikkert for en som hverken observerte hendelsen eller lyttet på frekvensen.

Man får vel selv gjøre seg opp en mening hva som er mest sannsynlig:
a) (som Fis foreslår) Tre flybesetninger synes det er en god idé at NAS klemmer seg inn et sted det er så trangt at NAS må plassere et hjul og en motor (som de ikke kan se fra cockpit) helt inntil et skilt og et par banelys.
b) WF og SAS synes det ville være lurt hvis NAS venter på rullebanen mens WF eller SAS taxer ut først og ned motsatt ende slik at det er god plass til alle, men i stedet kommer NAS durende inn på ramp´en uten varsel.
FL002 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2017, 14:59   #6
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 645
Default Re: Trangt i Molde

Uten varsel? Er det anarki i Molde? Alle taxer rundt som dem selv vil? Ingen kontroll på takeoff og landing heller? Ser det ut som noenlunde klar bane er det bare å gi gass?

Mistenker at det finnes noen mennesker hvis jobb det er å koordinere disse flyene
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2017, 15:03   #7
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: Trangt i Molde

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Uten varsel? Er det anarki i Molde? Alle taxer rundt som dem selv vil? Ingen kontroll på takeoff og landing heller? Ser det ut som noenlunde klar bane er det bare å gi gass?

Mistenker at det finnes noen mennesker hvis jobb det er å koordinere disse flyene


Hvis Molde bare har AFIS så er der vel strengt tatt ikke det?

Eller har jeg misforstått forskjell mellom AFIS og «vanlig» tårn?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2017, 15:16   #8
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Trangt i Molde

Quote:
Originally Posted by FL002 View Post
99.9999999% sannsynlig for at dette var kontrollert og avtalt? Det er imponerende skråsikkert for en som hverken observerte hendelsen eller lyttet på frekvensen.

Man får vel selv gjøre seg opp en mening hva som er mest sannsynlig:
a) (som Fis foreslår) Tre flybesetninger synes det er en god idé at NAS klemmer seg inn et sted det er så trangt at NAS må plassere et hjul og en motor (som de ikke kan se fra cockpit) helt inntil et skilt og et par banelys.
b) WF og SAS synes det ville være lurt hvis NAS venter på rullebanen mens WF eller SAS taxer ut først og ned motsatt ende slik at det er god plass til alle, men i stedet kommer NAS durende inn på ramp´en uten varsel.

Synes egentlig det du beskriver som alternativ A høres ut som en helt vanlig dag i Molde forøvrig dukker det opp en factor X i regnestykket ditt - hvor nærmer er «helt inntil»...? 0 meter, 1 meter, 2 meter, 10 meter? Alt blir litt relativt når du kun tar med subjektive dimensjoner
73H is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2017, 15:19   #9
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Trangt i Molde

FL002: du har enda ikke fortalt oss hvor du observerte dette fra? Det kan jo gi oss en viss pekepinn på hvor nøyaktige dine avstandsvurderinger er.
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2017, 16:46   #10
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 365
Default Re: Trangt i Molde

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Hvis Molde bare har AFIS så er der vel strengt tatt ikke det?

Eller har jeg misforstått forskjell mellom AFIS og «vanlig» tårn?
Molde har AFIS, som vil si at manøvreringsområdet og luftrommet i umiddelbar nærhet til flyplassen er per definisjon ukontrollert. Det som normalt er en CTR (kontrollsone) er i dette tilfellet en TIZ, som er luftromsklasse G*. G er ukontrollert, * betyr RMZ - altså påbudt å være på radio/frekvensen. Betjent med AFIS får trafikk trafikkinformasjon, i tillegg til formidling av klareringer for f.eks. rutefly som skal inn i kontrollert luftrom. Over Molde TIZ er det nemlig kontrollert luftrom. Der ligger Møre approach som kontrollerer inn/ut til Kristiansund, Molde, Ålesund og Ørsta/Volda.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2017, 16:58   #11
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
Default Re: Trangt i Molde

Har du virkelig det fulle bildet? AFIS tårnet i Molde sier fra hvor vi skal taxe av banen. Sålenge de ikke har gitt noen restriksjoner, og pilotene er fornøyd med at det er nok plass, er det bare å taxe inn på parkering. Det er lettere å bedømme avstander fra cockpit en fra kabinen.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2017, 06:57   #12
Fokker-70
Newcomer
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 6
Default Re: Trangt i Molde

Det som kanskje blir påstått er at Molde trenger en større flyplass?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fokker-70 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Trangt på flightdeck 787? SBT Småprat 4 16-02-2014 13:16
Trangt og eksotisk Blubird Bilder & foto 5 29-10-2009 19:02
OT: Trangt om plassen imm Flyforum 7 20-09-2008 17:48
Trangt om plassen på Sola C172 Flyforum 5 24-08-2006 22:28
Molde - Inverness og Molde - Newcastle enml Flyforum 4 12-04-2006 15:23


All times are GMT +2. The time now is 01:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.